Bugman wrote:Hei igjen, Joachim!
Har du vært borti den (blå) boka vedr. Bosch innsprøytning og tenningsstyring av Charles Probst?
(Boka er ei Bentley bok, og heter forøvrig "How to Understand, Service and Modify.. Bosch Fuel Injection & Engine Management, By Charles O. Probst, SAE.
ISBN 0- 8376-0300-5 )
Har ikke lest den boka, og akkurat nå tror jeg ikke jeg kommer til å prioritere å kjøpe den siden jeg ikke har noen intensjon om å justere på Digijeten. Slike bøker kan være alt fra kjempenyttige til søppel, en klassiker i sistnevnte kategori er Des Hammill sin bok om DCOE og DHLA-forgassere. Av en eller annen merkelig grunn er det mange som synes den er bra, men den inneholder ikke et pip om hvordan forgasseren fungerer. Ingenting om hvordan emulsjonsrør fungerer, ingenting om justering av flottørnivå, ikke en gang en skjematisk tegning av det forskjellige kretsene i forgasseren. Men nå må jeg slutte, dette ble åff tåppikk.
Hadde det vært en Digifant kunne jeg vurdert å kikke nærmere på det, men jeg tror den store svakheten for DJ er at tenninga er styrt av en gammeldags sentrifugal- og vakuumstyrt fordeler.
Bugman wrote:Der står de at ideelt er λ=1 en afr på 14.7-1.
Boka er Copyright'et i 1989.1991
Har det muligens vist seg senere at dette ikke var korrekt?
Spørs hva du mener med ideelt. BSFC (Brake Specific Fuel Consumption - spesifikt drivstofforbruk) er lavest ved ca. 15,4 - altså et lite oksygenoverskudd i forbrenninga, men ulempen er at det gir NO2 også. Forskjellen er ikke veldig stor fra 14,7, og den øker på begge sider av dette båndet. Forbrenningstemperaturen er høyest ved støkiometrisk forbrenning, altså 14,7. Katalysatorer fungerer visstnok best ved 14,7
Som du kan se av neste diagram har 14,7 et annet problem, nemlig den ligger i det området der detonasjon
kan oppstå. Høydeangivelsen i diagrammet er bare en annen måte å angi manifoldtrykk (MAP), det kommer fra flyverdenen. Skal du ha maksimal effekt må du være på den rike siden av den røde trekanten, for maksimal effektivitet må man være på den magre siden.
Bugman wrote:De jeg vet som driver med Dragracing, sier alle at de er nøye med bensintilførsel (dobbel), slik at de f..n ikke brenner opp motoren hvis ei bensinpumpe skulle svikte, spesielt under tilførsel av NOS.
Det systemet ditt...ligger det muligheter for å måle eksostemp på hver sylinder?
Og seff λ på alle 4 om man ønsker, selv om man kanskje ikke bruker dette videre..?
Siden man er ute etter maks effekt i dragrace vil en fuskende drivstoffpumpe plassere deg midt i den røde trekanten => katastrofe...
AFR på alle sylindre (8 eller flere) med korreksjon(!) er bygd inn i MS3, en V8 brukte dette i Engine Masters i fjor. Eksostemp kan også legges inn, men i bil har den begrenset interesse. Dette fordi en bilmotor sjelden jobber under stasjonære forhold, og absolutt temperatur har liten verdi. Det er hvor hver enkelt sylinder befinner seg i forhold til peak som har noe å si, absolutt verdi varierer bl.a. pga. innsugsgeometri. EGT er mye billigere instrumentering enn AFR, så det er et bra valg der operasjonsparameterne tillater det.