1988 'sporter doka eksmilitær

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Chevy350

1988 'sporter doka eksmilitær

Post by Chevy350 »

Tenkte jeg skulle slenge ut litt om min bil i en prosjekttråd, og samtidig få en slags dagbok over hva som har skjedd med bilen underveis.

Fascinasjonen for T3 begynte i barneårene, da familien vår hadde en rekke Transportere i kombiutgave. Fatter drev tv-service, og brukte bilene både i jobb og privat. Den første vi hadde var en '84/'85 modell med 1.6D, og denne kjørte hele familien på seks ned til Marokko og opp igjen i en sommerferie, jeg tror det var sommeren 1986. Etter denne kom det flere syncroutgaver med 1.6TD, alle sammen todelt blå med lys oppe og mørk nede. At jeg ble skada under oppveksten kan man jo si, men heldigvis på en god måte.

Brodern sin første bil ble en '88 syncro doka, hvit med 1.6TD, sperrer foran og bak, og småherja karosseri. Da tiden var moden for at jeg skulle ha noe å kjøre i, ble det en '85 doka med 1.9DG som var tidligere militærbil. Helt knall som førstebil da den heldigvis gikk såpass dårlig at jeg ikke klarte å gjøre noen skade :) Jeg fant noen gamle bilder, forferdelig uklare, men man ser jo den herlige olivengrønne fargen:

Image
Image

Militærtjeneste meldte sin ankomst da jeg var ferdig på videregående, og bilen ble noe motvillig solgt sommeren 2000, da jeg ikke hadde råd til å ha den stående. Neste eier hold til på Holmen/Huseby i Oslo, og bilen ble stadig observert med kapellet på igjen, og lyktene byttet til firkanta utgave. Så forsvant den igjen, uten at jeg har sett den noe sted.
---------------------------------------------
Spol fram nesten 10år, til senhøsten 2009. Etter endte studier ved Høgskolen i Oslo, surret jeg stort sett rundt i lånte biler, og tenkte hardt og lenge på hva jeg skulle ha som bruksbil. Sommeren og høsten hadde gått med til å jobbe på gamlejobben som mekaniker igjen, hvor jeg fikk et par (amerikanske) biler på stell med tanke på eu og tekniske feil, men ikke følte for å registrere dem. Jeg ville ha en doka igjen, og jakten ble endelig satt i gang. En sms med regnr xl32851 avslørte at min gamle doka var skrotet i 2008, så tanken på å lete opp bilen ble brått lagt bort. Noen interessante forsvant før jeg fikk summa meg, men det dukket opp én på finn.no som var interessant. Den var litt for høyt prisa, så det ble aldri til at jeg ringte, men selv om annonsen gikk ut på dato var den lagret blandt "funn" på finn. Etter litt tid og annet surr, fikk jeg endelig somlet meg til å ringe selger, og fikk avtalt å ta en titt på bilen som fortsatt sto der. Det gikk jo som det måtte når man handler med hjertet og ikke hodet; jeg er igjen eier av en doka! :) Denne gang noen år nyere og med firkanta lykter, men ellers er det akkurat samme oppskrift som sist. Denne ble solgt fra forsvaret på en auksjon i Lillehammer høsten 2009, og under sivilforsvarsoransjen skjuler det seg olivengrønn! Jeg er hjemme igjen...

Image

Under kjøreturen hjem kom jeg smertelig fort på alt jeg ikke likte med min gamle doka, som primært er styreutveksling, enormt ratt, rørepinne til girspak, hylende turtall på motorveien (100km/t rundt her), og lav motoreffekt. At bilen er høy og har kjipe hjul, i tillegg til heslig farge, gjør at dette blir et rullende prosjekt som kanskje er greiest med tanke på motivasjon til å endre ting. Med på kjøpet av bilen fikk jeg en 5 trinns AAP girkasse fra en T3 med DJ, og så vidt jeg kan se på sluttutveksling i høyeste gir for ABD og APP, vil den nye girkassa gi ca 9% lavere turtall ved samme fart som før. Jeg kjører stort sett med tom bil, så jeg håper DG'n orker å dytte bilen likevel. Annet jeg fikk med var servoratt, dører med grå dørtrekk og oppbevringslommer, og stoler med armlener.

Forrige eier hadde en Coach russebil stående som skulle til skroting, så for 500kr fikk jeg pelle fritt det jeg ville ha som var igjen i skallet. Min AAP-kasse og giroverføring kommer fra denne, men jeg røska uansett med meg servotannstang, radiator med vifte, Coach-fjærer, støtdempere som ikke ser så gamle ut, viskeroverføring med motor, noen slanger, komplett hjuloppheng med drivaksel fra en side bak, og en baklykt og annet småtteri. Kan vel ikke være så ille deal det? En god start i eget delelager til T3 i alle fall, når det gjelder amcardeler er jeg skrotnisse fra før :oops: Regner med at flere av oss her "lider" av samme sjukdom.

Planer for bilen i tilfeldig rekkefølge og tidsperspektiv:
-Senking, hjulstilling, og visning på trafikkstasjonen. (Bilen er regget som utrykningskjøretøy og må vises uansett)
-Konvertere til 5 trinn, med quick-shift
-Konvertere til servostyring (mulig utsatt til motorbytte kan gjennomføres)
-Motorbytte til Auda 5E, sprek eller slapp vil tiden vise. Stort sett alt er bedre enn DG.
-Bytte til grå dørpaneler og få inn et enkelt anlegg
-Rep av skader, mulig noen små inngrep som er vanskelig å se, hellakkering
-Diverse rep av småting, hjullager/forgasser, generell service før bilen tas i daglig bruk igjen
-Kosmetisk; større sommerhjul, hvite blinkers, grillspoiler, Coachfangere og -leppe.
Christian
SmaaKaaten! - 1988 Caravelle C 2.1L DJ "luftkjøltlook" og korta inn "litt".
1982 Transporter Doka 2.0L CU
NorBullitt
Car: 1987 T3
Phone: 41772199

Re: 1988 'sporter doka eksmilitær

Post by NorBullitt »

Gratulerer, og velkommen tilbake som T3-eier. Har alltid likt oransje biler jeg,
men ser at det kanskje kan bli litt skrikende med en så stor bil...
1990 T3 Caravelle Syncro
Chevy350

Post by Chevy350 »

Hei, og takk for det! Oransje kan være tøft det, f.eks Hugger orange til GM, eller Hemi orange til Mopar. Her er bilen fortsatt militærgrønn innvendig desverre, så det ligger vel an til en grønnfarge av noe slag. Får se hva lakkereren (broderen) sier, vi er ikke helt enige ennå.

Da har quick-shift ankommet bua, så da er det strengt tatt klart for girkasseskift. Har også bestilt litt deler fra www.busdepot.com i statene, så får vi se hva som dukker opp. Bestilte hjullagersats framme, og litt tenningsdeler, spent på kvaliteten på dette.
Christian
Chevy350

Post by Chevy350 »

...og da havnet det en Coach delebil i bilstallen! Takker tsl for handel, og hjelp da bilen skulle på bilfrakteren uten motorkraft, og uten vinsj på planet. Det gikk det og, og her var bilen framme etter en tur-retur Arendal med veteranlastebil:

Image

Bilen er en '91mod regga høsten '90, opprinnelig levert med en DJ/AAP-kombinasjon, pluss andre morsomme ting som sentrallås og AC. Jeg kjøpte den for Coach-greier, motor (Audi turbo 5'er), og adapter til bensingirkasse.

Karosseriet er så langt jeg har sett veldig bra, kun småtteri her og der. Det er nesten flaut og ta fangerne fra den, da den absolutt ikke fortjener å ende opp som delebil! Skallet selges uten motor og gir til noen som ønsker et lett prosjekt (send PM), men er det ingen interesse blir den lagret til jeg får bestemt en videre skjebne for den. Tror ikke jeg kommer over en slik igjen... Skal titte litt nøyere over bil og deler i morgen, får bedre oversikt da.
Christian
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

jeg er på jakt etter coach plankene på siden, hvis de blir til overs :)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Chevy350

Post by Chevy350 »

Tur-Bo: PM sendt.

Har fått titta over Coach'en litt, og den er ikke ille. Et par småbulker, noen veldig små rustflekker, og litt rustprikker her og der. Trenger et par-tre foringer i forstillingen, er litt slakk i hjullagrene, og litt andre småting. En skikkelig rens innvendig hadde også vært noe, men den er langt fra noe umulig prosjekt for en som vil lage seg en grom bil.

Selve konverteringa til turbofemmer i bilen er mildt sagt en katastrofe, alt ser bare ut som det er kastet oppi motorrommet. Fullt av løse ledninger og plugger over alt, og vakumslanger som ikke går noe sted. Eksosen gikk fremover til tuppen av girkassa, hvor det var en skarp 90graders sving som var sveiset til av rett rør, sikkert knall for eksosfløden. Traversen motoren hviler på er basert på den gamle til DJ-motoren, og ser nesten farlig ut (imponerende dårlig faktisk), så den må lages ny. Siste rest av gullhår i ræva ble tydeligvis brukt på denne bilen, så nå kan jeg bare glemme lotto'n i noen år fremover; Girkassa hadde hengt seg opp i 4.gir, men dette viste seg å være noen som hadde driti seg ut med giroverføringa da motor og gir har blitt flyttet fremover ca 15mm. Armen på kassa (som kula er på) var montert skrått (når i fri), og kom alt for langt bakover til at koppen klarte å dra den fremover. I tillegg var styreplata for giroverføringa på kassa montert på feil side av festeørene, så alt som skal til for å få det i orden igjen er å korte inn girstaget ca 15mm. (Girspaken går i førersetet i 1.gir, og bommer på sperreblokkene i skifteren). Uaktuelt, da jeg gjør bilen klar for en DJ/AAP-kombinasjon før salg, men jeg er fortsatt fornøyd med at girkassa ser ut til å være i orden. :) Siste rest av flaks var at Audimotoren ikke satt med adapterplate, men med et Sør-Afrika clutchhus, akkurat det jeg egentlig ville ha! Normalt svinghjul/clutch/starter er digg.

Turbomotoren er en MC, altså 165hk/240Nm. Tilstand på motoren aner jeg ikke, da den ikke er startet ennå, men det ser ut som den trenger en lett service og litt oppstrekking før den kan brukes. Min første tanke er jo selvsagt hva som må til for å få denne motoren godkjent i dokaen, når den allerede er innkjøpt, men det er jo en mulighet å godkjenne med en vanlig suge 2.2/2.3 først. Turbomotor i vognkortet hadde vært ålreit, så man slipper å lete etter verksteder som "overser" snurra ved eu-kontroll, eller å bytte motor annethvert år. Ut og lete etter passende bremser med papirer...
Christian
Chevy350

Post by Chevy350 »

Tja, hva skal man si? T3/5E-svulsten i hjernen har infisert enda større deler av fornuftsenteret i hjernen, og jeg har begynt å snuse opp alt jeg kan av VAG-produkter med 5E i området. Sjekket opp en bil jeg har sett daglig i årevis og som sto i nærheten av her jeg bor, og her ble det full klaff. Bilen er en 1985 Passat Syncro, som blant annet kunne leveres med en 2.0L JS, og en 2.2L JT. Desverre var den utstyrt med en 2.0L, men med sine 116hk/165Nm er den jo nesten en kloning av ytelsene til 2.1L DJ, bare at den er mye mer holdbar og har tøffere lyd :wink: Bilder av "gliset":
Image
Image

Bilen er bulka og har masse rust, men var nok en grom bil en gang. Med 179K km på tellern er det vel noe liv igjen i motoren og. Hva sier Syncronautene til sperre foran og bak på en Passat? Interiøret ser greit ut og, men denne hogges primært for drivverket. Jeg klarer ikke kaste drivaksler, diff og girkasse, så de havner for salg. Om noen trenger dem, er et helt annet spørsmål... Skivebremser foran og bak, 4 bolt desverre, men sikkert greit til å oppgradere en Golf eller noe.

Turbomotor er utsatt en stund, etter litt rådføring her på forumet blir det motorbytte til sugefemmer og godkjenning av denne først. Har sånn smått begynt å forfatte en søknad om motorbytte (og senk), og trenger litt dokumentasjon på motor (effekt/moment/vekt) og bil (bekreftelse på at bremser er likt mellom DG og DJ). Hvor skaffer man sånt til VAG-produkter? For Opel og Amcar er det kjempelett, men har noen nummeret til en vennlig person i Møllersystemet hadde det vært utrolig til hjelp. PM er vel kanskje greiest til sånt.
Christian
OddN
-
-

Post by OddN »

Huff, høgge en Passat syncro... kjenner jeg får ondt :? Det er ikke mange igjen av de. Men rust er noe svineri når det først har fått tak. Har akkurat solgt min, ellers hadde jeg stått i kø for å overta restene... den har forresten ikke sperre foran, men derimot på senterdiff og bak. Hele drivverket er i praksis hentet fra Audi Urquattro. Bakhjulsopphenget er forskjellig og fins også på Golf 2 syncro. Om du har mulighet så ta i allefall vare på alt som er spesielt for syncro, og hvis bakruta har "syncro-varmetråder" (og de virker) er den hard valuta i rette kretser.
Chevy350

Post by Chevy350 »

Denne er ihjelrusta, i tillegg til at forstillingen har fått seg en skikkelig trøkk på førersiden og er temmelig skjev, så har jeg ikke så veldig dårlig samvittighet. Jeg har tenkt at det er for galt å bare hive syncrotingene, så jeg har allerede pelt ut alle drivaksler, bakdiff og kassa, så det blir tatt vare på. Så staget på kassa til sperra da jeg tok den ut, ble nok lurt av lysdiodene på dashbordet. Fikk testet den litt i 20cm snø, funka perverst bra med sperrene inne, skikkelig moro. :)

Hva kjennetegner "syncro-varmetråder"? Hva skal jeg se etter for å skille mellom det og vanlige varmetråder? Bakluka er rusten og fæl, men er mulig jeg tar vare på den likevel pga det du skriver. Hvor er det greieste stedet og få solgt disse tingene? Tenkte å notere meg girkassekode og litt sånt, før bilen går til skroting over helgen.
Christian
Chevy350

Post by Chevy350 »

Chevy350 wrote:Hva kjennetegner "syncro-varmetråder"? Hva skal jeg se etter for å skille mellom det og vanlige varmetråder? Bakluka er rusten og fæl, men er mulig jeg tar vare på den likevel pga det du skriver.
Jaja, så enkelt kan det være, når det står SYNCRO på en fjerdedel av bakruta :oops: Den målte 1.2ohm mellom tilkoblingene, så det er ikke totalt brudd i det minste. Bilen er nesten ferdig pelt ned, så det er liten sjans for å teste noe mer utover dette.
Christian
OddN
-
-

Post by OddN »

Chevy350 wrote:
Chevy350 wrote:Hva kjennetegner "syncro-varmetråder"? Hva skal jeg se etter for å skille mellom det og vanlige varmetråder? Bakluka er rusten og fæl, men er mulig jeg tar vare på den likevel pga det du skriver.
Jaja, så enkelt kan det være, når det står SYNCRO på en fjerdedel av bakruta :oops: Den målte 1.2ohm mellom tilkoblingene, så det er ikke totalt brudd i det minste. Bilen er nesten ferdig pelt ned, så det er liten sjans for å teste noe mer utover dette.

:lol: :lol:

Ja, enkelte ting er selvforklarende når man bare bruker øynene... og den er så gjennomtenkt at de varmer mer i bokstavene enn ellers, så når du slår de på så kan du først lese "s y n c ro" i isen før resten av ruta tiner. Når det gjelder delesalg så er vel VW Audi club Norwegen plassen sin... http://www.vwaudi-club.no/
Chevy350

Post by Chevy350 »

Har skjedd lite med prosjektet i det siste pga andre utfordringer, men jeg samler sakte på meg deler til den. Martin har levert H&R 45mm senkesett og hvite blinkere, og jeg har fått hjem litt diverse slitedeler fra andre siden av dammen. Søknad på motorbytte er sendt, så vi får bare se hva de sier til den saken.

Snuser litt på fargevalg for tiden, men er litt usikker. Jeg er ganske satt på å beholde militærfargen den opprinnelig hadde (L483 olivengrønn), bare med matt klarlakk, tror det kan bli tøft. Jeg er ikke så opptatt av andrehåndsverdi og hvorvidt en neste eier liker fargen, da jeg er innstilt på å beholde bilen lenge. Den tid, den sorg.

Håper folk har hatt en fin påske!
Christian
Chevy350

Post by Chevy350 »

Nei, så jæv.... Dumpa ned et brev fra Statens Vegvesen i postkassa, og jeg fikk med ett den synkende følelsen av å ha gjort noe galt, eller glemt noe viktig. Men neida, de ønsket meg bare god helg, ved å si "Ja, ja, ja" til motorbytte, senk, og fjerning av merknad (reg som utrykningskjøretøy). God start på helgen! :)

Bra var det, for dokaen er allerede senket, og ser veldig mye bedre ut enn før. Som forventet ble det ikke full uttelling på bakakselen pga manglende egenvekt, men med amcarbakgrunn liker man jo biler som er svakt stuka fremover. På en pickup passer det jo bare enda bedre i mine øyne.

Blir godt å komme i gang med motorbyttet!
Christian
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Hvilket senkesett er det du skal vise den med?
Image

bugbuddies.no
Chevy350

Post by Chevy350 »

H&R 45mm fra Martin. Heller foreløpig mot de gamle papirene, men lurer på om jeg kan få til det med de nye papirene pga at det ikke står noe om typegodkjenning i vognkortet mitt. Jeg vet ikke, må bare få sjekket det opp ordentlig først.
Christian
Chevy350

Post by Chevy350 »

Bilen fikk seg skilter igjen 1. juli, ettersom forrige eu-kontroll fortsatt var i orden. (Skal inn til kontroll igjen senest september i år). Fikser man én ting, finner man tre nye feil, men sånn er det vel å ha gammel bil som har stått en stund. Gøy å være ute på veien med den uansett!
Christian
Chevy350

Post by Chevy350 »

Hva skal man si? Da har man levd med t3 doka som bruksbil i 5 måneder igjen, og har egentlig vent meg til alle de vanlige småtingene som plager disse bilene. Forgasser DG i vinterkulde ved småkjøring er pyton, og målt forbruk ved ren småkjøring er 1,57L/mil! Dette uten å korrigere for at speedometeret viser for mye, og dermed forbruket reelt er enda høyere. Hovedtrøbbelet er at forgasseren ikke oppfører seg skikkelig med choken på, og jeg må jukse med gasspedalen og/eller mye fullgasskjøring gir dette forbruket. Min gamle Chevy pickup med 5.7L V8 brukte jo bare bittelitt mer, men jeg kan love deg at den også leverte mer tilbake! Motivasjonen til å starte konvertering til innsprut nærmer seg full nå, og kan bli spennende.

Godkjenning av 45mm H&R-senkesett gikk i vasken tidligere i høst, de nekta å godkjenne min 1400kg aksellast bak med gamle tüv-papirer. Begrunnelsen var at det ikke er nevnt noen aksellaster i dette papiret, og at det dermed ikke kunne garanteres at fjærene tåler mer enn 1300kg som de nye papirene er på. Enden på visa ble at jeg tok fjærene av igjen, og monterte noen Coach-fjærer jeg hadde liggende, så H&R-senkesettet kommer snart ut for salg. Bilen ble litt høyere foran, som forventet, men jeg ble overrasket over at høyden bak er ca den samme. Sikkert på grunn av at doka har mindre egenvekt bak. Nå subber buksa i skjermkantene ved inn- og utstigning av kjerra, så senk må på igjen! Blir et sett med 1400kg bakakselvekt denne gang, så får det heller bare være forsterka dekk på bilen.

Etter bytte av speedometervaier (Takk for handel Narle!) gikk faktisk bilen gjennom på EU-kontrollen! Eneste mangler ble tre 1'erfeil på spyler, varsellampe for fjernlys, og slakk i hjullagre. Funky bremseslanger, knekt motorfeste, og et sikkerhetsbeltefeste som knaker når man drar i det så tydeligvis ikke kontrolløren, så det må gjøres noe med uansett. Nå har jeg to år på meg til å surre litt med andre ting i alle fall. Prioritert er bytte til 5tr. kasse med short-shift, og innsprutkonvertering.

Bilen trenger sårt en kasse med diff.brems, da jeg ble overrasket over at den faktisk er såpass ubrukelig på glatta som den er. Jeg har en lang bakke opp til huset, med en 110grader sving på slutten, og må rygge helt ned hvis jeg blir stående på toppen og spinne. Jeg har noen 5tr.kasser liggende, og kunne tenkt meg å prøve et prosjekt en annen med doka her inne hadde tenkt til; å montere sperra fra en syncrokasse inn i en vanlig bakhjulsdreven kasse. Noen med en rasa syncrokasse til overs?
Christian
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Det gearkasse prosjektet ditt, hvorfor ikke sette på en komplett syncrokasse ? Eller den passer kanskje ikke på 2wd ?
I allefall er ulempen med sperra bak på syncroen at den låser 100 %, dermed er den litt skummel så snart underlaget heller litt sidelengs, da drar den seg rett ut til siden.
Diffbrems hadde nok vært mer fornuftig, men de er jo ikke akkurat vanlig kost her i landet :?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Chevy350 wrote:
ren småkjøring er 1,57L/mil!

pyse.... :mrgreen: :mrgreen:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Chevy350

Post by Chevy350 »

Tur-Bo wrote:Det gearkasse prosjektet ditt, hvorfor ikke sette på en komplett syncrokasse ? Eller den passer kanskje ikke på 2wd ?
I allefall er ulempen med sperra bak på syncroen at den låser 100 %, dermed er den litt skummel så snart underlaget heller litt sidelengs, da drar den seg rett ut til siden.
Diffbrems hadde nok vært mer fornuftig, men de er jo ikke akkurat vanlig kost her i landet :?
Syncrokasse er vurdert og dessverre forkastet, av flere grunner; Må være 4.57:1 utveksling pga turtall på motorvei (sjelden?), G-gir og superlav revers (unødvendig på 2wd), fire langstega gir vs fem tettere (treffer bedre på turtall/hastighet i bakker og/eller tung last). Ellers mener jeg å ha lest at drivpakka i syncrobilene sitter lavere pga lengre girkassehus og mellomaksel fremover, med egne motorfester/-travers, girkassefester, eksosanlegg, mm.

Det enkleste hadde jo vært en 2wd kasse med diff.brems, men jeg har dårlig erfaring med slappe originalgreier som etter en dullion kjørte kilometer knapt overfører kraft mellom sidene. Vanlig diff.brems med svakt forspenn må ha friksjon før lameller/kon biter i diff.huset, og det får man lite av med ett hjul på blank is eller søle, og det er jo verst tenkelige tidspunkt å mangle dette på. I tillegg er det jo sjeldne greier som du sier, noe jeg ikke skjønner hvorfor i vinterlandet Norge (bilselgere som ikke kunne utstyrslistene vs gjerrige kjøpere?). Sjelden betyr jo dyrt, selv om jeg skal være enig i at det kan være verdt det til bilene våre, hvis de er i god stand.

Jeg er vant til å kjøre US-pickup med original diff.brems som oppfører seg som locker, hvor det ene hjulet spinner en halv runde før diffen låser, og ræva på bilen skyter ut til siden, så den biten skal jeg nok takle :) Med manuell sperre velger man jo når den er inne, og kan tilpasse kjørestil deretter. De som har syncro med sperre bak, eller har kjørt bil med sveisediff kjenner seg vel igjen i at det understyrer inn i sving, og overstyrer ut. Tanken var å kunne aktivere sperra når den virkelig trengs, rett før man f.eks skal opp en vanskelig bakke. Vi får se hva som dukker opp. En annen tanke var jo muligheten for ca 0.78:1 5.gir, for å få ned turtallet litt til på motorvei med Audi 5E.
Rapidspeed wrote:pyse.... :mrgreen: :mrgreen:
Hehe :) Når man er vant til 1980kg bil med 200+ hk V8 og automat, som bruker rett rundt 2L/mil på samme kjøringa, blir man litt skuffa når 2wd nazikjelka med 1,9L DG bruker nesten det samme. Man må jo nesten være religiøs for å like disse wbx-greiene. Er det rart jeg trøstespiser? ;)
Christian
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

WBX er da ikke så håpløst slappt det, så lenge du har rett WBX! (OK, det er fortsatt litt slapt i så stor bil, men det holder akkurat)

Du har ikke sett etter om det er laget gripper differ til disse nå da? sånn helmekanisk diffbrems? Alfa kaller sin for Q2, de man får til gamle alfa kaller gjerne Gripper, er det Quaife som har patenten tro..

Uansett, det lages til mye gamle biler nå(til pris rundt 6000), og det funker veldig bra! satt på med en Alfa FWD med godt over 300 hk, og det funket brutalt bra..
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Chevy350 wrote:Man må jo nesten være religiøs for å like disse wbx-greiene.
:mrgreen:
Chevy350

Post by Chevy350 »

Det er samme operasjon som i denne tråden jeg tenkte på:
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=12315

Syncroeier/Per:
Jeg skal være enig i at 112i funker greit i disse bilene, det virker som effekt/moment er akkurat passe for å kunne brukes i vanlig trafikk. Hver gang jeg treffer på Lierbakkene med min bil, drømmer jeg om mer kraft. Jeg holder flat pedal fra Shell opp til avkjøringa til Liertoppen, og det er såvidt jeg kommer meg forbi lastebilene til tider... Jeg har ikke noe problem med litt drivstofforbruk, så lenge jeg føler at jeg får litt igjen for det, og det er der jeg er litt skeptisk mtp vannboxer. :)

Gripper har jeg ikke hørt om før, men Quaife sine differ bygger vel på Torsen-prinsipp, altså "drevdiffbrems" med sperreverdi på ca 3,5:1? Mest kraft til hjulet med mest grep er jo knall, sålenge de har forspenn de og. F.eks True-Trac diffene som brukes på endel amerikansk ble satt opp med mer forspenn pga trøbbel med spinning på ett hjul ved autoslalom/banekjøring. Ny og grom diff koster jo endel kroner, så det er nok dessverre duket for mer budsjettmekking i min garasje.
Christian
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Jeg fikk noe veldig skallebank av å lese første innlegg i denne tråden, skallebanken kommer av noen store Dombjeller som ringer. Vokste du opp i huset ved siden av Mygghenget?
Selv gikk jeg i paralell klassen til Roar J på Bekkestua skole og tilbrakte de fleste kvelder gjennom mange vintre i Kolsåsbakken, der var det etter hvert mange som hadde VwBus, men vi var først :D
Kanskje husker du også vår T2B Hvit med tak og de nederste 40cm knallrødt, vi bodde dessuten nære Haslum skole så du kan ha sett den der også?

Marius
Chevy350

Post by Chevy350 »

Hei Marius!

Skallebank er ikke bra, men du har helt rett i det med Mygghenget! Kjente kanskje igjen brakkeriggen til Franzefoss på det ene bildet og? Jeg er minstebroren til Petter, som muligens gikk på trinnet ett år under dere på Bekkestua? Dessverre er den eneste VW jeg husker en sliten bay doka med kapell og mye rust, denne sto nede ved låven til Roar en stund tror jeg, og kanskje en stund oppe ved skiutleien i bakken. Jeg var nok litt for ung til å få med meg helt hva som skjedde på den tiden. ;)
Christian
Post Reply