kris88 wrote:Er fersk her på forumet og nå har jeg sett igjennom hele tråden din og beundrer pågangsmotet ditt!
Jeg driver selv å ser etter en t3 westfalia for å dra på langtur til neste år og her var det mye inspirasjon å hente.
Men hvor henter du info om ting å se/oppleve på veien? Synes det er vanskelig å finne ut hva det er å se nedover..
Når dere kommer til store byer, sjekker dere inn på hotell eller finnes det sentrale campingplasser?
Tja.. det med pågangsmotet er litt sånn bob-bob nå for tiden.. Det kan være litt styr med disse gamle bilene. F.eks nå før helgen gikk servopumpen i stykker, dynamoen begynte å streike og vannpumpen er snart - kaputt..
Ok, det var kanskje litt pessimistisk

Alt problemene blir glemt når man kan legge ut på tur igjen.
Når det gjelder det med å samle informasjon om reisemål så er det litt forskjellig. Mye inspirasjon henter jeg på nette (f.eks.
http://www.turpaahjul.com). En del finner man på Lounly Planet o.l. andre reise bøker. Jeg kan ikke si at jeg pleier å planlegge sånn veldig nøye. Vanligvis tenker jeg kun de største og viktigste målene og resten planlegges underveis. Det kan fort bli kjedelig med alt for godt planlagt reise.
Men for å planlegge reisen underveis så trenges det tilgang til noen informasjons kilder. Lokale folk er en veldig god ting hvis man er flink å kommunisere. Jeg er ikke så flink på det så da er man avhengig av tilgang til internett. I forrige sommer når vi var i Romania fant vi ut en ganske lur triks -
å drikke kaffe på McDonalds. De har trådløs internet og dette gir en god mulighet å finn nærmeste campingplass og andre aktuelle ting.
Det er jo ganske typisk sitoasjon at man ankommer f.eks. et nytt sted sent på kvelden etter en lang dag med kjøring og det kan være helvetes slit å finne overnattingssted (spesielt i nærheten av storbyer). Det har vist også at GPSen er ganske ubrukelig.. Det fungerer sånn ca. 1 gang av 10. Det har vært faktisk et par ganger når jeg har kjørt meg helt vilt.
Så derfor pleier vi å stikke innom McDonalds en gan om dagen. Da får man planlegge litt og finne eventuelt en rute til nærmeste camping. Den store fordelen med MC er jo at veien dit er meget godt skiltet og lett å finne i hvilken som helst by.
Vi prøver å overnatte på campingplasser så ofte som mulig. Det er billigere og passer fint hvis man reiser med T3. De fleste storbyer har noen campingplasser men ofte ligger de på utkanten så da må man tenke hvordan skal man komme til byen. Vi har syklene med oss og det har fungert utmerket for å bevege seg i storbyene. Mindre stress en med bil og kjappere/ billigere enn med kollektivtransport.
Vi har også tatt hotell et par ganger men det var litt på grunn av varmen. I Hellas fikk vi et par netter uten sovn på grunn av varmen og da var det kjekt å få sove en natt på hotell med AC