Defekt girkasse?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
olemann
Car: T3 1987, 1,6td
Phone: 47417126

Defekt girkasse?

Post by olemann »

Har en T3 87modell, 1,6 td som inntil nå har fungert finfint. Men i går, var det litt vanskelig å få bila i 2. gir, og så mangla jeg plutsli 4. giret, det skjedde ingenting, girspaken gikk på en måte altfor langt i forhold til hva den skal gjøre, så jeg måtte kjøre på enten 3. eller 5. giret. Fant etterhvert ut at også 2. giret ikke funka. Og om jeg ikke tar feil, så fungerer ikke reversen heller. Og for å toppe alt, så knakk girspaken i lyskrysset 500 meter hjemmefra.

Noen tips? Høres dette dyrt ut å fikse?
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Re: Defekt girkasse?

Post by subwoofer »

Tipper spaken bøyde seg før den knakk, så det behøver ikke være noe mer galt. Dra en tur på høggern og finn en spak fra en annen bil med 5-trinnskasse og skru den inn. Grei jobb.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
patrick
-
-
Car: T2-74, T3-Syncro Halvpanel, T3 Atlantic

Post by patrick »

Hei Olemann. hvis du har tilgang på sveiseutstyr er det mulig å fikse den gamle stanga. forsterke bruddet med en bolt og sveise igjen...
-74 panel bay Til salgs
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.

Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb

Patrick W.
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Dette gjorde jeg for en uke siden, heldigvis ble mistenksom da spakevandringen forflyttet seg og oppdaget dette før det knakk helt av. Bedre å sveise den gamle enn å finne en annen, for da skjer det samme før eller siden. Med vinkelsliper retter man opp bruddstedet og stangen må sannsynligvis bøyes litt tilbake slik den var. Da gjenger man opp hullet i begge biter, setter inn en passende bolt hvor du har minst 4 cm med gjeng, 2cm skrus inn til det sier stopp, boltehodet kappes av, resterende bit skrus på inntil du har et lite glipp som fylles med sveis. Prøv å ta vare på det det lille hullet hvor skruen i kravringen sitter. Pass på å pusse vekk overflødig sveis ellers får du ikke stangen gjennom plastkulene.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
olemann

Post by olemann »

okei, så det er rett og slett bare girstanga som må byttes, så girkassa er mest sannsynlig hel og fin? det var jo iogfor seg gode nyheter for et slunkent studentbudsjett. skal se hva som skjer når jeg har fått girstanga oppe og gå igjen.
Andrew
-
-

Post by Andrew »

I og med at dette skjedde ganske plutselig så er girkassa sannsynligvis helt i orden.

Heller ikke vanskelig å få ut resten av stanga, ta ut reservehjul og mens du ligger med hodet inn i beholderen finn den firkantede blikkboks som dekker bunnen av girstanga og fjern den (4 bolter), så finner du en bolt med 13mm hode og en 10mm mutter som holder stanga på overføringen videre. Fjern den så dra du resten av stanga nedover og ut. Mye fett og skitt, dessverre. God anledningen til å gjøre rent og smøre opp på nytt!
Andrew Wilder 90198654
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

... og en gylden mulighet til å skifte plastforinger og alukopp på overføringen, det er neppe til skade. Det er rart hvor slaskete overføringa kan være, og hvor bra den blir når man overhaler den. Koster ikke mange kroner heller.
Joachim

Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

subwoofer wrote:... og en gylden mulighet til å skifte plastforinger og alukopp på overføringen, det er neppe til skade. Det er rart hvor slaskete overføringa kan være, og hvor bra den blir når man overhaler den. Koster ikke mange kroner heller.
Dette vil jeg ha. Hva kjøper jeg, og hvor?
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Spørs om du får tak i alukoppen, bedre å erstatte armen med plastkule på, den er fremdeles å få tak i fra Møller. Du trenger også ny foring for overføringen samt alle fire mansjetter, to stk. før og etter foringen, et stykk mellom girskiftarmen og kassa og et stk. til alukoppen. Og masse fett til koppen!
Andrew Wilder 90198654
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Alukoppen, alle foringer og belgene får du fra Günzl, http://www.vwbusshop.de. Dessuten trenegr du ikke kjøpe hele armen til girkassa, holder lenge med ny plastkule. Bruk Stanleykniv for å få av den gamle, så er det bare et raskt rapp med gummihammeren å få den nye på.

Kjøpte alt dette for et par måneder siden, nada problem. Alukoppen min var flere mm rommere enn den skulle være, så den bør for all del skiftes!
Joachim

patrick
-
-
Car: T2-74, T3-Syncro Halvpanel, T3 Atlantic

Post by patrick »

tror det vil lønne seg å bytte koppen fremfor kula som sitter oppi. jeg bytta alt utenom koppen og den er like dårlig som den var.....:( :(
-74 panel bay Til salgs
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.

Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb

Patrick W.
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Det var fin butikk! Da handler jeg litt derfra om ingen fraråder meg det.. :)
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

patrick wrote:tror det vil lønne seg å bytte koppen fremfor kula som sitter oppi. jeg bytta alt utenom koppen og den er like dårlig som den var.....:( :(
På min kunne jeg se at koppen var slitt, og vi snakker flere millimeter. Jeg vet ikke hvor mye kula egentlig slites, men den koster så lite at det er greit å skifte for sikkerhets skyld. Bakre foring på staget var også kjempeslitt, smøreslissene var for alle praktiske formål slitt vekk på den siden som hadde ligget ned.
Joachim

olemann

Post by olemann »

hallo igjen
tar litt tid å få fiksa detta her, men nå har jeg fått tak i en sveiser.
det jeg lurer på nå, er det en liten bøy litt høyt oppe på girstanga, eller skal den være helt rett? for den er ganske rett og fin der bruddet har vært, men en liten bøy høyere opp(som etter min mening ser ut som om skal være der...)
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

olemann wrote:hallo igjen
tar litt tid å få fiksa detta her, men nå har jeg fått tak i en sveiser.
det jeg lurer på nå, er det en liten bøy litt høyt oppe på girstanga, eller skal den være helt rett? for den er ganske rett og fin der bruddet har vært, men en liten bøy høyere opp(som etter min mening ser ut som om skal være der...)
Mener at på TD, der det er en forhøyning mellom fotbrønnen på høyre og venstre side, så skal det normalt sett se ut som at girstanga kommer opp på skrå bakover, nærmest vinkelrett på denne forhøyningen.

Mens på Bensiner er det bare en svak hump der girstanga kommer gjennom dørken. Der kommer girstanga rett opp, og ca over mansjetten er det en knekk bakover og til venstre mot førersetet.

Dette blir sikkert bra, Olemann!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Post Reply