dårlig eksosanlegg årsak til startvansker, og "Dau" motor

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
AIDaniel
Car: T4 1993 Syncro Lang versjon
Phone: 90942899

Post by AIDaniel »

Tenker bare å dele min erfaring med dere, slik at kanskje noen andre som opplever samme problemer kan få hjelp. Ihvertfall sette igang tanken om at eksosanlegget kan være årsaken

Jeg har ganske lenge kjørt med forholdsvis merkbar "frieksos" fra en del rusthull og slikt på fremst og midterste del av eksos anlegget.
Jeg har også lenge slitt med en veldig tungstarta bil.... Har skifta alle glødepluggene, tok å skifta registerreima, dieselpumpereima og vannpumpe samtidig som jeg skifta alle glødepluggene. Ny Olje på Motor, og hadde bilen inne på merkeverksted for kontroll av veiv og kam instillingene, samt kontroll og justering av diselpumpa etter at reimene var skifta.
Uansett Bilen har vært skikkelig tungstarta... snakker om å file 5-10 sekunder før han tok etter å starte.
I tillegg var bilen blitt veldig "slapp". Føltes som om halvparten av hestekreftene var dau....

Skifta eksosanlegget i dag... Motoren starter momentant..... Og går som ei kule igjen. :o (er jo å ta litt i det da, all den tid det kun er en 2,4 AAB motor..)

Jeg konkluderer med at sannsynligvis har eksosanlegget vært potte tett en eller annen plass, og rett og slett "kvelt" motoren.... og at den i det hele tatt har startet og gått, har vært p.g.a. frieksosen.... :?
Skulle jo skjemmes som har hatt det sånn... LOL

Men heldigvis... Da er det ikke noe merkelig feil med dieselpumpa likevel :) :)
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Re: dårlig eksosanlegg årsak til startvansker, og "Dau" moto

Post by Bugman »

Alltid bra å lese at ting ordner seg!

Men fant du ut hvor eksosanlegget ditt evt. var gått tett?
Kjekt å vite!
AIDaniel

Post by AIDaniel »

De gamle eksosanlegg delene er foreløpig bare kastet i samlehaugen bak garasjen :p Skal se om jeg får forsket på dette i løpet av ett par dager :)
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Jeg har hatt akkurat samme opplevelsen. Eksosen var av ved første bøy og den gikk drit dårlig. Det var ikke tett, men når jeg fikk skjøtet det så kom kreftene tilbake.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Jeg kjørte med hull ved første bøy og bakerste lyddemper lå i en søppeldunk ved Trollstigen. Jeg merket ingen forskjell i krefter.
GeeForce
-
-
Car: Nå: -11 Caddy 2,0 TDI 4M Solgt: -99 T4 2,5 TDI

Post by GeeForce »

Rustet av etter katalysatoren, ingen merkbar endring, annet enn at jeg hørtes ut som en stor Scania i tunnelene.... :-P
*Solgt* -99 VW Caravelle T4B 2,5 TDi 102 hk
-11 VW Caddy Maxi 2,0 TDI 4Motion
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Men det er forskjell på 2,4 og tdi. Trådstarter har 2,4.
Indian og GeeForce: Snakker dere også om 2,4?
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

stste wrote:Men det er forskjell på 2,4 og tdi. Trådstarter har 2,4.
Indian og GeeForce: Snakker dere også om 2,4?
Nope. TDI. :)
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Tdi har best av mest mulig fritt utløp etter turbo. En sugemotor, som 2.4, er avhengig av god flow i eksosen. Det sørger for effektiv tømming av hver sylinder når eksosventilen åpner, og skaper et undertrykk som suger inn ny og ren luft til neste sekvens. Det oppstår ved god fart i eksos i et lengre rør, lekkasje tidlig i eksosen kan gi dårlig flow.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
AIDaniel

Post by AIDaniel »

Det som jeg synes er mest "underlig", mest fordi jeg aldri hadde tenkt tanken, er at problemet med veldig tungstarta motor er borte. Kjenner ikke til de fysiske grunner til at det henger sammen, men realiteten er nå ihverfall der. Skifte av Olje på gearkassen, og skifte av eksosanlegg, så starter plutselig motoren igjen på omtrent første turn :) Og Oljen på Gearkassen nekter jeg plent for skal ha hatt noe å si på den saken.
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Re: dårlig eksosanlegg årsak til startvansker, og

Post by Bugman »

Neergård wrote:Tdi har best av mest mulig fritt utløp etter turbo. En sugemotor, som 2.4, er avhengig av god flow i eksosen. Det sørger for effektiv tømming av hver sylinder når eksosventilen åpner, og skaper et undertrykk som suger inn ny og ren luft til neste sekvens. Det oppstår ved god fart i eksos i et lengre rør, lekkasje tidlig i eksosen kan gi dårlig flow.
Har man hull langt fremme i eksos-anlegget, vil man pga. av farten på avgassene suge inn friskluft, noe som gir utslag på en evt. avgassmåling.

Avgass-anlegget bør således ikke gi restriksjoner i flow pga underdimensjonering.
I tillegg til å lede ut avgassen (helst) bak, bør anlegget også ha tilfredstillende støydempende egenskaper.

Og på noen (riktignok laste-) biler, går eksosen nesten rett i potta og munner ut foran høyre forhjul.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: dårlig eksosanlegg årsak til startvansker, og

Post by Neergård »

Bugman wrote:
Neergård wrote:Tdi har best av mest mulig fritt utløp etter turbo. En sugemotor, som 2.4, er avhengig av god flow i eksosen. Det sørger for effektiv tømming av hver sylinder når eksosventilen åpner, og skaper et undertrykk som suger inn ny og ren luft til neste sekvens. Det oppstår ved god fart i eksos i et lengre rør, lekkasje tidlig i eksosen kan gi dårlig flow.
Har man hull langt fremme i eksos-anlegget, vil man pga. av farten på avgassene suge inn friskluft, noe som gir utslag på en evt. avgassmåling.

Avgass-anlegget bør således ikke gi restriksjoner i flow pga underdimensjonering.
I tillegg til å lede ut avgassen (helst) bak, bør anlegget også ha tilfredstillende støydempende egenskaper.

Og på noen (riktignok laste-) biler, går eksosen nesten rett i potta og munner ut foran høyre forhjul.
Så lenge man snakker om sugediesel så trenger man alt det undertrykk man kan få av farten på eksosen helt inn til manifold og ventiler.
Når du da får hull i potta og drar inn frisk der, mister du en del av undertrykket som er med på å sørge for evakuering av avgasser fra sylinderen og igjen "forlade" undertrykk i sylinderen før innsugstakten starter.
Så det kan godt være sammenheng mellom disse.

Derimot en turbo vil sørge for denne effekten alene, og all eksos ut fra turbo er hensiktsmessig å få vekk lettest mulig, raskest mulig. Gjerne bak eller foran et forhjul :)
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Post Reply