Her kommer Vintern - Syncronauter! Rettt!
-
RZR-Jånni
- -

- Car: 1967 og 1991
- Phone: 975 976 57
Var en tur opp i Røldal idag, men bilhenger, på vei til Skien. Begynte å snø som F. Haukelifjell ble stengt, så da måtte jeg snu og kjøre hjem igjen til Bergen uten å få hentet godbiten. =o( Ble forbikjørt, men det var nå helst pga jeg tok det kuli pga hengeren. Kjente mang en gang at det var isglatt. Kjørte rundt på mange småveier langs fjordene her.. Ekkelt når man plutselig er på glatten i en sving, når det var helt bart et langt stykke før det. Men syncroen drar seg fint rundt. =o) Snart flytter jeg til østlandet, så da satser jeg på SNØ! =o)
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
67 Sika
Da Syncro'en kom, hadde vi ei demovogn på verkstedet jeg jobbet på, og en av mine kolleger på verkstedet var mega-irritert på en viss dørvakt på et utested i byen. Denne dørvakta kjørte en Nissan King Cab pickup som var så hevet at det så både tøft og dumt ut.
Han hadde som varemerke å parkere oppe i bakken ved siden av utestedet og gjerne oppe i en oppbrøytet snøhaug. Etter jobb kjørte han da på skrå ned fra parkeringen og ut på en åpen parkeringsplass, men han gjorde dette alltid på det slakeste området på området.
Min kollega gjorde dette greit med Syncroen: -Han lånte bilen ei helg og kjørte en snau halvmeter fra utestedets husvegg på en lørdagskveld med 20 biler(med sjåfører og passasjerer) som tilskuere.
Det er BRATT så det holder der, og den japanske pick-up'en hadde nok blitt hengende både foran og bak uten å klare bakken..
King-Cab'en parkerte aldri oppe i bakken senere. :!:
Han hadde som varemerke å parkere oppe i bakken ved siden av utestedet og gjerne oppe i en oppbrøytet snøhaug. Etter jobb kjørte han da på skrå ned fra parkeringen og ut på en åpen parkeringsplass, men han gjorde dette alltid på det slakeste området på området.
Min kollega gjorde dette greit med Syncroen: -Han lånte bilen ei helg og kjørte en snau halvmeter fra utestedets husvegg på en lørdagskveld med 20 biler(med sjåfører og passasjerer) som tilskuere.
King-Cab'en parkerte aldri oppe i bakken senere. :!:
Har vært ute å rægga med xantian i hele kveld, var morrosteinn wrote:Også har du utelukkende en fransk bil som signatursklepp wrote:I dag er det skikkelig syncrovær i oslo, sitter på jobben og en fin T3 syncro med caratrammer og helt rustfri står her og koser seg. Ingen med regnummer som begynner på KR her på forumet? T3 syncro?:
1987 Westy Hightop
har jo syncro, men sperre er luksus.
må vel prøve og lære seg til hva grensa på bilen er nå i snøføyka.
dro til sverige i går kveld, så 2 meter på det hverste, men bilen lå utrolig fint på snøyen, ikke no sporing eller noe slikt.
gleder meg til og utfordre litt i dag (uten sperre). kansje jeg kan lære bilen en ny dans
må vel prøve og lære seg til hva grensa på bilen er nå i snøføyka.
dro til sverige i går kveld, så 2 meter på det hverste, men bilen lå utrolig fint på snøyen, ikke no sporing eller noe slikt.
gleder meg til og utfordre litt i dag (uten sperre). kansje jeg kan lære bilen en ny dans
ulempen med ingen sperrer er det at hvis du kjører i terrenget og får press på høyre framhjul og venstre bakhjul eller motsatt, blir du stående å spinne på de to andre.
jeg var på haukelifjell med syncroen forrige helg og da hadde veien til hytta snødd igjen fra lørdag til søndag. tenkte da at det var ingen match for bilen med en halvmeter snø, så jeg slo på begge sperrene og tok litt fart. kom nøyaktig en billengde og en meter inn i snøen og der sto jeg bom fast og spant på alle fire. kom ikke ut igjen heller. da hadde snøen pakka seg godt under bilen, slik at den ikke fikk noe marktrykk på hjula
jeg var på haukelifjell med syncroen forrige helg og da hadde veien til hytta snødd igjen fra lørdag til søndag. tenkte da at det var ingen match for bilen med en halvmeter snø, så jeg slo på begge sperrene og tok litt fart. kom nøyaktig en billengde og en meter inn i snøen og der sto jeg bom fast og spant på alle fire. kom ikke ut igjen heller. da hadde snøen pakka seg godt under bilen, slik at den ikke fikk noe marktrykk på hjula
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
-
WasserBoxer
- -

Klok av tilsvarende skade (på med begge sperrene), kjører jeg uten sperrer. Først når jeg står fast setter jeg de på. Er jeg heldig da, har jeg marktrykk nok til å rygge meg løsoyvinla wrote:ulempen med ingen sperrer er det at hvis du kjører i terrenget og får press på høyre framhjul og venstre bakhjul eller motsatt, blir du stående å spinne på de to andre.
Men pakker det seg - deepshit..
Steinar Berggren
visst man bæsjer på leggen og setter seg fast så finner man alltid noe man kan slenge under hjula da, kvister, stein, bolter og annet søppel og skrot..WasserBoxer wrote:Klok av tilsvarende skade (på med begge sperrene), kjører jeg uten sperrer. Først når jeg står fast setter jeg de på. Er jeg heldig da, har jeg marktrykk nok til å rygge meg løsoyvinla wrote:ulempen med ingen sperrer er det at hvis du kjører i terrenget og får press på høyre framhjul og venstre bakhjul eller motsatt, blir du stående å spinne på de to andre.
jeg var på haukelifjell med syncroen forrige helg og da hadde veien til hytta snødd igjen fra lørdag til søndag. tenkte da at det var ingen match for bilen med en halvmeter snø, så jeg slo på begge sperrene og tok litt fart. kom nøyaktig en billengde og en meter inn i snøen og der sto jeg bom fast og spant på alle fire. kom ikke ut igjen heller. da hadde snøen pakka seg godt under bilen, slik at den ikke fikk noe marktrykk på hjula![]()
Men pakker det seg - deepshit..
Kjørte fast en feiemaskin på jobben i går (haha), måtte finne noe å strø med, da tok jeg bare nevan oppi en boks med bolter og skiver og heiv under hjula, funka fett som faen
1987 Westy Hightop
Er ikke det morsomt? Kjører du deg fast med en 4WD, ja da har du virkelig kjørt deg fast. Gjort akkurat det samme selv, da var det en brøytekant i tillegg. Tok meg snaue to timer med trim (les snømåking bl.a. på alle fire) før bilen var løs. GØYoyvinla wrote:...der sto jeg bom fast og spant på alle fire. kom ikke ut igjen heller. da hadde snøen pakka seg godt under bilen, slik at den ikke fikk noe marktrykk på hjula
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger
Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
07 Ford Ranger
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
Kjenner til det ja! brukte bilen til å brøyte nysnø foran garasjen ifjor flere ganger, det gikk fint så lenge det var nysnø, men når mildværet kom plana jeg bare oppå snøen og der sto jeg!
frem med en europall og en jekk så var jeg fri igjen..
den skliplata under foran har nok en fin komprimerende effekt på kram snø ja..
den skliplata under foran har nok en fin komprimerende effekt på kram snø ja..
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1 "Budget Camper"
-
pera.holm
- Car: T3 syncro 1988
- Phone: 97096562
Hallo Syncroeier !
Er for tiden i Kongsberg, hadde vært moro å sjekka ut bilen din og slått av en prat. Kjører en 88-mod. Caravelle 112 I med automat, ikke akkurat drømmen på vinterføre. Tlf.nr. Mitt er 97096562 
Gefreiter
Re: Hallo Syncroeier !
Litt "action" her, antar at dette er en syncro da !!! 
Eller ikke...er nok en luftkjølt sika.
MEN!! kom det noen syncro med luftmotor ??

Eller ikke...er nok en luftkjølt sika.
MEN!! kom det noen syncro med luftmotor ??

Roar Sørnmo
Ikke såvidt meg bekjent. Siste luftavkjølte motor var vel CU, og den har jeg vel aldri sett på biler levert senere enn enn 82(?). Syncroen kom i alle fall senere(-86).roars wrote: MEN!! kom det noen syncro med luftmotor ??
De Syncroene vi leverte på sjappa jeg jobbet på, var: 1,6 TD, 112-hesteren og til forsvaret: 1.9 forgassermotor.
-
RZR-Jånni
- -

Kulden kom til Bergen. Og tidligere har det vært endel vann og fuktighet. Gassvaierrøret har fått et hull i seg oppdaget jeg, da jeg igår morges ikke fikk gi gass.
Da var det bare å ringe privatsjåføren og så få NAF til å frakte bilen til jobben. Imellomtiden snødde det masse!
Tok å blåste og smurte som F i vaierrøret og dro ut og kjørte på kvelden og koooooste meg sidelengs. Har ikke vært skikkelig glatt her med masse snø ennå i Bergen siden jeg fikk bilen, men fytti så gøy det var. Klarte å kjøre meg fast på mekkelokalet og (en helt syk bakke). Snøen ble pakket og bilen bare sklei sidelengs. På med kjettinger bak, så var det tut å kjør opp derfra igjen. Dekkene har litt å si ja! Har bare kjipe 185 14 piggfrie Nokian Hakkapelitta på min.
Imorges var vaieren frossen igjen, så ny vaier ble bestilt fra Oslo og nytt rør fra Tyskland! Ut i kulden å skru nå, se om jeg får litt funk i det igjen. :S Vil ut å kjøre syncroooo!! Syncroen kom seg fint opp bakken hjemme igår. Imorges ble bakken finslipt av traktoren. Golfen jeg lånte idag kom seg såviiiiidt opp med alt av elektronikk jobbende! Vil teste med syncro!
Imorges var vaieren frossen igjen, så ny vaier ble bestilt fra Oslo og nytt rør fra Tyskland! Ut i kulden å skru nå, se om jeg får litt funk i det igjen. :S Vil ut å kjøre syncroooo!! Syncroen kom seg fint opp bakken hjemme igår. Imorges ble bakken finslipt av traktoren. Golfen jeg lånte idag kom seg såviiiiidt opp med alt av elektronikk jobbende! Vil teste med syncro!
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
67 Sika
Fikk erfart at det er syncro som gjelder i dag
Var ute i går på nysnøen med 2wd,kjørte rolig i 2dre og spant hele bakken opp til huset. Såvidt eg kom meg opp. Fikk satt på mellomakselen i dag, beste bilen eg har kjørt
kunne ta bakkestart uten problemer i den bratteste delen av veien.
Det viser seg at viskosen er mer eller mindre topp
(tror eg)
Stilte meg i bakken og ga gass, bakhjula spant, og like etter kom framdriften på
Når eg fikk litt mer fart på bilen kom det noen lyder fra baki en plass, motoren maler som en katt men eg vet ikke, trur kanskje det er akselen, fikk satt den på etter merkene på flensene.
Kven veit?
Uansett kjempekjekt.. håper bare snøen varer mer enn noen dager her på vestkysten da!
Var ute i går på nysnøen med 2wd,kjørte rolig i 2dre og spant hele bakken opp til huset. Såvidt eg kom meg opp. Fikk satt på mellomakselen i dag, beste bilen eg har kjørt
Det viser seg at viskosen er mer eller mindre topp
Stilte meg i bakken og ga gass, bakhjula spant, og like etter kom framdriften på
Når eg fikk litt mer fart på bilen kom det noen lyder fra baki en plass, motoren maler som en katt men eg vet ikke, trur kanskje det er akselen, fikk satt den på etter merkene på flensene.
Kven veit?
Uansett kjempekjekt.. håper bare snøen varer mer enn noen dager her på vestkysten da!
-
WasserBoxer
- -

sperrer eller ikke sperrer
Testa siste 500 meter med ubrøyta skogsvei fremt til hytta i helga.
Hadde ca 20 cm pudder-nysnø og vekslende is under. Spennende forhold! Syncron var kun utstyrt med pigg-nokian vinter, da jeg hadde lagt igjen kjettinga hjemme.
Skal si at sperrene kom til sin fulle rett! Først uten men så med bare bakre sperra. Da gikk det meget trått. Tro til med sperre foran også, og skal si syncro'n krabba seg fint oppover!
I og med at det var så lite feste, var det heller ikke noe problem å holde styringa på syncroen.
Hadde ca 20 cm pudder-nysnø og vekslende is under. Spennende forhold! Syncron var kun utstyrt med pigg-nokian vinter, da jeg hadde lagt igjen kjettinga hjemme.
Skal si at sperrene kom til sin fulle rett! Først uten men så med bare bakre sperra. Da gikk det meget trått. Tro til med sperre foran også, og skal si syncro'n krabba seg fint oppover!
I og med at det var så lite feste, var det heller ikke noe problem å holde styringa på syncroen.
Steinar Berggren
-
RZR-Jånni
- -

Var over Haukeli i helgen igjen. Herlig med syncroen. Blåste som F på hjemveien, snøen fokket seg og lagde store snøfonner på tvers av veien. Pløyde gjennom de med syncroen med bilhengeren på slep. Gikk i 20-30km/t pga tidvis svært lite eller ingen sikt. Men det stoppet den ikke. Det som imidlertidig var en plage, var at hele bilen ristyet når vi kjørte på fint underlag. På fjellet ristet jo hele bilen pga føret var av is type opphakket av lastebilkjettinger. Men ved fint underlag ristet det enormt ved visse hastigheter. Det begynte litt uti turen, og ble værre og værre og holdt seg så jevnt.
Årsaken:

Litt slakk kan en si, så ikke så rart det vibrerte... blir 2wd på meg igjen framover..
Men heldigvis regnet vinteren vekk de 2 siste dagene...
Årsaken:

Litt slakk kan en si, så ikke så rart det vibrerte... blir 2wd på meg igjen framover..
Men heldigvis regnet vinteren vekk de 2 siste dagene...
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
67 Sika
Du får jo disse kryssene hos økonomideler.
http://www.okonomideler.no
Har selv brukt slike.
Ligger muligens under utstyr og deler. i delekatalogen, du finnern på nettet.
http://www.okonomideler.no
Har selv brukt slike.
Ligger muligens under utstyr og deler. i delekatalogen, du finnern på nettet.
Roar Sørnmo
Husker ikke helt, men om du laster ned katalogen PDF for utstyr osv.BayJon wrote:Husker du delnr du brukte da? Jeg må bare få tiden til det og.. Skal flytte snart. Dette var en brukt en. Billig, ukjent tilstand. Men nå vet jeg hva som er "Rett før defekt" på en slik aksling.
Finner du kryssene nesten på slutten, det er mål, diameter på lagerholderen og bredde totalt på krysset.
Husker det ikke i farta, kosta ikke mye heller.
Roar Sørnmo
Og det gjør det etter 2-3 meter regner jeg med? Bærre plæstikk jo!!BayJon wrote:Montere coachleppe da, så den graver vekk det øverste laget, hehe.. som en brøytebil. Så kommer du nok videre (Helt til leppen knekker).
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
07 Ford Ranger
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
07 Ford Ranger
-
RZR-Jånni
- -

Pfft.. Er i flere deler, så de "klikkes" fra hverandre før de blir såpass at noe knekker. Har skrapt nedi og bøyd vekk mange ganger. Bare å "klikke" det sammen igjen.steinn wrote:Og det gjør det etter 2-3 meter regner jeg med? Bærre plæstikk jo!!BayJon wrote:Montere coachleppe da, så den graver vekk det øverste laget, hehe.. som en brøytebil. Så kommer du nok videre (Helt til leppen knekker).
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
67 Sika
Morsomt. Hadde bare alt vært sånn. Klikk på en motor eller en girkasse eller en differensial eller en.....! Det hadde vært enkelt det!! 
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
07 Ford Ranger
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
07 Ford Ranger
-
Syncroeier
- -

Steike, denne så jeg seint..pera.holm wrote:Er for tiden i Kongsberg, hadde vært moro å sjekka ut bilen din og slått av en prat. Kjører en 88-mod. Caravelle 112 I med automat, ikke akkurat drømmen på vinterføre. Tlf.nr. Mitt er 97096562
Hyggelig at noen intresserer seg for den gamle kassa, hadde jo vært hyggelig med en prat, men nå vet jeg ikke om jeg vil vise den fram, med hullete eksosanlegg og oljepytter under motoren(går merkelig nok som en kule fortsatt!).. men til helga henter jeg en(forhåpentligvis) bedre motor med tett eksos, så da blir den litt mer på stell!
Du får svinge innom hvis du ser den utenfor Statoil på Kongsberg!
-
Syncroeier
- -

Ja da var kong vinter tilbake på Kongsberg ihvertfall! fiiint slengeføre nå gitt, og nytelsen av å ta igang og kjøre forbi nye SUV'er som ikke kommer seg opp bakken(sikkert mest inkompetent sjåfør, men likevell) er like god hver gang!
Merkelig, før med FWD gruet jeg meg faktisk til vinteren..
Merkelig, før med FWD gruet jeg meg faktisk til vinteren..