Tips for å unngå å bli låst ute?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
danglund
Car: T4

Tips for å unngå å bli låst ute?

Post by danglund »

Jeg har hatt min T4 Multivan i bare et par uker og har allerede klart å låse meg ute. Parkerte fornøyd i går kveld etter 4 timer med vask og rens av interiøret. Med bilen i gang går jeg bak for å hente noen saker og så går jeg ut sidedøren og lukker den. Da var det gjort. Bilen går og alle dører er låst. Ringte NAF som åpnet døren på få minutter. Har bare 2 gratis veihjelp igjen, så jeg må finne en permanent løsning. Dette kommer jeg til å gjøre igjen.

Er det noe man kan gjøre for å unngå at dørene låser? Jeg ønsker styre dette manuelt med sentrallåsen (alle låser virker).

Jeg antar at det er noe smart logikk som går feil fordi dørsensorer ikke får med seg om en dør har vært åpnet eller ikke. F.eks. får jeg ikke kupelyset til å gå på når man åpner førerdøren.
--
2003 T4 Multivan
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Tips for å unngå å bli låst ute?

Post by Der Postmeister »

Feilen ligger jo da bla,i lysbryteren som du allerede vet ikke registrerer at døra,har,vært åpna. Løsningen som jeg alltid bruker uansett trøbbel eller ikke, er å alltid ha to nøkler på meg. En i tenninga og en i lomma. Til enhver tid.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Tenker at det er en fjær i låsekassa i i en av framdørene som er knekt slik at låseknappen faller ned og dørene blir låst. Noen har laget ny fjær selv, noen har kjøpt på E-bay og de fleste har kjøpt ny låsekasse fra Møller.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Mange som har hatt problemet med utslitt fjær i låsekassen i fører/passasjer dør.
Sjekk http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=22982

I den tråden har jeg også en link til litt mer detaljer om hvordan jeg løste problemet. Ser at dette var i 2010 og kan nevne at denne fiksen fungerer fortsatt.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Benkø
-
-
Car: Vw Multivan 2003

Post by Benkø »

Jeg har ALLTID en liten åpning på vinduet(nok til at jeg akkurat får dratt i låsetappen) hver gang jeg går ut av bilen med motoren i gang.
Tør ikke ta sjanse på at lillegutt på 3 år plutselig blir innelåst mens jeg skal sette meg inn foran.
Og ja, den låser seg støtt og stadig :-)
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Min bil låser seg aldri av seg selv:-P

Men på T5 har jeg problem med at venstre skyvedør låser seg.
danglund

Post by danglund »

To nøkler er selvsagt smart. Jeg fikk bare med én nøkkel. Er det mulig å slipe en billig ekstranøkkel som ikke har en kostbar, kodet trykkert (keyfob) til sentrallås? Eller er det noen begrensning/regler angående kopi av bilnøkler?

Takk for tips angående låsekasse. Jeg fant noen av disse trådene via søk, men det ser knotete ut å fikse dette selv.

Er det slik å forstå et den normalt sett ikke låser seg?
--
2003 T4 Multivan
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Den skal vel ikke normalt låse seg. Det som jeg har hørt skjer, og som skjedde på min, var at en fjær inne i låsen var knekt eller slitt slik at den ikke klarer å holde låsetappen (den fysiske som stikker opp ved vinduet) skikkelig oppe. Når denne skyves ned låses bilen. Hos meg var det slik at den var veldig slakk, normalt holdt den seg oppe, men hvis jeg gikk ut av bilen og smalt igjen døren kunne den sige ned. Også når jeg kjørte på humpete veier, så kunne den låse seg. Etter at jeg gjorde fiksen med denne fjæren har jeg kun hatt ett tilfelle der den låste seg av seg selv, det var etter bare et par dager og årsaken var at fjæren hadde hoppet av. Etter det har jeg ikke hatt problemer de siste 4 årene.
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Der Postmeister
-
-

Ledningsbrudd og sentrallåsmotorer og lager krøll, men slik som han forteller det, ville jeg satsa på dørbryteren aller først.

Audi har et emne du kan bruke uten å programmere opp. Mulig VW og har, men jeg fant et Audi som jeg har brukt på fruens T4 som dørnøkkel. Og kun til det. Bilen starter, men går ikke med den nøkkelen. Koster ikke stort. Jeg anbefaler alle med VW og sentrallås å ha to nøkler uansett med seg. Evt senke sideruta før di går ut av bilen
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
danglund

Post by danglund »

Vindu er smart, ja. Men, i går kveld regnet det hunder og katter. Det var litt av grunnen til at jeg valgte å la bilen gå og så spasere bak og pakke der (litt stas å kunne gjøre dette siden det er først gang jeg har hatt denne type bil). Da kunne jeg pakke i tørr og varm bil.

Det er jo mulig at jeg har låst førerdør under kjøring. Ærmen-i-kærmen er jo obligatorisk på denne typen bil. Fort gjort å trykke ned knappen uten at man merker det. Jeg skal kjøpe meg ekstra dørnøkkel for å kunne bryte meg inn. Og så skal jeg teste litt mer hvilke situasjoner som gjør at man kan låse seg ute (med et vindu nede denne gangen).
--
2003 T4 Multivan
oysts

Post by oysts »

Tror jeg har hatt alle problemene som går ann å ha med sentrallåsene..... Gjør som Postmeister foreslår. Bytt først følerene på dørene der det ikke kommer kupelys. Neste steg er låsekassene og til slutt ledningdbrudd.

Jeg fikk slipt to nøkler hos min lokale låsesmed som jeg har i reserve. De kan kun låse opp dørene, ikke starte bilen. Tror jeg betalte 120,- for begge to....
Koop
-
-
Car: T4 LWB
Phone: 45099798

Post by Koop »

Sliping av nøkler til disse gamle bilene koster ikke noe særlig selv på møller. Koding er det som koster.
Jeg gjetter på låsekasse i førerdør eller skyvedør, vanlig at de blir slappe og faller ned når man lukker døren.
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Renax
-
-

Post by Renax »

Synes det virker tungvindt å ha med en ekstra nøkkel til alle tider, å ha en gjemt på et lurt sted (til bruk i nødstilfeller) er nok lurt uansett, men den beste løsningen på daglig basis må vel vere å ta nøkkelen ut av tenninga og putte den i lomma? Da slipper man som en bonus vibrasjoner, lyd og eksos fra en motor som står på tomgang... hva er problemet med dette?
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Alt avhengig av hva slags forsikring man har, så kan trenger det ikke bli så himla dyrt for ett sett nye nøkler slipt opp og direkte utlevert fra Møller.

-800,- skal mitt selskap ha for den jobben, sarem.
danglund

Post by danglund »

Renax wrote:(Ta ut nøkler) Hva er problemet med dette?
Jeg hadde lånt bort bilen tidligere på dagen og den ble levert med et par dråper diesel på tanken. Det førte til startproblemer og nesten tomt batteri. Da jeg parkerte på samme plass hvor jeg tidligere på dagen hadde klødd meg fælt i huet fordi bilen ikke ville starte fikk jeg en dårlig magefølelse.

Kombinasjonen av pøsregn, lovlighet av å stå der og en bil jeg ikke visste om ville starte eller ikke gjorde at jeg pakket sakene og gikk ut sidedøren. Idiotisk :mrgreen:
--
2003 T4 Multivan
BREDA

Post by BREDA »

Renax wrote:men den beste løsningen på daglig basis må vel vere å ta nøkkelen ut av tenninga og putte den i lomma?
Jeg kan ikke få sagt hvor enig jeg er i dette. Er vel stort sett sånn de aller fleste i hele verden unngår å bli låst ute av bilen. Hvorfor lage masse andre spesialløsninger når det er så ufattelig enkelt å ta nøkkelen ut av tenningslåsen?? :roll:
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Post by Jørre »

BREDA wrote:
Renax wrote:men den beste løsningen på daglig basis må vel vere å ta nøkkelen ut av tenninga og putte den i lomma?
Jeg kan ikke få sagt hvor enig jeg er i dette. Er vel stort sett sånn de aller fleste i hele verden unngår å bli låst ute av bilen. Hvorfor lage masse andre spesialløsninger når det er så ufattelig enkelt å ta nøkkelen ut av tenningslåsen?? :roll:
Enig :)
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
Der Postmeister
-
-

Hørt om varedistribusjon? Aviskjøring? Dårlig batteri/starter? Ekstrem kulde? Etc. Det finnes massevis av grunner til å ha en ekstra nøkkel i lomma. Og akkurat det kan knapt kalles spesialløsning...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
BREDA

Post by BREDA »

Jo, det kalles spesialløsning når stort sett alle andre klarer seg uten 2 nøkler. Samtidig så er jo alle de punktene du nevner situasjoner der man selv velger å låse mens bilen går på tomgang. Jeg ser ihvertfall ikke hva for eks en dårlig starter skal utgjøre i hverdagen slik at man har behov for 2 nøkler. Jeg kjører selv aviser for tiden, og klarer det helt fint med 1 nøkkel. Er man våken i hverdagen, så klarer man helt fint å ta med seg nøkkel ut av bilen, ergo ikke behov for en til i lomma.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Dumt å ta med nøkkel ut av bilen (ergo stoppa motor) om starter er dårlig. Da vil man helst la motor gå. Når den da kan låse seg hva tid som helst, ja da er en nøkkel i lomma en grei vei inn i bilen.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Renax
-
-

Post by Renax »

Om starteren er dårlig vil jeg si den beste løsningen er å overhale/bytte starteren. Og været i Norge nå kan vel neppe kalles ekstrem kulde...
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Kan være flere grunner til at det ikke er utført på enkelte tidspunkt. Inntil den er skifta må man uansett ta hensyn til det.
Det virker for meg som at det er vanskelig å forstå ønsket med å ha nøkkelen konstant i tenninga, de som er så motstander av det kan heller prøve å forstå ønsket om det før de dømmer behovet for "nøkkel i lomma" som den dårligste utvei. Har sjøl jobba med utkjøring av varer som leveres ikke bare på dør, men helt inn i hus og hjem. I dårlig vær er det håpløst å bevare bilen duggfri om den stoppes for hver stopp. Å la bilen gå er enkleste løsning, der hvor det er trygt.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Der Postmeister
-
-

Det er en sak til som vi som har jobba på VW har vært borti, og det er nøkler som plutselig Ikke lengre virker. Altså startsperrefunksjonen som slår inn. Da kan det være jævlig ok å ha reservenøkkel i lomma i 30blå på sokna klokka 0300 natt til lørdager feks.

så uansett hvor lite interessant det virker for de med fobi mot noe i lomma, så er faktisk en liten nøkkel uansett lurt å ha tilgjengelig. Det kan spare deg for Viking og anna trøbbel på andre måter og enn akkurat det å låse seg ute...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Renax wrote:Om starteren er dårlig vil jeg si den beste løsningen er å overhale/bytte starteren. Og været i Norge nå kan vel neppe kalles ekstrem kulde...
Synes dette argumentet, og mange lignende, er litt drøye.
Dette vil da si at det ikke er fornuftig å ha en kilereim i reserve, tenningslåsbakstykket, spylervæske, lyspærer, eller andre ting som man kan trenge fordi man skal til en hver tid ha bilen så tipp topp stand at man har skiftet alle disse tingene i god tid før de kan ryke. Man kan jo like godt kjøpe ny bil hvert år. Ikke alle som har råd til det. En nøkkel i lomma (eller andre løsninger) er mye billigere enn å passe på at det aldri kan skje noe uforutsett med bilen mens man er ute og kjører.

Jeg har selv hatt problemer med låsen, det var en ganske kjip ting de dagene/ukene til jeg fant årsaken og hadde fått fikset det. Denne tiden hadde jeg en alltid en nøkkel i lomma, selv om jeg normalt tar med meg nøkkelen når jeg går ut. Men av og til hopper jeg ut av bilen for å åpne en grind, lempe noe inn i bilen, kjøre ut lapper i postkassene til hele bygda, o.s.v. Lett å glemme seg av.

Nå ganske nylig fikk jeg start problemer på bilen og turdte ikke å stoppe motoren når jeg leverte i barnehagen for der er det ikke mulighet å renne igang, som jeg kan hjemme. Dette viste seg å være glødepluggene, men frem til jeg fant ut av dette, og kom meg til byen og fikk tak i nye, og fant tid til å skiften dem så var det veldig greit å ha en nøkkel i lomma slik at jeg kunne gå fra bilen uten å måtte risikere å gå hjem.

Jeg har hverken råd eller gidder å ringe til veihjelp og verksted hver gang jeg ikke får start på bilen. Ja, jeg har en gammel bil, men det har vel alle på dette forumet (T4 gruppen).
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Renax
-
-

Post by Renax »

Drittsekken wrote:
Renax wrote:Om starteren er dårlig vil jeg si den beste løsningen er å overhale/bytte starteren. Og været i Norge nå kan vel neppe kalles ekstrem kulde...
Synes dette argumentet, og mange lignende, er litt drøye.
Dette vil da si at det ikke er fornuftig å ha en kilereim i reserve, tenningslåsbakstykket, spylervæske, lyspærer, eller andre ting som man kan trenge fordi man skal til en hver tid ha bilen så tipp topp stand at man har skiftet alle disse tingene i god tid før de kan ryke. Man kan jo like godt kjøpe ny bil hvert år. Ikke alle som har råd til det. En nøkkel i lomma (eller andre løsninger) er mye billigere enn å passe på at det aldri kan skje noe uforutsett med bilen mens man er ute og kjører.

Jeg har selv hatt problemer med låsen, det var en ganske kjip ting de dagene/ukene til jeg fant årsaken og hadde fått fikset det. Denne tiden hadde jeg en alltid en nøkkel i lomma, selv om jeg normalt tar med meg nøkkelen når jeg går ut. Men av og til hopper jeg ut av bilen for å åpne en grind, lempe noe inn i bilen, kjøre ut lapper i postkassene til hele bygda, o.s.v. Lett å glemme seg av.

Nå ganske nylig fikk jeg start problemer på bilen og turdte ikke å stoppe motoren når jeg leverte i barnehagen for der er det ikke mulighet å renne igang, som jeg kan hjemme. Dette viste seg å være glødepluggene, men frem til jeg fant ut av dette, og kom meg til byen og fikk tak i nye, og fant tid til å skiften dem så var det veldig greit å ha en nøkkel i lomma slik at jeg kunne gå fra bilen uten å måtte risikere å gå hjem.

Jeg har hverken råd eller gidder å ringe til veihjelp og verksted hver gang jeg ikke får start på bilen. Ja, jeg har en gammel bil, men det har vel alle på dette forumet (T4 gruppen).
Jeg kjører T3, og har kjørt med både reimer, el-deler og fullt verktøyskrin i bilen stort sett alltid. Pleier også å ha en reservenøkkel i gjemt et hemmelig sted i bilen.
Du kjører vel ikke rundt med ekstra kilereimer og tenningsbakstykke i lomma?
Jeg ser poenget med å ha ekstra nøkkel med når man har problemer med starten, slik at man kan låse bilen mens den står på tomgang, eller i en periode hvor døra låser seg selv.
men som permanent løsning, eller "just in case" synes jeg det virker tungvindt.

Nøkkel tapet fast under bilen et fornuftig sted så er du også forsikret om du mister nøkkelen...

Men for all del, postmenn og alle andre får gjøre det de selv føler fornuftig, så kan jeg gjøre som jeg vil. [emoji4]
Post Reply