Lydpott braketter

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Andrew
-
-

Lydpott braketter

Post by Andrew »

Fikk litt bakoversveis da jeg så på ETOS i dag - er det virkelig slik at brakettene som holder lydpotten på plass på en bensiner skal monteres slik at de 'henger' over potta med spennebånd under? På alle bensiner jeg har sett og jobbet på så er brakettene alltid montert under slik at de holder potta opp og med spennebånd over toppen. Er nemlig i gang med å rette opp potta på min atlantic som har feil potte, to knekte braketter og to gjennomrustne spennebånd. Og så ser det ut til at brakettene på en syncro har en annen fasong enn de fra en 2wd.....ellers hadde jeg delene liggende!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

på min ligger ihvertfall potta oppå festene med spennebånd over..
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Hva sier dere gutta som jobber på VAG? Er det bildet som er feil eller har vi tatt oss til rette med en annen monteringsmåte?
Andrew Wilder 90198654
WasserBoxer
-
-

Post by WasserBoxer »

Andrew wrote:Hva sier dere gutta som jobber på VAG? Er det bildet som er feil eller har vi tatt oss til rette med en annen monteringsmåte?
Jeg jobber ikke på VAG men har en syncro bensin og har just bytta potte. Kjøpte bare de vanlige spennbånda jeg, de spennes over.

Aldri sett noen annen måte å gjøre dette på på en 112i
Steinar Berggren
WasserBoxer
-
-

Post by WasserBoxer »

Andrew wrote:Hva sier dere gutta som jobber på VAG? Er det bildet som er feil eller har vi tatt oss til rette med en annen monteringsmåte?
Jeg jobber ikke på VAG men har en syncro bensin og har just bytta potte. Kjøpte bare de vanlige spennbånda jeg, de spennes over.

Aldri sett noen annen måte å gjøre dette på på en 112i
Steinar Berggren
Kaare

Re: Lydpott braketter

Post by Kaare »

Andrew wrote:Fikk litt bakoversveis da jeg så på ETOS i dag - er det virkelig slik at brakettene som holder lydpotten på plass på en bensiner skal monteres slik at de 'henger' over potta med spennebånd under? På alle bensiner jeg har sett og jobbet på så er brakettene alltid montert under slik at de holder potta opp og med spennebånd over toppen. Er nemlig i gang med å rette opp potta på min atlantic som har feil potte, to knekte braketter og to gjennomrustne spennebånd. Og så ser det ut til at brakettene på en syncro har en annen fasong enn de fra en 2wd.....ellers hadde jeg delene liggende!
I manualen til Volkswest står brakettene under. Det gjør de også på min Syncro bensin. Og ja, brakettene er ikke like på 2 og 4wd.
wbx 2,1 syncro camper (solgt)
Golf II (levert til hugger´n)
Saab 9000
Kaare Brauti, Siljan Telemark
kbraut@online.no
41311167
roars
-
-

Post by roars »

Har 2 syncro bensin her, på begge ligger potta på bøylene med spennbåndet på oversiden.
Har og diesel..der er det fast i potta.
PÅ diesel er det llikt på 2wd og syncro.
Roar Sørnmo
WasserBoxer
-
-

Post by WasserBoxer »

Kaare wrote:
Andrew wrote:Fikk litt bakoversveis da jeg så på ETOS i dag - er det virkelig slik at brakettene som holder lydpotten på plass på en bensiner skal monteres slik at de 'henger' over potta med spennebånd under? På alle bensiner jeg har sett og jobbet på så er brakettene alltid montert under slik at de holder potta opp og med spennebånd over toppen. Er nemlig i gang med å rette opp potta på min atlantic som har feil potte, to knekte braketter og to gjennomrustne spennebånd. Og så ser det ut til at brakettene på en syncro har en annen fasong enn de fra en 2wd.....ellers hadde jeg delene liggende!
I manualen til Volkswest står brakettene under. Det gjør de også på min Syncro bensin. Og ja, brakettene er ikke like på 2 og 4wd.
Hva er forskjellen? Jeg kjører med en 2wd motor i min syncro. Ved bytte av potte var det noe som ikke "passa helt" men vi fikk det til på et vis.

Ligger potta lavere på syncro enn 2wd? Mao er bøylene lengre ned?
Steinar Berggren
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Spennbånda over ja.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Andrew
-
-

Post by Andrew »

OK, når Postmeister sier som så, da må det være riktig. Merkelig at ETOS-bildet er slik, hva ellers er avbildet opp-ned for å forvirre oss hjemmemekanikere? Ja, på syncro har brakettbøyning en annen radius enn på 2wd, virker som potta sitter litt høyere.
Andrew Wilder 90198654
roars
-
-

Post by roars »

WasserBoxer wrote:
Kaare wrote:
Hva er forskjellen? Jeg kjører med en 2wd motor i min syncro. Ved bytte av potte var det noe som ikke "passa helt" men vi fikk det til på et vis.

Ligger potta lavere på syncro enn 2wd? Mao er bøylene lengre ned?
Motoren på syncro står jo også lenger ned i/på chassiet enn 2wd
.
Roar Sørnmo
sindrehauglum
-
-

Post by sindrehauglum »

roars wrote: Motoren på syncro står jo også lenger ned i/på chassiet enn 2wd
.
Jepp, og det fører til en del hodebry når du kjøper en komplett 2wd motor til en syncro :oops:

Jeg har en liste over delene som er ulike pga motoren er montert laver i bilen. Om noen trenger det så rop ut!
sindrehauglum[a]gmail.com
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Jeg er intressert i denne listen! har akkurat kjøpt 2WD motor!
sindrehauglum
-
-

Post by sindrehauglum »

Jeg òg har også spennbåndet over lydpotten.
---
Dette er delene jeg fant ut var forskjellige på 2,1WBX 2WD og 2,1WBX Syncro.
Det er mulig det finnes flere.

Eksos fremre grenrør
Bøylen som holder motoren oppe (den motorfestene sitter på)
Fester til lydpotten
Påfyllingsrøret for motorolje
Innsug, gummien mellom luftfilterboks og spjeldhuset.
Slange på veivhusventilasjonen
Alle lufteslangene på kjølesystemet.

Flere av disse tingene er bagateller, men det er veldig kjekt å vite at du ved kjøp av 2WD motor til Syncroen trenger fremre greinrør fra Syncroen. Vi vet hvor kjedelig det er med fastrusta muttere og knekte bolter.

Påfyllingsrøret for motorolje kommer i konflikt med karosseri om du ikke bytter om disse. Røret blir liggende å slå mot karosseri.
sindrehauglum[a]gmail.com
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
Post Reply