Pimp my syncro, 90 mod 1,6 TD Camper

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
vidar eiane
-
-

Pimp my syncro, 90 mod 1,6 TD Camper

Post by vidar eiane »

Kjøpte meg ny bruksbil her om dagen. Planen er å lage den funksjonell inni og kul på utpå. Leter derfor etter litt stasj i min ØK annonse: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=14174
Coach stylingen er skrudd fast, så dette skal av for rustbeskyttelse, og en alternativ festing.

Sitter å lurer litt på å vri et par hakk på dieselpumpa samt wastegaten om det er mulig da 70 opp E-39 Rennfast er litt i tregeste laget.

Skal prøve å holde tråden oppdatert.

Her er bilder:
Image
Image
Image

Var å hentet denne nær Ålesund.
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

denne så jo meget fin ut!
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
vwooosh...!!!
-
-
Car: 1990 Diesel Syncro doka.

Post by vwooosh...!!! »

fyflate denne var en nydelig bil.....:)
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
vidar eiane
-
-

Post by vidar eiane »

Takker for positiv tilbakemeldinger :)

Har et par spørsmål som jeg lurer på om noen kan svare på... Denne har et ganske bra oljeforbruk, kan dette skyldes ene og alene turboen? Siden jeg vet at denne ikke er helt god.
Hva slags dekk kan jeg legge på BBS`ene uten at det subber noen plass? 235/75-16 ?
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

vidar eiane wrote:Takker for positiv tilbakemeldinger :)

Har et par spørsmål som jeg lurer på om noen kan svare på... Denne har et ganske bra oljeforbruk, kan dette skyldes ene og alene turboen? Siden jeg vet at denne ikke er helt god.
Hva slags dekk kan jeg legge på BBS`ene uten at det subber noen plass? 235/75-16 ?
stort sett turbo ja.. har turboer og svært god motorblokk om det skulle være nødvendig.
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
OddN
-
-

Post by OddN »

235/75-16 vil nok subbe ganske friskt. Har selv 235/75-15 på felger med et24 og her måtte jeg bøye ut bakkanten av hjulbuen foran. Husker ikke helt hva dette tilsvarer i 16"...

Bernd Jaeger leverer 225/75-16 med samme skjermmodifikasjon, men det kommer jo også an på innpress på felgene dine om det går.
OddN
-
-

Post by OddN »

Ser forresten at du har både skvettlapper og Caratplanker, begge deler går dårlig sammen med store hjul...
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

225/70-16 går, men kanskje ikkje sammen med skvettlapper. Knallfin bil :D
Tage Vedal

T3-fan
vidar eiane
-
-

Post by vidar eiane »

Jeg er usikker på inpresset, skal sjekke dette opp. Men nå står det 205/55- 16" på bilen og skyvedøren går såvidt klar dekket.
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Fin bil!

Hvordan er det å lage mat inni der med orginal takhøyde da? må jo bli litt kjip i nakken etterhvert? :)
vidar eiane
-
-

Post by vidar eiane »

Hehe, ja det er vel ikke verdens beste kokkeforhold, men
det smyger det.
OddN
-
-

Post by OddN »

vidar eiane wrote:Jeg er usikker på inpresset, skal sjekke dette opp. Men nå står det 205/55- 16" på bilen og skyvedøren går såvidt klar dekket.
Den dimensjonen har jeg på GL-coachen min og der går og skyvedøra såvidt klar. De felgene har et11...

For å få plass til dekk i ordentlig terrengdimensjon så bør et ligge på ca 23-35 med for lav et så får du problemer med skjermkantene og for høy et så blir det trangt i bakre bruarm.

Ellers så likte jeg looket med de felgene og dekkene du har på nå. Blir litt sånn "gatebilsyncro", skulle bare vært senka litt...
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

vidar eiane wrote:Jeg er usikker på inpresset, skal sjekke dette opp. Men nå står det 205/55- 16" på bilen og skyvedøren går såvidt klar dekket.
OM du vil selge hjulene så er eg meir enn interessert!! Kan evt skaffe deg noen 16" stålfelger eller 15" alufelg med ET 28...
Tage Vedal

T3-fan
vidar eiane
-
-

Post by vidar eiane »

En byttehandel med terrengdekk hadde vært aktuellt men
inntil videre beholder jeg dekkene. Felgene er kule disse, men jeg skulle hatt litt mer bredde å profil på dem.
kakeemann
Car: vw t4

Post by kakeemann »

jaså kjøpt deg bil!? klarte deg ikke så lenge uten caravelle hehe :lol:
etter eg kjøpte det du hadde :P
vidar eiane
-
-

Post by vidar eiane »

Har lenge vært på jakt etter en turbil med 4*4, så valget var ikke vanskelig når det dukket opp et pent eksemplar.

Sendte deg en sms ang piggdekkene dine, fikk du den kakeemann?
kakeemann
Car: vw t4

Post by kakeemann »

fekk meldingen ja kan være eg kommer og henter dekka vist eg skal nedover i neste måne eller noe. gi beskje om det blir noe av .

Kjempe bil det du har fått deg nå!!
-73 VW 412 ls
-95 VW Caravelle
vidar eiane
-
-

Post by vidar eiane »

Okey, dekkene ligger godt her. Enten om du henter dem, eller kollegaen min tar dem med seg opp til Haugesund.

Men om du heller vil selge dem send meg en sms...
vidar eiane
-
-

Post by vidar eiane »

Spørsmål folkens... Etter å ha sammenlignet diverse camping innredninger med mitt tror jeg at det er Reimo jeg har.
På siden av reolen som inneholder vask/gassbluss og kjøleskap er det to kraner oppforbi vanntankene. Er disse to kranene gassventiler for kokebluss og kjøleskap?

Har ikke røropplegget for gass oppkoblet enda så jeg må ut å handle slanger/fittings.
Hügel
-
-
Phone: 91115773

Post by Hügel »

Ingen tvil om at det er Reimo-innredning du har.
Hadde akkurat samme selv en gang......samme fargene t.o.m.

Jeg ser du mangler utlufting av kjøleskapet på bilen din.
Det skal være to "griller" i karosseriet på venstre side under midtre sidevindu.
Uten disse vil du nok ikke få rare effekten ut av kjøleskapet ditt, da varmen ikke kommer unna. Det utvikler MYE varme under drift.
Hvis du skal kjøre kjøleskapet på gass, må du også ha"skorstenen" til kjøleskapet slik at "eksosen" forsvinner ut av bilen.
Denne "skorstenen" er som oftest en metallfarget kvadratisk dings på ca.10 x 10 cm (den synlige utvendige delen). Det står som regel Electrolux på den.

Hva de to kranene inne i bilen din kan være......
Er ikke godt å si uten å ha sett det.
Hvor er gassflaska plassert på denne bilen?
Ser at du ikke har noen utvendig luke på siden av bilen, er gassflaska plassert bak?
Last edited by Hügel on 19 Jun 2008, 13:08, edited 1 time in total.
Arild Aase

`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
Morten Vinje

Post by Morten Vinje »

VW-fersking melder sin ankomst! Har akkurat kjøpt en campinginnredet (delvis ferdig) '91 mod Syncro, og gleder meg til å hente den på lørdag. Så lurer jeg på en ting (massevis av dumme spørsmål kommer garantert seinere); kjøleskapene som vanligvis står i disse bilene er for drift med 220V/12V/propan. Bruker de mye effekt slik at det ikke er praktisk mulig å ha dem i drift på 12V uten enorm batterikapasitet eller hyppig lading (kjøring/tomgangskjøring)?

Som alternativ vurderer jeg å bygge nytt kjøleskap for innfelling i innredningen med 12V driftspenning (jobber i kuldebransjen) og kompressor, da disse trekker svært moderate strømmengder i forhold til f eks elektriske kjølebokser.
Fersk T3-eier - fersk VW-eier
Hügel
-
-

Post by Hügel »

Morten Vinje wrote:VW-fersking melder sin ankomst! Har akkurat kjøpt en campinginnredet (delvis ferdig) '91 mod Syncro, og gleder meg til å hente den på lørdag. Så lurer jeg på en ting (massevis av dumme spørsmål kommer garantert seinere); kjøleskapene som vanligvis står i disse bilene er for drift med 220V/12V/propan. Bruker de mye effekt slik at det ikke er praktisk mulig å ha dem i drift på 12V uten enorm batterikapasitet eller hyppig lading (kjøring/tomgangskjøring)?

Som alternativ vurderer jeg å bygge nytt kjøleskap for innfelling i innredningen med 12V driftspenning (jobber i kuldebransjen) og kompressor, da disse trekker svært moderate strømmengder i forhold til f eks elektriske kjølebokser.
Hei fersking!

Det er i hovedsak to typer kjøleskap i campingbiler:

* Absorberkjøleskap som bygger på selvsirkuleringsprinsippet av
kjølemediet. (Denne typen er mest vanlig i T3 og andre biler fra
denne tidsperioden.

* Kompressorkjøleskap som har motor på samme måte som
kjøleskapet på kjøkkenet hjemme. (Denne typen sitter bl.a. i VW
California T4 og T5)

Fordelen med absorberkjøleskapene er at de krever forholdsvis lite strøm for å fungere, i tillegg er de helt lydløse.
Bakdelen er den meget moderate effekten (i hvert fall hvis man er i Syd-Europa om sommeren) I tillegg er de veldig avhengig av at bilen står noenlunde rett for å fungere tilfredstillende. Står bilen litt skjevt, avtar kjøle-effekten merkbart med èn gang.

Fordelen med kompressorkjøleskapene er at du har ALLTID kaldt drikke, mat etc. .
De virker i høye utetemperaturer uten problem.
De er også upåvirket av at bilen står rett eller skjevt plassert.
Bakdelen er at de bruker endel strøm, (noe som er kompensert for ved et forholdsvis stort batteri) I tillegg gir de fra seg litt lyd, men dette er så lite at det ikke er merkbart.
Arild Aase

`05 BMW 525dAT M-Sport
Morten Vinje

Post by Morten Vinje »

Ah - takk for avklaring! Hadde en mistanke om at det var et absorbasjonsskap ja. Har du noen idé om hva det trekker av strøm - eller kanskje noen som har et slikt skap gidder å koble et amperemeter i serie med det og måle reelt forbruk? Skal vurdere forbruket mot en 12V kompressor fra Danfoss. Den heter BD35F og har oppgitt følgende data:

Kuldeytelse: ca 60W
Fordampningstemperatur: -10°C
kondenseringstemperatur: +55°C (det betyr at den klarer kuldekravet med +43°C omgivende temperatur!)
Strømforbruk: 3,2A/12V ved kontinuerlig drift

Dersom ting ikke skal kjøles kontinuerlig og vi regner 50% driftstid, trekker den med andre ord 1,6A jevnt over. Det er igrunnen slett ikke ille - blir artig å kjøre en sammenlikning på dette. Vurderer å bruke inntak- og eksoskanalene til gassdelene av propanskapet til kjøling og avkast på kondensatoren - utstyrt med en liten vifte. Da dumpes all overskuddsvarme på utsiden av bilen - en fordel på varme dager...

Ved mer normale utetemperaturer (rundt 25-30°C) vil den trekke adskillig mindre strøm også, ettersom kondenseringstemperaturen senkes drastisk.
Fersk T3-eier - fersk VW-eier
Hügel
-
-

Post by Hügel »

Morten Vinje wrote:Ah - takk for avklaring! Hadde en mistanke om at det var et absorbasjonsskap ja. Har du noen idé om hva det trekker av strøm - eller kanskje noen som har et slikt skap gidder å koble et amperemeter i serie med det og måle reelt forbruk? Skal vurdere forbruket mot en 12V kompressor fra Danfoss. Den heter BD35F og har oppgitt følgende data:

Kuldeytelse: ca 60W
Fordampningstemperatur: -10°C
kondenseringstemperatur: +55°C (det betyr at den klarer kuldekravet med +43°C omgivende temperatur!)
Strømforbruk: 3,2A/12V ved kontinuerlig drift

Dersom ting ikke skal kjøles kontinuerlig og vi regner 50% driftstid, trekker den med andre ord 1,6A jevnt over. Det er igrunnen slett ikke ille - blir artig å kjøre en sammenlikning på dette. Vurderer å bruke inntak- og eksoskanalene til gassdelene av propanskapet til kjøling og avkast på kondensatoren - utstyrt med en liten vifte. Da dumpes all overskuddsvarme på utsiden av bilen - en fordel på varme dager...

Ved mer normale utetemperaturer (rundt 25-30°C) vil den trekke adskillig mindre strøm også, ettersom kondenseringstemperaturen senkes drastisk.
Du verden.....enda en fra Nome Kommune her, jo. :lol:

Jeg har solgt T3 Camperen min for flere år siden, og jeg husker ikke hvor mye strøm disse kjøleskapene trekker.
Kanskje Vidar Eiane (trådstarter)kan se etter på sin bil?
Arild Aase

`05 BMW 525dAT M-Sport
vidar eiane
-
-

Post by vidar eiane »

Propanflaskene står bak på venstre side inni et skap der sammen med regulator.
Når det kommer til utlufting og eksos blir dette en utfordring. Har lite lyst til å lage hull i karosseriet. Noen som har en annen løsning? Ser gjerne for meg at eksosen forsvinner ned i dørken? Lufting skal jeg altids få til med noen griller i front.

Har ikke sett på forbruket på kjøleskapen. Skal se om jeg finner det. Det er forbanna trangt å komme til kjøleskapet uten å måtte demontere hele innredningen.
Post Reply