Vindusvisker, eksosanlegg og glødeplugger

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
TTomas
Car: T4 2002 TD

Post by TTomas »

Jepp, er en del ting jeg lurer på ;)

Begynner med viskerne.
Er det vanlig at spylevæske spyles ut først etter viskerne har starta på T4? Det gjør de iallefall på min. Det gjør jo at ruta blir mye fortere ripete siden viskerne drar all driten utover.

Det andre jeg lurte på var pris på reparasjon/bytte av en del av eksosanlegget..
Det har blitt et brudd på anlegget rett ved innløpet til lyddempern, så nå henger lyddempern i noe ståltråd ;) Noen som vet om ca. prisoverslag på å få fiksa dette?

Det tredje jeg lurte på er hvor mye jeg bør/må betale for bytte av glødeplugger? Og er det noe annet jeg burde bytte når jeg først skal skifte disse?

Bilen jeg har er en 2003 Vw Transporter 2.5 TDI 88Hk
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Vindusvisker, eksosanlegg og glødeplugger

Post by Neergård »

1 - Du kan med hell sette på en enveisventil på spyleslangen, så er dette problemet historie. Sørg for å få en som er stor nok, for ikke å bli en flaskehals for spylervæsken da.

2 - kan være veldig avhengig av konkurranse i ditt lokalmiljø. Original eksos er veldig konkurransedyktig på pris om du sammenligner med andre seriøse aktører. Biltema bør du holde deg unna. Pris er for meg ukjent, du skriver heller ikke hvilken lyddemper det er snakk om. Kun skifte av en enkelt lyddemper er ikke rare jobben tidsmessig, forutsatt at ikke rusta har gjort jobben veldig tidkrevende. Det kan forekomme. Om du har mulighet til å la den stå en dag med skikkelig innsausing av rustløser kan det være en fordel.

3 - her kan du kanskje spare noe på å gå for annet enn originalt. Om det er verdt det er en annen sak.
På merkeverksted vil du få en fastpris, på (etter egen erfaring) frittstående blir det fakturert utifra faktisk forbrukt tid. Litt lavere timepriser blir da veldig raskt spist opp av som regel lavere kompetanse på bilen og høyere tidsforbruk. Dette har vi sett en god del av hos oss.
Det er ikke noe annet som er naturlig å skifte sammen med disse.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
california
-
-

Post by california »

Du Neergård, slik enveisventil var interessant. har du link eller noe slikt?
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Firmaet Rodin har slike, har jeg hørt, de kan også brukes i bensinslanger for å hindre retur av bensin...
Torbo
Duetto
-
-
Car: T5 2,5 2004

Post by Duetto »

california
-
-

Post by california »

Takker. Da var ventil bestillt. Håper det sparer frontruten.... :mrgreen:
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Vel, sand, eller objekter som riper opp frontruten blir vel ikke "bløte" av vann.
Dette er nok noe man må leve med.
Jo oftere pusser går over ruta jo raskere nærmer man seg ruteskift, selvfølgelig avhengig av mengden objekter.
Tror det fleste pusseranlegg har innebygd tilbakeslagsventil i systemet, er det hull på slangen et sted renner vannet ut her fordi luften slipper inn her, er det tett skal det mye til at vannet renner tilbake fordi dysehullet har ganske små hull, men, vel mulig det. (det renner vel ut like mye vann som det slipper luft inn).

For å sammenligne ekssosanlegg bør vel vekten være med i sammenligningen.
Oftest er orginalt tyngre enn mange (alle)konkurrenter, dette har noe med godstykkelse og levetid å gjøre, men mange bryr seg ikke om det, bare det er billig.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Kan jo være greit å se over returslangene til dieselen når du først surrer med glødeplugger. :wink:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
andgjerd
-
-
Car: T4 Tdi
Phone: 90827343

Post by andgjerd »

Når det gjelder eksosanlegg fra biltema, er det minst like bra/dårlig som alt anna. Har høyrt om fleire tilfeller der Biltema varer like lenge og lenger enn orginale eksosalegg.

Når det gjelder glødeplugger, er det rimelig grei bekrivelse på skifting av desse her på forumet.
Vis du bestiller fex Bosh glødeplugger på ebay, er det mange kroner å spare.
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Jeg monterte Biltema eksosanlegg i 1997 i en Jetta og det var like hel da bilen ble totavraket i 2002.
california
-
-

Post by california »

Deler fra Biltema er kun brukendes til å få bilen godkjent for salg. Har enda ikke fått en tema-del som har vart mer enn 3 mnd.
Hjullagre holdt 2-3 mnd. Endeledd et par mnd lengre. bremseskiver skjeve etter en tur på hytten. Kallippere rustet fast etter 1 vinter(pakningene var helt borte vekk), bremseklosser som hyler som faen. Håndbremsesko som ikke holder bilen.

Alt dette er deler som er skiftet på min V70. Nå har eg lært. ALDRI en bildel derfra igjen... :oops:
Kristiankiss
-
-
Car: T4, Caravelle 2.5TDI,1999,
Phone: 97170564

Post by Kristiankiss »

Neergård wrote:1 - Du kan med hell sette på en enveisventil på spyleslangen, så er dette problemet historie. Sørg for å få en som er stor nok, for ikke å bli en flaskehals for spylervæsken da.

2 - kan være veldig avhengig av konkurranse i ditt lokalmiljø. Original eksos er veldig konkurransedyktig på pris om du sammenligner med andre seriøse aktører. Biltema bør du holde deg unna. Pris er for meg ukjent, du skriver heller ikke hvilken lyddemper det er snakk om. Kun skifte av en enkelt lyddemper er ikke rare jobben tidsmessig, forutsatt at ikke rusta har gjort jobben veldig tidkrevende. Det kan forekomme. Om du har mulighet til å la den stå en dag med skikkelig innsausing av rustløser kan det være en fordel.

3 - her kan du kanskje spare noe på å gå for annet enn originalt. Om det er verdt det er en annen sak.
På merkeverksted vil du få en fastpris, på (etter egen erfaring) frittstående blir det fakturert utifra faktisk forbrukt tid. Litt lavere timepriser blir da veldig raskt spist opp av som regel lavere kompetanse på bilen og høyere tidsforbruk. Dette har vi sett en god del av hos oss.
Det er ikke noe annet som er naturlig å skifte sammen med disse.

Glødeplugger, er det stor forskjell på kvalitet på originale kontra uoriginale?? Tenker da kun på kvalitet på del, ikke arbeid.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Såsant de uoriginale er av god kvalitet, dvs anerkjent merke i det minste, bør det gå greit.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Digger
-
-
Car: 2 X T4, 2001,2003

Post by Digger »

california wrote:Deler fra Biltema er kun brukendes til å få bilen godkjent for salg. Har enda ikke fått en tema-del som har vart mer enn 3 mnd.
Hjullagre holdt 2-3 mnd. Endeledd et par mnd lengre. bremseskiver skjeve etter en tur på hytten. Kallippere rustet fast etter 1 vinter(pakningene var helt borte vekk), bremseklosser som hyler som faen. Håndbremsesko som ikke holder bilen.

Alt dette er deler som er skiftet på min V70. Nå har eg lært. ALDRI en bildel derfra igjen... :oops:
Er ingen fanatisk tilhenger av Biltema men har lyst til å provosere deg litt vedr. dine påstander.

Hjullager... Fastlager til volvo skal tiltrekkes med moment, konlager skal etterstrammes. Har fastlager på Caravellen fra Biltema. Runder nå 150 000 km siden de ble montert. Konlager bakaksel montert på Passaten til dattera... 100 000km.

Endeledd skal jeg støtte deg på. Det er søppel. (4 mnd etter montering ble det slakke på Transporteren. :(

At dine bremseskiver ble skjeve kan også være en tilfeldighet. Kjøpte nye på sønnens Volvo 850 (original volvo) som det ble kast i uka etter. Dette var nok pga for hardt tiltrukket hjulmuttere. Min feil :?

Kalippere fastrustet... Regner med dette var på bakaksling. Årsak til dette kan vel stamme fra at etterjustering av klosser/lufting av bremser var mangelfull??? Årsak manglende bevegelse i kalipper over tid???)

Bremseklosser som hyler... Der har du nok ikke brukt kobberpasta ved montering. Har brukt mange sett klosser på flere typer biler opp igjennom åra fra Biltema. For kjøringa mi er de gode nok. Hyling har ikke forekommet på mine biler :shock:

Håndbrems på Volvo V70/850 er et mysterium. Du har 2 typer håndbrekksko 178mm alternativt 177,8 mm og 180mm. Begge passer men kun den ene er riktig. Til hvilken bil???

Blir ikke ekspanderen pusset og vasket får du heller ikke bremseeffekt på v70/850.

Dette jeg nevner nå er selvlært med prøve og feile metoden.
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Endeledd fra Biltema har jeg og forsøkt, etter 1 mnd var det slakke! Helt håpløst! Samme med økonomideler.
Bremsedeler fra Biltema har ekstremt varierende kvalitet. Ekstremt!
Å få skjeve bremseskiver pga tiltrekkingsmoment på hjulbolter, den virker litt for utrolig for meg... Da burde det være utrolig mange skjeve bremseskiver rundt omkring.
Kollega av meg forsøkte også calipper derifra. Den var helt gjennomrusta etter ett år. Dette var foran, og ikke kun glidere som var gåen, men stempel også. Hele calipperen så ut som den originale etter 15-20 år med mange lag gravrust...

Mvh Frode.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode Neergård

california
-
-

Post by california »

Digger wrote:
Er ingen fanatisk tilhenger av Biltema men har lyst til å provosere deg litt vedr. dine påstander.

Hjullager... Fastlager til volvo skal tiltrekkes med moment, konlager skal etterstrammes. Har fastlager på Caravellen fra Biltema. Runder nå 150 000 km siden de ble montert. Konlager bakaksel montert på Passaten til dattera... 100 000km. Ja brukte momentnøkkel. Nå står det SKF som har holdt som faen... Rart ikke sant?

Endeledd skal jeg støtte deg på. Det er søppel. (4 mnd etter montering ble det slakke på Transporteren. :(

At dine bremseskiver ble skjeve kan også være en tilfeldighet. Kjøpte nye på sønnens Volvo 850 (original volvo) som det ble kast i uka etter. Dette var nok pga for hardt tiltrukket hjulmuttere. Min feil :? Rart at brembo-skiver tåler tiltrekking da.... Nei Biltema er og blir søppel. Samtt at de ruster vekk på no time.

Kalippere fastrustet... Regner med dette var på bakaksling. Årsak til dette kan vel stamme fra at etterjustering av klosser/lufting av bremser var mangelfull??? Årsak manglende bevegelse i kalipper over tid???) Les mitt innlegg. Det var ingenting igjen av pakningene på stempel etter 1 vinter.... Da ruster stempelet fast ganske så fort.... Åjoda å lufte bremser kan eg... Er ingen fersking på å skru ser du. Kan vel også nevne at Biltema sin bremsevæske feilet på EU etter 1 år på bilen....

Bremseklosser som hyler... Der har du nok ikke brukt kobberpasta ved montering. Har brukt mange sett klosser på flere typer biler opp igjennom åra fra Biltema. For kjøringa mi er de gode nok. Hyling har ikke forekommet på mine biler :shock: Brukte både pasta og skrike-belegg. Det er noe rart med selve bremsebelegget til Biltema. Ingen hyling med skikkelige klosser. Rart....

Håndbrems på Volvo V70/850 er et mysterium. Du har 2 typer håndbrekksko 178mm alternativt 177,8 mm og 180mm. Begge passer men kun den ene er riktig. Til hvilken bil??? Ja kjøpte det som står i Biltema sin katalog til min modell. Skulle vel funke da?

Blir ikke ekspanderen pusset og vasket får du heller ikke bremseeffekt på v70/850. Alt nytt.

Dette jeg nevner nå er selvlært med prøve og feile metoden.
Det eneste jeg kjøper på Biltema i dag er olje. Dette fordi jeg vet at det er Statoil som produserer den..... Og skifter ofte. :mrgreen: Ja og så noen lyspærer kanskje og verktøy. Å kjøpe dritt for å skifte på nytt etter 6 mnd. gidd eg ikkje. Ja og glemte jo å ta med de flotte støtdemperne de selger. De holdt 1 år på Golfen før den var gyngehest igjen... :mrgreen:
Digger
-
-

Post by Digger »

Du har vært uheldig med delene. Kan ikke si noe annet. :o

Som skrevet tidligere har jeg vært heldig med kvaliteten ihverfall :)
Digger
-
-

Post by Digger »

Neergård wrote:Endeledd fra Biltema har jeg og forsøkt, etter 1 mnd var det slakke! Helt håpløst! Samme med økonomideler.
Bremsedeler fra Biltema har ekstremt varierende kvalitet. Ekstremt!
Å få skjeve bremseskiver pga tiltrekkingsmoment på hjulbolter, den virker litt for utrolig for meg... Da burde det være utrolig mange skjeve bremseskiver rundt omkring.
Kollega av meg forsøkte også calipper derifra. Den var helt gjennomrusta etter ett år. Dette var foran, og ikke kun glidere som var gåen, men stempel også. Hele calipperen så ut som den originale etter 15-20 år med mange lag gravrust...

Mvh Frode.

Tar du en tlf til DAF Norge (importør av SSangyong) får du det svaret. Sønnens Rexton har nå skiftet 3 skiveparet foran siden februar 2012. De påstår hardnakket at jeg/vi trekker til hjulmuttere for mye.
Påstanden min kommer fra dem
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Det er veldig rart. Aldri hørt noen nevne det engang. De ganger vi har hatt skjeve skiver på biler inne på jobb, er det som regel pga heng på en calipper eller glidepinner. Biler som har omtrent avdratte hjulbolter har ikke hatt noe antydning som jeg kjenner til.

Mvh Frode.

Frode Neergård

Digger
-
-

Post by Digger »

Neergård wrote:Det er veldig rart. Aldri hørt noen nevne det engang. De ganger vi har hatt skjeve skiver på biler inne på jobb, er det som regel pga heng på en calipper eller glidepinner. Biler som har omtrent avdratte hjulbolter har ikke hatt noe antydning som jeg kjenner til.

Mvh Frode.

Fikk ikke dekka skivebytte nr 3 av DAF Norge ihverfall. Skivebytte 1 og 2 ble utført som garantijobb 3mnd bruktbilgaranti av merkeforhandler. Første var like etter skifte til sommerhjul, vår 2012, andre oktober 2012 like etter at vinterhjula var påsatt. Nå er det kast igjen. Har kjøpt på bilen nye vinterhjul før jul.

Jeg gikk nå god for deres argumentasjon pga feilen oppsto etter dekkmontering????

Har tenkt litt nå etter at du aldri har hørt om dette. Kan det være en produksjonsfeil på skivene???
Originale deler.

Beklager at dette er OT VW forum, men skiver er nå på alle biler
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Kast i skiver har vanligvis med temperatur og temperaturforskjeller å gjøre. Bremser som henger er, som Neergård nevner, en vanlig årsak. Dyp kald vanndam etter noen skikkelig harde nedbremsinger kan være en annen. Jeg kjenner en kar som er deleier i en bruktbilforretning. Det er nok kollegaen hans som står for mye av handlinga, mens denne karen er en skikkelig dyktig mekaniker. En mekaniker av den typen som ikke bare ser hva som er ødelagt, men som skal finne ut hvorfor det skjedde, og hva han kan gjøre for å hindre at det skjer igjen. For endel år siden solgte de veldig mange Golf II, og det var ikke uvanlig at disse bilene måtte repareres litt før salg. Så i løpet av noen år skiftet han skiver og klosser på veldig mange slike biler, og fikk reklamasjoner hvis det ble kast i skivene. Han erfarte at han ofte fikk reklamasjoner hvis han bruke uoriginale klosser på disse bilene. Hvis han brukte originale klosser gikk det bra. Om han brukte originale eller uoriginale skiver spilte ikke noen stor rolle. Vi diskuterte hva som kunne være årsaken til dette, men kom egentlig ikke fram til noen annen konklusjon enn at vi antok at det måtte ha med varmeutvikling å gjøre.

Hvis det ikke blir gjort skikkelig reint mellom navet og skiva, eller hvis det er et lite kast i navet, så tror jeg nok også det kan oppstå et kast i skiva som er så lite at det ikke merkes til å begynne med. Men av og til slites skiva slik at kastet forsterkes etterhvert. Mulig som følge av at det lille kastet setter klossen i svingninger?
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Torbo
-
-

Post by Torbo »

"Kan vel også nevne at Biltema sin bremsevæske feilet på EU etter 1 år på bilen...." - sier du...

Hva skjedde er?
Jeg har nemlig mistanke om at væska er så "sterkt" at den forårsaker svelling av bremseslanger innvendig?
Det har nemlig skjedd på to av mine Volovoer...
Tør ikke bruke den mer....

Jeg er heller ikke trygg på Biltemas giroljer, hvor man må rive av en lapp på baksiden for å finne ut at det er GL 5. Jeg trodde det var GL4 jeg fikk, da det ble opplyst at det var helt vanlig girolje jeg kjøpte.
Men når jeg etter mye strev fikk av lappen på baksiden, så dukket det opp andre opplysninger!
Håper ikke synkroniseringsringene har fått et permanent EP-belegg som har ødelagt synkdrevene?
Slikt kan skje på motorsykler som har ojebadet klutsj f.es. Sachs/Tempo.

VW har vel også gått over til kun GL5? Så jeg går nok for Castrols GL4, som er kjent for å være snill med girkasser.

Men jeg tar gjerne imot gode råd her?
Torbo
california
-
-

Post by california »

Bremsevæsken feilet på den måten at den ved sjekk på Eu ikke holdt mål. Er vel kokepunktet de sjekker....

På Volvoen har eg automatkasse. Og har en særdeles god pris på 20 ltr Valvoline olje så da bruker eg den. :mrgreen: Men kjøper 15 ltr Biltema-olje til flushingen.

På manuell-kasse kjøper eg også Valvoline. Det er så lite olje som går med og den holder så lenge at her spiller prisen liten rolle.
på Californiaen har eg nettopp skiftet. Husker ikke hva slags olje eg fikk. har ikke intruksjonsbok så tok det butikken hadde i lista si. Var en syntetisk olje iallefall mener eg. kan sjekke...

På motor bruker eg Biltema hel-synt olje som skiftes hver 10.0000 Km. Det har eg gjort så lenge Biltema har vært her. Aldri noe problem. Det er iallefall etter min mening totalt tull å kjøpe dyre long-life oljer. Har alltid kjøpt rimelig olje og skiftet ofte. Soten må ut av motoren! Spesielt på dieselmotor.

Jeg har tilgode å høre mekanikere med noen år på baken anbefale lange oljeintervaller på motor.
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Jeg har også bra erfaringer med Bts motorolje. Derfor ble jeg skuffet over en slik dårlig merking på giroljeboksene, og GL4 har de ikke!

VWs orignal er vel tynn og syntetsikt, og jeg fikk opplyst at de var gått over til en type. Og da er det nok GL5, og av type hypoid, men det vil jeg ikke ha!

Så enten blir det Castrol eller fra en annen produsent.
Jeg skal sjekek hva Valvoline har her, det er vel et bra merke...
Torbo
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Du kan bruke ATF olje i manuell girkasse......
Post Reply