Tips for å unngå å bli låst ute?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Re: Tips for å unngå å bli låst ute?

Post by Renax »

Drittsekken wrote:
Renax wrote:Om starteren er dårlig vil jeg si den beste løsningen er å overhale/bytte starteren. Og været i Norge nå kan vel neppe kalles ekstrem kulde...
Synes dette argumentet, og mange lignende, er litt drøye.
Dette vil da si at det ikke er fornuftig å ha en kilereim i reserve, tenningslåsbakstykket, spylervæske, lyspærer, eller andre ting som man kan trenge fordi man skal til en hver tid ha bilen så tipp topp stand at man har skiftet alle disse tingene i god tid før de kan ryke. Man kan jo like godt kjøpe ny bil hvert år. Ikke alle som har råd til det. En nøkkel i lomma (eller andre løsninger) er mye billigere enn å passe på at det aldri kan skje noe uforutsett med bilen mens man er ute og kjører.

Jeg har selv hatt problemer med låsen, det var en ganske kjip ting de dagene/ukene til jeg fant årsaken og hadde fått fikset det. Denne tiden hadde jeg en alltid en nøkkel i lomma, selv om jeg normalt tar med meg nøkkelen når jeg går ut. Men av og til hopper jeg ut av bilen for å åpne en grind, lempe noe inn i bilen, kjøre ut lapper i postkassene til hele bygda, o.s.v. Lett å glemme seg av.

Nå ganske nylig fikk jeg start problemer på bilen og turdte ikke å stoppe motoren når jeg leverte i barnehagen for der er det ikke mulighet å renne igang, som jeg kan hjemme. Dette viste seg å være glødepluggene, men frem til jeg fant ut av dette, og kom meg til byen og fikk tak i nye, og fant tid til å skiften dem så var det veldig greit å ha en nøkkel i lomma slik at jeg kunne gå fra bilen uten å måtte risikere å gå hjem.

Jeg har hverken råd eller gidder å ringe til veihjelp og verksted hver gang jeg ikke får start på bilen. Ja, jeg har en gammel bil, men det har vel alle på dette forumet (T4 gruppen).
Jeg kjører T3, og har kjørt med både reimer, el-deler og fullt verktøyskrin i bilen stort sett alltid. Pleier også å ha en reservenøkkel i gjemt et hemmelig sted i bilen.
Du kjører vel ikke rundt med ekstra kilereimer og tenningsbakstykke i lomma?
Jeg ser poenget med å ha ekstra nøkkel med når man har problemer med starten, slik at man kan låse bilen mens den står på tomgang, eller i en periode hvor døra låser seg selv.
men som permanent løsning, eller "just in case" synes jeg det virker tungvindt.

Nøkkel tapet fast under bilen et fornuftig sted så er du også forsikret om du mister nøkkelen...

Men for all del, postmenn og alle andre får gjøre det de selv føler fornuftig, så kan jeg gjøre som jeg vil. [emoji4]
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Jeg kjører T3, og har kjørt med både reimer, el-deler og fullt verktøyskrin i bilen stort sett alltid. Pleier også å ha en reservenøkkel i gjemt et hemmelig sted i bilen.
Du kjører vel ikke rundt med ekstra kilereimer og tenningsbakstykke i lomma?
Jeg ser poenget med å ha ekstra nøkkel med når man har problemer med starten, slik at man kan låse bilen mens den står på tomgang, eller i en periode hvor døra låser seg selv.
men som permanent løsning, eller "just in case" synes jeg det virker tungvindt.

Nøkkel tapet fast under bilen et fornuftig sted så er du også forsikret om du mister nøkkelen...

Men for all del, postmenn og alle andre får gjøre det de selv føler fornuftig, så kan jeg gjøre som jeg vil. [emoji4]
Taxus_baccata
Car: \97 t4 ombygd til 01/02 syncro, 2,5 TDI

Post by Taxus_baccata »

Et annet tips er å være glemsk OG ha en sidedør som bare later som den låser seg. Har bare blitt låst ute en gang. Den ene gangen jeg glemte å ta ut nøklene. Bilen var ikke på engang!

Forøvrig så er Falck veldig kjekt, der har du ubegrensa redninger, og tro meg, når bilene er lunefulle er det jækla gull.
danglund
Car: T4

Post by danglund »

Det viser seg at problemet er låsekassa i sidedør er problemet. Låser ikke alltid opp. Ikke alltid igjen. Noen ganger låser den av seg selv når man smeller igjen døren.
--
2003 T4 Multivan
Post Reply