'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

HC wrote:Siden Stormvogna nå har fått nytt hjem hos en forumbroder som synes å ville ta godt vare på den, så mener jeg det er på sin plass og også la prosjekttråden følge bilen. -Hvis ny eier ønsker å overta tråden også da.
Lykke til videre kjære Stormvogn!
Takk for handelen, og en trivelig prat om bussen, og turbiler generelt.

Jeg fortsetter denne tråden, selv om jeg egentlig hadde startet en ny allerede før jeg reiste ned og hentet bilen. Så all videre prat om bilen blir altså å finne her.
OddN
-
-

Post by OddN »

Jeg har jo en stund lett etter egnet multivan syncro prosjekt, og da denne dukket opp for salg var valget egentlig lett.

Ferdig konvertert med aaz, servo og doble sperrer, var den et egnet utgangspunkt for videre ombygging.

Planer for sommeren er i første omgang å få rustangrepene under kontroll, få tettet et par lekkasjer. Samt starte med å flytte over multivan innredningen.

Deretter kommer planleggingen av hevetak ombyggingen. Dette er en relativt krevende operasjon og forutsetter at alle delene som trengs er anskaffet. Det at bilen har takluke kompliserte jo dette litt, i og med at jeg da ikke kam bruke den vanlige bagasjebaljen foran på taket. Men takket være en hyggelig california-eier som kan tenke seg et bytte ser dette ut som det løser seg.
OddN
-
-

Post by OddN »

Da er arbeidet så smått i gang. Mens jeg går og venter på deler til dieselpumpa, har jeg startet med å ribbe den gamle Multivanen for interiør. Det grå interiøret ifra syncroen med påbegynt R&R seng er overtatt av en annen entusiast her lokalt og vil etterhvert dukke opp i en annen T3...

I mellomtiden legger jeg ut noen av bildene jeg fikk av HC før jeg kjøpte bilen...

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by OddN on 14 Jun 2018, 17:45, edited 3 times in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Det svarte dashbordet er demontert, og et uorginalt ledningskaos er fjernet. Tror denne bilen må ha hatt mye ekstralys en gang i tiden :) Hull i støtfangeren og frontplata bekrefter forsåvidt dette :)

Det brune helpolstrede GL-dashbordet er på tur inn, må kutte litt i det nedre panelet for å få sperrepanelet på plass.

Coachfangerne er prøvemontert... Vet ikke helt om jeg liker de på en hevet syncro, men inntil videre er de i hvertfall bedre enn de rustede stålfangerne bilen hadde. Likte egentlig veldig bra kromfangerne jeg hadde på den blå syncroen, så tiden vil vise hva det blir...

Da jeg demonterte bakfangeren oppdaget jeg et temmelig opprustet hengerfeste av VBG-type, så jeg byttet over hengerfestet fra Coachen. Er litt spent på hvordan det blir å skulle trekke henger med da kula kommer en del høyere opp en den skal. Ser også det står noe i papirene til Trailmasterfjærene om maks kulehøyde, så det blir litt spennende å se. I verste fall har jeg støtfangerbraketter uten hengerfeste så det er også en mulighet...

Brune tepper og multivanseter er montert foran, mangler bare å få på plass dørtrekkene for å få det brune looket komplett foran i alle fall :D
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Blir bra dette, brunt og vinrødt er god match !
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

OddN wrote:Det svarte dashbordet er demontert, og et uorginalt ledningskaos er fjernet. Tror denne bilen må ha hatt mye ekstralys en gang i tiden :) Hull i støtfangeren og frontplata bekrefter forsåvidt dette :)

Det brune helpolstrede GL-dashbordet er på tur inn, må kutte litt i det nedre panelet for å få sperrepanelet på plass.

Coachfangerne er prøvemontert... Vet ikke helt om jeg liker de på en hevet syncro, men inntil videre er de i hvertfall bedre enn de rustede stålfangerne bilen hadde. Likte egentlig veldig bra kromfangerne jeg hadde på den blå syncroen, så tiden vil vise hva det blir...

Da jeg demonterte bakfangeren oppdaget jeg et temmelig opprustet hengerfeste av VBG-type, så jeg byttet over hengerfestet fra Coachen. Er litt spent på hvordan det blir å skulle trekke henger med da kula kommer en del høyere opp en den skal. Ser også det står noe i papirene til Trailmasterfjærene om maks kulehøyde, så det blir litt spennende å se. I verste fall har jeg støtfangerbraketter uten hengerfeste så det er også en mulighet...

Brune tepper og multivanseter er montert foran, mangler bare å få på plass dørtrekkene for å få det brune looket komplett foran i alle fall :D
håpløst å dra boggihenger med syncro har jeg erfart om du ikke har det grelle festet som bygger ned..;)
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

OddN wrote:Det svarte dashbordet er demontert, og et uorginalt ledningskaos er fjernet. Tror denne bilen må ha hatt mye ekstralys en gang i tiden :) Hull i støtfangeren og frontplata bekrefter forsåvidt dette :)

Her ligges det ikke på latsiden, ser jeg!!

Dette blir nok meget bra, Odd!

Tror nok også at du bør ha et hengerfeste hvor draget blir liggende så rett som mulig. Men da blir det kanskje ikke å funke så bra i terrenget?
Jeg har et slikt på den Champagne-sølv Caravellen. Dette ble bøyd da jeg skulle ha bilen opp på henger mens trekkvogna og henger stod i nedoverbakke. Skal ikke så mye til. :wink:
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Latsia nei!?!

Har Odd på besøk her på Bjerka Bil. Han har mekka utendørs og bytta til seg fremre del av westfaliataket fra en Atlantic :D Kaffe!
Tage Vedal

T3-fan
OddN
-
-

Post by OddN »

TaigAGreEn wrote:Latsia nei!?!

Har Odd på besøk her på Bjerka Bil. Han har mekka utendørs og bytta til seg fremre del av westfaliataket fra en Atlantic :D Kaffe!
Jepp, et sånnt tilbud sier man ikke nei takk til. Og det var imponerende enkelt å demontere...

Så nå blir det hevetak selv om bilen har takluke :)
OddN
-
-

Post by OddN »

Nå begynner bilen å bli rimelig tom baki. Sidepanelene er tatt ut og innsiden inspisert med tanke på rust...

Som beskrevet av forrige eier var det et lite rusthull i gulvet under baksetet, tror bilen må ha fått en skade under for det var kun dette ene hullet.

Karosseriskjøtene ser veldig bra ut, alle bortsett fra en var helt rustfri, eneste er den vertikale skjøten i C-stolpen på førersiden hvor det er litt brunt i kanten. Så det må på en eller annen måte nøytraliseres før det bryter igjennom...

Multivanen er så godt som ferdig demontert, og delene er klare til å monteres inn i syncroen. Er litt usikker på hvilken rekkefølge jeg skal velge... Egentlig skulle jeg ha begynt med hevetaket, siden taktrekket må monteres etterpå. Taktrekket igjen ligger bak festeskinnene til Multivan-sidepanelene, som igjen må monteres før gulvplata og setene monteres... I tillegg har bilen sånne orginale fastsveisede lasteører både i gulvet og i bagasjerommet, og disse må bort før gulvet kan legges i...

Hadde tenkt å ta jobben i to omganger, interiøret i år, og taket til neste år... selv om det betyr merarbeid med å demontere interiøret igjen.
OddN
-
-

Post by OddN »

Hevetak og takluke... Det som i utgangspunktet hørtes ut som en flott kombinasjon, skulle vise seg å bli noe mer jobb enn først antatt.

Takket være Tage, ble bagasjetrauet fra Multivanen byttet i en Atlantic spoiler (eller hva det nå heter) så i utgangspunktet virket det som resten var plug and play (pray).

Men nei... Jeg tenkte ikke på å teste takluka som sto i bilen, den viser seg å være av typen du sveiver glassdelen oppover og bakover for å åpne... og med millimeteravstand til Atlantic spoileren blir luka umulig å åpne når hevetaket er montert :(

Nå ser det ut som det kan komme en orginalluke ifra en hyggelig forumkollega i Vestfold, så da blir spørsmålet: Hvordan er det å ettermontere en orginal glassluke? Og hvor stor er den i forhold til den jeg allerede har? Jeg har tatt vare på takplata fra Multivanen, så i verste fall tetter jeg hele taklukehullet og sager ut nytt... Tenkte det var kjekt å ha en stålbit med rette buen i tilfelle jeg må jukse litt :)
Sunshine
-
-
Car: SOLGT
Phone: 47886669

Post by Sunshine »

Får du gjort noe med bilen for tiden, eller er det bare Harley og skinnvest som gjelder? :shock:
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
OddN
-
-

Post by OddN »

Sunshine wrote:Får du gjort noe med bilen for tiden, eller er det bare Harley og skinnvest som gjelder? :shock:
Mye Harley og vest for tiden.

Men bilen er også i bakhodet... Planlegging og rydding i delehaugene når det er for dårlig vær til sykkelkjøring må til.

Og leting etter annen takluke både lokalt, på finn og ebay er i fokus når pcen er påslått.

Ellers er planen å få innredningen på plass i sommer, sånn at bilen kan være primærkjøretøy til vinteren...
OddN
-
-

Post by OddN »

Da ser det ut til at jeg har fått napp på en orginal takluke, forhåpentligvis utskjært med såpass mye takplate rundt til at den går greit å felle inn istedet for den jeg har. Har også lokalisert en T4 med orginal glassluke på den lokale høgginga, får se om det kan være noen reservedeler å hente der. Den ser veldig lik ut :D

Ellers tenkte jeg at jeg skulle benytte finværet i formiddag til å reparere diesellekkasjen på pumpa... Alt gikk helt etter anvisningene her: http://www.vwdieselparts.com/forum/view ... f=8&t=9372

Men da jeg skulle montere den nye o-ringen oppdaget jeg at de som fulgte med i settet jeg hadde var altfor store :( Nåvel, delenummeret står i den nevnte tråden, så en telefon til det nærmeste dieselverkstedet konkluderte med at ringen ikke fins på lager i Norge, men er nå bestilt og kommer om et par dager :D

I mellomtiden har jeg begynt å se på innsug og luftfilter, der kreves også en liten opprydding. Veivhusventilasjonen har bare gått ut i friluft via en lang slange til under bilen... ikke noen god løsning. Det er montert et sportsluftfilter (KN?) men det ligger bare å slenger på "hylla" bak venstre baklykt. Den samme hylla bærer forresten preg av å ha hatt ladeluftkjøler montert... Denne fikk jeg med bilen, og planen er å sette denne tilbake, men da må den vel kompletteres med en elektrisk vifte som sørger for litt sirkulasjon da? noen som har forslag til hvor man henter en passende vifte? og hvilken vei bør luftstrømmen gå? Nedover antar jeg...

Har hentet diverse slanger fra både Golf og Passat med AAZ for å prøve å bygge noe ordentlig rundt dette, men hva er den almenne oppfatning av hva som er bra? Bilen har AAZ turbo og manifoil, og noe jeg tror er JX innsug... LLK'en er noe Saab-greier og passer forsåvidt bra bak baklykta. Fikk også med en pose med slange- og rørbøyer, så jeg har litt av hvert å forsøke med.
avdem
-
-
Car: T3 1990 syncro mTDI
Phone: 48232026

Post by avdem »

Kan knipse et par bilder av saab kjøleren min iløpet av kvelden, handla for det meste silikonslanger etter behov istedet for å bruke gamle deler.

Vifta har jeg montert oppe på kjøleren, handla ei billig ei på maxam-tuning, har gått fint i to år snart.

TDK i denne ikke sant? kan anbefale 1z manifolden den er veldig enkel å ha med å gjøre.
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
OddN
-
-

Post by OddN »

avdem wrote:Kan knipse et par bilder av saab kjøleren min iløpet av kvelden, handla for det meste silikonslanger etter behov istedet for å bruke gamle deler.

Vifta har jeg montert oppe på kjøleren, handla ei billig ei på maxam-tuning, har gått fint i to år snart.

TDK i denne ikke sant? kan anbefale 1z manifolden den er veldig enkel å ha med å gjøre.
Jatakk, tar gjerne imot bilder av tilsvarende installasjoner.

Og ja, det er aaz motor, eksosmanifold og turbo, såvidt jeg har forstått. Må sjekke litt nærmere hvilket innsug det er.
HC
-
-
Car: VW T2b Westfalia

Post by HC »

Heisann!
Er ikke takluka i bilen original VW??? I så fall er det bare enda en ting som han jeg i sin tid kjøpte bilen av løy om.... :shock:

Angående hylla som luftfilteret ligger på, så er dette bare en plexiglassplate som jeg har lagt inn for å ikke få for mye dritt i filteret. Forrige eier mente nok at det var skikkelig lurt å lage et stort hull akkurat der hvor bakhjulet spruter opp all dritten man kjører i, og så montere et åpent luftfilter der.
Ladeluftkjøleren var montert på høre side rett bak batteriet. Det er grunnen til at han hadde kappet av bakre del av batteribrønnen. Det lå to luftrør på tvers, bak motoren, og disse var hengt opp i skolisser. Med dette oppsettet var det ikke plass til å ha eksosanlegg på bilen, så det var fjernet. Likeledes var det ikke plass til ekspansjonstanken, så denne fant jeg igjen godt stappa inn i hjørnet foran høyre baklykt.
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
OddN
-
-

Post by OddN »

Takluka er en typisk ettermarkedsluke. Hadde forsåvidt ikke gjort noe, hadde den bare åpnet oppover istedet for bakover. Men det tenkte jeg ikke på der og da... Den stopper i atlantic-taket når jeg prøvemonterte den fremre delen. Men det ordner seg nå, håper bare den nye luka ikke er mindre enn den gamle :-)

Når det gjelder intercooler, husker jeg du nevnte noe om at det hadde vært kappet noe i batterikassen, men da jeg oppdaget hullet bak venstre baklykt, så det ut som en tidligere intercoolerplassering...
Og jeg har forsåvidt sett flere lignende monteringer på nett. Har et sett orginale skvettlapper liggende, så det burde gå bra for sølespruten.
OddN
-
-

Post by OddN »

Da er dieselpumpa montert igjen. Byttet alle pakninger og o-ringer jeg hadde hatt demontert, monterte Rover boost pin samtidig. Litt prøving og feiling med gassoverføringen. Monterte også brickwerks sin gass-arm, men måtte bore nytt hull lengre inn for kula til wiren. Fikk altfor liten vandring som den var. Har hatt bilen stående på tomgang en god stund nå og det ser tett ut :D Klar for prøvekjøring...
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

OddN wrote: Monterte også brickwerks sin gass-arm, men måtte bore nytt hull lengre inn for kula til wiren. Fikk altfor liten vandring som den var.
HMM!! Hadde samme problemet, men fant aldri noen god løsning. Kanskje eg må prøve dette?!?
Tage Vedal

T3-fan
OddN
-
-

Post by OddN »

TaigAGreEn wrote:
OddN wrote: Monterte også brickwerks sin gass-arm, men måtte bore nytt hull lengre inn for kula til wiren. Fikk altfor liten vandring som den var.
HMM!! Hadde samme problemet, men fant aldri noen god løsning. Kanskje eg må prøve dette?!?

Tjaa... kan hende den brickwerk-armen er rett for JX pumpe på aaz... Ikke vet jeg, men jeg måtte lage hull mye lengre inn, noe som også stemte bra ift avstanden på det hjemmemekka arm-systemet jeg demonterte. Brickwerks-armen ser veldig fabrikkmessig ut, så sånn sett er jeg fornøyd. :D

Etter en prøvetur måtte det litt justering til. I dagens digitale tidsalder er det fort gjort å rote når det står clockwise og counter-clockwise :oops: Ville prøve å gi litt mer diesel ved å justere fullgass-skruen, noe som resulterte i at jeg knapt nok kom meg av flekken :) Når skruen attpåtil står "bak- frem" i bilen er det ikke rart det gikk galt. Nå er alt justert og prøvekjørt, har et par bakker her i nærheten som er fine til sånt.

Lurer på om jeg skal gi motoren enda litt mer diesel... Det var ikke antydning til svartrøyk med maks ladetrykk på mellom 0,7 og 0,8... eller om jeg skal få på plass ladekjøleren først. Har ikke skrudd diesel siden Landcruiser-perioden min, og der var den enkle regelen: pøs på til det ryker svart, og så litt tilbake.

Bilen drar merkbart bedre enn før, virker som skyvet kommer tidligere nå. Regner med den nye boost-pinnen har noe med dette å gjøre.
OddN
-
-

Post by OddN »

Her er forresten innsuget som står på bilen:
Image

Står abl på det såvidt jeg kan se, og det er vel ifra en T4? Selve motoren er en aaz ifølge merkingen.
Chewie
-
-
Car: '84 Transporter
Phone: +4528442904

Post by Chewie »

Hei Odd.

Du har vel ikke tilfeldigvis bilder av monteringen av multivankabine? Tenker mest på hvor de forskjellige skinner og bolter osv. er festet og evt. med hvad..?
Hvordan gør du med de to festene til seteryggen? De to brakettene må vel flyttes når man setter setet i en "ikke-Multivan"...

Mattias
OddN
-
-

Post by OddN »

Chewie wrote:Hei Odd.

Du har vel ikke tilfeldigvis bilder av monteringen av multivankabine? Tenker mest på hvor de forskjellige skinner og bolter osv. er festet og evt. med hvad..?
Hvordan gør du med de to festene til seteryggen? De to brakettene må vel flyttes når man setter setet i en "ikke-Multivan"...

Mattias
Dette er tidlig utgave Multivanseter (ca -86) så baksetet hviler bare mot to klosser i sidekledningen. Disse igjen er forsterket med to vinkeljern festet i de orginale baksetefestene. Ellers er sideveggene festet i u-profiler som er poppet fart i overkant. Den mest kompliserte konstruksjonen er igrunn avstivningene til bordet på venstresiden... disse er poppet fast inne i veggen, til de vertikale avstivningene i b- og c-stolpene, samt i gulvet.
OddN
-
-

Post by OddN »

Da er dagens Trailmaster-økt over. Har montert fjærer og dempere bak. Hadde ikke fjærklemmer så for sikkerhets skyld løsnet jeg drivakslene. Den orginale aluskiva som dieselen har beholdt jeg. Målt fra hjulsenter til hjulbue er det nå 52cm mot før 47 :D

Må ut og finne fjærklemmer i morgen så jeg får tatt fronten og...
Post Reply