VW Westfalia California - Oppdrag klargjøring av BOB(ilen)

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Re: VW Westfalia California - Oppdrag klargjøring av BOB(ile

Post by Buss Marius »

Er dette egentlig en Joker1 som har fått byttet ut bagasjetrauet med den California saken, og fått på seg noen California merker?

Som du er innepå så er Skiboks konge til å ha lettere bagasje i. Det selges jo en del bokser på finn.no for 500-1000kr Pass bare på å kjøpe en lett boks, dvs unngå Skiguard og Packline. Etter som dere skal ha med ski, og sikkert ikke bare et par hver, så må dere uansett ha noe feste på taket. Jeg mener Gunzl har disse originale festene som monteres på siden av hevetaket, og så monterer man skistativet i det. På min Reimo er det bare boltet direkte gjennom hevetakettaket, enkelt og greit. Jeg vet ikke om avstanden mellom passer på min skiboks, som det ikke er mulig å regulere, så jeg vurderer å bytte ut "stativet" med to vinkeljern i aluminium, som er 50x50mm og 5mm tykk og går i nesten hele takets lengde, så monterer jeg stativet i disse og kan da flytte dem frem og tilbake etter behov. Det vanskeligste å få plassert i en camper er jo campingbord og stoler, jeg vet at enkelte har veldig flate stoler og bord, som de får plass til mellom madrass og hevetak, ellers så er det i skiboksen. Jeg har jo Reimo med plass under senga så jeg har ikke det problemet. I USA er det endel som har skiboks på hevetaket og mange har montert ekstra gassdempere for att det skal være letter å løfte taket
Nå skal dere tydelig vis følge siste rest av vinter nordover, så da blir det kanskje litt kaldt å sove med hevetaket oppe, så da må senga nede brukes, litt dumt da å ha denne skuffen under senga, men kan dere heller henge skuffene opp i takskapet? Den blir litt mindre og det sperrer utsikten gjennom innerspeilet, men gjør det lettere å "Bedda um" I kjøkkenbenken har dere denne muligheten: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=507102.
Noe av det dere må tenke på er tyverisikkring. Bilene er jo både lett å komme seg inn i og å få start på. Monter på ekstra hovedstrøm bryter og ev. en ekstra bryter på ledningen fra tenningslås til startreleet.
Midten av mars er neste helg, og dere har ikke mye tid før dere drar avgårde og sikkert 1052 ting som skal ordnes før dere drar, men en mulighet til å øke oppbevaringsplassen er som her:http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=397722 men det tar jo litt tid. Jeg vil tro dette er et rom som tyvene ikke så lett finner, kan jo passe for f.eks dyrt verktøy. Og ha for guds skyld, med ett brannslukkings apparat.

God tur :D

P.S. Hadde dere lagt inn i avataren hvor dere bor så kunne dere fått tips om hvor i nærområdet dere kan kjøpe ting og tang.
kris88
Car: VW T3 California, VW golf syncro

Post by kris88 »

Tusen takk for kjempe svar, Buss Marius!

Det stemmer at avreise er til helgen. Jeg har viet denne uken til siste klargjøring å pakking.

Den oppbevaringsløsningen over girkassen var jo helt genial!! Hadde jeg hatt masse tid, så kunne det vært et godt alternativ. Den andre tråden med den ekstra kjøkkenskoffen har jeg sett på, har tittet mye på thesamba etter gode løsninger. Men har funnet ut at tiden ikke strekker helt til desverre.

Når det gjelder skiboks så er det av den tunge men "fine" varianten (skiguard). Vi tenkte å begynne å pakke og deretter se om det er behov for takboks eller ikke.
Jeg har kjøpt thule "artificial rain gutter" som jeg skal montere på siden av hevetaket:

http://www.youtube.com/watch?v=ml7uj4efWhk

Også skal jeg handle thule 951-føtter med tilhørende stang imorgen.

Idag har jeg montert gassalarm på høyre siden av kjøkkenmodulen, tenkte det kunne være en grei sikkerhetsfeature og brannslukningsapparat finnes heldigvis i bilen fra før.

Jeg har også gjort ferdig ventilasjonsløsningen, det ble en tynn plate som kan monteres i takluken med en stor pc-vifte som kan plugges i 12V-uttaket jeg har montert i det ene skapet/lokket.

Image

Her er det doble 12V-uttaket.

Image

Sett fra oversiden:
Image
kris88

Post by kris88 »

Tenkte litt på det du sa om tyverisikring. Hva med å kjøpe denne:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... as-431122/
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

kris88 wrote:Avatar oppdatert!

Tenkte litt på det du sa om tyverisikring. Hva med å kjøpe denne:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... as-431122/
Det hjelper jo, men er jo ikke noe stort problem for en som vil ta bilen. De slår ned et kraftig skrujern i låsen og vrir det rundt.

Beste er noe som indikerer at det er alarm i bilen og helst at det også er en alarm. Dieselbiler kan immobiliseres ved å kutte Stopp/start signalet til dieselpumpa og noe rundt coilen kan gjøre en bensinbil ukjørbar. Enkelt ved hjelp av et rele hvor kabel fremover bare trenger å jordes for at motor skal starte.

Biltema har disse:

Image

Image

Du har det travelt så jeg ville satset på alarm merkene som ikke tar lang tid mens lysdiode ville jeg tatt senere. Så ville jeg ha spandert 500 på en enkel alarm senere.
Last edited by bjørn53 on 12 Mar 2013, 12:35, edited 1 time in total.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
kris88

Post by kris88 »

Ja skal se hva jeg finner på. Var innom Jula og der hadde de 50% på en rattlås så da var valge rett.
Det er ikke en 100% sikring, men det hjelper.

Har også fått tak i ny automatolje for kassa, noen som har erfaring med denne olja?

Image
Leste noe på thesamba.com om at noen hadde opplevd girkassehavari etter bytte av olje på automatkasse, men da må de vel ha valgt feil olje eller noe?
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Når en skifter olje så vil der kunne resultere i at all den dritten som ligger i kassen og har festet seg til vegger osv løses opp, for det er en av funksjonene som oljen gjør :-), og når da dette kommer inn i fine kanalene i girkassen så kan disse bli tette. Hvis du skifter på verksted så skal/bør de spule kassen for å sikre at dette ikke skjer.

Sent from my LT18i using Tapatalk 2
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Caravelle nord
-
-
Car: T3 1.6 TD,90,T3 1.6 TD,86 og T3 1.6 D,83(hugges)
Phone: 97100033

Post by Caravelle nord »

Ang oppbevaring inni bilen når dåkker fis rundt i Europa,så har JYSK bedroller i 2 størrelsa. Ta bilen me på nærmaste butikk,å prøv kordan typa såm gir bæst romutnyttelse og stabilitet under pakking.

Å når dåkker nærme dåkker Troms,så ring mæ,så tar vi en VW prat og kaffe før dåkker tar turen inn på www.polarzoo.no :D
Stig

http://pulversjaktblogg.blogspot.com/

1990 T3 1.6 TD Westfalia California Hig-Top.
1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.

Post by kris88 »

Har nettop kjøpt kasser på IKEA: SAMLA 45L

http://www.ikea.com/no/no/catalog/produ ... #/30102974

Passer perfekt med 4 sånne i bagasjerommet. (Bilder kommer)

Takk for tilbudet!
Vi tenkte å ta turen opp om Stetind (Norges nasjonalfjell) og da kunne det jo passe med en liten kaffepause :wink:

Når det gjelder automatoljeskift har jeg også bestilt filter til automatkassa. Så planen var å kjøre en tur for at kassa/olja blir varm før jeg tapper den også bytter olje og filter. Da vil vel den skitten som ligger igjen i kassa samle seg i filteret?
Jeg vet ikke når den kassa har hatt service sist så jeg må/bør vel ta oljeskift før jeg legger ut på ferden?
Caravelle nord
-
-

Post by Caravelle nord »

kris88 wrote:Takk for tilbudet!
Vi tenkte å ta turen opp om Stetind (Norges nasjonalfjell) og da kunne det jo passe med en liten kaffepause :wink:
Nu e Stetind 4 tima kjøring unna mæ,så en kaffepause ilag der kan bli vanskeli :D
Æ bor akkorat 1 time kjøring nord før Narvik :)
Stig

1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.

Post by kris88 »

ok, men vi skal jo forbi der også :wink:
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Kjør til Bodø og ta ferga over til lofoten. Mange muligheter for fjellvandring i lofoten.

Lofoten bør kjøres i første gir.
Mange steder å stoppe. Har du det travelt så mister du det meste. Så videre over Vesterålen og innover i landet (caravelle Nord). Retur over Hamarøya som er flott.

Ville ha satt av 2-3 dager mellom Reine og Svolvær(minst :D ). Men NB NB ikke dra ut til lofoten om det er dårlig vær. I lofoten regner det horisontalt. Om det er dårlig vær tar du turen andre veien og holder deg i dalene innenfor.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
kris88

Post by kris88 »

Det er akkurat det som er planen, bjørn53 :wink:
Mye fine fjell å bestige innover lofoten/vesterålen..

Da er første etappe på 12 mil unnagjort. Merker at bilen er fullpakket da gasspedalen måtte helt i bånn for å holde 80 km/t opp bakkene til Sollihøgda.
Ellers har jeg et lite spørsmål om oljetrykk/temperatur, jeg har montert dette i bilen og fulgte med underveis.
Har jeg fortsått dette riktig:
- Først er oljetrykket høyt (4-5 bar) siden oljen er kald
- Så blir olja varm viskositeten synker og det gjør oljetrykket også (til ca. 2 bar)

- Oljetemperaturen lå på ca. 80 grader, men steg til 95-100 opp de værste bakkene.

Høres dette bra ut? Ved hvilke verdier bør jeg stoppe? Oljetemp over 120? Oljetrykk på 0 bar?

Her er "Bob" stolt over å ha klatret opp på fjellet

Image
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Flott bilde.

Lofoten var under istiden bare delvis dekket av is. Den ytterste delen av lofoten var isfri mens den indre delen var dekket av is. Fjellene i den ytre delen er bratte mens de indre delene er mere avrundet. Utenfor Lofoten ligger Værøy og Røst. Værøy har fjell mens Røst består av mange flate øyer. Det går ferge fra Bodø til Røst, Værøy og Lofoten(Moskenes) Værøy vil nok oppfattes som pittoresk av mange. Mange plasser å gå tur, bla til Mostad. Ganske mange av mine forfedre druknet omkring Værøy. :shock: Røft hav, men nydelig i godt vær.

Fra Reine i Lofoten går det å ta en båt eller leie en mindre båt inn kirkefjorden og gå over eiet til Bunes sanden. Smeden i Sund bør også besøkes http://www.smedenisund.no Plukk opp noen brosjyrer på ferga(fra Bodø foreks). Biltema og Jula i Bodø :D

Oljetrykket går nedover når bilen blir varm. 2 bar når motoren er varm og du har bra turtall på motoren er litt lavt synes jeg å huske. Jeg ville ha tenkt at den motoren er det snart på tide å overhale. La ikke dette ødelegge turen men bruk bilen og kjør forsiktig. Kanskje noen kan foreslå noe oljetilsetting som kan øke trykket. Alternativ en annen olje ved første oljebytte.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
kris88

Post by kris88 »

Takk for tips, Bjørn.

Jeg byttet nettop til Biltemas mineral olje (10W-40), men finnes kanskje oljer som gir enda litt høyere oljetrykk? Ellers har jo ikke motoren gått mer enn 177 000km så bør jo være litt igjen...
En annen ting er at turtallet er litt høyt på tomgang når motoren har blitt varm (1700 rpm).
kris88

Post by kris88 »

Da har vi vært på tur i 3 uker og bilen går fortsatt som den skal. Er tegn på en eksoslekasje som må sees litt nærmere på, blir nok bare verre og verre. Oljetrykket ligger fortsat på 1-2bar ved varm motor og oljetempen når 95grader i oppoverbakkene.

Den viften jeg har montert i takluken er helt genial, bruker den hver gang det lages mat og når vi fyrer med parafinovnen. Den holder rutene duggfrie ved koking av havregrøt om morgenen.

Ellers er det snart tid for å fylle gasstanken, den viser nå 35%. Noen som vet hvor og hvordan man fyller gass?

Må jo også legge ved noen bilder:

Her er da hele reisefølge:

Image

Lekte meg litt med nattfunskjonen på kameraet, ble ikke så verst:

Image
Image

Også har vi kjørt "Norges farligste vei" mellom Olden og Innvik:

Image
Image

Bob lekte kunstner over filefjell:

Image

Også til slutt et bilde av føret ned fra Skålatårnet:

Image
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Ååååååå!!!! Jeg er missunnlig ! :)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Alf Torp
-
-
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60

Post by Alf Torp »

Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Caravelle nord
-
-

Post by Caravelle nord »

Kordan går det på safari :) ? Alt væll? Katti e planen å bevæg dåkker nordåver?
Stig

1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.

Post by kris88 »

Caravelle nord wrote:Kordan går det på safari :) ? Alt væll? Katti e planen å bevæg dåkker nordåver?
Vi har det helt topp, akkurat nå sitter vi på en hytte på Norefjell i Buskerud. Det ble endring i ruteplanen, vi kom til Mosjøen men grunnet dårlig vær/langtidsvarsel og en liten tur på restplass.no ble det en uke i Egypt isteden :P så nå bærer det nedover i Europa neste uke.

MEN vi har fortsatt bestilt tur med Hurtigruta til Harstad i slutten av Juni så det blir safari i Nord-Norge da isteden!
kris88

Post by kris88 »

Eksoslekasjen ble bare verre og verre så det ble sett nærmere på. Og det var ikke en liten lekkasje, nei...

Image

Image

Men svigers har sveiseapperat så etter en liten runde med børste ble stussen sveiset på igjen, så får vi se hvor lenge det holder. Budsjettet vårt har ikke lyst til å legge ut for ny bakre potte akkurat nå :P

Ellers er det vel på tide å legge ved noen flere turbilder:

Tatt fra broa i Brønnøysund med de syv søstre i horisonten:
Image

Reinsdyr på øya Tomma utenfor Sandnessjøen:
Image

DNT-hytta Reinheim med Snøhetta i bakrunnen:
Image

Bob parkert ved Kongsvold på Dovrefjell:
Image

MEN jeg har fortsatt lyst til å se på forgasseren/tomgangen før vi drar til England på mandag, noen somvet om noen i Oslo-område som har peiling på forgasserjustering?
Tomgangen ligger fortsatt på 1800 ved varm motor og 500-600 ved kald motor...
Forbruket ligger på ca. 1,1 - 1,2 L/mil noe jeg hadde håpet kanskje ville gå litt ned etter en skikkelig forgasserjustering, hva tror dere?
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

forgasser verksted-bok på tysk finner du her
https://docs.google.com/file/d/0B0UCQ01 ... sp=sharing
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Tror egentlig du skal være meget fornøyd med forbruket, 1,9 literen er den tørsteste av motorene, og i en camper høres ikke forbruket ditt galt ut.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
kris88

Post by kris88 »

Ok, er den en av de tørsteste fordi den må jobbe så mye hele tiden da eller?
Er det mye jobb å bytte til en 2,1liter en gang i fremtiden evt. bytte til manuell kasse vil vel også hjelpe på forbruket?

Takk for manualen, men er ikke en reser på tysk så får se om jeg får noe ut av den.
Kan vel kanskje være automatchoken som tuller på bilen min da?
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

ofte chocken som krangler, keramikken i "chokehuset" har en tendens å sprekke og da fungerer ikke den elementet. Du kan måle og sjekke. Eller bare åpne og se
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
kris88

Post by kris88 »

Sitter på ferga til England nå, men tenkte å ta en titt på choken når jeg kommer frem.. Hvis den har hengt seg så den står litt på evt. ikke vil helt av vil jo dette også påvirke bensinforbruket.
Post Reply