Bremsepedal siger ved motor i gang etter bytte av klosser

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Bremsepedal siger ved motor i gang etter bytte av klosser

Post by Drittsekken »

Etter bruk av søkefunksjonen har jeg funnet flere med lignende symptom, men ingen har kommet med et endelig svar på hva som løste problemet. Og der det har kommet et svar, har jeg klart å utelukke at det kan være det samme.

Bilen:
2003 Multivan 2,5TDI ACV
Ingen ABS, har lastventil, skivebremser foran og bak.

Foranledning:
Jeg byttet rutinemessig ut bremseklosser fremme. Helt grei skuring, ingenting uventet dukket opp annet enn at alt var smidig og greit. Har aldri opplevd at det ikke er noe som trenger å pusses eller smøres for at ting skal skli som det skal. Til og med stemplene var greie å presse tilbake, kunne faktisk gjøre det med hendene. Skulle rygge ut av garasjen, trokker et par ganger på bremsepedalen før jeg begynner for å presse klossene inntil, rygger ut (litt frem og tilbake da det er krapp sving) og skal bremse når jeg står i en nedover bakke og skal opp til huset. Da gå pedalen nesten helt i bunn, veldig lite motstand i pedalen. Jeg kan pumpe opp litt mer motstand/trykk, men pedalen siger sakte ned mot gulvet.
Finner også ut at dette kun skjer mens motoren er i gang. Med motoren stoppet kjennes pedalen ganske hard ut.

Hva har jeg gjort:
Første jeg sjekket var om det lakk bremsevæske, både ved calipere/slanger og om det minket i beholderen, ser ingen lekasje og det forsvinner ikke væske.
All min logikk tilsa at det måtte være hovedsylinderen som ikke hadde tålt bremsevæsken som ble presset tilbake.
Får tak i en hovedsylinder fra en delebil, bytter, lufter og alt ser bra ut. Starter motoren, og det er helt likt, pedalen synker til gulvet.
Lufter enda mer, denne gangen med vakumslange som suger væske gjennom systemet. Lufter høyre bak, venstre bak, høyre fremme og venstre fremme, med lastventilen klemt i åpen stilling. Drar gjennom nok væske til å bytte ut hele systemet. Men fortsatt er det helt likt.
Bytter hovedsylider igjen, fra enda en delebil, lufter, men det er helt likt.
Nå utelukkes hovedsylinder.

Tester med å sette en wisegrip tang på bremseslangene foran, da blir pedalen helt hard.
Tar av en tang, slik at man har tang kun på den ene siden. Da går pedalen ca 30-50% ned, dette er omtrent likt om man flytter tanga over til motsatt side (men fortsatt bare 1 side om gangen). Testet med wisegrip tengene helt nederst på slangene, altså nærmest mulig caliperne for å utelukke at det er slangene som "buler".

Har testet bilen og det er ingen problem med bremsekraften, det er ingen problemer å låse begge fremhjulene på tørr asfalt. Har blitt noen kjennemerker på veiene her i området nå ;-)

Videre:
Ut ifra den feilsøkingen vi har gjort vil jeg anslå at feilen ligger i caliperne.
Symptomene høres veldig ut som luft i systemet, men vi har luftet og luftet og luftet. Er det noen tips til hvordan gjøre det bedre?
Hvis det er luft, må det vel sitte i caliperne (utifra feilsøkingen). Er det noen måte å være sikker på at man har fått ut luft fra caliperne? Stå i en bakke?
Kan en defekt caliper, uten luft, oppføre seg slik?
Er det ikke litt merkelig at begge caliperne skulle tatt kvelden samtidig? Vel å merke ved klossebytte, men likevel.

Er det noen som har noen gode tips til hva man kan gjøre videre?

PS: Ingen av delebilene hadde like calipere, derfor vurderer jeg nye hvis det er det jeg kommer til at må være løsningen.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Bremsepedal siger ved motor i gang etter bytte av klosse

Post by Der Postmeister »

Du skifta bare klosser. De må slipes til slitasjen på skivene. Det kan ta litt tid. Prøv igjen senere, som jo er Telenor sitt ordspråk.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Tenkte det samme, men spørsmålet er: siger eller flexer? Du har jo uansett eliminert alt annet enn calipere/klosser ikke sant? om du tar et nytt tak etter en liten stund, fortsetter pedalen å sige inn da?
Klosser av anerkjent merke, med sånn gummiplate på baksiden?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Der Postmeister
-
-

Bruker kun orginal jeg veit du. Har kun prøvd noe fra Martin på Poloen. Brakes? De var gode, men da bytta jeg både skiver og klosser.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Der Postmeister
-
-

Hvis pedal siger med motor avslått, kan det være intern lekkasje i hovedpumpe.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Klossene er definetivt slitt til nå. Skiftet klossene forrige fredag. Søndag kjørte jeg bilen med harde bremsinger for å slite dem til. Og bilen er brukt siden det, da bremsene fungerer med normal kraft (ingen problem å låse hjulene), bare det at pedalen siger inn når man f.eks. står på rødt lys og holder et fast press på pedalen.

Hvis jeg klemmer igjen slangen på den ene sida så stopper pedalen etter å ha seget net til ca halvveis og stopper der. Dette får meg til å tro at det er luft.

Leste på nett om en som hadde en teori om at pakningen i kaliperen kunne suge luft når man skipper bremsepedalen, men likevel ikke lakk bremsevæske. Vet ikke helt om jeg har tro på dette, men har kommet til at hvis det ikke hjelper å lufte i forskjellige vinkler (oppoverbakke o.l.) så har jeg lyst til å ta ut stemplene og sjekke, men kanskje bestille nye pakninger først så jeg ikke blir stående uten bil.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Pedal siger ikke ved motor avslått.

Om man tar nytt tak etter at prdalen er i bunn, får man ny motstand, men pedalen fortsetter å sige.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Der Postmeister
-
-

De skal forsåvidt gjøre det med motor igang.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Tenkte jeg skulle oppdatere litt her.

Siden jeg mistenkte at problemet lå i bremsene fremme byttet jeg til nye bremseslanger (fremme), samt byttet pakninger og belger i kaliperne (fremme). Dette hadde ingen effekt på problemet, men godt å vite at det er ok.

Etter en stund mistet jeg gradvis effekten av parkeringsbremsen, til den hadde ubetydelig effekt.
Wirene så temmelig slitt ut (de bakre, den fremre ser relativt ok ut enda).
I samme omgang gjorde jeg en full service på kaliperne bak med nye pakninger og belger.
Oppdaget i denne sammenheng at den høyre kaliperen ikke ville "mate" inntil klossene. Altså den funksjonen som skal "skru" stempelet ut uten at det kommer tilbake igjen. Det viste seg at innmaten i stempelet (den med gjenger som skal skru seg ut ved parkeringsbrems) stod bom fast inni stempelet. Etter litt krangling med den klarte jeg å få løsnet den, pusset rent og satt sammen igjen.
Jeg demonterte også den lastavhengige ventilen og smørte opp denne da den var temmelig stør.

Etter dette virket bremsene mye bedre. Mindre vandring på pedal før bremsene tar, men den synker fortsatt ved hardt press fra fot. Bremsene er nå god nok til at jeg slapper av.
Konklusjonen er nok at stempelet i høyre kaliper bak stod for langt unna bremseskiven slik at når jeg bremset ble det veldig lang vandring før klossene kom i kontakt med skiven. Dette fordi den automatisk justeringen av parkeringsbremsen ikke fungerte. Jeg (vi) parkerer så og si alltid med parkeringsbremsen, da det er av min oppfatning at det er en større fordel å sørge for at delene er i bevegelse og ikke setter seg fast til den gang du virkelig trenger parkeringsbremsen. Og når det er innarbeidet rutine å løsne parkeringsbremsen hver gang er det lett å ikke glemme den.

Eneste jeg vurderer nå er om jeg skal ta opp igjen venstre kaliper for å rengjøre inni stempelet på den også. Dette var noe jeg ikke gjorde da den så ut til å fungere greit. Men mistenker at dette er noe som må gjøres om noen år. Og nå har jeg jo trening. Men det er andre oppgaver som også står for tur.

Fant en video som viser denne delen som jeg måtte løsne:
https://www.youtube.com/watch?v=nPRNbn9bdJg
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Harald
-
-

Post by Harald »

Interessant info!
Men ettersom høyre kaliper bak stod fast - dro ikke bilen mot venstre under harde nedbremsinger...?
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Samleren
Car: 3 stk. T3 aut.
Phone: 92611311

Post by Samleren »

Det er lite bremsevæske som hovedsylinder pumper ut, og stemplene i caliptere foran
er jo større enn bak.Derfor er det mest sannsynlig at nye bremseskiver/klosser foran vil høyne pedalen.
Dieselbiler flere bilmerker siger litt, opplever det som vanlig.
Mvh.Stig T.
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Harald wrote:Interessant info!
Men ettersom høyre kaliper bak stod fast - dro ikke bilen mot venstre under harde nedbremsinger...?
Jeg antar at med relativt tom bil, vil ikke lastventilen slippe så mye gjennom til bremsene bak og som det nevnes er det så mye mer kraft i bremsene fremme at man ikke merker så godt om man bremser skjevt bak. Manualen på justering av lastventilen tilsier at (ved en angitt vinkel på bakaksel, antar at dette er normalt tom bil) skal det være 50 bar fremme og 20 bar bak.

Jeg har kommet til konklusjonen at bremsepedalen antakelig skal sige, bare at jeg aldir har testet dette slik før. Som jeg har nevnt så merker man ikke dette ved normal kjøreing, selv ikke om man står på rødt lys og holder pedalen inne. Når man merker det er når man f.eks. skal teste og presser pedalen hardere enn ved normal kjøring.
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Post Reply