Vidvandre - ny bil

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Tryg stoppa min opptjente bonus i vinter, dvs de nekter melde nytt forsikringsselskap hva bonusen er...

De sendte meg en giro etter at helårsforsikringa utløp 15. mars og siden jeg anså deres opptreden som sådan som oppsigelse fra selskapets side tok jeg ingen notis av den fislegiroen de ikke engang begrunna hva skulle være godt for.

Den kom riktignok tilbake til meg etter to (sic) mnd på reise med Posten fordi Tryg valgte la kreditor få min tidligere adresse, så selv om jeg har bekreftelse fra Tryg på at ny adresse ble mottatt og verifisert fra dem opererer de fremdeles med en adresse som ikke har vært i bruk på flere år. Proff gjeng, "skandinavnas tredje største forsikringsselskap" my ass :roll:

Sendte idag også (sist utført i vinter) forespørsel om hva de vrøvler med og om. Etterlyste om de kunne komme med forklaring på denne ellers hensiktsløse giro fra etter et kundeforhold var avsluttet. Så da venter jeg i "spenning" på hva slags oppkok de presterer komme med.

Har som smått begynt å forberede PKK. Største jobben i forberedelsen er å innhente dokumentasjon fra Tyskland på at moddinga av motoreffekt er innafor VWs egen spec, "typegodkjenning" svarte som vanlig i tåka da jeg tok kontakt med dem for to år siden om å få dokumentene fra dem. (De vrøvler om "ombygging" der det er snakk om justering og/eller modifisering, og er ikke alltid heeelt på nett. God på å få økt hengervekta etter to henvendelser men ellers ubrukelige).

Hengervekta, lyktebøylen og what not må inn på vognkort før PKK ellers går jeg på 2'erfeil i fleng :D

Ser fram til Høsttreff på Synnfjellet i år, men tiden for øvrig går med til jobbing, pikebarnet eller et damemændeske jeg fratarniserer med. Jaja, det er som det er - får kjørt litt nå og da men for det meste står bilen i disse dager.
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Når det gjelder bonus, du har vel et dokument fra gamle selskapet der det står bonus, vil jeg tro? Forsikringsbeviset eller avtalen?
Pål Strand
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Når jeg skulle bytte så søkte det nye forsikringsselskapet opp registreringsnummer på forrige bil og fant bonusen, mener jeg å huske. Selv om bilen hadde vært vraket og skilt levert 1,5 år tidligere.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Fant følgende på Tryg sine egne sider (klikk på "Spørsmål og Svar"): http://www.tryg.no/forsikringer/bilforsikring.html
Hva skjer med opparbeidet bonus dersom jeg er uten bil i en periode?
Du kan beholde bonusen i inntil tre år.
Vet ikke om det å være uten bil likestilles med avsluttet avtale. Det eneste jeg kan se som Tryg kan forskjelsbehandle på er om man fortsatt er kunde hos Tryg i perioden man ikke har bilforsikring (eks. har annen forsikring der), men det høres sprøtt ut hvis de skal gjøre det.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

Bonusen er en del av et felles inforegister mellom alle forsikringsselskapene, og skal være mulig å kontrollere av alle selskaper med innsyn. Den blir som nevnt stående i inntil 3 år, deretter slettes den og man begynner forfra. Har man ubetalte regninger hos et selskap TROR jeg ikke det er grunn nok til å hindre flytting eller i det minste utlevering av slik info, da skal vel saken ha gått et godt stykke videre inn i inkassoens og innkrevingens verden. Det kan virke for meg som at Hr. Rudeboy bør bli nettopp litt uhøflig i tonen og stå på krava?

Forøvrig litt underlig, for senior har hatt Tryg i diverse forhold både i hine hårde dager og mer nylig, og har lite å klage på. Selv har jeg reiseforsikring hos dem igjennom jobben, og der er de superbe på oppfølging og tiltak i alle tilfeller jeg har hørt om her, men det kan jo skyldes at de gjerne vil beholde en såpass stor kunde?

Litt O.T:
Før i verden var dette med bonus litt sånn halvautomagisk, slik at man ofte fikk regulert opp bonus (mye) ved bytting av selskap, men dette har etterhvert blitt strammet inn på ganske kraftig og regulert i system. Man kunne for eksempel få lik bonus på ved kjøp av bil nr. 2, eller arve bonus fra foreldre (hvor forelder fortsatt beholdt sin bonus pga. "feil" e.l.), eller få bra bonus om man hadde mye annen forsikring fra før. Det eneste tilfellet jeg er kjent med at man eksempelvis nå kan få flyttet bonus mellom personer nå er mellom samboere/ektefeller ved separasjon eller død. Ellers er det nix.

Ikke engang fikk vi tilbud om litt høyere startbonus da vi skulle kjøpe en bil til i damens navn (jeg hadde 70 år 2 fra før, og kunne dermed få 50 i oppstartsbonus (det er visst vanlig praksis da)). Dermed står begge våre biler registrert på meg . Meeeeen om vi skulle finne på å gå fra hverandre, og hun tar med seg den ene bilen "skulle hun selvsagt få tilsvarende min opparbeidede fulle bonus". Så da spurte jeg om det ikke var like enkelt om hun og jeg bare gikk fra hverandre en ukes tid, siden det snart var sommerferie og vi har måttet dele opp ferien litt mellom oss. Han bare lo...
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg er ikke rude selv om jeg er Rudeboy, de hevder å ha utestående 1400 - 1500 for noe mikkmakk jeg har bedt dem om å verifisere, for som jeg ser det gikk kundeforholdet ut 150314. De penga de vrøvler om er fra da til i juni da jeg opprettet nytt kundeforhold hos If.

Det er underlig, for er det ikke gode, gamle Vesta som nå er Tryg, da ? Vesta var best, da. Det samme kan ikke jeg si om Tryg, akkurat - de feiler på to av to mulige forhold jeg var uten skyld i og så avslutter de på detta viset...

Avventer svar.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Kjenner jeg noen med VAG-COM i Osloområdet som er såpass stødig på labben at de kan påta seg å ned-tune en tilfeldig ACV-motor som ved ankomst Norge i sin tid hadde 102gamp under panseret som en kunne presse 304 Nm ut av ?

Har ikke somla meg til å innhente die papieren! fra Tyskland enda (sinke) så dermed må jeg vel iverksette tiltak om bilen skal unngå 2'erfeil på 2'erfeil.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Newsflash !

Selskapet jeg om kun kort tid er svært ferdig med kom faktisk emd et svar (selv om det bare er fem måneder siden de først fikk spørsmålet om den giroen de da sendte meg, og hva den kom til meg for) !

Det har seg slik at på tross av egen opptreden, så har de ansett kundeforholdet å fortsette etter at jeg anså forsikringene som utløpt hos dem. Og med kontrakt i hånd, kan de da sende meg en slik giro for den tiden som gikk fram til If overtok på vårparten.

-Noe som i og for seg er okay, selv om det ikke er okay at de venter til nå med å fortelle meg dette. Så da betaler jeg nylig mottatt giro, ser penga gå i retning dem og vet at de om fire til X antall måneder blir å melde If at "hör'u, du. Vi måste" og så får jeg tilbakeført kapital for for mye innbetalt forsikringsbeløp hos mitt nye forsikringsselskap.

Fra 0% bonus til 75% femte året i et jafs.

Men de prøvde seg jo på sine vanlige fiksfakserier, da jeg spurte om hvorfor de oppgir falske adresser på kundene sine til tredjepart. "Nei, den kan vi ikke se å ha mottatt" svarte de og da kom jeg med både dato og klokkeslett for når de a) bekreftet å ha mottatt adresseforandringa jeg ga dem, og b) dato og klokkeslett for da de verifiserte å ha mottatt adresseforandringa.

Steike for et flott Mikke Musselskap Tryg er... :roll:

Drevet av treåringer...

Åkkesom går de penga som på sikt kommer til en konto nær meg direkte i EU-kontrollen, ser for meg at når jeg har fått svar fra det Tuningfirmaet som for tiden reklameres for her på forumet så vet jeg hva de tar for å nedtune bilen før EU-kontrollen. Dermed er vel det som gjenstår kun ett komplett sett med bremseklosser og ventilerte skiver foran & bak det som jeg forventer uten at jeg vet det blir alt av utgifter.

Spennende å se hva som skjer.

Dersom dette fortsetter kan jeg jo risikere å kunne bruke bilen igjen ! :shock:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Har litt skramling under/bak bilen under kjøring, la meg ned idag morges da jeg skulle avgårde til jobb og det virker som om eksosanlegget har hoppet av ett feste og muligens kan det da være slik at rør er borti (tidvis) akslinga.

Sånn kan man jo ikke ha det, så i.l.a helga får jeg vel legge meg innunder og myse litt, og løfte litt. Så kan jeg imidlertid håpe festet ikke er brukket av men at det istedet er en gummiring som har hoppet av. Elrno :wink:

Ellers spekulerest det over en lav sko å stikke oppom Caravanmessa på Bitte lille strøm 20. september, en lørdag. Bare stikke oppom med kamera og bruke noen timer der oppe.
Får se.

Er også begynt å småpønske seriøst på 30 Jahre Syncro a.k.a Berlin Busfestival 2015. Kjøre Oslo - Göteborg, overnatte.
Göteborg - Ystad, overnatte - eller overnatte på ferga til Polen.

Polen - Berlin, kanskje med ei overnatting innlagt før Altes Lager ? Får se.

Retur Altes Lager til camping jeg og pikebarnet besøkte for to år sia rett ØST for Hamburg, ei overnatting.
Hamburg - Legoland for ei overnatting og en dag der.
Legoland Skiveren/Skagen for ny overnatting og så Stena hjem igjen.

Turen er i tankeboksen, ja.

EDIT - glemte :

Skal jo ha "noe" på taket og vurderer takboks. Ser at Biltema skryter av at den ene de har skal veie usle 10kg, da skal jeg ha røfflig 35kg igjen av taklasta, alt avhengig av hvor mye selve takstativene veier alene, da.

Så kan soveposer, vinterparkas, liggeunderlag, tomkanner av ymse slag og evt ski e.l gå dit mens man bor greit i bilen 8)

Og jeg har på hånden et sykkelstativ for biler med bakdører, selv om jeg har bakluke vil ordinært sykkelstativ for bakluke komme i konflikt med reservehjulsbæreren og reservehjulet.
Med sykkelstativ for bakdører, ligger det an til at jeg ikke bare frigjør hengerkula men også får opp sykler bakom reservehjulet og da kan tenke på å finne bagasjebærer til hengerkulemontasje (skal ha Zargeskasse der nede på sikt)

Så det så.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Jeg har en stor takboks fra biltema, tror den tåler mindre av steinsprut enn frontruta, og over 110 så blir den veldig ustabil... skrøpelige greier, men lett ja!

Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Nja, jeg har fundert litt på det der - på langturer nedover kontinentet blir den igjen (where ever jeg kan parkere den) og på hjemlige med "under 110km/t"-soner, så burde det gå greit.

Og åkkesom går det jo å strekke etpar leg med gaffa inni for å stive av vridningslysten den eventuellt måtte ha.

Og den store er vel den til 2.500,- ? Den jeg så på var den andre, noe mindre.
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

Ække du på finn.no, a Yngve? Det bugner jo over av pent brukt vare, til halve prisen av noe BT kan levere, med bedre kvalitet på både plast, låser, hengsler og beslag... Bare det å finne en som har hurtigfesting må jo være gull for deg som skal ha den av-og-på?
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Joda, og ikke så reint lite de siste månedene.

Har lett etter "gis bort" og what not - sågar foreslått å bytte i min ubrukte 25liters Black & Deckerkompressor (for hjemmebruk) men neiddah.

Bugninga er nok på Finn.no når ikke jeg er der :D

(Tips mottas med takk, Stor-Oslo er nedslagsfeltet)(Og jeg hadde satt pris på en okay større takboks med høyreåpning 8fordi skyvedøra er på den sia av bilen, liksom) som ikke er for tung)
Renax
-
-

Post by Renax »

Se på finn opp til 800,- og by omtrent 400,-
Slikt gjør jeg, ofte er trangen til å bli kvitt ting større enn trangen til å tjene 300,- ekstra...:-)

Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

well, jeg sjekker Torget "gis bort" inntil jeg finner den.

Eller jeg hiver meg rundt og kjøper en som holder en stund. Gammelboksen var fin og grei, den, men altfor tung for Westfaliatak så da måtte den gå.
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Vi har fulgt veldig godt med på "Gis bort" på Finn og det er vel bare 2 skibokser jeg kan huske å ha sett der det siste halve året. Men de er jo veldig billige de som skal selges også. Dersom du ikke finner en sånn som du skal ha denne uken, så finner du det kanskje neste uke. Pass bare på at du ikke kjøper en sånn som vi har, der festet for bøylene inn på boksen ikke kan flyttes frem og tilbake. Funka fint på T2n og T4n der stativene kunne flyttes på bilen, men på både broderns og faderns biler er det faste, så den ligger bare lagret på faderns garasjetak, (i påvente at jeg kan bruke den på en VW bus :D)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Skakke ha skiboks. Full bredde over taket og det får du ikke i disse smale skiboksene. Men hva takboks angår, så må jeg ha med fast feste, Westfaliataket gir ikke samme muligheter som T4 hardtop gir :wink:

Har jo Allykanoen men den kommer ikke oppå der sånn til vanlig. Den dag jeg kan parkere fast på shingel i en oppkjørsel med ei stålgrind av tommetykke bolter, som jeg pr idag kun periodisk gjør, så starter jeg se etter en kajak som også skal bo på taket 8)

Men inntil viare skal jeg ha meg takboks, som før nevnt helst med høyreåpning og venstrehengsling. Så kanskje jeg kan montere solcellepanel oppå den ? Time will show.
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Åhh så du skal ha sånn merkelig liten 1m lang sak??
Den vi har er "bare" 90cm bred. Packline hadde en som var 115cm bred, den kunne du også få et trekk til som du tredede over boksen så funket den som taktelt. Minste skiboksen jeg har sett var 20cm bredog 10cm høy
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

kan ikke du gå av nett når du vrøvler.

Jeg skal ha takboks, ikke skoeske med duk og ikke skiboks. Ferdig.
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

Hva om å legge ut et bilde av den type boks du er på jekt etter, kanskje en eller annen her inne finner en til en akseptabel pris (eller gratis), et eller annet sted for deg :wink:
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hva slags takboks vil jeg ha, da ? Alle som er venstrehengsla...

Pick one.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Gah.

Campa i helga med jentungen, så "noe" rett under fremre nedre skyvedørshjørne i åpningen... -og så pirka jeg fanmeg borti det ! :roll:

Et flak med areal som ei hjelpestikkeeske (fyrstikker, De vet) falt av og hva fikk jeg vel se... Rust rakt inn på metallet. Under antirustmiddelet under bilen. Da konkluderer jeg med at bilen er tectylert og at all jævelskapen må vekk før jeg kan begynne med antirustjobb på bilen. Tectyl er Fandens verk... :evil:

I kanalskjøten rett foran, den som går nedenfor bakkanten av passasjerdøra er det "noe" jeg mistenker er overmalt rust, det har ikke vært rustbobler der så jeg tror det skal la seg gjøre å dra vekk rust & skjit ned til bart mtall, hive på primer og så¨lakke fem-seks strøk over og så kline inn klarlakk over.
Skal høre med gutta neddi Brobekkveien, ligger et lakkverksted ved T-bana på Vollebekk og jeg tror de driver med punktsandblåsing også. Skulle muligens fått dem til å ta begge punkt samt bakrutehjørnet en vakker dag ?

Ulempa ved skyvedørsåpningen er jo at listverket må vekk, og at alt av tectyl samt stigtrinn må vekk for at man skal kunne frigjøre stort nok område for å starte på antirustjobben :roll:

Jaja, bilen kommer seg igjennom EU-kontrollen om det bare var disse småflekkene det sto på. Bestiller vel time nå i.l.a dagen så får jeg se når de har tia, tenkte ta en innledende EU-kontroll for å få status.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

For de som ikke skulle vært myndige :

Skiboks :
http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ry=skiboks

Takboks :
http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ry=takboks

Og, ja folk vil gjerne bedras - og bruker begreper de tydeligvis ikke evner helt forstå. Det er en svare virrvarr på Finn.no om hva som er hva, men spec er da enkelt nok å rette seg etter når gutturale lyder skal forme et ord ? "Skiboks" rommer noen få ski, "takboks" dekker omtrent hele takflata og har plass til litt av hvert.

"Klappsete" som man klapper opp og ned etter behov er ikke utstyrt med noen klaff, er de vel ?
Smussavviser leder vindstrømmen ned f.eks bakluka slik at mindre smuss legger seg der mens en spoiler drar luftstrømmen vekk.

Hjul er fremdeles rundt av sirukær betydning, og det er fint liten grunn til å la være å kalle en spade for en spade selv om vi skriver 2014.

Kutt ut å forvirr din neste, bruk ordet som det er ment å være :D (Klager rettes til deres egne foreldre samt skoleverket du har gått skole)

-Jeg, på min side, vil gjerne ha en takboks med sideåpning åt høger. Dette, sukk har jeg sagt dette før ? fordi jeg har skyvedøraåpningen på høyre side av Vidvandre. Det fordrer jo at takboksen er venstrehengsla, da.

Er etpar fronthengsla takbokser under gis bort på Finn nå men de er uten nøkler og jeg gidder ikke bruke gaffa/stropper for å "sikre" takboksen påvei hjem til jeg har fått tak i nye lås og kan bytte dem.
Renax
-
-

Post by Renax »

En skiboks er vel også en takboks? selv om hovedfunksjonen er å frakte ski?

Jeg har bare sett en takboks brei nok til å gå i full bredde på en T4, den gikk også nesten hele lengden (hadde nok dekka en kort T4). hadde luke på begge sider, og veide omtrent så mye at du ikke kan ha noe inni den.

Min takboks er ca 2 meter lang, og 60-70cm brei, men dårlig egnet til å frakte ski i, fordelen er at den veier ikke mer en at jeg tar den på strak arm..
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Kan alle VGdebattere gå dit og fortsette spamminga si der ?
Post Reply