Et nytt problem dukket opp på vei over fjellet her om dagen. Plutselig hadde jeg høyt gasspådrag uten å være nær pedalen. Ganske behagelig - nesten som kruskontroll
Men ikke så kult når jeg skulle stoppe. Turtallet på "tomgang" vil jeg anslå til å være 2-3 000. Jeg koblet vekk ledningene til den blanke dingsen midt oppå motoren (tomgangsregulatoren?) og turtallet falt til noe under normalt med varm motor. Med kald motor må jeg gi litt gass for å holde liv i motoren.
Jeg forsøkte med en annen tomgangsregulator som jeg vet fungerer, ingen forbedring. Da må det være noe annet som er feil. Hva er det som får tomgangsregulatoren til å gi full guffe? Hva slags følere gir dataene til tomgangregulatoren?
sindrehauglum[a]gmail.com
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
sindrehauglum wrote:Et nytt problem dukket opp på vei over fjellet her om dagen. Plutselig hadde jeg høyt gasspådrag uten å være nær pedalen. Ganske behagelig - nesten som kruskontroll
Men ikke så kult når jeg skulle stoppe. Turtallet på "tomgang" vil jeg anslå til å være 2-3 000. Jeg koblet vekk ledningene til den blanke dingsen midt oppå motoren (tomgangsregulatoren?) og turtallet falt til noe under normalt med varm motor. Med kald motor må jeg gi litt gass for å holde liv i motoren.
Jeg forsøkte med en annen tomgangsregulator som jeg vet fungerer, ingen forbedring. Da må det være noe annet som er feil. Hva er det som får tomgangsregulatoren til å gi full guffe? Hva slags følere gir dataene til tomgangregulatoren?
Ligger jo en "artigsak" bak høyrebaklykt....ofte utsatt for fukt.
DET er vel selve hjernen til tomgangsregulernga.
Syncroeier wrote:hvis temp sensoren som sitter i bunnen av termostathuset tar kvelden så kan du få disse symptomene.. sjekk om det er motstand over pinnene på den!
Takk for gode svar!
Det lekker kjøleveske ut rundt føleren på termostathuset når jeg rikker på den, her er det noe galt. Skal måle den i kveld.
Syncroeier wrote:hvis temp sensoren som sitter i bunnen av termostathuset tar kvelden så kan du få disse symptomene.. sjekk om det er motstand over pinnene på den!
Takk for gode svar!
Det lekker kjøleveske ut rundt føleren på termostathuset når jeg rikker på den, her er det noe galt. Skal måle den i kveld.
Tror ikke det er denne giveren jeg, om den ikke virker, eller har kabelbrudd tror "hjernen" at motoren skal gå på kaldstartfunksjon, da vil den pøse inn ekstra bensin, og motoren fusker, og evt. svartryke.
Som om en varm motor går på choke.
Denne røyk på min i fjor sommer, og da trodde tydeligvis hjernen at motoren var varm hele tiden, bilen ble helvetes tungstartet! Dette er vel en NTC resistor som altså går mot 0 ohm ved varm motor, og hvis væske har kommet til på feil sted og kortslutter vil den jo tro at motoren er varm..
Det forklarer jo ikke høyt turtall da, så det kan vel være noe annet og ja..
Syncroeier wrote:Denne røyk på min i fjor sommer, og da trodde tydeligvis hjernen at motoren var varm hele tiden, bilen ble helvetes tungstartet! Dette er vel en NTC resistor som altså går mot 0 ohm ved varm motor, og hvis væske har kommet til på feil sted og kortslutter vil den jo tro at motoren er varm..
Det forklarer jo ikke høyt turtall da, så det kan vel være noe annet og ja..
Ja...har hatt brudd på kabel til denne giveren, da pøser den motoren full med alt for mye bensin.
Har da mere tro på microbryterne på spjeldhuset, ikke luftmengdemåleren, selv om det kan være noe galt der å.
Er ikke diesel herlig dere, da slipper man jo alt det 2,1 WBX-tullet. Sier jeg som lider av en 2,1 selv for tiden. Gruer meg til alt det rare WBX-folkene blir utsatt for. Skal sette inn en TDI så fort som f... :!:
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger
Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
(disel/bensin diskusjonen hjelper meg lite, så hold det utenfor denne tråden)
Da er tempføleren byttet med en ny. Den kostet kr 159 og o-ringen kostet kr 11. Da holder det en stund..
..men det var ikke denne som var gåen.
Jeg går nå for den microbryteren det var snakk om. Men denne ligger godt gjemt inne i "luftfilterklumpen". Et deksel er limt på og jeg er redd jeg ødlegger det om jeg skal bryte det opp. Noen som har tips om dette? Kan jeg måle på kontaktene på "luftfilterklumpen" for å feilsøke?
Så var det åpent inn i hærligheten. Finner ikke noen mikrobryter, men mye annet..
Det er ikke microbryteren du har åpnet men selve hjernen til luftmengdemåleren. Microbryteren sitter under spjeldhuset.
Har hatt akkurat de samme symptomene på min WBX, ogder var det releet på innsiden av høyre baklykt :idea:
Jo, det var relé-boksen bak høyre baklykt som var gåen. Fikk tak i en på "skrapen" i dag, billig! VAG skal ha 6-700 kroner for den lille dingsen.
Plasseringen av denne boksen er merkelig. Inne bak baklyktene er det svært vått. Det regner hver dag nå for tiden og bak baklykt på venstre side rant det en liten bekk På høyre side lå det store dammer med vann, men ingen bekk her.
Ikke rart ting ruster og går i stykker.
Jeg ønsker meg en garasje til jul