Akkurat dette har også bilen min vært plaget med.
Jeg fant for øvrig feilen kjapt. Det viste seg at kjørelysene og varmevifta som står under baksetebenken, går på samme sikringskursen (jeg har Doka).
Sikringen ryker bare noen minutter etter at jeg har slått på vifta.
Det er imidlertid ganske pussig at vifta er koblet til samme kursen som kjørelysene, så det kan være tilfelle at dette har blitt koblet om av en av bilens forrige eiere.
Redusert spenning?? det er vel bare at kjørelysene er på en krets som deles med flere ting, og at det går via dedikert krets når du skrur på lysbryteren?
Uansett ville jeg sjekket om bryteren gjør jobben sin, måtte fikse min i høst..
Ja, faktisk så har lysbryteren oppført seg noe pussig i det siste.
Her om dagen da jeg slo på bryteren så ble kjørelysene slukket. Etter noen minutter begynte de imidlertid å funke igjen.
Hehehe, må vel sjekke ut dette før det bare er ei branntomt og minner igjen av bilen
zeppelin wrote:Akkurat dette har også bilen min vært plaget med.
Jeg fant for øvrig feilen kjapt. Det viste seg at kjørelysene og varmevifta som står under baksetebenken, går på samme sikringskursen (jeg har Doka).
Det er imidlertid ganske pussig at vifta er koblet til samme kursen som kjørelysene, så det kan være tilfelle at dette har blitt koblet om av en av bilens forrige eiere.
Akkurat det samme opplevde jeg, og fant ut akkurat det samme som deg. Forskjellen var at dette var på en Caravelle syncro. Det står ikke noe om dette i instruksjonsboka, VW kjente heller ikke til dette.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger
Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Syncroeier wrote:Redusert spenning?? det er vel bare at kjørelysene er på en krets som deles med flere ting, og at det går via dedikert krets når du skrur på lysbryteren?
Uansett ville jeg sjekket om bryteren gjør jobben sin, måtte fikse min i høst..
Det er redusert spenning, bare prøv mot en vegg eller noe. Du skal se tydelig forskjell.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger
Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Det er redusert spenning, bare prøv mot en vegg eller noe. Du skal se tydelig forskjell.
joda, ser jo forskjell, men det er nå vel ikke redusert på annen måte enn at den er på en krets med flere komponenter som drar strøm.. når du vrir på bryteren så får pærene en egen krets for seg selv, derav sterkere lys!
Har bare ett trinn på radiatorvifta, og på en tur med min bestemor satte den igang mens jeg sto i fergekø, og hun skvatt godt! hørtes jo ut som en motorsag på fullt turtall! men den går ikke ofte nei..
zeppelin wrote:Akkurat dette har også bilen min vært plaget med.
Akkurat det samme opplevde jeg, og fant ut akkurat det samme som deg. Forskjellen var at dette var på en Caravelle syncro. Det står ikke noe om dette i instruksjonsboka, VW kjente heller ikke til dette.
Har akkuratt samme problem på min syncro:
Kjørelys borte - vifte bak på samme kurs som kjørelysa, sikringen går da når jeg kjører på turtallet på vifta + at bremselysa ikke funker.
Har tenkt til å sjekke jordingspunkter ved sikrings"skapet".
Er det sånn å forstå at det er kjørelysbryteren som er gåen?
Det er vel neppe bryteren hvis sikringen går når du setter på noe annet.. sikker på at det er riktig styrke på sikringen?
Isåfall er det bare å gå systematisk til verks, napp ut kontakten på vifta(tilgjengelig på høyre side under dekselet), og sjekk om alt annet på kretsen(bremselys og kjørelys sa du?) fungerer som det skal.. gjør de det så har du funnet feilen..
ikke det? da er det å dra ut de andre delene en etter en til du finner ut hva som tar sikringen.. når bryteren min røyk kjente jeg tydelig på den at noe var galt, den sjaltet ikke riktig.. når jeg åpnet den hadde ting smeltet fast inni der på grunn av dårlig kontakt med påfølgende varmgang..
På VW sine kjørelys går spenningen over en motstand for å redusere spenningen til nærlyspæren. Ligger i bryteren vanligvis. Er usikker på T3en, for har hørt snakk om et relé på det her tidligere og har ikke koblingsskjema for å sjekke her nå. Men, når du trykker inn bryteren for å få "vanlige" lys, så går det ikke over motstanden og da blir det mer spenning til nærlysene og litt kraftigere lys. De spolene som det er snakket om som ligger bak hovedlykten på venstre side er motstand for å redusere spennigen til kjøleviften når denne går på trinn 1. Ved trinn 2 går det utenom motstanden, og man får mer spenning til viften og den går fortere og bråker mer...
en glødepære med redusert spenning holder vanvittig mye lenger! Jeg husker ikke helt hvor mye lenger, men det avhenger jo selvfølgelig av hvor mye man reduserer spenningen. En bekjent gjorde et forsøk med utelyset sitt bak huset. 2 lyspærer som er koblet i serie slik at de får 115 volt hver. Lampene styres av en fotocelle. Har stått på hver natt i 16 år uten å bytte en eneste pære Og det lyser fortsatt!