Solgt - Kakemonsteret - 2003 Multivan Intro 102hk

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Kakemonsteret - 2003 Multivan Intro 102hk

Post by Rudeboy »

Bah, driver og surrer med å tømme henger'n til Jim og bilen min med flyttelasset etter fire år med pendlerhybler :roll:

VO - det kommer diverse dekk på felg for salg, jeg frykter flesteparten bare passer T4a, men om jeg har litt flaks kommer jeg til å selge fire svarte stålfelger for T4b med 3mm+ mønsterdybde - legger detta ut i egen salgstråd.

Har chromeringer for speedometeret til T4a liggende og samle støv, de kan fort få en ny eier :D

Jeez, så mye tjafs man klarer samle seg opp i.l.a noen år på veien...

Bare en ting å gjøre, kjøpe ny bolig med boder OG egen garasje med loft :D

EDIT - Jim skrives vel uten "o", tenker jeg :roll:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Vogntog-bildene mine, så langt 8)

ImageImageImageImageImageImageImage
Ordinær scooterhenger man svært ofte ser nordpå, denna er en eldre type og har kapell av aluplåt og veier dermed en hel del mer enn dagens scooterhengere som har glassfiberkapell.

Men en knakandes god henger, så lenge lånetakeren ikke drar av kablinga til det elektriske, da :oops:

Jeg lærte to (elementære ?) ting med denne turen.

Det ene er at når man skal pakke tung bil og dra henger med last, så er det en fordel å kompensere for dette når man setter hengeren fra seg. Jeg bare løsna på røret som holder støttehjulet til støttehjulet tok bakken, og sveiva til hansken var løfta av hengerkula, og lot hengeren stå der.
Så når bilen da hadde last var kula plutselkig mye lavere enn hansken kunne komme :roll:

(Jeg slapp draget nedpå kula, ren gambling - frarådes)

Det andre er at en henger med høy egenvekt sitter bedre bak bilen enn en lettere/mindre henger gjør. Til nå var opplevelsen av henger bak bil at de lette hengerne (også med Tysse toaksla skaphenger) danser som en kalv på vårslepp bakom bilen, mens denna bare fulgte med bilen dit jeg skulle.

Men jeg er ny med henger bak bilen, så hva veit vel jeg :wink:

Av ting Far må ha, er vel lukka henger høyere på lista nå :D
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Urk...

Var og fyllte diesel igår, ittno galt med det men tanklokket som har sine lakk- & rustskader flassa av en "stor" bit lakk i bakre nedre hjørne og under vard et... rust. Omtrent like bra lakkert som denna pulverlakken, holder fint i butikkhylla men ute i den virkelige verden råtner det og rusten brer seg uhindret under... :roll:

Håper ikke resten av bilen opplever samma utbredelse av lakkslipp og påfølgende rustutfoldelse under.

Så jeg har da to planer om tanklokket. Den opprinnelige som var å få lakkert det opp, den er delvis bytta ut med å skaffe et flette nytt fra VAG - enten fiks ferdig lakkert eller et jeg fikser sjøl. Og inntil den dag så får jeg kjøre ratlook på lokket som skjuler påfyllingshølet.

Alternativt ett i chrome fra f.eks caravelleshoppen.dk som er ganske så bling-bling men bedre enn at det driver og sprer rust all over da place 8)

Bilen fungerer bra med last & lasta henger bakom, den var merkbart tyngre men hadde god respons fra motor og drivverk syns jeg. Kanskje ikke sikkert at lassbilene bak syntes det samma med cruisecontrollen deres innstillt på GPS-80km/t mens jeg kjørte på speedometer-80km/t, da :D

Vurderer handle en "fritidshenger" fra Tredal, koster litt i innkjøp men da er henger'n ferdig levert med sine garantier på deler og arbeide, ift å gjøre det rimeligere sjøl på et hengerunderstell og bygge den opp fra grunnen av.
http://tredal.no/?vis=produkt2&cid=188& ... 0tilhenger
for henger'n. Merk at basisutgaven er prisa til 18.100,- uten moms, så deretter kommer seeelvsagt et tillegg (don't you just lov'em) for alufelger, reservehjul, rails, tverrliggere til takboks (evt takboks for dem som vil ha), forsterka lokk (betyr det at man kan laste mere av totalvekta på hengeren i takboksen er jeg "all in") og evt utstyrsboks attåt.

Ser fiks ferdig henger inklusive takboks hos Eik i Steinkjer/Levanger koster NOK. 27.000,- og om man da peller av boksen (har jo egen) så kan jeg nok være med på resten, gitt 8) Evt "bytte" takboksen med 75cm høyde på karmene, siden det også er "option".

Ettersom bilen er en light camper så er idéen her å ha hengeren til å drasse fortelt, barnevogn & trehjulssykkel, verktøykassa (alltid kjekt å ha med, du merker'n ikke før du trenger den og den står igjen hjemme), et lite sortiment av deler (relée-pakke, sikringer, lyspærer etc) og ellers bare tyngre og større ting enn det en småbarnsfamilie egentlig ønsker ha inne i kupéen både under kjøring & under rast/overnatting.

Parafin/rødsprit/gass for oppvarming & lys når høsten nærmer seg, akebrett etc - mye man egentlig kan slippe ha med inni bilen, gitt :lol:
Med Caravellen var det jo bare å stroppe fast løsøret og kjøre ivei såsnart familien var stroppa fast, men det tok jo plass i bilen og Tage sin løsning med da å ha en liten trailer bakom er vel egentlig bakgrunnen til at jeg funderer på en sånn en.

Islandsturen neste år blir dyrere hva ferge & drivstoffutgifter angår, men man kan jo til og med ha etpar jerrykanner i henger'n så rekkevidden der oppe i ødemarka blir lengre uten at man behøver begynne bite negler når gult lys & signal komemr fra dashbordet fordi det er en del mil siden siste fylling 8)

Må se detta an, jeg har en plan for parkering med væpna vakt her i Oslo og går den i orden er mye gjort. For lagring/langtidsparkeringa er planen å ha i det som tåler fukt/temperaturendringer, og strekke ei pressenning over henger & takboks så den egentlig bare kan stå der aleine og kose seg inntil Far svipper bortom og henger henger'n bakpå for tur. Og da er den klar for avmarsj, man slipper pakke den for hver gang :D

EDIT - forbruk 0,76 med last & henger med last er helt okay, det. Men da er de forskjellene på å kjøre tungt ift normalt såpass små at jeg ikke merker dem, ettersom forbruket er det samme :shock:
Jaja, om hundre år skjønner jeg enda mindre :lol:
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

http://www.gaupen.no/Ekstrautstyr.aspx
Siden du alltid får baksmell. :twisted:
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ah, men de leverer ikke det samma som jeg akkurat nå trenger, med det anvendelsesområdet jeg trenger nå og framover.

Grunntanken har lenge vært at jeg skulle bygge opp en på en platform levert av Tysse, Tredal e.l og da ende opp i nærheta av den hvite Tredal 10uch'ern. Prismessig ligger man da lavere enn pakken de tilbyr, men man mangler to års garanti på jobb og deler og man har heller ikke fem års reklamasjonsrett på sakerne :wink:

Da jeg leverte likninga nå og resultatgeneratoren omsider kunne hoste opp noe, lå jeg an til enorme 1500,- i min favør. Etter at de først ville ha ei månedslønn av meg... Gruer meg mest til oktober, kjenner jeg... :roll:

EDIT - jeg ser prisen for doble karmer og litt til så den er omtrentligen sammenlignbar med tredals fritidshenger så er den fremdeles akkurat under 20k. Problemet er at jeg vil ha alufelg under, lokk oppå og deroppå igjen montert takboksen min :wink:
Driver og haier til meg evig parkeringsplass med væpna vakt. Da vil henger med tjafs som kan stå utendørs stå der, og alt jeg gjør når den skal stå parkert, er å strekke ei pressenning over den og stroppe den fast, så kan vær og vind herje som de vil - mitt forblir tørt og ifred.
Last edited by Rudeboy on 12 May 2011, 16:38, edited 1 time in total.
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Vet du hva som er forskjellen på felger til T4a og T4b?? jeg har noen alufelger etter min T4a som jeg tenkte å sette på T4b'n til fadern.
På min T3 skal de ikke, det vil se forferdelig ut.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Etter det Erik/Erjo sier så er inpresset feil, så da så.

Og det gjorde at jeg da solgte gromdekka mine til lænsmannen på Hamar sist uke :D
hunter
-
-

Post by hunter »

jeg kjører med en slik med høyt kapell montert på: http://www.brenderup.no/profesjonelle/p ... 30&PID=872
i tillegg har jeg montert kryssfinerplater inni slik at jeg kan laste helt til taket uten å være redd for hull i presenningen. Legg merke til tippfunksjonen som gjør at en kan kjøre snøscooter eller atv rett inni uten bruk av ramper...
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Vel, det fordrer at jeg ikke finner en plass til takboksen - Tredalhenger'n har jo nettopp det :wink:

...og vi kjøper vel ikke dansk skjit, gjør vi vel ?

Fritidshengeren fra Tredal har tippfunksjon, det kommer ikke helt enkelt fram av annonseringa. Jeg ser også en viss forskjell på å kjøre Tredal sin 250kg's henger mot å kjøre dansk/Tysse sine aluhengere mtp egenvekt og forbruk. Med last blir det skjit samma, siden jeg ser på denna som en 1.000 - 1.033kg's sak, og de jeg har myst på hos "konkurrerende" produsenters utvalg da ligger på samma totalvekta men har høyere egenvekt med påfølgende lavere lastekapasitet.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Har forresten ett sett AT (M+S) i str. 245/70 16 som jeg begynner innse er litt utenfor rett dekkstørrelse uten at man fikler på speedometeret.

Det skulle vel ikke tilfeldigvis være noen i Osloområdet/Hamar eller tilsvarende avstand fra Hamar & Oslo som ruger på fire helt greie 16toms stålfelger de ikke trenger ?

Driver og forbereder Island neste sommer, og da kan man like greit starte med skoa.

Disse hjula er godt brukt men de har over minstekravet for vinterkjøring (M+S) og på Island er det alltids fare for snø og sludd sjøl midt på sommere, akkurat som det er det nordpå. Men slike dekk takler lavastein bedre enn rene asfaltdekk gjør så jeg tenkte hive dem på felger og skru dem på bilen umiddelbart før avreise til lavrik og båten over til Fredrikshavn neste sommer, siden Smyril Line går derfra og opp til Island 8)

Da b.lir det bare to'ish ukers kjøring i utlandet med disse rare dekka, om jeg ikke skulle slumpe til å få bytta dem i noe som er bolt on og "Seikel aproved" (som den dekkdimmen de anbefaler for 2wd offoraderz) :D
Seikel mener at 215/75R15 A/T vil heve bilen 27mm uten videre og da aner jeg en viss forstyrring av speedometerhastigheta ift standarddekka mine som vel er rundt omkring 205/70R15 for tia.

Fant ikke no egna kalkulator for å myse på disse tre dekkstørrelsene, men som jeg ser det er jo Seikels forslag aller best egnet i og med at jeg jo har 15tomsfelger i fleng. Men med 16toms trenger jeg da altså fire stk som nevnt.

Som jeg forstår det er også 16toms standardmål på T4b sine hjul, men jeg mistenker at prisen for fire nye blir over 3.500,- og da er man over det jeg syns summen er verdt for et komplett sett for en slik kort tur selv om det er lavastein man skal på.

Jaja, jeg har over ett år og myse på web, før det nærmer seg - ser for oss å frese oppom Sagaøya etter at Far har valset rundt i Nijmegen, og da er vi ved månedsskiftet juli/august (i tilfelle flere vil ta samma båt opp og ned som oss).

EDIT - via dekkalkulator.com kommer jeg fram til at forskjellen mellom dagens 205/70R15 og Seikels 215/75R15 A/T er på 9,12% avvik, og det får da absolutt gå an for to+ ukers ferie hvor omlag sju døgn er fergeoverfart til og fra Island 8)
De dekka i 16toms som jeg har, er hele 12,19% avvik på og der vil forskjellen merkes mer enn på Seikels forslag, ja. :(
Seikels forslag gir rett over 86 km/t i reell hastighet på 80 km/t på speedometeret, mens mine 16toms ATdekk uten felg vil gi 88.7 km/t der speedometeret sier 80 km/t.
hunter
-
-

Post by hunter »

Rudeboy wrote:Fant ikke no egna kalkulator for å myse på disse tre dekkstørrelsene,

EDIT - via dekkalkulator.com kommer jeg fram til at forskjellen mellom dagens 205/70R15 og Seikels 215/75R15 A/T er på 9,12% avvik,
Denne dekkomregneren synes jeg er bra :) http://www.dod.no/cgi-bin/dekk

... og den danske hengeren min er på sitt 10. år uten et feilslag... store gode hjul og rundt 1000 i nyttelast... finnes også med høye karmer og lokk ;)
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Vet du hva som er forskjellen på felger til T4a og T4b?? jeg har noen alufelger etter min T4a som jeg tenkte å sette på T4b'n til fadern.
På min T4a er inpresset 35, og jeg mener på min t4b så er det enten 45-46. Men de går om hverandre. Ser ikke noe forskjell, jeg har prøvd!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Nja, går de begge veier, da - det er ikke slik at de kan gå om på den ene av T4'erne, men ikke andre veien ? At T4b tar begge, mens T4a kun tar den ene, f.eks ?

For hvis det lar seg fritt gjøre på begge versjoner av bilene, har jeg jo føkkings solgt de beste dekka i NATO sist uke som jeg da kunne ha montert på Kakemonsteret :roll:

Jaja, jeg kunne ha skrudd dem på for å se om de passa mens de var på Hamar, så den betan er jeg for seint ute med åkkesom 8)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ble ringt opp av en selger fra Felleskjøpet i Stavanger, de er en av dem som annonserer denna fritidshengeren fra Tredal.

Han skulle høre med Tredal om pris, så her får jeg jaggu høre med lokale leverandører ellers blir det en svipptur til Stavanger på meg ei helg i nær framtid :lol:

Hengeren i Stavanger med 75cm høye karmer istedenfor 50cm som på standardhengeren, skulle med tre dekk på alufelg og rails komme ferdig registrert på 30k akkurat.
Ikke så himla ille for en modifisert "spesialversjon" av det ordinære sortimentet.

Avventer tilbud fra mer lokale leverandører, så får vi se.
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Ja ja, her er det mye som skurrer i mine ører.

Du skal til Island sommeren 2012, og trenger større dekk?? Skal du på offroad tur med en 2wd?? Det er vel for det meste grusveier der, akkurat som vi har seterveier i Norge, men vi trenger ikke noe spesiellt utstyr på våre biler for det?? I alle fall så lenge det ikke er "idiotsenka". Jeg hadde ikke bekymret meg et dugg for å kjøre noen av de T4 vi har og har hatt i familien til Island. Enkelte utlendinger tror at man må ha terenggående bil for å kjøre til Nordkapp, men det går greit med Porsche 911 også.

Dere er 2 voksne og et barn og så får dere ikke plass i en T4 campingbil?? Med sykkelstativ bakpå får du plass til både barnevogn og barnesykkel. Dersom dere skal på både sykkeltur, surfetur, skitur og fisketur med medbragt båt, hadde jeg også hatt med henger, men ellers er det nok plass i en T4 camper, det handler bare om å pakke riktig og fornuftig. Trenger du kurs i bagasjestabling, får du ringe, så kan jeg ta en fottur over blåsen og gi deg et kurs, jeg er en av norges beste bagasjestablere :D
Reservekanne med Diesel? du har 95 liter tank og bruker 0.65 på mila. Det rekker over 1400km. I praksis vil du komme nesten hele Island rundt
Denne hengern skal du slepe med deg på autobahn T/R Nederland i 80km/t isteden for å cruise avgårde i 140 før du tar ferga til Island, merkelig

Når det gjelder (skap)hengere så har jeg bra peiling etter at jeg kjøpte en svær jævel av en skaphenger for 2 år siden. Mitt synspunkt med Tredal er at de har veldig bra ramme og hjuloppheng, men at skapet virker noe lealaust. Brenderup har god kvalitet på alt og lavest lastekant, men er litt dyre. Tysse er også bra, litt høy lastekant, kan til en viss grad spesial bestilles til deg. Jeg har hatt Gaupen, var ikke fornøyd med komponeneter i understell og bremser.
Ellers finnes det BK-hengern, Buster, Adi-tek, Tiki og svenske Loove.se som bygger i Aluminium. Jeg endte opp med en fra Hammer Henger i Børsa i S. Trøndelag. Denne kostet 70.000 mot over 100.000 fra Tredal, den er meget solid i alle komponeneter og bygd helt etter mine spesifikkasjoner, dessverre har de redusert produksjonen betraktelig, og blitt Tysse forhandler, da de ikke tjente nok. Hadde de økt prisen med 20% hadde de fremdeles vært billigst, i tilegg til å være best. Vil du ta en titt på Tredal hengere finnes det mange utstilt hos Bærum tilhenger senter på Vøyenenga i Bærum
En kammerat av meg bygde skap på en åpen henger, den er på 4,5kbm veier 350kg og har nyttelast på 400kg. Jeg fylte den helt opp med ca 100par ski og snowboard og hadde fremdeles 50kg nyttelast igjenn. Jeg hadde gjort noe slikt skulle jeg ha henger til bil.

Vis du har veldig lyst til å kjøre med henger, kan du kjøre bort i gata og koble på min. Etter en time er du nok kurert :twisted:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Detta har du skjønt, Marius ? :lol:

En som tror Stavbræk er lag har allerede fra starten av kommet skeivt ut :D

Norge - grusveiene her hjemme er for det meste granitt og skifer. De er "snille" mot dekk.
Island - lavastein, dvs glass. Mine dekk har elendig sidebeskyttelse for sånt, de er i denne sammenheng asfaltdekk å regne. AT-dekka tåler skarpe steiner bedre fra sia :wink:

Tjafs i bilen er som nevnt over ikke hva jeg ønsker, å bo i bilen med tjafs i bilen fordrer at man kan heve taket ved hver stans og det kan ikke Island eller høyfjellet hjemme tilby - vind, er det noe som heter. I Island er det langt mellom dager uten vind, og de hengslene som Westfalia har på disse bilene tåler ikke mye vind, gitt :wink:
Dermed trenger man en eller annen plass å ha tjafset, som ikke blir inni bilen, da.

-Se for øvrig bildene fra sommerferien 2010 :wink:

Jeg har 80 liters tank, den rekker omlag 860 km på ei fylling, med mye giring og svingete vei. Med to jerrykanner med på turen forlenges rekkevidden til 1200+ km. Ikke det at jeg må ha såpass stor rekkevidde, men jeg har Eberspächer ombord som kommer dra fuel fra samme tank som motoren skal drives etter, blir vi stående i ei snøfonn og vente på andre som kan brøyte igjennom den til neste bare flekk veistubb så gjør det ikke noe siden vi da har med resten.

I tillegg er det andre faktorer jeg ikke har nevnt så langt, hva gjør du med dem ? Ikke noe. For de er ikke nevnt og deg ukjent, vettø :wink:

Hva henger generellt angår så trur jeg at jeg klarer meg.
Hva lasting angår så trur jeg at jeg klarer meg, det aldrende roadie-genet er fremdeles inntakt men siden en ble to og to ble tre er det visse tillempinger som må gjøres nå i det 21. århundre ift på 80- og 90-tallet :wink:

Jeg kjøper usett din anmerking om skaphengere, jeg har ikke mange mil med sånt noe bak bilene men de er i samsvar - så da har enten du vært uheldig eller jeg opplevd omtrentlig det samme.

Anse denna som jeg nå innhenter pris på, som en lasthenger med lokk, og på lokket er det ved en inkurie monterings-stæsh for takboksen min. En takboks jeg ikke får plass til i boden.

Boden ? Hm, der er deler av det som skal i hengeren, forresten - ting som tåler klimaet i Norge. Nevnte jeg ikke hvor jeg skulle ha hengeren når jeg ikke bruker den ? Under oppsyn av væpna vakt, med ei pressenning strukket over den så den virkelig får stå i fred. Dermed kan jeg anse den, i parkert tilstand, dels som en forlenger av en full bod, dels som en "beredskapshenger" med tur-kit og se på den som bare å koble opp for å kjøre ivei.

Men for det det er v erdt setter jeg pris på innspill, det blir jo lest og det er element som jeg tar inn over meg :lol:
hunter
-
-

Post by hunter »

Island:
Image

på denne siden kan du lese: http://www.reiseplaneten.no/reiseguider ... k/leiebil/

"Sjåfører som er vant til norske forhold, vil normalt sett ikke ha noen problemer med å tilpasse seg trafikken på Island. Kjørereglene er i hovedtrekk de samme, og veistandarden er stort sett bra. Du kan imidlertid komme ut for endel grusveier utenfor Reykjavik. Utenom sommersesongen bør du holde deg til hovedveiene."

og her kan du lese litt: http://www.campingnorge.no/Nordatlanter ... mping.html

"Veistandarden er forbedret"

"Det er 70 campingplasser på Island"

og her: http://www.cruiseguide.no/Island.htm

litt diskusjon om veistandard her: http://vgd.no/forbruker/reisetips/tema/1454287/innlegg/

forøvrig er jeg nok litt mer enig med Buss Marius enn med deg Yngve når det gjelder hvor mye en trenger å ha med på en slik tur... du skal liksom ikke krysse Sahara ørkenen liksom. Og grusveiene på Island er av vanlig grus og ikke glass! Jeg har vært på den holmen også... ;) det er faktisk ganske så sivilisert der oppe :)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Les det jeg skreiv om hengeren. Ikke bare om én av turene.

Ellers er jeg fremdeles enig med meg men innser detta er en debattråd á lá VGnett :roll:

Har garasjeplass til hengeren, har sikra utendørs plass til hengeren og jaggu er det ikke enda en plass jeg har tilbud om å la den stå.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Da har jeg vært og rattet litt disse to siste dagene.

Igår var jeg oppom og sjekka at Raymond (bruker "Jakob") fikk parkert firmabilen ånkli, ifm at jeg hadde et ærend på det postnummeret. Litt rart å ikke se pendlerbilen, men T3'ern stå på parkeringa men det får gå for denna gang :lol:

Idag var jeg atter i Østerdale, dumpa et gammalt T4a-panser ingen trengte og jeg plukka opp en Cobrabøyle som jeg ser for meg å skru på etter avtale med nærmeste kompetente (mind you) trafikkstasjon, og deretter montere mine Hella Rally 3000-løkter på.

Målet bak akkurat den modifiseringa av fronten er at jeg er blitt pisse lei av at ett eller annet nek (hun er det) driver og krøller skiltet på frontfangeren min rundt hengerfestekula si...
Det gikk ikke akkurat treigt å bli lei det der, om jeg kan si det slik :evil:
Så skrur jeg på bøylen, og setter lampene oppå bøylen og dermed forventer jeg at enhver tosk med ubrukelige menneskebiler vil få opp både bøyle og ekstralys som fyller bakruta på skremmende vis - og ingen kjører borti bilen min mer under lukeparkering i Oslos gater :lol:

Jeg trur jeg må finlese kjøretøyforskriften også, så jeg ikke ved et rent ulykkestilfelle kunne komme i skade for å montere to sett ekstralys der framme, har jo no fler ekstraløkter en eller annen plass :D

Det får bli til vinteren. Etter at jeg har funnet plastdeksel på ha på dem for bykjøringa, om det skulle bli mye av den framover.

Bor litt i bilen nå, sa opp pendlerhybelen med det for øyet å dagpendle der jeg ikke gadd plukke timer på jobben og så ha bilen stående her uka igjennom så jeg hadde et krypinn å falle tilbake på i tilfelle det var noe jeg kunne henge fingra i. Så langt to netter i 2011, sover som en stein på loftet 8)

Eneste problem med å bo i bilen er jo at barnesetet står innerst til venstre, ved bordet som jeg ellers kunne sittet og lest ved eller hatt laptopen på. Husker jeg rekti tilbyr Møller seg å koble ut airbags i front for NOK 1.800,- men da er det lagt inn en krets som må stå i istedet for airbagsystemets krets - slik at man må innom verksted for å få fjernet dette igjen om man ønsker ha slått på airbagsa igjen. Kunne de ikke lagt inn en vippebryter i sia av dashbordet som "alle andre" har gjort i årevis, da... (Trur det er kommet på T5, at man sjøl kan ha airbags påslått eller utkobla)

Det er "greit nok" å campe med barnesetet i bilen, for når taket er heva er det jo bare å lempe barnesetet fram for natta. Jentungen koser seg når vi er samla, bak bakseteryggen og har sin egen lekestue med tre vinduer der bakerst. Da kan Mor og Far sitte i midten og lese eller lage mat eller what not man enn gjør på familiecamping.

Men bare for meg i bilen, gidder jeg ikke lempe setet fram. Får se an vinden ute nå, det reiv litt da jeg parkerte istad så med litt uflaks må jeg flytte på ting i bilen før jeg tager kvelden :wink:
Recon packen står mellom barnesetet og langskapet, den må ut mens jeg da ommøblerer, og barnesetet som nevnt, fram til passasjersetet. Deretter er det den store dra og røsk-seansen med å få baksetet flatt og fram til skapene, før Fjellduken kan anvendes 8)

Bruker den ene av disse vindusventilene jeg handla til Caravellen, så det er rikelig med friskluft inn og skjitlukt ut, jeg mener - brukt luft ut :D

Well, da får jeg vel tusle ut og lukte på vinden og ta ei vurdering - lempe sekk & barnesete, eller klatre opp på loftet.
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

Rudeboy wrote: Så skrur jeg på bøylen, og setter lampene oppå bøylen og dermed forventer jeg at enhver tosk med ubrukelige menneskebiler vil få opp både bøyle og ekstralys som fyller bakruta på skremmende vis - og ingen kjører borti bilen min mer under lukeparkering i Oslos gater :lol:
Du får legge inn en ekstra kurs, og koble Hellaene via en sensor, så de skrur seg på om noen kommer nærmere enn si 10 cm, da... Så tanta får seg en skikkelig vekker om hun kommer for nære :lol:. Eventuelt koble inn hornet på samma sensorn. Tadaaaa, problem løst :roll:
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Rudeboy wrote: Well, da får jeg vel tusle ut og lukte på vinden og ta ei vurdering - lempe sekk & barnesete, eller klatre opp på loftet.
Natta da Yngve :mrgreen:
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Theodor wrote:
Rudeboy wrote: Så skrur jeg på bøylen, og setter lampene oppå bøylen og dermed forventer jeg at enhver tosk med ubrukelige menneskebiler vil få opp både bøyle og ekstralys som fyller bakruta på skremmende vis - og ingen kjører borti bilen min mer under lukeparkering i Oslos gater :lol:
Du får legge inn en ekstra kurs, og koble Hellaene via en sensor, så de skrur seg på om noen kommer nærmere enn si 10 cm, da... Så tanta får seg en skikkelig vekker om hun kommer for nære :lol:. Eventuelt koble inn hornet på samma sensorn. Tadaaaa, problem løst :roll:

-Hmmmmm..... :D

Det skal da være en overkommelig modifikasjon, med disse überrimelige parkeringssensorene som selges rundt om kunne jeg eksempelvis da hatt ekstralysa på full blast ved 40 cm og hornet & nødblinkersa som går bananas om da noen kommer innafor 20 cm :D

God idé, må tygge litt på den der - likte den !

Natta, Paul 8)

En ting som slo meg, jeg har ikke funnet ut av disse trebokstavsforkortelsene som står i serviceheftet om hva bilen ble levert med, noen som veit av en ok sajt for å lese hva bilen ble levert med ?

X1C B0P C7X G0C H6W J1U M9M 0J2
- 1AB 1G2 2PG 1ND 5RQ 5SL T7K
0E1 0ZN QG1 0G1 - 8GL 8L8
- 1X0 1LU - 3R3 1BA 0GE

...er regla som er limt inn på klistremerke i serviceheftet mitt. Jeg antar Møller hoster opp info her, men det er enklere å slippe ta fri for å sitte med en delepusher man ikke skal handle av, syns jeg :wink:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Satan! Jeg søkte og jaggu fant jeg ikke, også !

Her fant jeg :

PRCode: 0G1 = gearshift lever
PRCode: 0GE = emissions concept EU 3
PRCode: 0J2 = standard payload
PRCode: 0ZN = transmission ratio, high geared
PRCode: 1AB = power brake
PRCode: 1BA = standard suspension/shock absorption
PRCode: 1G2 = steel spare wheel with original equipment tires
PRCode: 1LU = disc brakes, front
PRCode: 1ND = full wheel covers
PRCode: 1X0 = front wheel drive
PRCode: 2PG = steering wheel
PRCode: 3R3 = pop-up roof
PRCode: 5RQ = outer right rear view mirror: convex
PRCode: 5SL = outer left rear view mirror: non-spherical
PRCode: 8GL = alternator 120A
PRCode: 8L8 = inside-windshield antenna
PRCode: B0P = component parts set, complying with vehicle type for Norway, various parts
PRCode: C7X = steel wheels 6J x 15 H2 load rating 810kg, offset 55
PRCode: G0C = 5-speed manual transmission
PRCode: H6W = tires 205/65 R 15 C 100T
PRCode: J1U = battery 450 A (95 Ah)
PRCode: QG1 = service interval prolongation
PRCode: T7K = components for base engine, unit 074.5
PRCode: X1C = national sales program Norway

Kodeknekkeren står her - http://prsearch.planetvag.com/ så da er det bare å utfolde seg, gitt.

Jeg har flere felt som bare er enten en strek (-) eller et åpent rom, så de feltene hoppa jeg over da jeg skreiv detta. Sweet :D

B0P er jeg spent på, antar Eber'n er med der.
highline 2001
-
-
Car: transporter t5 2013
Phone: 41313922

Post by highline 2001 »

Rudeboy wrote:
Theodor wrote:

-Hmmmmm..... :D

Det skal da være en overkommelig modifikasjon, med disse überrimelige parkeringssensorene som selges rundt om kunne jeg eksempelvis da hatt ekstralysa på full blast ved 40 cm og hornet & nødblinkersa som går bananas om da noen kommer innafor 20 cm :D
Hei
Den parkeringssensoren jeg har ettermontert i passaten, har faktisk det sånn som det. Når noen kommer får nærme enn 1 meter, så blinker den først med blinlysa, så når du er nærmere enn 50 cm, så blir det liv i tuta. Så dette eksisterer ja.
God idé, må tygge litt på den der - likte den !

Natta, Paul 8)

En ting som slo meg, jeg har ikke funnet ut av disse trebokstavsforkortelsene som står i serviceheftet om hva bilen ble levert med, noen som veit av en ok sajt for å lese hva bilen ble levert med ?

X1C B0P C7X G0C H6W J1U M9M 0J2
- 1AB 1G2 2PG 1ND 5RQ 5SL T7K
0E1 0ZN QG1 0G1 - 8GL 8L8
- 1X0 1LU - 3R3 1BA 0GE

...er regla som er limt inn på klistremerke i serviceheftet mitt. Jeg antar Møller hoster opp info her, men det er enklere å slippe ta fri for å sitte med en delepusher man ikke skal handle av, syns jeg :wink:
Hei
På passaten har jeg ettermontert parkeringssensor med en sånn lignende funksjon. Når bilene kommer 1meter fra, blinker den med blinklysa, så når de er nærmere enn 0,5m så blir det fløytekonsert i tillegg. Dette virker uavhengigt om det er folk i bilen eller ikke. Så dette finnes ja
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert

x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Rudeboy
-
-