Hvor har et blitt av T3'ene?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
erjo
-
-
Phone: 95134175

Hvor har et blitt av T3'ene?

Post by erjo »

Jeg har ikke kjørt rundt med noen T3 på en tre års tid nå. Har trålet vrakplasser i området der jeg bor, men det er neimen ikke mange slike å finne lenger som det er noe å plukke av. Noen få finnes fortsatt på vegen. Men dog. Det er T4 fra 1991-95 som går i pressa for tida, sier en ved brakplasser.

Litt overrasket er jeg over dette selv om jeg ser at det er lite T3 på vegen når jeg er ute og kjører! Har jo vært heldig sjøl og funnet en hel og fin T3 buss. Det finnes noen tilsalgs på nettet, men det er jammen langt mellom de gode eksemplarene.

Tidspunktet er nok kommet for å holde på de gode eksemplaret en har fått tak i. T3 finnes fortsatt på vegen i et visst antall, men ikke mange er i vettug stand.

Frank Jevne i Hedmark Bilsenter i Lucky Næroset i Ringsaker (vrakplass) fortalte meg at det er sterkt økende interesse for T3 som samlerbiler, hobby- og turbil. Han har ofte telefoner fra tyskere som vil kjøpe god eksemplarer. Men det kommer nesten ikke slike biler til vrakplassene lenger, fortalte han meg i går.

Sjøl fant jeg da et kaffebord på en 1988-modell i går på Hedmark Bilsenter i går, og noe anne småtteri jeg trengte. Men det er langt mellom de godt utstyrt T3'erne.
OddN
-
-

Post by OddN »

Helt sant! Her oppe er det enda noen bra eksemplarer i trafikken, men de begynner å bli skjeldne hos høggerne. Prøver så godt jeg kan å ta vare på spesielle ting når det dukker opp :D
Bruker å tenke som så at en velutstyrt Coach, GL og for ikke å snakke om Carat, det er framtidas Samba-buss :D :D
erjo
-
-

Post by erjo »

Du har ikke noen bakstøtfanger med gummi i chrome til meg da?
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Carat er vell nesten like skjeldene som Sambabusser alt...? I hvertfall i norge...
Espen

Afroman

Post by Afroman »

Jeg hadde en T3 i russetida. Var innom høggern i Lier 3 - 4 ganger. Da hadde de som regel 2 - 3 inne. Da jeg var der for ca 2 uker siden, hadde det nettopp kommet inn en ny. Bare sånn til opplysning
OddN
-
-

Post by OddN »

Dessverre, var noen minutter for sein i forrige uke, Kjørte forbi Fauske, og svingte inn på høgginga der. Det sto en tidlig CL klargjordt for pressing der. Og pressa jobbet på høygir for å ta unna. Klarte å sikre meg et ekstra turtellerinstrument, og reserve bryter til elspeil. Speilhusene var ødelagt. Var ikke mulig å komme til støtfangeren bak, og heller ikke vinduslistene i krom, som jeg har lyst på... Hadde jeg kommet litt tidligere hadde jeg ribbet med meg alt.
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Helt enig med erjo, men er kanskje litt skyld i at de ikke finnes lenger fordi jeg har tatt vare på 4 stk coach/syncro i familien, så disse går ikke i pressa før de må. På sørlandet ser man ganske mange ut på veiene, tildels gode. Og vrakplassen Bjarne Johansen på Grim har nylig hatt noen eksemplarer stående. Skulle hatt vippsete og køye ut av den ene men den gikk i pressa før jeg rakk verktøykassa. F....
Ellers har vi en flink dansk kar her på sørlandet som kjøper opp, hogger eller reparerer, alt etter som, og som selger bilene eller delene videre. En god samfunnstjeneste for oss T3 nerder. Er en del folk som har laget seg flotte kampere på denne måten!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
steinn
-
-

Post by steinn »

Andrew wrote:Ellers har vi en flink dansk kar her på sørlandet som kjøper opp, hogger eller reparerer, alt etter som, og som selger bilene eller delene videre. En god samfunnstjeneste for oss T3 nerder. Er en del folk som har laget seg flotte kampere på denne måten!
Men helt umulig å få tak i på telefon da :x Kanskje han er ute og jobber hele tiden :?
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

steinn wrote:
Andrew wrote:Ellers har vi en flink dansk kar her på sørlandet som kjøper opp, hogger eller reparerer, alt etter som, og som selger bilene eller delene videre. En god samfunnstjeneste for oss T3 nerder. Er en del folk som har laget seg flotte kampere på denne måten!
Men helt umulig å få tak i på telefon da :x Kanskje han er ute og jobber hele tiden :?
Kansje derfor jeg kaller han dansken

han er medlem av forumet
steinn
-
-

Post by steinn »

vwbus.no wrote: ...han er medlem av forumet
Hvilket "nick" da?
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

det er nå skrevet i et par innlegg allerede.
erjo
-
-

Post by erjo »

OddN wrote:
Dessverre, var noen minutter for sein i forrige uke, Kjørte forbi Fauske, og svingte inn på høgginga der. Det sto en tidlig CL klargjordt for pressing der. Og pressa jobbet på høygir for å ta unna. Klarte å sikre meg et ekstra turtellerinstrument, og reserve bryter til elspeil. Speilhusene var ødelagt. Var ikke mulig å komme til støtfangeren bak, og heller ikke vinduslistene i krom, som jeg har lyst på... Hadde jeg kommet litt tidligere hadde jeg ribbet med meg alt.
He, he, jævlig følelse det der, gå glipp av noe en har lyst på. Men en kommer nok over noe igjen. Det meste kan en jo få kjøpt nytt fortsatt, så det er en mulighet for meg. vwbuss har jo noe. Får se an litt, men har lyst til å gjør mer med min, men ikke senke tror jeg. Men meste mulig GL-utstyr. Jeg holder meg nok unna gangstercaps - i alle fall brukt. Kanskje en ny en? Har kjørt 80 mil T3 på ei uke. Herlig!

Lurer litt på hvor mange som har "gjemt" unna gamle T3'ere? Min er fra 1989 og er altså 17 år gammel. Drar på åra disse bilene. Hadde en 1980-camper en gang - den lever visstnok fortsatt. Har eid flere: 1980, 1981, 1985, 1988 og altså en 1989. Ingen av dem har visstnok havnet i pressa. I tillegg har jeg hatt en bay'er i bøtter (regget på veg) fra 1971, 1973, 1974, 1975 (2 stk), 1977, 1978 og 1979. Jeg er ikke i tvil:

Moro med T3 igjen!

Men det BLIR færre av dem!
OddN
-
-

Post by OddN »

Joda, men å kjøpe nytt er liksom ikke så morsomt. Mye mer spennende å komme over noe på høgginga, blir litt sånn skattejakt utav det :D Klarer ikke å gå forbi en T3 som har noe utstyr jeg ikke har. Driver også å jakter GL-deler. Nå var Coachen min ganske velutstyrt i utgangspunktet (Automat, el-vinduer, sentrallås, høyttalerbue, Caratrammer) men noe ekstra har det blitt (Skyvevindu venstre midt og bakerst, el-speil, turteller, kjørecomputer, tempomat(ikke helt ferdig) samt at jeg kjøpte en Westfalia Joker som jeg holder på å flytte over innredning ifra. tror nesten jeg må lage en prosjekttråd på denne etter hvert.... :D
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Har inntrykk av at det fortsatt er endel av de her i kongsberg distriktet..

Vil ikke påstå at min er 'et godt eksemplar', men den lever nå fortsatt, og det skal den i mange år til! Hvis jeg nå vant i lotto er jeg ikke sikker på at det hadde blitt ny bruksbil(denne har jo alt!), heller sende denne til tyskland for full gjennomgang, og bruke resten på en feet 60talls GTA Racer! :D lov å drømme..
erjo
-
-

Post by erjo »

OddN wrote:Joda, men å kjøpe nytt er liksom ikke så morsomt. Mye mer spennende å komme over noe på høgginga, blir litt sånn skattejakt utav det :D Klarer ikke å gå forbi en T3 som har noe utstyr jeg ikke har. Driver også å jakter GL-deler. Nå var Coachen min ganske velutstyrt i utgangspunktet (Automat, el-vinduer, sentrallås, høyttalerbue, Caratrammer) men noe ekstra har det blitt (Skyvevindu venstre midt og bakerst, el-speil, turteller, kjørecomputer, tempomat(ikke helt ferdig) samt at jeg kjøpte en Westfalia Joker som jeg holder på å flytte over innredning ifra. tror nesten jeg må lage en prosjekttråd på denne etter hvert.... :D
Den delejakta er egentlig litt morsom. Det er jeg enig i. Torsdag fant jeg et helt og fint kaffebord for et par lapper. Så det dukker da opp noe. Er på jakt etter noe småtteri, men har god tid. Har lyst på den bakfanger'n i chrome, da! Og så vil jeg ha hvite blinklys (vwbuss har vel det eller jeg kan bestille fra utlandet sjøl, skal jo ha et eksosanlegg etterhvert, men ikke noe hast). Ønsker meg caratrammer bak, og kanskje en utvendig solskjerm (gangstercaps) framme (usikker på om jeg synes det er fint, øker dessuten vindsus, hm..., hva mener du Postmester? he, he...).

Min bil har du ulikt: Servo, El-speil som virker, elektrisk håndbrekk (herlig, må da være sjeldent?), elvinduer (det ene litt ustabilt), el.låser på framdører, Webasto (ikke sjekket om det funker), full Defa-pakke, coach-felger med 205/70x14, kaffebord, momo-ratt og rekaro førerstol (det er en utrolig flott stol å sitte i).

Tja....

Fordelene med store speil er at du ser MYE av verden, det hjelper med elspeil også for da kan du zoome inn fjelltoppene også...

Image
Last edited by erjo on 18 Jun 2006, 21:41, edited 2 times in total.
Nico
Car: T3 1987 DJ GTI(!)

Post by Nico »

OddN wrote:Helt sant! Her oppe er det enda noen bra eksemplarer i trafikken, men de begynner å bli skjeldne hos høggerne. Prøver så godt jeg kan å ta vare på spesielle ting når det dukker opp :D
Bruker å tenke som så at en velutstyrt Coach, GL og for ikke å snakke om Carat, det er framtidas Samba-buss :D :D
Min bil ble "importert" fra Bodø i desember 2004. Kjøpt på Møller Bodø og sendt med tog til Drammen, blå metallic med blanke hjulbuer og takluke, kanskje du så denne engang for lenge siden? :)
erjo
-
-

Post by erjo »

Hvor får en tak i blanke hjulbuer? Jeg hadde en 1985 T3 en gang med blanke hjulbuer. Syns det er litt tøfft...
sklepp
-
-

Post by sklepp »

Jeg har fulgt med på brukte T3'er i flere år nå, på finn/autodb og rundomkring, det blir bare værre og værre, de som er til salgs er som regel rustne, bulkete, slitne og har gått langt... Vet ikke om folk vedlikeholder bilene godt nok :(
1987 Westy Hightop
erjo
-
-

Post by erjo »

sklepp wrote:Jeg har fulgt med på brukte T3'er i flere år nå, på finn/autodb og rundomkring, det blir bare værre og værre, de som er til salgs er som regel rustne, bulkete, slitne og har gått langt... Vet ikke om folk vedlikeholder bilene godt nok :(
Dette er interessant, det du skriver her!

Det er jo litt merkelig. Bay'er, for eksempel, kan en finne nesten ubrukt fortsatt, det ble solgt en som bare hadde gått snaue 10.000 km i vår. Men T3 er nesten umulig å få tak i med få km på hjulene, de flest har rullet minimu 180.000 km. De fleste har som du skriver gått jævlig langt, er bulkete, rustne utvendig, raste motorer, ødelagte kasser, mangler og tull og tøys, etc.

Tror vel kanskje at T3 er så bra bil å kjøre at folk har dem som bruksbil. Derfor har de fleste gått langt. Men med T2 bay innbys det liksom ikke til å kjøre daglig. Men T3 er toppers. Siste uka har jeg kjørt 95 mil!!!
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

T3 rouler

Post by vwcoach »

Har kjørt T3 siden 1996...finnes ikke bedre biler spør du meg, men det er næimen ikke lett å finne et bra eksemplar lenger. Den jeg har nå fant jeg etter 3-4 mnd'ers leiting. Fin bil, men bærer litt preg av at den har stått i nesten 2 år lagret på en gressplen...huff at det går an..

Men som det står før her...en meget dårlig samling av rustne og utbrente russebiler er det flust av..
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

har nå tilbakelagt drammen-harstad tur retur, og kan bekrefte at det fortsatt er MYE T3 på veiene!

møtte veldig mange campere på turen, selv tysk registrerte T2 westfalia var å se..

Campingbiler og Campingvogner er det forresten ufattelig mange av på E6 nå, og samtlige ligger 10km under og kjører IKKE av og slepper folk forbi... kjipt det..
CoaCh-88

Post by CoaCh-88 »

Er sjåfør og jobber 9 timer langs veien vær dag...og det er en del T3`er ute enda. Men de fleste er rustene gammle diesel lørjer, og et stort anntall syncroer.....så det er langt i mellom de fine eksemplarene..har selv leita etter et i en måndes tid nå...
Last edited by CoaCh-88 on 03 Jul 2006, 23:05, edited 1 time in total.
Mvh Bjørnar
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

CoaCh-88 wrote:Er sjåfør og jobber 9 timer langs veien vær dag...og det er en del T3`er ute enda. Men de fleste er rustene gammle diesel lørjer, .
som sagt så varer dem lenger enn bensin...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
brødbilen
-
-

Post by brødbilen »

CoaCh-88 wrote:Er sjåfør og jobber 9 timer langs veien vær dag...og det er en del T3`er ute enda. Men de fleste er rustene gammle diesel lørjer, og et stort anntall syncroer.....så det er langt i mellom de fine eksemplarene..har selv leita etter et i en måndes tid nå...
rustne gamle diesel lørjer???det er det værste
jeg har hørt :cry: :cry: er jo ikke annet som duger :lol:
og syncroen som er så tøff da gitt,
hvor har du leita da?på hoggern :roll:

brødbilen.
erjo
-
-

Post by erjo »

Ta opp igjen denne tråden her, jeg!

Det er litt merkelig, jeg skrev for et år siden at det begynte å bli langt mellom T3 ute på vegene. De er enda sjeldnere nå. Jeg var en tur på VW til 1000 på Tyrigrava 6. mai. Jeg kjørte hele strekningen innover på 170 km - og møtte ikke en eneste T3! Det har ikke vært helt vanlig, det!. På Tyrgrava var det en sliten doka. På veg hjem møtte jeg en strøken hvit T3.

Men på hverdager møter jeg av og til en T3, det er de samme hver gang, noen slitne varebiler med håndverkere og en og annen bruks-coach. Av og til treffer jeg på en flott T3, men da er det gjerne noen her på forumet! Ofte snur sjåføren i møtende T3 seg når vi møtes, snur og vrir på hodet og tilslutt et forsiktig vink!

Jeg ser også at det siste ukene nesten ikke har vært mulig å finne et vettugt T3-eksemplar på finn.no eller autodb.no eller annet forum rundt i Norge. Også i Sverige begynner det å bli lengre mellom de pene eksemplarene.

Høggerne her i området bekrefter det sammen: De kommer nesten ikke inn på vrakplass lenger og de som kommer ER vrak!

De som nok kommer til å overleve, vil nok være pene campingbusser, selv om det sikkert finnes et og annet eksemplar som ikke er kjørt (sånn er det alltid).

Skal du ha en fin T3, må du starte letingen nå!
Locked