VW T3 Joker 1983

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Re: VW T3 Joker 1983 (martins prosjekt nr.1)

Post by martins.macs »

Litt oppdatering.
Etter en lang og kjedelig vinter i garasjen er bilen back on the road. En del av skadene har blitt reparert men det gjenstår fortsatt en god del kosmetisk-arbeid som skal tas en gang i framtiden... Det går ikke ann å ha en sommer uten Westi,en så en grundigere lakkering får vente til neste vinter.

Elgen glad for å være tilbake på veien igjen.

Image

Turen over Hemsedal. Oi, en av pærene har tatt kvelden :oops:

Image

:)
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

:D
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Ah.. gøy å ha dieseldyret tilbake. Plutselig kan man reise så mye mer for samme peng 8)

Også overnattingen har blitt tatt i bruk nå i Pinsehelgen. Westfalia er genialt!

En liten tur opp fra Jondal til Folgefonna. Et fint sted for å teste om bilen klarer seg opp i bratte bakker..

Image

Her er det nok med snø ihvertfall til neste vinter.

Image

Heldigvis er ikke solen så langt vekke.. Lofthus i Hardanger.

Image
Martins
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Flott, :D
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Da har jeg endelig skriblet sammen reiseskildringen fra reisen til Istanbul via Romania i sommer 2011.

Reisehistorien og bilder er lagt ut her: ->TUR PÅ HJUL

Reiserute
Image

Camping i Tyrkia
Image

Grenseovergang til Tyrkia
Image

Romania - Transfăgărășan
Image

:)
Martins
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Har litt lyst å reise i samme retning selv!
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Viljar wrote:Har litt lyst å reise i samme retning selv!
Anbefales! Mye spennende å se og oppleve der.

Whooo.. endelig kom sommerfelgene tilbake fra reparasjon. Da ble det også nye (brukte) dekk 16" 60 205.

Nå kan sommeren begynne..

Image

Image

Image
Martins
kris88
Car: VW T3 California, VW golf syncro

Post by kris88 »

Er fersk her på forumet og nå har jeg sett igjennom hele tråden din og beundrer pågangsmotet ditt!
Jeg driver selv å ser etter en t3 westfalia for å dra på langtur til neste år og her var det mye inspirasjon å hente.

Men hvor henter du info om ting å se/oppleve på veien? Synes det er vanskelig å finne ut hva det er å se nedover..
Når dere kommer til store byer, sjekker dere inn på hotell eller finnes det sentrale campingplasser?
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

kris88 wrote:Er fersk her på forumet og nå har jeg sett igjennom hele tråden din og beundrer pågangsmotet ditt!
Jeg driver selv å ser etter en t3 westfalia for å dra på langtur til neste år og her var det mye inspirasjon å hente.

Men hvor henter du info om ting å se/oppleve på veien? Synes det er vanskelig å finne ut hva det er å se nedover..
Når dere kommer til store byer, sjekker dere inn på hotell eller finnes det sentrale campingplasser?

Tja.. det med pågangsmotet er litt sånn bob-bob nå for tiden.. Det kan være litt styr med disse gamle bilene. F.eks nå før helgen gikk servopumpen i stykker, dynamoen begynte å streike og vannpumpen er snart - kaputt..

Ok, det var kanskje litt pessimistisk :) Alt problemene blir glemt når man kan legge ut på tur igjen.

Når det gjelder det med å samle informasjon om reisemål så er det litt forskjellig. Mye inspirasjon henter jeg på nette (f.eks. http://www.turpaahjul.com). En del finner man på Lounly Planet o.l. andre reise bøker. Jeg kan ikke si at jeg pleier å planlegge sånn veldig nøye. Vanligvis tenker jeg kun de største og viktigste målene og resten planlegges underveis. Det kan fort bli kjedelig med alt for godt planlagt reise.

Men for å planlegge reisen underveis så trenges det tilgang til noen informasjons kilder. Lokale folk er en veldig god ting hvis man er flink å kommunisere. Jeg er ikke så flink på det så da er man avhengig av tilgang til internett. I forrige sommer når vi var i Romania fant vi ut en ganske lur triks - å drikke kaffe på McDonalds. De har trådløs internet og dette gir en god mulighet å finn nærmeste campingplass og andre aktuelle ting.

Det er jo ganske typisk sitoasjon at man ankommer f.eks. et nytt sted sent på kvelden etter en lang dag med kjøring og det kan være helvetes slit å finne overnattingssted (spesielt i nærheten av storbyer). Det har vist også at GPSen er ganske ubrukelig.. Det fungerer sånn ca. 1 gang av 10. Det har vært faktisk et par ganger når jeg har kjørt meg helt vilt.

Så derfor pleier vi å stikke innom McDonalds en gan om dagen. Da får man planlegge litt og finne eventuelt en rute til nærmeste camping. Den store fordelen med MC er jo at veien dit er meget godt skiltet og lett å finne i hvilken som helst by.

Vi prøver å overnatte på campingplasser så ofte som mulig. Det er billigere og passer fint hvis man reiser med T3. De fleste storbyer har noen campingplasser men ofte ligger de på utkanten så da må man tenke hvordan skal man komme til byen. Vi har syklene med oss og det har fungert utmerket for å bevege seg i storbyene. Mindre stress en med bil og kjappere/ billigere enn med kollektivtransport.

Vi har også tatt hotell et par ganger men det var litt på grunn av varmen. I Hellas fikk vi et par netter uten sovn på grunn av varmen og da var det kjekt å få sove en natt på hotell med AC :)
Martins
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Whooo.. endelig kom sommerfelgene tilbake fra reparasjon. Da ble det også nye (brukte) dekk 16" 60 205.

Nå kan sommeren begynne..

Image

Hei. Hvor mye skadet var de? Er de pulverlakkert eller er det brukt lakk på de? Er det lov å spørre pris? Har noen felger som har noen skraper. Vurderer hva jeg skal gjøre med dem.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

jostein wrote:
Hei. Hvor mye skadet var de? Er de pulverlakkert eller er det brukt lakk på de? Er det lov å spørre pris? Har noen felger som har noen skraper. Vurderer hva jeg skal gjøre med dem.
Hei.

Den ene felgen var ganske skadet og møtte sveises. Dessverre har verkstedet gjort en litt dårlig jobb med valsing og det er fortsatt mye kast i den ene felgen :(

Skal se om jeg får fikset det til neste sommer.

Image

De tre andre var litt kantkjørt men ellers ok. Det er brukt lakk på felgene.
Arbeidet ble gjort i utlandet så det er litt vanskelig å si hvor mye hadde det blitt i Norge. Jeg ga sånn ca. 2000kr for sveising og lakking men er ikke fornøyd med resultatet.
Martins
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Yes! Nytt innbrudd i bilen igjen... :evil: Dørlåsen og tenningslåsen ødelagt, dashbordet brudd og verktøykassen med et nesten helt nytt verktøysett vekke... Heldigvis har ikke de j... idioter klart å få start på bilen.

Jeg begynner å miste oversikt på hvor mange innbrudd har jeg hatt... to i 2010, en i fjord når bilen ble stjålet og krasjet, en nå i april og den siste i natt..

Hva er galt med denne verden? :x
Martins
Sunshine
-
-
Car: SOLGT
Phone: 47886669

Post by Sunshine »

SURE SAKER :twisted:
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Det var da f..n til uflaks!

Du får evt montere en "sticker" som informerer om at denne bilen har avansert startsperresystem.
(Og faktisk lage til noe slikt?!)

Verktøy frister jo slik pøbel, men dette lå kanskje ikke synlig?

Angående låser, vet vel de fleste som skrur T3 hvor bøygen ligger.

Muligens må du lage og montere sperre-bolter som går inn i dørene. Dermed må tjuvene dra av døra eller knuse noe...

Bortsett fra låsene og dash.. ble noe annet ødelagt?

Muligens er det fargen og tilstanden på bilen din som gjør det. ELLER det er samme bandittgjengen hele tiden...? :evil:

Hvis nabolaget ditt ikke ser noe...Hvordan vil det evt. være å flytte til en annen bydel?
Klar over at dert i seg selv kan være et problem, dog...

Uansett så er det j..la synd!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Utrolig irriterende da. Her tror jeg en alarm er tingen. Ev også i kombinasjon med hengelås. Til de tyske postbilene ble det jo laget feste for hengelås til skyvedør og bakdør. Monter på det, så ser tjuraddene at du har gjort litt mer. Ha kjetting mellom førdørene så er de også vanskelige å få opp. Neste sak er å tømme bilen før tyvene gjør det og la alle skapdører være åpne så de ser at det ikke er noe å stjele.
I tilegg må jeg informere deg om at du bor i byen med det mest inkompetente idiotiske politi i norden. I henhold til dem selv er det ikke Norge men bergen. De påstår at de ikke er så dumme som man kan få inntrykk av. Denne uttalellsen har jeg fått når jeg stod å tenkete på hvor stokk dumme bergenspolitiet er, jeg fikk ikke noe høyere tanker om dem etter det. Hadde 22 juli hendelsen skjedd i Bergen så hadde ABB få skutt alle og dratt hjem da han var lei av å vente på politiet. At du ikke er ektefødt bergenser gjør nok at politiet ikke gidder å bry seg så mye om det heller.
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Kjedelige greier, du burde flytta litt utfor byen..
Hvis du har fjernstyrt sentrallås kan du ta vekk låsesylindrene, har gjort det på min, utenom bakluka. Men da er det vel et vindu som får det om de vil inn.
Onkel hadde innbrudd i Stavanger i sin T3. Heldigvis var resultatet kun ei knust rute, og så tok de ei jakke som han hadde fått, og egentlig ikke likte.
Og på dokaen min ble 2 låser ødelagt i Narbonne, heldigvis ingenting stjelt.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Bugman wrote:Det var da f..n til uflaks!

Du får evt montere en "sticker" som informerer om at denne bilen har avansert startsperresystem.
(Og faktisk lage til noe slikt?!)

Verktøy frister jo slik pøbel, men dette lå kanskje ikke synlig?

Angående låser, vet vel de fleste som skrur T3 hvor bøygen ligger.

Muligens må du lage og montere sperre-bolter som går inn i dørene. Dermed må tjuvene dra av døra eller knuse noe...

Bortsett fra låsene og dash.. ble noe annet ødelagt?

Muligens er det fargen og tilstanden på bilen din som gjør det. ELLER det er samme bandittgjengen hele tiden...? :evil:

Hvis nabolaget ditt ikke ser noe...Hvordan vil det evt. være å flytte til en annen bydel?
Klar over at dert i seg selv kan være et problem, dog...

Uansett så er det j..la synd!
Hehe.. sticker kunne være en ide. Sperresystem har jeg, derfor har de ikke klart å få start på bilen denne gangen.

Problemet med avanserte sperre-bolter er at da blir det mye annet ødelagt (f.eks. vinduet blir knust).

Jeg har ikke fått sjekket skadene skikkelig, måtte på jobb men skal se i kveld men jeg så at rattlåsen og tenningslås var i stykker. Det meste av plast-deksler rundt revet av.

Det kan være en sammenheng med farge men det er to andre biler (opel, audi) som har blitt vekke og de var i en går og blå farge.

Det er jo veldig tydelig hvem et tyvene... Hadde det vært skikkelige tyver som stjeler biler for å selge de så hadde bilen vært vekke for lenge siden. Disse er bare noen idioter som er ute etter litt spenning eller cash.

Flyttingen hjelper ingenting - har prøv det ;)
Buss Marius wrote:Utrolig irriterende da. Her tror jeg en alarm er tingen. Ev også i kombinasjon med hengelås. Til de tyske postbilene ble det jo laget feste for hengelås til skyvedør og bakdør. Monter på det, så ser tjuraddene at du har gjort litt mer. Ha kjetting mellom førdørene så er de også vanskelige å få opp. Neste sak er å tømme bilen før tyvene gjør det og la alle skapdører være åpne så de ser at det ikke er noe å stjele.
I tilegg må jeg informere deg om at du bor i byen med det mest inkompetente idiotiske politi i norden. I henhold til dem selv er det ikke Norge men bergen. De påstår at de ikke er så dumme som man kan få inntrykk av. Denne uttalellsen har jeg fått når jeg stod å tenkete på hvor stokk dumme bergenspolitiet er, jeg fikk ikke noe høyere tanker om dem etter det. Hadde 22 juli hendelsen skjedd i Bergen så hadde ABB få skutt alle og dratt hjem da han var lei av å vente på politiet. At du ikke er ektefødt bergenser gjør nok at politiet ikke gidder å bry seg så mye om det heller.
Problemet med sånne avanserte hindringer og løsesystemer er at det gjør vanskelig for å bruke bilen daglig. Jeg har jo prøvd å ikke ha ting i bilen men av og til er det lett å glemme ett eller annet i bilen. Tungt å bære verktøykassa med hver gang. Også tror jo man at vi lever i et sivilisert verden.. men kan hende at jeg har vert litt for naiv.

Når den første bilen ble stjålet så var jeg innom politikontoret for å anmelde saken. Der fikk jeg beskjed at de har gått tom for skjemaer og at det skal ta et par dager før de skal få de skjemaene kopiert opp... wtf. Og når jeg spurte om hva skjer atter jeg har anmeld saken, så svarte han: "Ingenting. Vi fører det opp i statistikken"..

Det mest irriterende er jo at alle inkludert polisen vet hvem er de som står bak men ingen gidder å gjøre.. :evil:
Martins
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Viljar wrote:Kjedelige greier, du burde flytta litt utfor byen..
Hvis du har fjernstyrt sentrallås kan du ta vekk låsesylindrene, har gjort det på min, utenom bakluka. Men da er det vel et vindu som får det om de vil inn.
Onkel hadde innbrudd i Stavanger i sin T3. Heldigvis var resultatet kun ei knust rute, og så tok de ei jakke som han hadde fått, og egentlig ikke likte.
Og på dokaen min ble 2 låser ødelagt i Narbonne, heldigvis ingenting stjelt.
Ja, jeg er passe lei av å bo i sentrum. Snart er det nok, føler jeg.
Martins
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Du får putte ei fiskestang og noen sluker inni bilen...

OG så klipper du til 10-20 sluk-dregger.
(Den biten som festes i split-ringen på sluk).

Og så legger du disse innunder et setetrekk i førersetet. :mrgreen:

Men da må du:
1.) Muligens putte inn et sete fra en annen T3 for evt. blodsøl.
Ihvertfall har Politiet og evt. legevakt et greit signalement å gå ut fra..(Tjuv med mange fine sår på baken! :twisted: )

2.) Være forberedt på at DA får Politiet ræva si i gir...og kommer på deg... :roll: :wink:

Når jeg spurte om naboer, så var det fordi noen må jo ha sett noe. Om bare litt.

Vet om noen som sier de banket opp tjuvpakk som de tok i akten, med lovnad om mer hvis dem kom tilbake i liknende ærend.

Men mer på den seriøse siden:
Du får montere et slikt trådløst vilt-kamera i nærheten av der bilen står, slik at du har sikret deg slik.
Spør evt Caravelle-Nord hva slikt koster.
Last edited by Bugman on 11 Sep 2012, 18:30, edited 1 time in total.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Det er så håpløst ! :evil: Hvis jeg kommer over noen en vakker dag så bruker jeg jernstanga på leggene deres. selvfølgelig kommer jeg til å bli tiltalt og ganske sikkert dømt, men det skal i allefall ikke skje uten en og annen avisoverskrift ! Politiet er det i allfall ingen vits i å kontakte.
Føler med deg !
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

kjipt kjipt, få montert alarm, har selv vurdert en slik som denne

http://www.viper.com/

med remotestart osv, har fått bra kritikk og greit pris fremfor alt nå når $ er så lav :)

Si ifra hvis du trenger deler, har nok det meste liggende
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Tok en liten titt på skadene i går og i første omgang trenger jeg en ny rattlåsehus, tenningslås med nøkkel og kontaktplate (?). Plast-dekslene kan limes sammen.

Når det gjelder alarm så har jeg den men problemet er at den hyler ganske høyt og det skal ikke mye til få å utløse den. Det er nok hvis noen bare sparker eller slår i bilen så går alarmen og det er ikke noe kjekt for naboer. Har ikke lyst til å bli uvenner med hele nabolaget bare for å sikre bilen min :)

Jeg tror jeg skal heller tenke en litt smart dør-låssystem.

Kjedelig blir det aldri med disse bilene :lol:
Martins
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

En liten etter-sommer oppdate. På grunn av oppgradering i T3 mannskapet så har sommeren gått uten noen spennende reiser. Litt kjedelig men man får spare litt krefter til neste sommer.

Jeg hadde tenkt å gjøre noe småting med bilen men dessverre så ble det litt mer uplanlagt arbeid...

Jeg skulle bare jekke bilen opp for å sjekke hjullageret framme. Dessverre gikk ikke det så bra. Plutselig kom det en brak og bilen var nede på bakke. Wohoo..

Dette var ikke pent...
Image

Dette kom ganske overraskende. I fjor var det ingen tegn på rust. Den var sikkert godt gjemt bak malingen. Heldigvis skjedde dette hjemme i garasjen med tilgang til privat sveiser som hadde begynt å kjede seg i sommerferien :)
Image

Det morsomste er jo at for å komme til fra innsiden, må man ta ut all campinginnreding.
Image

Sveist og grunnet.
Image

Nytt isolering.
Image

Litt behandling fra innsiden
Image

Mer isolasjon
Image

Image

Image

Ting begynner å komme på plass.
Image

Ferdig!
Image

Back on the road!
Image
Martins
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Det ble flott ! Hvilket materiale har du trukket med ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Tur-Bo wrote:Det ble flott ! Hvilket materiale har du trukket med ?
Takk. Det er en litt forsterket teppe som tåler vann men er ikke bilteppe. I utgangspunkt hadde jeg tenkt å bruke tepper fra http://www.teppeabo.no.152.bysant.com/d ... owPage=250 men de hadde ikke brun farge :(

Jeg har ikke prøvd men jeg tror at de teppene som Teppeabo selger er ganske ok. De skriver at teppene kan formes med varmt luft og er skjærefast og trenger ikke kantes.

Etter to år med Traumatic varme drevet på gass har jeg bestemt å gå tilbake til Eberspacher. Traumaticen er litt ustabil og tullete så jeg stoler ikke på den lenger. Planen er å handle inn en sånn: http://www.ebay.com/itm/Eberspacher-hea ... 416b20e9d7

Men spørsmålet er om en D2 variant er stor nok for en T3. Kanskje D4 er bedre? :roll:
Martins
Post Reply