Urk...
Var og fyllte diesel igår, ittno galt med det men tanklokket som har sine lakk- & rustskader flassa av en "stor" bit lakk i bakre nedre hjørne og under vard et... rust. Omtrent like bra lakkert som denna pulverlakken, holder fint i butikkhylla men ute i den virkelige verden råtner det og rusten brer seg uhindret under...
Håper ikke resten av bilen opplever samma utbredelse av lakkslipp og påfølgende rustutfoldelse under.
Så jeg har da to planer om tanklokket. Den opprinnelige som var å få lakkert det opp, den er delvis bytta ut med å skaffe et flette nytt fra VAG - enten fiks ferdig lakkert eller et jeg fikser sjøl. Og inntil den dag så får jeg kjøre ratlook på lokket som skjuler påfyllingshølet.
Alternativt ett i chrome fra f.eks caravelleshoppen.dk som er ganske så bling-bling men bedre enn at det driver og sprer rust all over da place
Bilen fungerer bra med last & lasta henger bakom, den var merkbart tyngre men hadde god respons fra motor og drivverk syns jeg. Kanskje ikke sikkert at lassbilene bak syntes det samma med cruisecontrollen deres innstillt på GPS-80km/t mens jeg kjørte på speedometer-80km/t, da
Vurderer handle en "fritidshenger" fra Tredal, koster litt i innkjøp men da er henger'n ferdig levert med sine garantier på deler og arbeide, ift å gjøre det rimeligere sjøl på et hengerunderstell og bygge den opp fra grunnen av.
http://tredal.no/?vis=produkt2&cid=188& ... 0tilhenger
for henger'n. Merk at basisutgaven er prisa til 18.100,- uten moms, så deretter kommer seeelvsagt et tillegg (don't you just lov'em) for alufelger, reservehjul, rails, tverrliggere til takboks (evt takboks for dem som vil ha), forsterka lokk (betyr det at man kan laste mere av totalvekta på hengeren i takboksen er jeg "all in") og evt utstyrsboks attåt.
Ser fiks ferdig henger inklusive takboks hos Eik i Steinkjer/Levanger koster NOK. 27.000,- og om man da peller av boksen (har jo egen) så kan jeg nok være med på resten, gitt

Evt "bytte" takboksen med 75cm høyde på karmene, siden det også er "option".
Ettersom bilen er en light camper så er idéen her å ha hengeren til å drasse fortelt, barnevogn & trehjulssykkel, verktøykassa (alltid kjekt å ha med, du merker'n ikke før du trenger den og den står igjen hjemme), et lite sortiment av deler (relée-pakke, sikringer, lyspærer etc) og ellers bare tyngre og større ting enn det en småbarnsfamilie egentlig ønsker ha inne i kupéen både under kjøring & under rast/overnatting.
Parafin/rødsprit/gass for oppvarming & lys når høsten nærmer seg, akebrett etc - mye man egentlig kan slippe ha med inni bilen, gitt
Med Caravellen var det jo bare å stroppe fast løsøret og kjøre ivei såsnart familien var stroppa fast, men det tok jo plass i bilen og Tage sin løsning med da å ha en liten trailer bakom er vel egentlig bakgrunnen til at jeg funderer på en sånn en.
Islandsturen neste år blir dyrere hva ferge & drivstoffutgifter angår, men man kan jo til og med ha etpar jerrykanner i henger'n så rekkevidden der oppe i ødemarka blir lengre uten at man behøver begynne bite negler når gult lys & signal komemr fra dashbordet fordi det er en del mil siden siste fylling
Må se detta an, jeg har en plan for parkering med væpna vakt her i Oslo og går den i orden er mye gjort. For lagring/langtidsparkeringa er planen å ha i det som tåler fukt/temperaturendringer, og strekke ei pressenning over henger & takboks så den egentlig bare kan stå der aleine og kose seg inntil Far svipper bortom og henger henger'n bakpå for tur. Og da er den klar for avmarsj, man slipper pakke den for hver gang
EDIT - forbruk 0,76 med last & henger med last er helt okay, det. Men da er de forskjellene på å kjøre tungt ift normalt såpass små at jeg ikke merker dem, ettersom forbruket er det samme
Jaja, om hundre år skjønner jeg enda mindre