Inkontinent WBX

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
excit

Inkontinent WBX

Post by excit »

Min kjære T3 Syncro, som er fabelaktig påligtelig og i generelt OK stand, har utviklet inkontinens! Dvs. den lekker vann, hakk i plata?

Jeg slenger inn dette som et spørsmål, håper på et kjapt tips:

Det ligger vann på oversiden av blokka, i hvert fall på venstre side ved termostathuset, kanskje også høyre, men har ikke sjekket. Ved oppstart i dag rant det 0,5-1 dl fersk og fin rød kjøleveske nedover toppene på begge sider. Etter litt tomgangskjøring stopper det, og da jeg satt fra meg bilen ved jobben var det tett, men en viss odør av kjøleveskedamp kunne jeg kjenne.

Vannpumpa er det ikke og jeg vil anta (håper inderlig) at vannkappepakningen er OK siden vannet ligger på oversiden av blokka. Noen som har vært borte i akkurat denne formen for inkontinens og kan gi meg hurtigtips om hva det kan være? Har diagram over alle kjøleslanger etc. hjemme til litt grundigere feilsøking når jeg får tid.

Tron
patrick
-
-
Car: T2-74, T3-Syncro Halvpanel, T3 Atlantic

Post by patrick »

høres jo ut som den lekker ved toppene... du får sjekke slangene og hvis det da ikke er noe galt så tror jeg du vet hva du må gjøre...
-74 panel bay Til salgs
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.

Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb

Patrick W.
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

det går en tynn slange under innsuget fra termostathuset til oljekjøleren..kanskje noe der?
DieselDavid
-
-
Car: Syncro TDI

Post by DieselDavid »

Pröva med att fylla på 0.5-1 dl kanel i expansionskärlet och sen kör du en sväng. Stäng av värmen till elementen. Kanelen gör att det blir tätt. Är värt ett försök. Jag har testat det och vet att det fungerar. Och det kan inte skada något. Det blir inte en permanent lagning, men kan hålla i flera månader
Dan

Post by Dan »

Tja, hva kan jeg si?

Jeg forsøkte også kaneltrikset men opplevde at hele systemet tettet seg. Måtte demontere deler av anlegget for å spyle det rent. Kom ut en fet, brun og seig masse som luktet julekake.

Tror det har noe med hvordan kanelen reagerer kjemisk med kjølevesken du bruker. I "gamle dager" var den mer tolerant enn i dag tror jeg.

Da ville jeg nok heller forsøke den gule boksen med små kuler i (husker ikke hva den heter) for den har jeg gode erfaringer med.

Mvh Dan
excit

Post by excit »

det går en tynn slange under innsuget fra termostathuset til oljekjøleren..kanskje noe der?
Det ante jeg ikke, må sjekkes. Bra tips.
høres jo ut som den lekker ved toppene...
Det er bare så j.. rart at den bare lekker på oversiden av motoren. Og at vannet ligger oppe på blokka.

Jeg får sjekke slangene først, så kanskje prøve noe Bars leak i kjølevesken.

Tron
LARSER´N
-
-
Phone: NYTT NR: 99784948

Post by LARSER´N »

Mitt tips er bears leak..koster litt men har brukt det selv akkurat nu for å tette en mickro lekkasje på slangekobling..og det duger til meg her.Kjøpte på Mekonomen her i trd

Mvh Lars
Westfalia 86 høytak...Lækkert med 1,9 TDK ..
Radioamatør kallesignal LA2RRA.Medlem Norsk Radio Ræleliga.Tlf 004799784948
Dan

Post by Dan »

excit wrote: Det er bare så j.. rart at den bare lekker på oversiden av motoren. Og at vannet ligger oppe på blokka.
Min lekker også på toppen av blokka. Danner seg en pen liten dam der når bilen står stille.

Hvis du har på litt vann på blokka før du starter kan det hende du ser det bobler ...

Mvh Dan
PunyV

Post by PunyV »

Jeg har tidligere brukt kaneltrikset med stort hell, men ikke i slike mengder!

Kanelen reagerer vel kjemisk med kjøleveska, så det spørs vel hvordan den reagerer med den røde "spesial"kjølevesken?

-Kjell
Som man roper på vwbus får man svar!
Post Reply