Ny T3 eier med noen spørsmål

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Runner
-
-
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2

Ny T3 eier med noen spørsmål

Post by Runner »

Ny T3 eier med spørsmål
Hei T3 folk! Har lest litt rundt her og er imponert over hjelpsomheten og kompetansen som eksisterer på dette forumet. Kjøpte meg ganske tilfeldig en T3 caravelle t3 1,6td, trengte en bil som kunne kjøres fra Nord-Norge til Danmark for å hente et flyttelass, men også kunne gi campingfeeling, siden vi skulle bruke ca. 14 dager på turen. Bilen ble kjøpt en uke før avreise så det ble travelt med vasking, oljeskift, bygging av seng osv. Var ikke sikker på om bilen skulle klare turen når den ble kjøpt, men etter å ha brukt en uke på å gå gjennom elementære ting følte jeg at det var håp. Turen gikk meget fint, var litt knirke lyd fremme når vi startet som ble ganske mye verre etter 1000km, men det ble fikset på sydfynsk autocamper og bilverksted i dag i Danmark. Hadde aldri trudd et verkstedbesøk kunne bli et av høydepunktene fra turen, men det sørget altså Niels Erik på verkstedet for.

Image

Image

På vei nord oppstod det en liten lekasje fra dieselpumpa, som ikke er blitt reparert enda. Håper det finnes noen har som kan gi noen gode råd. På bilde har jeg fingeren der det kommer diesel ut.
Image
Har funnet frem til noen guider på nett som for eksempel http://www.vwdieselparts.com/forum/view ... p+assembly men håper at jeg ikke trenger å ta ut pumpa for å fikse lekkasjen. Har kjøpt bosch kit for å kunne bytte o-ringen. Er dette en lett jobb? Eller bør jeg ta ut pumpa sånn at jeg kan bytte ut alle delene som følgte med fra bosch? Eller kanskje det finnes noen i nærheten som vet hvordan dette gjøres?

Før turen var jeg innstilt på å selge bilen, nå er jeg ikke så sikker lengere. Kunne tenkt meg å bygge en sommercamper av den. Men dessverre har jeg litt for lite mekanisk kunnskap til å bytte registerreim og slike ting det vil bli behov for etter hvert, men mulig det kan løse seg med å lese på forumet og kjøpe en haynes manual.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Re: Ny T3 eier med noen spørsmål

Post by Renax »

Den simmeringen du peker på kan fint byttes uten å ta ut pumpa, men jeg ville plukket toppen av pumpa. 4stk umbrakoskruer og gassarmen må demonteres.
Når du er igang, så bytter du oring på gassakselen og, så er du greit sikret på den kanten:-)

Regreim er mer skummelt enn det er vanskelig, kjøp et låsesett til en hundrings på Ebay og les en "how to" så er du godt igang...
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Skru av mutteren der og lirk av delen.Pass på at akslingen i pumpa ikke blir snudd på,få den tilbake som den sto.Lirk ut simmeringen og sett på den nye.Monter tilbake det du tok av.Peace of cake,som dem sier i urbane strøk.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Ikke kjøp Hayes bok, gå for kvalitet dvs Bentleys bok på engelsk løser det meste med den og all informasjon som finnes på nettet. Finner info og guider om det meste på tråden tips og triks. Alt du funderer på eller råker ut for har garantert skjedd før :-)

Lykke til videre med bilen

Sent fra min C6903 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Bentely boka er vel 4x så tjukk som Haynes, koster litt mer, men verd det, i haynes står bare det du selv finner utav ved å se og evt ta bilder ved demontering...
Runner
-
-

Post by Runner »

Tusen takk for gode svar og tips! Gikk løs på pumpa nettopp. Gikk for det enkle, altså skru av mutteren og lirke. Image
Med å forsiktig dra litt i den delen fikk jeg opp en blå (simmering?)
Image
Under den er jeg usikker på om det sitter en skive som også skal byttes?
Image

Uansett i delesettet jeg har fra Bosch (G016C1 1 467 010 059) følgte ingen av de riktige delene med, så jeg renset forsiktig før jeg skrudde det på plass. Spent startet jeg bilen og regnet med at lekkasjen nå var større enn da jeg startet, men overraskende var det ingen diesel å se. Regner med at dette ikke varer lenge, så det er like greit å bestille riktig sett fra Bosch. Noen vet delenummer eller har link til en nettbutikk?
Last edited by Runner on 26 Oct 2014, 13:11, edited 2 times in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Opplevde akkurat det samme da jeg bestilte pakningssett til AAZ pumpa mi. Den o-ringen som faktisk lakk var ikke med i settet.
Runner
-
-

Post by Runner »

Meget kjedelig med sett som inneholder nesten alt, men ikke den delen man faktisk trenger.

Etter litt googling, så er jeg ganske sikker på at det er bosch 1460280301 (http://www.dieselsend.de/800726jxteile.shtml460-280-301) som er den blå ringen.

http://www.brickwerks.co.uk/index.php/t ... -seal.html
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Stemmer, det er den. Sjekk og om membranen i LDAen er tett, denne delen skal gi mer diesel når turbotrykket øker. Den armen du har demontert skal bevege seg når du gir gass.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Post Reply