Syncro Geartrøbbel
-
finn00
- -

- Car: Citroen Xantia Activa
- Phone: 95467375
Syncro Geartrøbbel
Sliter atter en gang med girkassa på min -88 syncro wbx. Denne gangen låste den i revers! Dvs jeg rygget, så bråstoppet bilen. Fikk lirket den ut av revers å kjørte stille og pent hjem igjen. Noen som har skisser eller bare gode råd å komme med? Kassa er kjørt ca 175' så den burde vel klare litt til? Nynne på DDE's Stoor gut no, skrik bække kvær gang gearkassa ryk æ e stooor gut no
Hjæælp
Fransk liten tøs, leter etter buss...
Hadde akkurat samme opplevelse på min, låst i revers og plutselig låste hjul under rygging. Hoppet også ut av 1.gir. Ikke annet å gjøre enn å skifte kassa og få overhalt den gamle som reserve eller som salgsobjekt. Ikke vanskelig å finne kasser her på forumet og ellers.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Re: Syncro Geartrøbbel
Høres ut som den er låst i to gir samtidig....spørs om den låser dårlig i "hakkene" på skiftegaffel arma, det trenger ikke være spes. dyrt å rep.finn00 wrote:Sliter atter en gang med girkassa på min -88 syncro wbx. Denne gangen låste den i revers! Dvs jeg rygget, så bråstoppet bilen. Fikk lirket den ut av revers å kjørte stille og pent hjem igjen. Noen som har skisser eller bare gode råd å komme med? Kassa er kjørt ca 175' så den burde vel klare litt til? Nynne på DDE's Stoor gut no, skrik bække kvær gang gearkassa ryk æ e stooor gut noHjæælp
Roar Sørnmo
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
jeg skyter inn et spørsmål her
idag skjedde det no merkelig med giringa, når jeg skulle ha bilen i 1 eller 3 gir stanga girspaken i dashen! men når jeg drar til meg spaken i andre eller 4 gir så kommer de andre på plass igjen(hvis jeg ikke presser spaken opp igjen da).. regner med at dette er et problem foran i mekanismen? kassa er jo nydelig å gire ellers..
hva må skrues fast?
beklager avsporingen finn..
idag skjedde det no merkelig med giringa, når jeg skulle ha bilen i 1 eller 3 gir stanga girspaken i dashen! men når jeg drar til meg spaken i andre eller 4 gir så kommer de andre på plass igjen(hvis jeg ikke presser spaken opp igjen da).. regner med at dette er et problem foran i mekanismen? kassa er jo nydelig å gire ellers..
hva må skrues fast?
beklager avsporingen finn..
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1 "Budget Camper"
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Til Syncroeier: Festeboltet ditt halvveis langs giroverføringen rett bak bensintanken har løsnet hvis stanga plutselig tar i dashen. Kryp under bilen og stram den, men sjekk at du ikke har mistet justeringen, den er rimelig kritisk hvis du skal gire presist.
Andrew Wilder 90198654
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
takk, akkurat det jeg ville vite Andrew, men jeg regner med det er på samme sted på Syncro? det er ikke tanken nemlig..
Finn: Kondolerer.. friskt mot, det blir jo fint å kjøre syncro igjen etterpå!
Finn: Kondolerer.. friskt mot, det blir jo fint å kjøre syncro igjen etterpå!
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1 "Budget Camper"
-
RZR-Jånni
- -

- Car: 1967 og 1991
- Phone: 975 976 57
Skulle lete etter justeringen på min forleden dag, men fant det ikke i slengen. Overføringsstaget går jo i et beskyttelsesrør. Fant en gummimansjett langt framme som jeg kunne skru løs, men fant ikke noe justering her. Så lenger fram og, men fant heller ikke noe. Men hadde ikke tid til å lete mer, så mistenker at det ligger inni det beskyttelsesrøret...
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Til Syncroeier og BayJon: Helt riktig, bensintanken på syncro ligger jo et annet sted. Men justeringspunktet kan umulig ligge i et beskyttelsesrør, det skal være godt synlig rett bak bærebjelken på baksiden av stedet der bensintanken støttes på biler som ikke er syncro. Kan hende at det blir så skitnet til at man ikke finner boltet. Utrolig at det skal brukes så mye kraft i giringa at stangen ryker p.g.a. metalltretthet! Kan bare ane at hele overføringen er blitt så stiv at det har gått ut over stanga. Og grunnen til det er lageret der overføringen festes til girkassa. Som regel er plastkula samt metallkoppen der overføringen opererer kassa ikke noe problem, bare skru ut størknet fett og skitt, smør opp og forsyn den med ny mansjett. Verre er det med lageret som skrus til kassa, som har en liten belg foran og bak. Her blir det tørt, stivt, korrodert og skittent, men skyter du noe fett inni belgene (antar at de er hele!) vil du ikke kjenne giringa igjen. Har gjort det på begge mine Coach'er, og alle giringproblemer forsvant. Da skulle det ikke lenger være nødvendig med rå makt på stanga!
Andrew Wilder 90198654
-
Syncro bus