Bygge en "bobuss"

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Hei igjen, jo jeg var kanskje litt skarp i kritikken der igår, men det er nå noe riktig i det likevel. :) Men du kan ikke seriøst mene at timeprisen er høyere når det kommer en ny bil på verkstedet? Hehe, den er litt drøy vel.. :wink:

Men om du kjører på en kar med en "gammel" bil. Forventer du da at den personen aksepterer at bilen hans er så gammel at han må godta å kjøre rundt med bulken du lagde i hans bil? Hehe... Det koster nøyaktig like mye tid og penger å skru av en gammel skjerm som en ny, lakkering likeså. Det at en frontlykt kan koste mer til en ny bil enn eldre grunnet mer avansert teknologi er jo så, men i det store og det hele er prisene nokså like på karroserideler, ny som gammel. Og kommer det en bilmodell med ekstremt dyre karroseri deler, kan du banne på atd et kommer uroginale på markedet lynkjapt for å dele på den kaka, som igjen fører prisene nedover.

Poenget er at det er skadeprofilen som bestemmer forsikringspremiene, ikke at det skal være dyrere å rette opp en ny enn gammel bil. Om du har en så gammel bil at man ikke mener man trenger kasko, så blir det såklart billigere, men da er det jo redusert dekning som gjør det billigere, ikke at bilen er eldre. Man kan krasje like mye i andre biler som ditt selskap må betale for med ny bil som med gammel. Ingen forskjell på det. Faktisk så krasjer eldre biler mer, pga gjennomsnittlig yngre sjåfører, eller førere som generelt bryr seg mindre om det skulle skje noe fordi det er en "gammel" bil...
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Kødder dessværre ikke. Mer og mer vanlig med differensierte timespriser.
Og deler til nye biler er dyre de første par tre åra, før de faller litt i pris.
Alt for å skumme fløten. Det har litt med at du ikke kan få kjøpt delene andre steder den aller første tiden en bil er i produksjon. "Låst" til orginal.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Okey, begge har vel et poeng her tror jeg... men var det kasko den prisen du hadde fått der?

Men du må vel og være enig i at dyre deler spiller liten rolle dersom en gitt type bil, omtrent aldrig krasjer?
Der Postmeister
-
-

Det var full kasko. Havarerer Multivan, har jeg ikke lommebok til å reparere fra... Dessuten er det lån på den, og da må du ha kasko.

Skjønte ikke neste? Forsikringa dekker bilen og innhold, men regner med full krangel uansett hvis det skulle skje noe. Forsikringsselskap står ikke høyt på lista. Peng koster det meg uansett om det er min feil eller ikke.
Slik sett står vi som forsikringstakere i en tap-tap situasjon i de fleste tilfeller.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Sant det. Poenget mitt fra starten var egentlig bare det at det lønner seg å ringe rundt. De gangene jeg har fortsatt hos samme selskap ved bytte av bil, har det bare blitt dyrere og dyrere. Nå tar jeg full ringerunde hver gang jeg kjøper noe nytt.

De nevnte foressten at det var en egen forsikring til campingbiler sist jeg snakket med de, antagelig for å dekke mer løst inventar osv. Men jeg tipper at den ikke er noe særlig dyrere, for campingbiler er gjerne bil nr 2 for mange, og blir kjørt lite. De mente ihvertfall det der jeg forsikrer.
Der Postmeister
-
-

Normalt er det nok slik. De er jo litt ubrukelige, men nå er jo VWs campere, i motsetning til andre merker, brukandes hele året.
Spørsmål om tid før selskapa finner ute dette og skrur prisen rett i taket...
JEg har prøvd å ringe litt rundt, men her oppe er det ingen som slår lokalbanken og Terra...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Er visst de jeg bruker også...hehe :mrgreen:
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Terra her også. Kombi med delkasko, 40 000 km og 60?? % bonus 5000 kr. får tilbake 1000 pr år hvis jeg kjører 5 år skadefritt.
Bror min har forresten en LT. Bygde denne om fra kombi til camping pga. billigere forsikring.
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Å få tilbake penger har ikke jeg fått tilbud om... :shock: Det hadde jo gjort seg...
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Etter det jeg ble fortalt er dette Terra sin utgave av "ungdomstillegget" andre selskap praktiserer. Forskjellen her er at alle må betale denne 1000 lappen de første fem årene, og får det tilbake hvis de kjører skadefritt. Etter det jeg har hørt er det faktisk ikke ngdomnnen som er "dyrest" for forsikringsselskapene, men godt voksne menn som har fått seg dyre fine BMWer og Mercedeser og sånn. Her blir det betalt ut MYE i kaskoskader :twisted: Og disse har jo selvsagt 75% og første skade uten bonustap...

Nei til ungdomstillegg :D
amubus
-
-

Post by amubus »

Ha Terra er noe dritt, de legger seg flate for store selskaper i skade saker der skyldspørsmålet er helt klart til sin egen kundes fordel. Dette er erfaringer som broderen erfarte. De ville ikke gjøre en dritt. Nei de er håpløse ved oppgjør. Skal ALDRI ha noe med dem å gjøre mer. Dette har sikkert skjedd andre m andre selskaper og. Som eg sier: Forsikring er organisert svindel..........
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
Der Postmeister
-
-

amubus wrote:Forsikring er organisert svindel..........
Stemmer for det!

Strømselskaper og Staten og.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

summa sumarum, er det no vits i å omregistrere?
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Hvis du ikke trenger flere sitteplasser enn det du har i forsetet, er det vel ikke noe vits å registrere?

Du kan like gjerne kjøre varebil med seng i bagasjen.
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

vel, for øyeblikket er den regga for 6, så det var kun aktuelt å regge om hvis jeg fikk billigere forsikring..
Post Reply