Bilen:
2003 Multivan 2,5TDI ACV
Ingen ABS, har lastventil, skivebremser foran og bak.
Foranledning:
Jeg byttet rutinemessig ut bremseklosser fremme. Helt grei skuring, ingenting uventet dukket opp annet enn at alt var smidig og greit. Har aldri opplevd at det ikke er noe som trenger å pusses eller smøres for at ting skal skli som det skal. Til og med stemplene var greie å presse tilbake, kunne faktisk gjøre det med hendene. Skulle rygge ut av garasjen, trokker et par ganger på bremsepedalen før jeg begynner for å presse klossene inntil, rygger ut (litt frem og tilbake da det er krapp sving) og skal bremse når jeg står i en nedover bakke og skal opp til huset. Da gå pedalen nesten helt i bunn, veldig lite motstand i pedalen. Jeg kan pumpe opp litt mer motstand/trykk, men pedalen siger sakte ned mot gulvet.
Finner også ut at dette kun skjer mens motoren er i gang. Med motoren stoppet kjennes pedalen ganske hard ut.
Hva har jeg gjort:
Første jeg sjekket var om det lakk bremsevæske, både ved calipere/slanger og om det minket i beholderen, ser ingen lekasje og det forsvinner ikke væske.
All min logikk tilsa at det måtte være hovedsylinderen som ikke hadde tålt bremsevæsken som ble presset tilbake.
Får tak i en hovedsylinder fra en delebil, bytter, lufter og alt ser bra ut. Starter motoren, og det er helt likt, pedalen synker til gulvet.
Lufter enda mer, denne gangen med vakumslange som suger væske gjennom systemet. Lufter høyre bak, venstre bak, høyre fremme og venstre fremme, med lastventilen klemt i åpen stilling. Drar gjennom nok væske til å bytte ut hele systemet. Men fortsatt er det helt likt.
Bytter hovedsylider igjen, fra enda en delebil, lufter, men det er helt likt.
Nå utelukkes hovedsylinder.
Tester med å sette en wisegrip tang på bremseslangene foran, da blir pedalen helt hard.
Tar av en tang, slik at man har tang kun på den ene siden. Da går pedalen ca 30-50% ned, dette er omtrent likt om man flytter tanga over til motsatt side (men fortsatt bare 1 side om gangen). Testet med wisegrip tengene helt nederst på slangene, altså nærmest mulig caliperne for å utelukke at det er slangene som "buler".
Har testet bilen og det er ingen problem med bremsekraften, det er ingen problemer å låse begge fremhjulene på tørr asfalt. Har blitt noen kjennemerker på veiene her i området nå
Videre:
Ut ifra den feilsøkingen vi har gjort vil jeg anslå at feilen ligger i caliperne.
Symptomene høres veldig ut som luft i systemet, men vi har luftet og luftet og luftet. Er det noen tips til hvordan gjøre det bedre?
Hvis det er luft, må det vel sitte i caliperne (utifra feilsøkingen). Er det noen måte å være sikker på at man har fått ut luft fra caliperne? Stå i en bakke?
Kan en defekt caliper, uten luft, oppføre seg slik?
Er det ikke litt merkelig at begge caliperne skulle tatt kvelden samtidig? Vel å merke ved klossebytte, men likevel.
Er det noen som har noen gode tips til hva man kan gjøre videre?
PS: Ingen av delebilene hadde like calipere, derfor vurderer jeg nye hvis det er det jeg kommer til at må være løsningen.