Fastrustede bremseklosser på T3

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Oddgeir

Fastrustede bremseklosser på T3

Post by Oddgeir »

Skal slepe reservedels-kjerra til verksted for å se om den kan reddes som bil. Ene hjulet bak sitter helt fastlåst.

Trommelens bremsesylinder som sitter, bremsebånd som er fastrustet? Hvordan løsner jeg den, da? Noen som har tegninger, skisser, tips?

Oddgeir
Et digijet-vrak her og et digijet-vrak der. Det kan bli skilter på en bil av det med litt innsats! Jeg har tre av dem hvorav ingen Carat...
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Fastrustede bremseklosser på T3

Post by Der Postmeister »

banke på felgen eller trommellens forside feks. Grave vekk rusta mellom trommel og bakplate feks. Skal du ikke ha noe av dette, er det jo bare å dundre å slå. Snekkerhammer duger ikke. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Oddgeir

Post by Oddgeir »

Har hentet hjem 8-kilo`s slegga. Den blir kanskje tatt i bruk om om bruk av sand-klubbe kommer til kort... Og lest litt på

http://wiki.club8090.co.uk/index.php/Main_Page

Ser ut til å kunne bli problematisk å få dette fra hverandre...

Bare sånn for å ha spurt, har du en trommel liggende? Har du "heile driden" liggende? Fra hjullager-hus og fremover` Inkludert hjulaksling? Noen i nærområdet som har dette i overskudd?

Så er spørsmålet, hvordan tar jeg "heile driden" av hjulopphenget? Noen som har sprengskisser, tegninger, bilder, tips til å ta av, ta fra hverandre, overhale bakre hjulnav?

Haynes 8*4 scannet og blåst opp... Jamnfør 8*6, om jeg ikke får trommelen løs ser det ut til at jeg må demontere drivaksel. Isj....

Tips og bekreftelser på ovenstående mistanke mottas med takk.

Oddgeir
Et digijet-vrak her og et digijet-vrak der. Det kan bli skilter på en bil av det med litt innsats! Jeg har tre av dem hvorav ingen Carat...
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Har alt men ikke løst pr idag.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

har alt liggende løst

Image
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Oddgeir

Post by Oddgeir »

Kakket i lengre tid med baksida ev en hobby-øks. No go. Sjekket og fikk løs skruene som holder hjullager-huset, lite vits i å prøve seg på Unbrako-boltene om man likevel sitter fast.

Prøvde å komme til Unbrako-boltene, no go. Masse dritt i hullene, må skjære av Unbrako-nøkkelen for å kunne montere den inn i en forlenger. Vinkelsliperen ligger på hytta...

Mer innsats med kakke-øksa og sand-klubba. Fortsatt no go. Isj....

På tide å reise på hytta for å hente vinkelsliperen, både for Unbrako-nøkkelens del og for å skjære opp trommelen om jeg likevel ikke får løs boltene.

Hmm, slegga... Var litt uforsiktig med akslingen, dasket til den slik at den forsvant innover. Ups.... La oss håpe det er litt plass i kulenavene på både motor- og hjullager sidene slik at det ikke kom til noen skade...

Trekke den ut igjen ved hjelp av låsemutteren. Tight opp, slakk av, tight opp, slakk av, tight opp, slakk av.

Og hjulet går rundt! Henger på bremsebånede, javel. Men ikke fastlåst lengre.

Hva pokker var det nå jeg gjorde som var riktig!??

Oddgeir
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Og den henger ikke på brekket, Oddgeir?

Når du har løsnet de to små skruene som trommelen er festet til navet med, skal du normalt kunne dra av trommelen med håndmakt...eh vha en liten hammer i det minste.
Med mindre der er noen grove slitekanter i ytterkant av trommel...

Hvis du løsner på sentermutteren (46mm, trenger lang latarm), så vil du kunne dra av trommel og navet sammen med hverandre. Det eneste som da holder tilbake er skoene.

Under ei av undergruppen her ligger et PDF-dokument, som faktisk er verkestdhåndbok - 900 sider, deromkring! :mrgreen:

Håper dette går greit etterhvert! :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Oddgeir

Post by Oddgeir »

Hang på brekket, ja. Om det var sylinderen som var treg eller bremsebåndene som var låst av andre årsaker, vet jeg ikke.

Bilen har stått i noen år så det var forventet at de hadde låst seg. Det var ikke forventet at de hadde låst seg så grundig at hjulene ikke ville løsne når bilen ble trukket frem og tilbake...

Takker for hjelpen!

Oddgeir
Post Reply