Stian (caravelleman) - wolfsburg edt. T4

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Liten oppdatering på min j...lige dag;
Hadde bilen inne for en tid tilbake på Eu-kontroll. Den ble ikke godkjent pga mange ting - mye i forstilling og annet tull. Fikk også beskjed om at senk måtte godkjennes/føres inn i vognkort før fullstendig Eu-kontr. var ok.
SÅ - jeg fikk utbedret alt for tre dager siden på verksted og EU var jammen OK uten noen godkjenning av senk. Men de sa likevel den måtte ordnes. derfor hadde jeg en tur til trafikkstasjonen idag for godkjenning. Alle papirer var klar og jeg var klar for å endelig få alt på plass - papirmessig.
Men den gang ei......
Først klarte ikke kontrolløren finne prod.nr på fjørene, så han kunne ikke verifisere at TuV-papiret stemte med fjørene. Han syns det var rart at jeg hadde kjørt med dem så lenge uten noen godkjenning. Fakta er at bilen ble EU-ok sist gang MED SAMME fjører, men da var det INGEN som sa det måtte godkjennes.
OK, videre; Mannen brukte LAAANG tid på å surre med TuV-papiret. Han målte og stod i, men virket meget skeptisk. SÅ klarte han påpeke at lasteventil måtte være justert OG dokumentert før noe kunne godkjennes. Jeg heiv meg på tlf til verksted fordi jeg mente de hadde skrevet noe om nettopp lasteventil på utført arbeid. De hadde bare "smurt den opp" og ikke gjort noe mer "for den satt sånn fast av rust" !!!! Fanken ta tenkte jeg, da må jeg ha den inn IGJEN for å fikse den ventilen FØR jeg får noe inn i vognkortet......
Javel, da ville jeg bare at mannen skulle pakke sammen sakene og be meg kommme igjen når dette var fikset. Men NEIDA. Fram med lykta og under bilen og glo litt på vinterfelgene mine. "Disse har jo inpress på 46! Det er 11mm for mye iforhold til det som står i vognkortet." Hva i h...... tenkte jeg. Nå var jeg meget "pissed" og ville bare be han kutte ut.
Enden på visen er dermed;
Innen 29.01.09 mår jeg komme til etterkontroll og ha gjort følgende;

-justert lasteventil

-gjøre rent på fjørene slik at jeg kan bevise at det er de rette fjørene i forhold til papiret.

-fått papir fra felg-selger om at felgene er godkjent for min bil eller kreve nye felger som passer bilen, noe som vil bli LITT vanskelig siden det er nesten 2 år siden jeg kjøpte dem.

ALT dette bare fordi jeg ville få alt inn i vognkort - til tross for at jeg igår fikk Eu-kontrollseddel med NULL feil (alt var ok, og ingenting om senk på seddelen).

Moralen er; Det lønner seg ikke ALLTID å være pliktoppfyllende og snill.

Ha en j...la god dag og ikke gjør samma feil som meg.
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
MrFixit
-
-

Post by MrFixit »

Urg! Og jeg som tenkte at jeg skulle inn å få godkjent min med senkesettet på mandag... Måtte de virkelig ha dokumentasjon fra verksted på at lasteventilen er justert?

Jeg gjorde jo alt selv på kveldstid, på verkstedet. Skal jeg da bare skrive "dokumentasjon" selv på en gul Post-it lapp :wink: ? Jeg må jo inn på samme plass som deg, eller var du i Egersund?

MrFixit
Citroën DS... If I have to explain, You would'nt understand...
Tæff
-
-

Post by Tæff »

faen da!! har dei ikkje bremserulle for å sjekke slikt på ein trafikkstasjon....

Eg skjønar jo at dei skal ta vare på sikkerheiten på vegane..men de der blir liksom flisespikkeri føler eg!
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Slik er det
leser du pairene så står det nok der at ventil må justeres.
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Kan man justere selv og sende med egenerklæring?
Pål Strand
Stian
-
-

Post by Stian »

Martin Sandvik wrote:Slik er det
leser du pairene så står det nok der at ventil må justeres.
joda det står i papirene for senkefjørene, men likevel er det forbanna irriterende at de begynner å plukke på andre ting slik som vinterhjul.

Norge er et helvette når det kommer til bil og bil-politikk. :evil:
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Stian
-
-

Post by Stian »

MrFixit wrote:Urg! Og jeg som tenkte at jeg skulle inn å få godkjent min med senkesettet på mandag... Måtte de virkelig ha dokumentasjon fra verksted på at lasteventilen er justert?

Jeg gjorde jo alt selv på kveldstid, på verkstedet. Skal jeg da bare skrive "dokumentasjon" selv på en gul Post-it lapp :wink: ? Jeg må jo inn på samme plass som deg, eller var du i Egersund?

MrFixit
Da er du "fucked" for å si det rett ut ;) Neida, kanskje du treffer en hyggelig fyr.....liksom.
Jeg var på forus eller hva det nå heter der det nå ligger...
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Hmmm,trodde ikke di kunne henge seg opp i sånnt jeg uten at det var enn kontroll eller at bilen var innkalt til etterkontroll???Var og godkjente bilen min som personbil (fruen som gjorde det) da ble det kommentert at det var litt mye lys.Men det ble med kommentaren da.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Stian
-
-

Post by Stian »

venter på svar fra superdekk på bryne, men jeg vurderer å låne noen hjul til kontrollen. Noen som har? ;)
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Even
-
-

Post by Even »

Hehe,kunne lånt mine sommerdekk,men jeg mangler en rund felg...Greit med min bil når senkesett skal godkjennes.Har nemlig ikke lasteavhengig ventil jeg :D

Stian
-
-

Post by Stian »

Even wrote:Hehe,kunne lånt mine sommerdekk,men jeg mangler en rund felg...Greit med min bil når senkesett skal godkjennes.Har nemlig ikke lasteavhengig ventil jeg :D
Hvorfor det????
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Stian
-
-

Post by Stian »

liten update om mine personlige problemer. er ikke sikkert noen bryr seg, men jeg skriver det her likevel - som egenterapi.

Sendte mail til Fjørprodusent i sverige idag og fikk raskt svar. De skal se på "saken" rett over nyttår, noe jeg kalle GOD SERVICE :) . Ikke alle som gidder se på noe som tar tid......
Uansett - tid er bestillt til justering av lastventil og til å se på caster på front høyre side. Ang caster; det er et avvik på 0.5, noe som ikke sier meg et pøkk, men jeg har forstått at det ikke er godt nok for BT. Men hva om det ikke går å justere det noe mer? Går jo ut fra at de ville lagt det innenfor spesifikasjonene når bilen først var inne!

Når det gjelder vinterhjula; Skal ut ikveld og se SELV at det står ET46. Har en følelse av at det står 40.... jeg ber om det hvertfall ;)
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Even
-
-

Post by Even »

Har ikke peil om hvorfor jeg ikke har den flotte ventilen som aldri fungerer.Syns det er helt greit uten,siden den bare lager problemer :) Kan vel være pga syncroen??Jeg merka godt når mellomakselen var av og det var glatt.Da låste faktisk bakhjulene litt for tidlig på tørr asfalt.Nesten som å dra i håndbrekket.Med mellomakselen på var det perfekt forhold mellom fremme og bak.Ikke vet jeg,men det ernå sånn det er.

Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Even wrote:Har ikke peil om hvorfor jeg ikke har den flotte ventilen som aldri fungerer.Syns det er helt greit uten,siden den bare lager problemer :) Kan vel være pga syncroen??Jeg merka godt når mellomakselen var av og det var glatt.Da låste faktisk bakhjulene litt for tidlig på tørr asfalt.Nesten som å dra i håndbrekket.Med mellomakselen på var det perfekt forhold mellom fremme og bak.Ikke vet jeg,men det ernå sånn det er.
Du har helt rett. T4 syncro har ikke lastavhengig ventil. Firehjulstrekksystemet overfører bremsekreftene mellom akslene.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Stian
-
-

Post by Stian »

Hai!

Noen som vet om det går å møte på BT med spacere?? Det gjelder den forbaskade etterkontrollen min der de ikke likte felgene mine (feil innpress sier de).
Jeg har ET 46, men om jeg setter på 10mm spacer blir det vel inpress på 35??
Noen som har en formening om dette?
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

caravelleman wrote:Hai!

Noen som vet om det går å møte på BT med spacere?? Det gjelder den forbaskade etterkontrollen min der de ikke likte felgene mine (feil innpress sier de).
Jeg har ET 46, men om jeg setter på 10mm spacer blir det vel inpress på 35??
Noen som har en formening om dette?
Det går fint, men da må du stille med TÜV-papirer på spacerne.

Er det vanlige billig-spacere, får du bare mer bråk. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Stian
-
-

Post by Stian »

Er det ikke litt rart at det ikke synes noe prod.nummer på disse fjørene?Image

Sitter og lurer på om det rett og slett ikke har stått noe nr på dem fra børjan.
Ved vask var det ikke noe nr. og ikke noe på bildet...... syns det er rart.
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
VWegard
-
-

Post by VWegard »

caravelleman wrote:Er det ikke litt rart at det ikke synes noe prod.nummer på disse fjørene?

Sitter og lurer på om det rett og slett ikke har stått noe nr på dem fra børjan.
Ved vask var det ikke noe nr. og ikke noe på bildet...... syns det er rart.
Er dette Lesjöfors-fjærer?
På mine slike står dette nummeret trykket på nært nederste ende av fjærene. Det er bare noen små, svarte tall.
Du har ikke montert fjærene slik at tallene står øverst? :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
Stian
-
-

Post by Stian »

stemmer at det er de svenske greiene.... har vært ute og vasket/skrapt den andre fjøra nå.

Fikk ikke løsnet demperen! i forsøk på å skru den av nede, vrir bare sjølve demperen seg MED den retningen jeg skrur. Prøvde holde igjen med en hånd, men ikke f.....!!!
Da er jeg likelangt, for hvis nr. står nesten nederst kommer jeg jo ikke til der når jeg ikke får av fjøra.

Vegard; står nr. på buens innside, utside eller oppå buen (mener da der fjørens buer klemmes sammen...hehe)?

Et annet problem er jo at det er akkurat i endene at lakken har sprukket og flasser av bare jeg ser på den.....
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Nr. står på fjærenes ytterside, og på vinding nest nederst, hvis jeg husker riktig.
Jeg vred fjærene (tilfeldigvis!) slik at dette var greit synlig når bilen sto på løftebukk, og det gjorde det lett for kontrolløren å lese dette på kontrollen. 8)
Mvh
Vegard Sørensen
Stian
-
-

Post by Stian »

VWegard wrote:Nr. står på fjærenes ytterside, og på vinding nest nederst, hvis jeg husker riktig.
Jeg vred fjærene (tilfeldigvis!) slik at dette var greit synlig når bilen sto på løftebukk, og det gjorde det lett for kontrolløren å lese dette på kontrollen. 8)
Hvorfor er alle så forbanna fornuftige :lol: .
Takk for opplysningene Vegard :) . Du har mest sannsynlig reddet meg fra store utlegg for nye fjører og mye stress. Eneste jeg håper på nå er at lakken ikke har flasset av der nede...... :?
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Stian
-
-

Post by Stian »

Da er det et faktum at jeg ikke får godkjent noe senkesett innen 29.1.
De JÆVLA fjørene har gått i total oppløsning i finishen og jeg er rævkjørt.....

Nesten så jeg beynner å grine......

har faen ikke pæng til å kjøpe noe nytt nå før kontrollen.

Hva skjer om en ikke møter på kontroll?

Tror jeg må be om en utsettelse....
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Stian
-
-

Post by Stian »

Det finnes en gud!! - og ei fryktelig snill kone ;)

Nå blir det nye fjører på meg gitt.... 40mm igjen, men greit nok ;)
Tenkte først å handle av Mr.Martin, men der var det levering i beg. av februar (50mm). Er litt i hastverk, så det ble mekonomen sine - IGJEN!!
Denne gangen blir fjørene satt på i rett retning med nr. inn mot midt av bilen, for lettere å kunne lese av nr. på bukk ;)
Og jeg godkjenner dem dagen etter montering.....

Jepp - jeg er blitt fornuftig.
Og hjul er i boks..... Så NÅ skal ikke kjeldressen klare å få meg i surt humør på fredag - nei.
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Hehe, godt det "ordnet" seg da Stian. Hehe..

:wink:
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Til info
Nå er 50mm på vei. kommer slutten av neste uke.
Fikk denne beskjeden nå.
Post Reply