Kan man legge inn bilder i dette forumet?
Stopper på tomgang/lavt turtall
-
Magica1974
- Car: Caravelle 1995
- Phone: 47905747
Re: Stopper på tomgang/lavt turtall
Hahah
Du må legge de et annet sted på nettet å lage en link med "Img knappen".
-
Runewilliam_Mercury1952
- -

- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Siden du har tilgang på multimeter kan du koble fra coilen og måle denne slik:
klemme 1 og 15= 0,5 - 0,7 ohm
Klemme 1 og høyspentuttak= 3 - 4Kohm
(Kilde: t4wiki.de/wiki/zündspule)
klemme 1 og 15= 0,5 - 0,7 ohm
Klemme 1 og høyspentuttak= 3 - 4Kohm
(Kilde: t4wiki.de/wiki/zündspule)
-
Magica1974
Hehehehe, det var den jula.
Jo dagens oppdatering er som følger:
Etter pluggbytte og justering av tenning pluss tomgangsskrue, fungerte bilen bortimot normalt en hel dag.
Jeg tok derfor sjansen på å kjøre noen mil. I løpet av turen, kjente jeg det sviktet bittelitt når jeg gasset er par ganger (som om bensintilførselen stanser opp et halvt sekund). Men ingen stopp.
Etter en stunds kjøring, begynte temperaturlampa å blinke rødt. Etter en ti minutters pause, gikk det fint å kjøre videre og den har aldri blinket igjen. Sannsynligvis ubetydelig.
En mil seinere forsvant plutselig gasspedalen. Snakker om hobbyvirksomhet på den bilen...! Altså, wiren som er koblet til pedalen er jo alt for lang og slakk... Men forrige eier har tydeligvis forsøkt å fikse dette med å sette et par plaststrips i mellom strammeskruene, med lite hell. Men siden jeg ikke er helt fortapt, greide jeg å hekte den på igjen. Den har bare falt av to ganger etter det.
I dag var jeg så fornøyd med gårsdagens motorvirksomhet, at jeg bevegde meg ut en tur igjen.
Storfornøyd med at bilen ikke stoppet på tomgang, kjørte jeg ned til byen for å handle de siste julegavene.
Så langt kom jeg.
Bilen nekter å starte igjen og jeg stod to timer i regnværet og bannet, julegavene er fortsatt ikke kjøpt og bilen måtte til slutt taues hjem.
Ut i fra hva jeg kan se... Er pluggene tørre. Dvs at bilen ikke får bensin. Jeg forstår at hvis man prøver å starte og rotoren går rundt, starteren og tenninga fungerer, men tilførselen er stoppet.
Det gnistrer i pluggene når vi prøver å vri om nøkkelen med pluggen løs, men det skjer ikke noe mer.
Selgeren av bilen skal få lov å gi meg pengene tilbake, men jeg trenger også å vite litt om rettigheter ved kjøp av bruktbil privat. Tipper det er kjøpsloven som teller her også?
Jo dagens oppdatering er som følger:
Etter pluggbytte og justering av tenning pluss tomgangsskrue, fungerte bilen bortimot normalt en hel dag.
Jeg tok derfor sjansen på å kjøre noen mil. I løpet av turen, kjente jeg det sviktet bittelitt når jeg gasset er par ganger (som om bensintilførselen stanser opp et halvt sekund). Men ingen stopp.
Etter en stunds kjøring, begynte temperaturlampa å blinke rødt. Etter en ti minutters pause, gikk det fint å kjøre videre og den har aldri blinket igjen. Sannsynligvis ubetydelig.
En mil seinere forsvant plutselig gasspedalen. Snakker om hobbyvirksomhet på den bilen...! Altså, wiren som er koblet til pedalen er jo alt for lang og slakk... Men forrige eier har tydeligvis forsøkt å fikse dette med å sette et par plaststrips i mellom strammeskruene, med lite hell. Men siden jeg ikke er helt fortapt, greide jeg å hekte den på igjen. Den har bare falt av to ganger etter det.
I dag var jeg så fornøyd med gårsdagens motorvirksomhet, at jeg bevegde meg ut en tur igjen.
Storfornøyd med at bilen ikke stoppet på tomgang, kjørte jeg ned til byen for å handle de siste julegavene.
Så langt kom jeg.
Bilen nekter å starte igjen og jeg stod to timer i regnværet og bannet, julegavene er fortsatt ikke kjøpt og bilen måtte til slutt taues hjem.
Ut i fra hva jeg kan se... Er pluggene tørre. Dvs at bilen ikke får bensin. Jeg forstår at hvis man prøver å starte og rotoren går rundt, starteren og tenninga fungerer, men tilførselen er stoppet.
Det gnistrer i pluggene når vi prøver å vri om nøkkelen med pluggen løs, men det skjer ikke noe mer.
Selgeren av bilen skal få lov å gi meg pengene tilbake, men jeg trenger også å vite litt om rettigheter ved kjøp av bruktbil privat. Tipper det er kjøpsloven som teller her også?
Du har sterke rettigheter ved kjøp av bruktbil. Så sterke rettigheter at en kan bli skremt av tanken på å selge bruktbilen sin privat...
http://cuoresportivo.no/index.php?;topic=39680.0
http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/ ... 768612.eceI FTU 2007/507 ble en bil solgt med forbehold. Etter 1 ½ år oppsto det motorhavari som følge av registerreimen røk. Bilen var dermed i dårligere stand enn det kjøperen med rimelighet kunne regne med. Forbrukeren fikk erstatning for skadene som oppsto som følge av at registerreimen røk, men med fradrag for et beløp tilsvarende det ordinær utskifting av registerreim ville medført (disse utgiftene ville forbruker hatt uansett).
http://cuoresportivo.no/index.php?;topic=39680.0
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
-
Magica1974
Hm. Hvordan går jeg fram da? Litt utenfor vw-tema her, men jeg gir virkelig opp. Kan jeg skrive et brev med henvisning til loven hvor jeg krever å få hevet kjøpet?
Han sa jo på telefon at han ikke var interessert i å betale meg tilbake, fordi han hadde "informert meg" om feilene. Vel - han sa kanskje at den hadde stoppet et par ganger, men dette er jo helt far out... Langt i fra det jeg ble forespeilet. Og jeg har kjøpt mye bruktbil. Hadde jeg enda kjøpt en delebil til fem lapper. Da skulle jeg vært litt mer tålmodig. Men denne gav jeg 17 tusen for og er ikke solgt som noen delebil. Derimot er den solgt med ganske nylig eu-godkjenning og jeg ble fortalt hvor stabil den var og at den hadde blitt kjørt med flyttelass t/r Trondheim to ganger helt nylig...
Han sa jo på telefon at han ikke var interessert i å betale meg tilbake, fordi han hadde "informert meg" om feilene. Vel - han sa kanskje at den hadde stoppet et par ganger, men dette er jo helt far out... Langt i fra det jeg ble forespeilet. Og jeg har kjøpt mye bruktbil. Hadde jeg enda kjøpt en delebil til fem lapper. Da skulle jeg vært litt mer tålmodig. Men denne gav jeg 17 tusen for og er ikke solgt som noen delebil. Derimot er den solgt med ganske nylig eu-godkjenning og jeg ble fortalt hvor stabil den var og at den hadde blitt kjørt med flyttelass t/r Trondheim to ganger helt nylig...
-
Drittsekken
- -

- Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
- Phone: 930treåtte720
Send ham konkret krav om at du vil heve kjøpet. Gi ham 2 ukers frist, og at saken går til Forbrukerrådet deretter (de vil at du har varslet om dette med 2 ukers frist).
Som den "Drittsekken" jeg er har jeg truet med dette noen ganger og én gang gått hele veien. Lang prosess, men det er det riktige.
PS: ble fortalt i går av en annen forumbruker at jeg ikke lever opp til navnet/nicket mitt.
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Som den "Drittsekken" jeg er har jeg truet med dette noen ganger og én gang gått hele veien. Lang prosess, men det er det riktige.
PS: ble fortalt i går av en annen forumbruker at jeg ikke lever opp til navnet/nicket mitt.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
-2014 Nissan Leaf
-
Runewilliam_Mercury1952
- -

- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Jeg tror du skal sjekke dette med NAF advokat eller lignende, jeg mener å ha lest at enhver bil solgt for under 20 000 kr er å anse som et rep objekt. Derimot kan man hevde at selger har bagatelliserte feilen han opplyste om.
Hvis selger er kranglete kan dette bli dyrt og vanskelig.
Men det er kanskje 14 dager angrefrist?
Sent fra min S50 via Tapatalk
Hvis selger er kranglete kan dette bli dyrt og vanskelig.
Men det er kanskje 14 dager angrefrist?
Sent fra min S50 via Tapatalk
-
Drittsekken
- -

Står litt generell info her: http://www.forbrukerradet.no/forside/bi ... -med-kjop/
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Ingen angrefrist på kjøp. Kun kjøp utenfor ordinært salgssted som gir det. (Telefon/netthandel)
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
Drittsekken
- -

Dette går ikke på å angre. Men kjøpsloven (som gjelder når man kjøper ting fra andre enn næringsvirksomhet, da gjelder forbrukerkjøpsloven) åpner for å kunne heve kjøpet om det er en vesentlig mangel med varen, eller om den er i vesentlig dårligere stand enn antatt og forventet. Her legges alder, beskrivelse o.l. til grunn. Altså, ville bilen hatt en mangel om den var vesentlig mer slitt enn det årstall og km skulle tilsi, med mindre det ble opplyst om. Dette gjør det ganske skummelt å selge biler.
Husk at man må informere selger innen rimelig tid, og selger har krav på å få mulighet til å utbedre mangelen.
Husk at man må informere selger innen rimelig tid, og selger har krav på å få mulighet til å utbedre mangelen.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
hei - jeg har samme motor i min 95-modell - 2,0 84hk benzin. Samme problemer som din bil. Fått bytta coilen i dag og da sier verkstedet at den er ok og går fint - skal bort å hente bilen om litt og testkjøre litt utover helga... håper det var så enkelt 
Edit: bilen hentet og kjørt noen mil - funker som fjell - går enda lettere nå enn før bytte av coilen...
Edit: bilen hentet og kjørt noen mil - funker som fjell - går enda lettere nå enn før bytte av coilen...