T3 Syncro: Prosjekt budget camper!

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

T3 Syncro: Prosjekt budget camper!

Post by Syncroeier »

Bilen: 87' T3 Syncro Kombi

Planer: å lage en turbil med sovemuligheter for 4 - 5 personer. gjerne fasiliteter som kokebluss, fortelt og vask.. Dette med svært begrenset budsjett! Har allerede skaffet til veie en gammel campingvogn med puter, vask og kokebluss, et komplett Westfaliatak, og Westfalia frontstoler. Bilen blir ingen skjønnhet, men VELDIG praktisk!

Gjort hittil: - flyttet kombivegg bakover(så framkant av setet stikker 5cm ut i skyvedøråpningen), og omregistrert bilen til personbil.
- bygget om kombiseteryggen: fjernet bøyle og plexiglass, sveiset på hengsler så ryggen kan legges flatt.

Planer: - Montere Wastfalia taket
- lage benk med vask og kokebluss
- tilpasse puter for plan liggeflate
- lage en forlengelse av liggeflaten i forkant av setet
- sette opp 8 høytallere + subwoofer, mellomtone & diskant på hver stolpe. -fjerne overflaterust, og rullemale med hammerrite sølv(Ikke skyt!)

Skal da en liten fotorunde etterhvert!
Last edited by Syncroeier on 16 Nov 2006, 02:27, edited 2 times in total.
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Hammerrite er vell egentlig ikke å anbefale, finnes mye annet som egner seg bedre vil jeg tro. Hvis du kjøper vanlig enkomponent billakk tror jeg det skal gå ganske bra også(og da får du jo den fargen du ønsker), tror prisen ikke er så gærn i forhold heller. Det var vell det erjo malte bayen som jeg har nå med, og det ser ikke så værst ut. Også mye lettere å pusse ned om man skulle få lyst til det igjen. Hammerite er jo egentlig noe klin... bare et lite tips!
Espen

Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

1 komponent billakk til å rullemale?? jeg kommer ikke til å sprøyte, derfor tenkte jeg at hammerslag metallic ble litt penere enn matt farge..
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Jeg hadde bare hørt rykter om at hammerite ikke er helt bra å male på bil med ut i fra andre som har prøvd. Men den en komponent lakken jeg har på bayen min er ganske blank og fin syns jeg, til å være malt, men den er vel malt med kost, kan jo ha noe å si det også.
Espen

Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Hammerrite får som det ligger litt i navnet, en "hamret" overflate. Finnes vel noen av de med slett, gjorde iallefall en gang. Denne er ett helvete å slipe ned igjen! Kjøp heller bengalakk og svamprulle. Bedre og enklere. Rulla hele den 89 Camo T3 jeg hadde. Ble bra det.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

ja det var akkurat denne hammerslag effekten jeg tenkte kunne se bra ut, men det er jo ikke morsomt å pusse på nei.. bengalakk er jo en mulighet, jeg får se hva jeg finner.. takk for tips!
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Da har det blitt litt forandring her, bilen er nå rullemalt blå(marineblå, litt mørkere enn 'russebilblå' :) ), høyttallere er satt opp og forsterkeren blåst.. :?

Westfaliataket er tatt frem og renset, og skal på neste helg.

vet det er elendig å ikke ha bilder, må ta meg selv i nakken nå..
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

jeg får hive inn noen bilder...

i fjor sommer så bilen sånn ut..
Image

her etter en arbeidsdag.. har målt opp fester o.l.. Fargen ble jo litt russebil, men får jeg rubbet den ned så ser det jo litt bedre ut..

Image

Det ble litt vrient med bakhengselfestene da disse er bak denne bjelken

Image

Så da sveiset jeg noen muttere fast i en plate som jeg får lirket oppi hjørnet!

Image

imorra skal jeg borre\kutte i taket, er litt spent.. :)

Her er forresten et bilde av hengselen jeg sveiset fast så bakstetet kan legges ned..(legg hodet på siden.. :lol: )
Image
Last edited by Syncroeier on 19 Jul 2025, 00:36, edited 1 time in total.
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Du får vel ikke flat seng med disse hengslene...
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

bare et putespørsmål det vettu.. har ei camingvogn med masse puter, 2 svære tjukke som passer utmerket.. har testet, og det blir mer enn brukbart bare jeg får laget full lengde på senga..de legges da bak baksetet når det skal sittes i det, evt. ute når jeg ikke bruker senga.. plass er jo ikke et problem kan du si.. :)

både dette og annen campinginnredning(benk med vask og propanbluss) lages så det er mulig å ta det vekk når jeg ikke bruker det. Dette for å kunne bruke bilen som varebil om nødvendig og spare vekten til daglig kjøring.

blir ikke dette MultiPurposeVehicle så vet ikke jeg!
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Transporter/caravelle er jo den eneste ekte MPV spør du meg, og den originale, alt annet er dårlige kopier. Hvem andre såkalte MPV kan man lage camper av, frakte sofaer og vaskemaskiner, samt ha en haug av folk i?

Om du tar sjansen på å handle fra tyskland, ser jeg det mange pene veldig billige originale komplette westfaliainnredninger på ebay.de .
Man må kanskje hente selv, men noen sender også.
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

ja, har sett det ligge noe ute, men det er 2 problemer, det er fastmontert, og det er ikke halvparten så morro(og billig) som å lage selv! :)
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Når det gjelder den "lage selv" teorien din, så tror jeg faktisk ikke jeg er enig med deg. Har du sett hva bare et gasskjøleskap koster? Prisen på det nytt, (å finne brukt er som å vinne i lotto) er som oftest mer enn hva man betaler for komplett innredning med kjøleskap, gassbluss, madrasser, skap, vask, slanger mm.

Selve skapene kan kanskje lages selv til en ok pris, men det blir jo ikke camper ut av det før man har rennende vann, kokemuligheter, og et kjøleskap. Og de tre tingene der koster gryn, men er inkludert om man kjøper en innredning på ebay.de

Sjekk prisene på www.reimo.com gang de med 12, så får du utsalgsprisen i Norge hos Trufa.no inkl moms.
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Men nå er saken den at rennende vann og kokebluss henter jeg ut av en gammel campingvogn jeg har stående, og en effektiv kjølebag(kobler på 12v) kjøler pilsen.. det er camper nok i massevis for meg! :)

hadde jeg ikke hatt dette stående hadde jo prisnivået vært et annet og da stemmer det jo som du sier at det er billigere å kjøpe ferdig(men en gammel haug av en campingvogn koster jo ikke allverden)..

dette blir en 'man tager hva man haver og setter det ihop' bil hele veien. derav navnet budget camper! :)
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Ok, ja siden du kom over de tingene der går det jo an. Fant et kjøleskap fra en campingvogn selv, med fryser faktisk, og kjøpte skapene + sofa, bord og diverse for 2000,-

Så selv mangler jeg vask/bluss, men rgner med å kjøpe den ny for ca 1500. Resten blir Man tager-hva-man-haver" her også. Og det ser jo ut til å bli riktig så bra :-)

Et tips om du vil lage skapene selv, så selger trufa lister og hjørneskøter for selvbygging. Det er ikke dyrt heller. Bruker man dette ser det profft ut når det er ferdig, og da er det også mye enklere å snekre sammen, for da trenger en ikke bry seg så mye om sammenføyning, kun å kappe til materialene sånn ca. og så tre platene inn i sporene i listene. Resten fikses av hjørneskjøter mm.
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Da er nok en arbeidsdag unnagjort, idag fikk jeg omsider festet takhengslene.. det gikk så og si knirkefritt, mutterplatene fungerte utmerket!

Har også begynnt på hullet i taket! Det blir litt jobb å få det tilpasset, men bør ikke være noe problem da rammen er formet så man ikke kan ta feil på hvor den skal sitte.. dette blir pirkejobben imorra.

takk for tips ang. Trufa!

Underveis:
Image

hengslene endelig på plass og taket justert sidelengs(her skal det også gjøres en Tec7 jobb!):
Image

EET:
Image
Last edited by Syncroeier on 19 Jul 2025, 00:38, edited 1 time in total.
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Søren og, nå ble jeg missunnelig. hehe :lol:
Hvor mye skulle du hatt for å montere et slikt tak for meg? Jeg er midt i en flytting, og kan ikke ta på meg mer desverre. Kjedelig nå som han fyren faktisk har det taket til salgs også...
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Puh, da er det ikke mye igjen!

I dag har jeg fått ramma på plass i hullet og skrudd den fast, og festet teltduken til taket midlertidig.. senga har også kommet på plass..

Det som gjenstår er å feste den framdelen av W taket, feste taktrekket inni til ramma og å fuge og sette fast teltduken.

Bilder kommer imorra når alt er ferdig.. :)

Tilstad: Jeg har nok desverre litt for dårlig med tid til å bygge om flere biler nå gitt, eksamenstiden er rett rundt hjørnet og er rimelig hektisk.. men hvis du kjøper taket så er det jo ikke umulig nærmere sommeren..

Men bygg selv, det er koselig arbeid hvis du får med alt du trenger! :)
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Ok, forsår deg godt, er nemlig eksamnestid for meg også. Men dette er jo en ypperlig tur/student bil da 8) Håper du får orden på alt sammen, hadde vært gøy å sett det egentlig
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Da var endelig taket på og klar til tur.. det gikk litt lengre tid da jeg plutselig måtte reparere en annen syk transporter men nå ere gjort..

bilder kommer når kameraet kommer tilbake fra annet oppdrag. :)
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

tok noen bilder med mobilen, syns bilen ble bra jeg, men jeg lurer på å male stripa lang siden svart for å få litt brytning i fargen.. vi får se..

Alt i alt var dette en helt grei jobb, ingen umulig oppgave for de som liker å gjøre litt selv.. :)

Image

Image
Last edited by Syncroeier on 19 Jul 2025, 00:39, edited 1 time in total.
orjan

Post by orjan »

MAL den hvit som taket er, d blir best hehe svart blir herpa (da blir litt sånn barne tv sesam stasjon opplegg d) hehehe
Mazda 626 1.6 82mod= selt
Caravelle 2.1i Coach 87mod = har denne
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Hvit? nææ kan det bli bra da? Svart ville jo matche grillen.. tror det blir det, sesam stasjon eller ikke.. :wink:
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Jeg tror keg istemmer for hvit. Det er en grunn til at veldig mange campere maler deler av siden i hvit. EN ting til, lysere farger gir inntrykk av penere lakkering enn mørke. Svart er jo den verste av alle.
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Hva med noen originale hjulkapsler? Det har MYE å si for utseendet... Ellers et morsomt prosjekt :D
Post Reply