Oh, key.
Hvor skal man begynne ? Bremser ? Ned til Geiranger sa de ifra at de gjerne vil byttes ut foran før neste sommer. greit, settes på "To do"-lista for vinteren, både anskaffelse og byttet.
Så kom det en underlig klunkelyd fra venstre forhjul påvei opp Gamle Strynefjellsvei mandagen, den kom umiddelbart etter girbytte idét jeg slapp ut clutchen - det har vært "noe" i lavere hastigheter med clutchen tidligere men dette har vært så sporadisk og "ufarlig" at jeg har ignorert det.
Den biten der får Møller se på, aner ei hva det er og jeg må kjøre meg etpar runder før jeg kan begynne gjette på hva og hvor denne lyden kommer fra.
Opp Gml Strynefjellsveien hørtes det ut omtrent som å kjøre på punktert dekk og jeg trodde jaggu det også var det - så jeg hoppa ut og så på hjulet, null lekk dekk

Bra i og for seg, jeg sto jo i oppoverbakke så det holdt (kjør opp fra Stryn så ser du hellinga oppover bakkene der, ja). Fortsatte jo turen på mandag og lyden forsvant såsnart bilen ikke hadde max belastning i bakkene, dvs i bakkene hvor bilen dro lettere samt på flatmark.
Men idag da jeg var ute på etpar ærend i Oslo og en snartur nedom Finn-Robin (Takk!) i Vestby så kom lyden tilbake i 1., 2. og 3. gir - har til gode å høre den i fjerde & femman.
Bremser, ja. Bremseklosser synger, forhåpentligvis skulle det da være bare dem som må byttes foran men i en ideell verden bør man bytte rund baut når man har ukjent bil/ny bil i hendene, slik som jeg ser det. Bremser kødder man ikke med.
Jeg slenger sikkert inn en rekvisisjon for klosser, skiver og det som trengs foran & bak en vakker dag hos en kjent delepusher i Asker om ikke så lenge.
Men selveste brekkwiren må strammes til, Vidvandre stakk av fra meg på en parkeringsplass idag - jeg parkerte og for en skjelden gangs skyld lot jeg giret stå i fri, men brekket var på (også etterpå...). Så hopper jeg ut, smekker i døra og låser, snur meg og tusler inn i butikken. Feil kort, ut og hente rett kort og da er ikke bilen der jeg forlot den men 8 til 10 billengder lengre bort på parkeringsplassen - stående fint lent inntil en lyktestolpe og koblingsboksen ved denne. Lakkskaden er minimal, satser på at rubbing & polering gjør susen (selv om det løsnet flak fra "innsia" av skjermen som hadde rust på seg, da - innsia får jeg ikke gjort noe med uten å ta løs skjermen og det dropper jeg - kun oppskrapt lakk.
Men når jeg da setter meg inn og re-parkerer bilen, så ser jeg idet jeg skal starte at brekket står på. Men tydeligvis er det slack i wiren der, ja. Teit å oppdage slacken på dette viset, men livet er aldri rettferdig så da så
Så på lakken og boblerusten i fremre dørkarm til førerdøra igår, det så ikke noe bedre ut der idag så jeg får vel se på sakene en dag jeg har en plass å stå med bilen - får fyre opp bygglampa mi og skru av døra for å fjerne gummipakninger og kappen som dekker kabeloverføringa til døra, og se om jeg kan finne ut om det bare er på "min" side av karmen, utsiden. Når forskjermen muligens har "noe" så kan fort dørkarmen under A-stolpen ha sitt
Over frontruta på høyre side er tilsvarende rustangrep som jeg fikk utbedret på Kakemonsteret og selv om jeg har lyst til å beholde frontruta (originalruta, finnes det slike i f.eks Tyskland / Classic parts ??) så er den rutas dager talte.
Men å hive i 25 lakser på å få en eller ennen guru hos Møller i 11 timer for å fjerne rust, utbedre lakk med grunning og etpar strøk maling veit jeg ikke helt om jeg vil påkoste bilen - vel er den fin og vel har den tjent meg godt disse åtte månedene jeg har kjørt ca. 12.000km med den, men ett steds hen går vel grensa for hvor ting begynner forlate et hensiktsmessige og glir ubemerket over i galskapens ånd.
Burde finne tak i en feilfri sein 2003 Caravelle Highline syncro (eventuellt lang) og deretter bruke Vidvandre som donorbil
Med lang utgave får jeg jo rikelig med plass til tjafset California Coachen har med, og jeg får muligheten til å gjøre noe som jeg finner interessant (sånn tankeeksperimentelt, da) :
-lang bil, California Coach-interiør + det ekstrautstyret jeg har samla opp i.l.a årenes løp.
CC-interiøret ved f.eks skapseksjonen langs venstresidens vegg gir et relativt stort tomrom mellom førersetet og fremste enden på skapseksjonen ved utslagsvasken - hm, hva kan man ha der, tro ?
Vippetaket fra Westfalia må monteres endel lengre fram på en lang utgave av T4b for å tekkes fronten på taket vs fronten på Westfaliataket. Dette "frigjør" noe av takets bakre ende, som jeg lett kan montere f.eks solcellepanelet på eller "noe" i den retninga.
Det store aberet er å få over den forsterka ramma som Westfalia monterte for å bære vippetaket og for å holde det der på bilene de konverterte til campers.
Vel, det og hvordan løse problemene ved bilens bakende og innertaket når Westfaliadelene skal monteres
Nei, jaggu godt dette bare er grunnløse funderinger som oppsto da jeg opplevde raklinga i bilen og da bilen hadde stukket av