T3 type 2 som Russebuss

Transporter 1950-1967
Post Reply
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Re: T3 type 2 som Russebuss

Post by CarlOt2 »

hendrix89 wrote:Hei

I år går jeg i tredjeklasse og er altså russ til våren. Ønsket om å ha en buss er naturlig vis der, men jeg og resten av de som har planlagt det sammen har ikke lyst til å føye oss inn i rekken av techno-spillende russ. Vi vil kjøre full woodstock-stil med en skikkelig hippiebuss.
Det er derfor jeg har kommet hit. Vi har i vår leting funnet ut at det ikke var så lett som vi først hadde tenkt. En Type 2, T1, som i våre øyne er den klart kuleste hippiebussen, men den er vist ikke så lett å få tak i, og for oss virker det som om det skal bli serdeles vanskelig å få noen av de som finnes til å kjøre helt til Stavanger (fra Oslo). For sikkerhetsskyld, det er en buss av denne typen vi er ute etter:

Image
Det er en Type 2, T1 ikke sant?

Så da har jeg noen spørsmål:
Tror dere det er mulig å kjøpe seg en slik?
Hvor mye vil en slik i så fall koste oss (sånn ca.)?
Hvor mye vil det koste å reparere en vi får kjøpt så den kan komme seg helt til Stavanger?
(Hvor mange seter har en slik buss? (10?)

På forhånd takk.

Den på bilde der er en Type 2, T1 ja. Men please ikke bruk pengene deres på dette. (med mindre dere skal ha en bil i standard utseende...og ikke en i pimp-my-ride stil) Russebiler er jo ikke kjent for å bli snillt behandlet... :(

Disse er mulig å få kjøpt ja, men det koster en god del. Hvor mye det vil koste å ha og reparere er umulig å svare på. Dere vil garantert komme mye mye mye dyrere ut av dette enn hvis dere f.eks kjøper en T3 (1980-1992). Alle helst ville jeg ønske at russen rundt i landet heller brukte Toyota HiAce/etc :lol:

Carl Otto
67 T1 vare
90 T3 syncro 2,1 dj Doka
91 T3 syncro TD kombi
03 T4 Multivan 2,5TDI syncro
90 Golf I cab!
X 58Boble
X 72T2 doka
X 73T2 vare
X 79T2 Westfalia
X 86T3 varebil
X 87T3 syncro 1,6TDsika
X 90T3 syncro2,1i
X 91T3 syncro2,1i
X 97T4 Multivan2,5TDI
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Det er nok mulig å komme over en slik, men i god bruksstand vil nok en slik raskt komme opp i 60 - 70 000, og muligens enda mere. Disse ble vel levert med opp til 9 seter. Tenk også på at sikkerheten i disse er så som så.....

Ikke for å strø salt i såret dette, men tror kanskje dette vil koste en del mer enn det smaker. Men på den annen side tror jeg nok dere ville ha blitt husket for deres unike russebuss :D
Pål Strand
Dan

Post by Dan »

Å komme inn her og fortelle du har tenkt å bruke en slik som russebil er nesten det samme som å gå inn i en barnehage og spørre om du kan få låne noen unger til en "vågal voksenfilm".... ;-)

Mvh Dan
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Dan wrote:Å komme inn her og fortelle du har tenkt å bruke en slik som russebil er nesten det samme som å gå inn i en barnehage og spørre om du kan få låne noen unger til en "vågal voksenfilm".... ;-)

Mvh Dan
Næmenn fy da Dan!!! :lol: :lol: Men jeg er enig..... dere får heller finne dere et "hiArse"-forum og fiske etter biler der (hvis dere klarer finne et slikt forum da.... :lol: ).

Men seriøst; sats heller på en T3 eller en gammal T4 (91-96). De begynner jo bli temmelig rimelige
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

hendrix89 wrote:Jaja, om dere sier så. Så litt rundt og forsto at det ikke ble helt gratis nei... Men, men. Kunne jo være at noen fant det kult at noen ville kjøre rundt i noe annet enn de vanlige russebussene.

Tenkte jeg i hvertfall skulle høre her, dere vet jo mye mer enn meg om slike busser. Men, men. Vi får se som skjer.
Du må ikke la deg skremme av litt bryske kommentarer på russebil-valget deres..... :D

Uansett - om dere vil kjøpe en gammel T3 feks, så er jo "biler til salg"-linken på dette forumet ganske ok! Her inne er det jo en viss sjanse for at dere får en bedre bil enn om dere satser på en i avisa feks.... :wink:
Lykke til med søket - og for all del; om dere skulle ende opp med en T3/T4, så er det vel sjanse for at du ender opp her inne også?! :D
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
67pickup
Phone: 90073370

Post by 67pickup »

Er nok sånn ca. 20-40 år for seint ute..? Men skjønner helt klart hvorfor du sikter i retning splittbuss.
http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel ... tid=161455
Roy vet jo alt om den kjemiske reaksjonen mellom splittbuss + russ = årevis med restaurering... Kanskje intensjonen er både hellig og god (finnes knapt noe morsomme enn å kjøre splittbuss!), men når en ser hva endel blant russen er i stand til så er det en betydelig risk å ta for en såpass verdifull investering. Sånn har det alltid vært og sånn er det sikkert nå også? Alltid noen som skal danse på taket, og da spiller det liten rolle om det er The Who eller noen av dagens helter som spiller opp! Spørs hva forsikringen din sier da.
Solan
Car: T1 Mikrobuss 1965
Phone: 91697108

Post by Solan »

Svarte på din andre tråd her:

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=10846

Mye det samme som de andre har svart, ser jeg nå.

Tips: kanskje du klarer deg med en tråd pr. tema i framtida...?
Svein Lysø, Bergen
- '65 Mikrobuss "Bløygen"
Vebjorn66

Post by Vebjorn66 »

Pm sendt!
T123
-
-

Post by T123 »

hendrix89 wrote:
Solan wrote:Skal prøve å svare deg på dette.

Først en advarsel; entusiaster som oss her på forumet er sannsynligvis IKKE interessert i å selge en splittbuss (altså VW-buss produsert før september 1967) til russ, av den enkle grunn at russen har en tendens til å herpe bilene. Vi her er interessert i at bilene skal bevares, og jeg tror de fleste av oss her inne ikke ville like at deres tidligere bil blir transformert til et vrak i løpet av russetida. Håper derfor at du/dere er ikke interessert i det siste. Når det er sagt, så er det et veldig fint vw-miljø i Norge, se blant annet forum.vw2you.com. Her er det fullt av entusiaster og mye utvekslinger av erfaringer, viten, tips, kjøp og salg. Nye entusiaster tas meget godt imot.

Disse disse bilene begynner også å bli nokså sjeldne etterhvert, spesielt gjelder dette kjørbare (for ikke å snakke om registrerte/EU-godkjente eksemplarer). Så prisene er deretter. Tipper du må opp i 70-80 lapper hvis du skal få en slik, spesielt en buss (disse kan ha opptil 9 seter totalt, inkl. fører). Bilene finnes som du sikkert vet også som varebiler (kalt Panel), pick-up (kalt sika (3 seter) eller doka(6 seter)). Det øverste bildet ditt er av en såkalt Samba-buss (med stor takluke og takvinduer), og disse er det meget høye priser på, da snakker vi om 100-200 tusen eller mer, avhengig av stand. Restaureringsobjekter er også vanskelig å få tak i. Nå vet ikke jeg om dere kan mekke sjøl, men dette er ting som krever garasjeplass, verktøy og utstyr, og et minimum av kompetanse, og det tar tid! Kjenner flere som har brukt årevis på restaurering. Det er forsatt fullt mulig å få tak i det meste av deler til disse, men det koster jo penger det også.

Hvis dere går en modell opp, altså til det vi kaller "bay window" eller bare bay, altså produsert 1968 - 1979, så er prosjektet lettere, da fins det flere biler til salgs, de er mer moderne, kollisjonssikre og (hevder enkelte) bedre å kjøre. Her er ikke prisene så avskrekkende heller (ennå). Da er det sikkert mulig å få en brukbar, godkjent buss ned mot 20-30 lapper.

Sikkert mange som har andre synspunkter på dette, jeg bare slenger ut litt ut i fra mitt ståsted.

NB Prisene er bare veiledende.... Du kan selvfølgelig gjøre et røverkjøp!

Lykke til, dersom du har "edle hensikter"

Takk for langt og fint svar. Etter å ha lest litt rundt her så forstår jeg synet deres. Så en Spilt blir det vel ikke, men den 68-79 er jo heller ikke så værst. Kan bli et kult prosjekt det og. Vi får se. Skulle vi få det til kommer bilder her.
Det er en på finn.no, og det er russebil allerede.....lykke til!
Post Reply