Uregelmessig motorstopp - 112i

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Kjetil

Uregelmessig motorstopp - 112i

Post by Kjetil »

Heisann.

Jeg har et problem jeg ikke helt kan finne ut av, så jeg håper noen i dette forumet kan hjelpe. Bilen det er snakk om er en 88' Coach med 2.1 112i motor. I den senere tid har motoren begynt å oppføre seg merkelig. Det som skjer er at den under kjøring bare dør ut. Enten stopper den helt, eller så tusler den på lav tomgang. Forsøk på å gi gass har absolutt ingen effekt. Ved å stoppe motoren for deretter å starte den, så kommer den umiddelbart som om ingenting har hendt. Da kan den kjøres i rundt 30 sekunder før den plutselig legger seg på tomgang igjen.

Det jeg finner rart er at dette kan skje plutselig, uten forvarsel. Det kan skje når motoren er kald, eller det kan skje etter å ha kjørt i et par timer. Andre ganger kan bilen fungere som normalt uten noen som helst feil i flere dager. Så plutselig kan feilen være der igjen.

Bensinpumpe og filter er sjekket. Coil, ledninger, vakumslanger etc. er sjekket. Ny bensinslange fra pumpe og bak til motor er nettopp byttet. En nabo som er mekaniker har tittet et par ganger på bilen, uten at det hjalp. For hva tror dere skjer når han skal sjekke den? Joda, bilen fungerer utmerket....

Alle tips mottas med takk. Problemet begynner å irritere meg til den grad at jeg snart tar med bilen bak låven og gir'n et nakkeskudd....
:shock:
Hilsen Kjetil
amubus
-
-

Post by amubus »

har hatt samme sympomer på min, der vae ene gangen hallgiver i fordeler problemet. skiftet fordeler og problem vekk. senere har den grå boksen inde coilen gitt slike symptomer, skiftet denne og gått et par år nå som en klokke. Vet ikke om dette er problemet på din, men det kan jo være tips som er værdt å sjekke ut.....
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
Kjetil

Uregelmessig motorstopp - 112i, Problem løst!

Post by Kjetil »

Etter langt om lenge fant jeg til slutt ut av problemene, og jeg tenkte at andre som har lignende problemer kanskje kunne trenge et tips.

Etter en del leste tråder her på forumet ble luftmengdemåleren byttet, men det hadde ingenting å si. Problemene var der fortsatt, til stor irritasjon. Etter et tips begynte jeg å sjekke alle ledninger. Pluggledningene var byttet tidligere, men denne gang satte jeg på noen andre typer som var kjøpt hos Torshov Bilrekvisita. Litt lengre enn de andre og uten stålhetten. Men de kom nå på plass. I tillegg viste det seg at en jordingsledning som sitter festet på venstre side bak måtte byttes. Den var av kobber eller lignende materiale opprinnelig, men når jeg tok på den smuldret den omtrent opp mellom fingrene. Den var festet oppå motorblokka omtrent rett foran til venstre for fordeleren. I karosseriet satt den på venstre side rett under coilen.

Med nye pluggledninger og ny jording på plass gikk plutselig bilen som en drøm. Den var faktisk lettere å starte også. Tomgang ligger pent på omtrent 800 og motoren går usedvanlig rent og pent i hele turtallsregisteret. Eneste som er dritt er at over 3 laken gikk ut av vinduet til ny luftmengdemåler, men nå trenger jeg heldigvis ikke bytte denne på en stund.... 8)

Hilsen Kjetil
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

en tier på at det va dårlig joring
You create your own universe as you go along.
Post Reply