california wrote:Deler fra Biltema er kun brukendes til å få bilen godkjent for salg. Har enda ikke fått en tema-del som har vart mer enn 3 mnd.
Hjullagre holdt 2-3 mnd. Endeledd et par mnd lengre. bremseskiver skjeve etter en tur på hytten. Kallippere rustet fast etter 1 vinter(pakningene var helt borte vekk), bremseklosser som hyler som faen. Håndbremsesko som ikke holder bilen.
Alt dette er deler som er skiftet på min V70. Nå har eg lært. ALDRI en bildel derfra igjen...

Er ingen fanatisk tilhenger av Biltema men har lyst til å provosere deg litt vedr. dine påstander.
Hjullager... Fastlager til volvo skal tiltrekkes med moment, konlager skal etterstrammes. Har fastlager på Caravellen fra Biltema. Runder nå 150 000 km siden de ble montert. Konlager bakaksel montert på Passaten til dattera... 100 000km.
Endeledd skal jeg støtte deg på. Det er søppel. (4 mnd etter montering ble det slakke på Transporteren.
At dine bremseskiver ble skjeve kan også være en tilfeldighet. Kjøpte nye på sønnens Volvo 850 (original volvo) som det ble kast i uka etter. Dette var nok pga for hardt tiltrukket hjulmuttere. Min feil
Kalippere fastrustet... Regner med dette var på bakaksling. Årsak til dette kan vel stamme fra at etterjustering av klosser/lufting av bremser var mangelfull??? Årsak manglende bevegelse i kalipper over tid???)
Bremseklosser som hyler... Der har du nok ikke brukt kobberpasta ved montering. Har brukt mange sett klosser på flere typer biler opp igjennom åra fra Biltema. For kjøringa mi er de gode nok. Hyling har ikke forekommet på mine biler
Håndbrems på Volvo V70/850 er et mysterium. Du har 2 typer håndbrekksko 178mm alternativt 177,8 mm og 180mm. Begge passer men kun den ene er riktig. Til hvilken bil???
Blir ikke ekspanderen pusset og vasket får du heller ikke bremseeffekt på v70/850.
Dette jeg nevner nå er selvlært med prøve og feile metoden.