Morten Vinje wrote:VW-fersking melder sin ankomst! Har akkurat kjøpt en campinginnredet (delvis ferdig) '91 mod Syncro, og gleder meg til å hente den på lørdag. Så lurer jeg på en ting (massevis av dumme spørsmål kommer garantert seinere); kjøleskapene som vanligvis står i disse bilene er for drift med 220V/12V/propan. Bruker de mye effekt slik at det ikke er praktisk mulig å ha dem i drift på 12V uten enorm batterikapasitet eller hyppig lading (kjøring/tomgangskjøring)?
Som alternativ vurderer jeg å bygge nytt kjøleskap for innfelling i innredningen med 12V driftspenning (jobber i kuldebransjen) og kompressor, da disse trekker svært moderate strømmengder i forhold til f eks elektriske kjølebokser.
Hei fersking!
Det er i hovedsak to typer kjøleskap i campingbiler:
* Absorberkjøleskap som bygger på selvsirkuleringsprinsippet av
kjølemediet. (Denne typen er mest vanlig i T3 og andre biler fra
denne tidsperioden.
* Kompressorkjøleskap som har motor på samme måte som
kjøleskapet på kjøkkenet hjemme. (Denne typen sitter bl.a. i VW
California T4 og T5)
Fordelen med absorberkjøleskapene er at de krever forholdsvis lite strøm for å fungere, i tillegg er de helt lydløse.
Bakdelen er den meget moderate effekten (i hvert fall hvis man er i Syd-Europa om sommeren) I tillegg er de veldig avhengig av at bilen står noenlunde rett for å fungere tilfredstillende. Står bilen litt skjevt, avtar kjøle-effekten merkbart med èn gang.
Fordelen med kompressorkjøleskapene er at du har ALLTID kaldt drikke, mat etc. .
De virker i høye utetemperaturer uten problem.
De er også upåvirket av at bilen står rett eller skjevt plassert.
Bakdelen er at de bruker endel strøm, (noe som er kompensert for ved et forholdsvis stort batteri) I tillegg gir de fra seg litt lyd, men dette er så lite at det ikke er merkbart.