Jeg fikk beskjed av selger at den hadde "stoppet et par ganger for han", så da jeg spurte hvor lenge han hadde hatt bilen, sa han 7 år. Så jeg tenkte at det ikke var noen big deal.
Saken er den, at bilen stopper hveeer gang man girer ned og turtallet synker. Dvs på vei inn i et kryss, en rundkjøring, en sving, e.l.
Jeg har hatt bilen på verksted 4 ganger og i dag sa de at "de kaster inn håndkleet".
Jeg har selv lagt merke til flg: Når jeg lar bilen stå på tomgang og jeg drar av kontakten på map-sensoren, skjer det ingen forandring.
Gasspjeldsensor fikk feilkode første gang på verksted, den er byttet til en ny, brukt del og er sjekket på nytt uten nye feilkoder.
Luftfilter er så klart sjekket.
Tomgangsskruen er justert med bittelitt hell flere ganger. Noen millimeters justering, så merkes det litt forskjell, men aldri nok til at tomgangen er jevn og fin.
Står bilen stille, ligger den på ca 8-900 omdreininger, men plutselig kan man høre at den faller, så gir den litt gass igjen også dør alt. Dette har skjedd flere ganger imens jeg står utenfor bilen.
De siste par dagene har den begynt å dø ut til og med under giring mellom høyere gir, siden turtallet faller alt for raskt ved bytte av gir.
Vi har også byttet fordelerlokk og rotor.
Det så ut som det var bittelitt skjevheter i den gamle, men selv om jeg satte på nytt, var det ingen endring i bilens oppførsel.
En ting som har vært feil hele tiden, er termostaten. Tidligere eier har satt inn en ny temperaturmåler, fordi den gamle ikke virker. Den nye er fra Biltema og viser (hvis den faktisk fungerer) at bilen ikke oppnår høyere temperatur enn maks 65 grader.
Så da byttet vi termostaten og termostatfølere også. Fortsatt ingen forskjell. Temperaturen viste det samme og den dør fortsatt på tomgang.
I dag har jeg prøvd å kjøre bilen varm, for å se om det endret seg, men det eneste som var skjedd etter termostatbyttet, var at den ble fortere varm i kupeen.
Til slutt har vi da justert tenningen på bilen, men det gjorde heller ingen forskjell.
Jeg har lagt merke til at den bruker bra med bensin, så jeg har fått tips om å sjekke avgasser, for å se hva som slipper igjennom... Men jeg står på bar bakke nå og har ikke flere penger til å sjekke diverse på verksted, eller bytte flere deler som i et sjansespill. Nå må jeg vite hva det virkelig er.
Jeg glemte å si at jeg også har byttet tomgangsmotor. Den som står i nå, fungerer helt fint, men utgjør ingen forskjell i bilens oppførsel.
Jeg må si at hver eneste gang noen har skrudd, eller sett på bilen, er det bittelitt endring i dens oppførsel. F.eks. Stoppet den litt færre ganger, etter at vi justerte tenninga. Men så var den tilbake til ti ganger verre når termostaten ble byttet. Så litt bedre igjen når vi vrir på tomgangsskrua, så litt verre igjen når vi dytter på gasspjeldsensoren...
Altså, jeg har lånt penger av mora mi for å kjøpe bil som er stabil og går, men jeg er aleine, trygdet alenemor til tre unger, som nå har fått nok.
Mitt siste, desperate forsøk på å få bil på veien er dette. Vi skal liksom kjøre til Trysil i jula...
Neste runde vil handle om å forsøke å returnere hele dritten til selger igjen om ikke jeg får det til snart.
Hjelp? Anyone?
Tusen takk