Stopper på tomgang/lavt turtall

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Magica1974
Car: Caravelle 1995
Phone: 47905747

Stopper på tomgang/lavt turtall

Post by Magica1974 »

jeg har akkurat kjøpt meg en transporter 1995, 2.0 bensin (visstnok ikke helt vanlig), men.
Jeg fikk beskjed av selger at den hadde "stoppet et par ganger for han", så da jeg spurte hvor lenge han hadde hatt bilen, sa han 7 år. Så jeg tenkte at det ikke var noen big deal.

Saken er den, at bilen stopper hveeer gang man girer ned og turtallet synker. Dvs på vei inn i et kryss, en rundkjøring, en sving, e.l.
Jeg har hatt bilen på verksted 4 ganger og i dag sa de at "de kaster inn håndkleet".

Jeg har selv lagt merke til flg: Når jeg lar bilen stå på tomgang og jeg drar av kontakten på map-sensoren, skjer det ingen forandring.
Gasspjeldsensor fikk feilkode første gang på verksted, den er byttet til en ny, brukt del og er sjekket på nytt uten nye feilkoder.
Luftfilter er så klart sjekket.
Tomgangsskruen er justert med bittelitt hell flere ganger. Noen millimeters justering, så merkes det litt forskjell, men aldri nok til at tomgangen er jevn og fin.
Står bilen stille, ligger den på ca 8-900 omdreininger, men plutselig kan man høre at den faller, så gir den litt gass igjen også dør alt. Dette har skjedd flere ganger imens jeg står utenfor bilen.
De siste par dagene har den begynt å dø ut til og med under giring mellom høyere gir, siden turtallet faller alt for raskt ved bytte av gir.

Vi har også byttet fordelerlokk og rotor.
Det så ut som det var bittelitt skjevheter i den gamle, men selv om jeg satte på nytt, var det ingen endring i bilens oppførsel.
En ting som har vært feil hele tiden, er termostaten. Tidligere eier har satt inn en ny temperaturmåler, fordi den gamle ikke virker. Den nye er fra Biltema og viser (hvis den faktisk fungerer) at bilen ikke oppnår høyere temperatur enn maks 65 grader.
Så da byttet vi termostaten og termostatfølere også. Fortsatt ingen forskjell. Temperaturen viste det samme og den dør fortsatt på tomgang.

I dag har jeg prøvd å kjøre bilen varm, for å se om det endret seg, men det eneste som var skjedd etter termostatbyttet, var at den ble fortere varm i kupeen.
Til slutt har vi da justert tenningen på bilen, men det gjorde heller ingen forskjell.
Jeg har lagt merke til at den bruker bra med bensin, så jeg har fått tips om å sjekke avgasser, for å se hva som slipper igjennom... Men jeg står på bar bakke nå og har ikke flere penger til å sjekke diverse på verksted, eller bytte flere deler som i et sjansespill. Nå må jeg vite hva det virkelig er.

Jeg glemte å si at jeg også har byttet tomgangsmotor. Den som står i nå, fungerer helt fint, men utgjør ingen forskjell i bilens oppførsel.

Jeg må si at hver eneste gang noen har skrudd, eller sett på bilen, er det bittelitt endring i dens oppførsel. F.eks. Stoppet den litt færre ganger, etter at vi justerte tenninga. Men så var den tilbake til ti ganger verre når termostaten ble byttet. Så litt bedre igjen når vi vrir på tomgangsskrua, så litt verre igjen når vi dytter på gasspjeldsensoren...

Altså, jeg har lånt penger av mora mi for å kjøpe bil som er stabil og går, men jeg er aleine, trygdet alenemor til tre unger, som nå har fått nok.
Mitt siste, desperate forsøk på å få bil på veien er dette. Vi skal liksom kjøre til Trysil i jula...
Neste runde vil handle om å forsøke å returnere hele dritten til selger igjen om ikke jeg får det til snart.

Hjelp? Anyone?
Tusen takk :-)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Stopper på tomgang/lavt turtall

Post by Der Postmeister »

Plugger da?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Magica1974

Post by Magica1974 »

Takk :-) De er sjekket, tørre og fine. Bittelitt sot, men jeg har nye liggende her, men verkstedet sa det ikke hadde betydning å bytte de...
Der Postmeister
-
-

Det har ofte det. ;) Så bytt de. Det er en av de første stega jeg ville tatt med en bensinbil. Og ellers er jeg litt redd for at all småfikkel som er gjort egentlig har gjort alt litt verre. Spesielt når det er utført på gefuhlen...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Magica1974

Post by Magica1974 »

Ja, jeg tenkte å bytte de i dag.. Så sjekke en del elektriske ledninger med det samme. Men jeg vet hvordan det høres ut når en motor går på dårlige plugger og det minner ikke om det... Men jeg prøver, så får vi se :-)
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Vedder hatten min på at du har dårlig/feil tempsensor, slik at hjernen tror den må choke.
Om det ikke er det, så har du hvertfall en hatt, og vaakumlekkasje!

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Magica1974

Post by Magica1974 »

Ja, det hørtes sannsynlig ut! Men... Hva gjør jeg med det da? Når begge sensorene og også termostaten er byttet? :-)
Magica1974

Post by Magica1974 »

Ok. Plugger er byttet. Kjørt tur, men ingen forskjell.
Der Postmeister
-
-

Ok. Da er det vanskelig å gjøre mer. Den må inn, grunninnstilles og gåes over av et verksted, fortrinnsvis noen som har kunnskapen (bør ha), dvs VW. Du har vel kjøpt den T4'n det finnes minst kunnskap om i dette miljøet iallefall. Synd å si det.

Hvor holder du til da? Kan hende noen nær deg kunne ha sett litt på den, bare for å utelukke åpenbare feil noen kan ha oversett.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Magica1974

Post by Magica1974 »

Hehe. Ja, det er jo typisk de
Magica1974

Post by Magica1974 »

Eh. Av en eller annen grunn postes uferdige innlegg, eller dobbelt opp, merker jeg.
Men jeg bor i Moss og det hadde jo vært fint om man kunne få tak i en eller annen entusiast... :-D
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Jeg ville først og fremst sjekket vakuumrør til bremsekraft forsterker. Dette sjekkes ved å kjenne på alle skjøtene.

Coil er kjent problem, kjølevanntempgiver og de tynne stoffkledte vakuum slangene.

Et annet tips kan være å sjekke forumer som fokuserer på Golf 3, Passat 3a og Audi 80. Denne motoren ble levert i alle disse bilene.

Sent fra min S50 via Tapatalk
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

Ta av innsugsrør fra luftfilter og spray på egnet rensemiddel for innvendig rengjøring av gasspjeld, mulig det er mye skitt her fra veivhusventilasjon
Harald
-
-

Post by Harald »

Jeg betviler at vakuumlekkasjer er årsaken til at bilen stopper - om ikke du finner en større slange på innsuget som har hoppet av.. men vakuumlekkasjer fører gjerne til økt drivstofforbruk. Du kan spraye litt startgass på samtlige pakninger og skjøter på innsuget når motoren går på tomgang. Hvis gangen endrer seg noe som helst så har du funnet en lekkasje.

Et hett tips er å få tak i en annen hjerne til bilen...helt generelt så KAN disse bli dårlige og forårsake mye problemer. Hjernen må selvfølgelig komme fra samme biltype og ha samme delenr. Er du heldig så er dette feilen og du må da søke opp riktig del på et bilopphuggeri og betale noen hundrelapper for den. Hvis du har startsperre så må hjernen kodes til startsperren om jeg har forstått riktig. Har du ikke startsperre så er det bare å plugge i ny hjerne uten noe fuzz.

Uansett hadde det vært lurt å koble opp vagcom og lese av verdier for å se om ting ser OK ut eller ikke.

Ellers har du selvfølgelig sjekket at jordingspunkter er bra?
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Renax
-
-

Post by Renax »

Om begge tempsensorer er nye, (og riktige, er vel hvertfall 5-6 forsjellige som passer fysisk om hverandre, men de gir feil verdier)
Er de koblet riktig, og er ledningsnettet helt. I og med at du sier vanntempnåla i dash ikke virker, og det er koblet ny fra biltema isteden for å fikse den orginale vil jeg med 100% sikkerhet si at deler av dette ikke er i orden. Tempsensor til hjernen kan fungere selv om den til instrumentet ikke gjør det, men av erfaring har tidligere eier klusset til begge i forsøk på å fikse en.

Mange bra tips, vaakumlekk finner du ikke alltid med startgass, kver slange må sjekkes nøye og evt byttes ved tvil. De koster så lite at det er bedre å bytte en for mye.

Sjekk også ved gasspjeld, (med tenning av) hør etter et lite klikk når du gir gass og slipper tilbake til stoppunktet. Er en microbryter på gasspjeldet som gir beskjed til tomgangsmotoren at nå må den gjøre noe... den kan flytte seg litt.

95mod vil jeg tippe har startsperr, men det kan du se på nøkkelen..

Mapsensor er også klassisk feil, sammen med lambda.

Alle mulige feil det kan vere (bortsett fra tomgangsventilen) vil føre til høyere drivstoffforbruk og avgass sannsynligvis utenfor normale verdier, så det har ingen hensikt å måle avgass. Dette er også det som gjør det vanskelig å feilsøke, alle mulige feil fører til akkurat samme symptomer.

Om du får hjelp av noen med Vagcom, så kan det nok løses med det, men han som styrer apparatet må vite hva han ser på, da f.eks feil verdi på tempsensor eller mapsensor også vil slå ut på feil lambdaverdi.

Magica1974

Post by Magica1974 »

Her var det mye gode forslag og tips. Tar litt tid å gå igjennom alle sammen, men jeg skal starte systematisk.
Plugg-skiftet i går, førte til en bitteliten endring, faktisk. Den stopper ikke like ofte, men stopper fortsatt mye.
I dag tenkte jeg å gå over alle ledninger og sjekke jordinger.
Jeg innbiller meg at det kan være en jordingsfeil også, fordi jeg satte inn nye høyttalere for noen uker siden og når jeg dro kablene under dashbordet og i det de subbet borti karosseriet, gnistret det.
I tillegg har det også hendt 2 ganger at frontlysene kutter ut. Som om det er dårlig kontakt...
Mye greier med gammal bil. Men ellers virker det som om drivverk og motor er bra. Minimalt med rust og hel og fin ellers.
Jeg vet dessverre ikke hva vagcom er, eller hvordan "hjernen" ser ut, heller ikke coil, lambda og flere ting her, men jeg får google det. Hehe. Jeg lærer hele tiden, men det er ikke noe kvinnfolkjobb merker jeg. Hardt å skru bil!
Mapsensor tror jeg rett og slett jeg skal bytte også...

Tusen takk, jeg oppdaterer etter hver endring. Hehe :)
kennyeh88
-
-
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525

Post by kennyeh88 »

Har du byttet så enkelt som bensinfilter?luftfilter?

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Typisk jordfeil plass er vel ledningspølsa som går ut i døra. Vil muligens forklare de periodevis dårlige lysa (var likt hos meg), men vet ikke om tomgangen.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Frontlys som kutter ut... Hvis det er KJØRELYS som kutter ut, og kupévifta stopper samtidig, ville jeg holdt en knapp på tenningslåsbryteren.

Motor stopper... Kan være verdt å åpne relé nummer 3 (tror det skal være merket 30) og se på arbeidskontakten om den er brent (samme feil symptom som 109 relé på 2,5tdi)

Sent fra min S50 via Tapatalk
Renax
-
-

Post by Renax »

Magica1974 wrote:Jeg lærer hele tiden, men det er ikke noe kvinnfolkjobb merker jeg.
Tullprat. Du blir skitten på fingrene, og der er ikke en optimal arbeidsstilling å stå bøyd over motorrommet. Men slik feilsøking og bytting av smådeler krever ingen spesielle kjønnsdeler, og heller ikke noe muskler.

Forøvrig: hvordan går motoren ved halv og fullgass? Og er det vesentlig forsjell fra 90% til fullgass?
(Her kan vi utelukke endel enkle ting)

Starter den alltid lett etterpå?

stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Det første jeg ville gjort er å lese ut verdier i sanntid. Spesielt hva slags temperatur hjernen får beskjed om at det er i innsugslufta og i kjølevannet. Verdiene kan se greie ut under en diagnose, men så kan det hende at sensoren sier at det blir kaldere og kaldere selv om det blir varmere og varmere.
Oppfører den seg likt når det er kuldegrader ute? Hvis det ikke har noe å si om det er kaldt eller varmt så kanskje det ikke er en tempsensor allikevel. MEN, er sensorene kjøpt orginale fra VW? Det er faktisk ganske viktig at det er riktig sensor til akkurat din bil. Så ville jeg fjernet biltema tempmåleren og fått den orginale til å virke. Hvis ikke det hjelper så ville jeg prøvd å låne en luftmassemåler fra en annen bil som er i orden.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Magica1974

Post by Magica1974 »

Nå gir jeg meg ende over. I dag fungerte begge tempmålerene i dashbordet, men bilen rister og hoster når man kjører. Ikke bare på lavt turtall. I tillegg begynte servoen å kutte ut. Det måå være noe elektrisk her, men det høres virkelig også ut som det er noe alvorlig galt med bensinfordelinga.
Puh, jeg knakk opp en gammel prolaps i går, så i dag klarer jeg ikke skru mer.
Akkurat i dag, selger jeg denne billig. Bud mottas. Takk :-)
Renax
-
-

Post by Renax »

Servoen er ikke eletrisk...

Men hele greia er sikkert noe en som har peiling på gamle VW bensin kan feilsøke og fikse iløpet av en time. 90% av feilsøking er å lære seg å kjenne motoren...

Jeg vil enda tro at det er i vanntempkretsen noe er feil, men heller mot at sensorene/hjernen har dårlig jording. Dette måles med multimeter uten å skru en skrue...

Magica1974

Post by Magica1974 »

Ok? Høres ut som noe jeg gjerne sjekker i morgen. Har et multimeter her, men hvordan måler jeg det? :-)
Renax
-
-

Post by Renax »

Må søke opp koblingsskjema for å finne ut hvilken farge de forsjellige ledningene har, men sensorene har ofte en forsyning som skal vere rundt 10v, og en jord.
Uten koblingsskjema kan du starte å se etter brune kabler. Om ikke VW har gjort noen unntak på denne bilen skal alle brune kabler ha +-0 ohm til batteripol -

Post Reply