Høy hastighet er jo relativt i Caravelle-verden...
Jeg har forøvrig en Caravelle Coach 1988 modell (T3) med 112i motor.
Det som er mitt problem, er at etter at jeg har kjørt ca 3-4 mil langs E-18 i 70-80 km/h, hyler oljetrykks alarmen pluss at lyset blinker, ca 2-3 sekunder før den slutter igjen. Dette skjer med ujevne mellomrom.
Jeg skiftet olje + filter for ca 2-3 dager siden. Alt ser OK ut, ingen lekkasje eller annet svineri. Før oljebytte fantes ikke dette problemet!
Jeg hadde en opplevelse for ca 2.5 måneder siden, hvor jeg kjørte langs E6 i Sverige i 110 km/h, og plutselig kom alarm+lys, og innen jeg rakk å stoppe bilen gikk ett rådelager i oppløsning (spesielt syn å se råden stikke ut gjennom siden av motoren gitt...) Denne hendelsen skjedde også rett etter oljeskift, men den gangen skiftet jeg ikke filter, da jeg hadde fått feil filter...
Så nå jeg er litt redd for å kjøre med bilen, spesielt siden jeg nå har lagt ned masse arbeid i bytte av motor +++
Er det noen som har noen formening om hva dette kan skyldes???
Oljetrykk problem v/høy hastighet
OK, con rod bearing, ja. Det var vel ganske dramatisk, ikke rart at oljetrykket ble lavt! Sånt skal egentlig ikke skje, må bety at lageret fikk ikke smøring og gikk glovarmt?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
Big end bearings er også et navn som brukes..
Jeg har også opplevd litt lyd og lys show på min på grunn av uorginalt filter, byttet nylig til orginalt(det er jo ikke SÅ mye dyrere) og problemet forsvant.. Men dette skjedde ikke i farta men når jeg bremset opp etter lange etapper på høyt turtall(syncro har høyt turtall over 80..
)..
det sto i en annen tråd her at problemet også kan skyldes slitt oljepumpe eller veivlagre, og det var vel heller det på den motoren du snakket om.. prøv å bytte filteret du og se hvordan det går!
vær også påpasselig med at det er oppimot maks olje på peilepinnen hele tiden så er du sikker..
Jeg har også opplevd litt lyd og lys show på min på grunn av uorginalt filter, byttet nylig til orginalt(det er jo ikke SÅ mye dyrere) og problemet forsvant.. Men dette skjedde ikke i farta men når jeg bremset opp etter lange etapper på høyt turtall(syncro har høyt turtall over 80..
det sto i en annen tråd her at problemet også kan skyldes slitt oljepumpe eller veivlagre, og det var vel heller det på den motoren du snakket om.. prøv å bytte filteret du og se hvordan det går!
vær også påpasselig med at det er oppimot maks olje på peilepinnen hele tiden så er du sikker..
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1 "Budget Camper"
Problemet løst. Fikk et tips fra en gammel verksmester som fortalte meg at det som skjer når oljen blir varm, er at den blir tynnere, og da klarer ikke oljepumpen å opprettholde trykket, visstnok ikke et helt ukjent fenomen på VW's boxer-motorer i følge denne karen...
Løsning -> Fyll på tykkere olje. Som sagt, så gjort, og problemet forsvant.
Løsning -> Fyll på tykkere olje. Som sagt, så gjort, og problemet forsvant.