Min T5: 2008 mod VW Transporter 1,9 TDI

T5-Prosjekter (Multivan/Transporter 2004 - 2015)
caaatooo
Car: '08 T5 1,9 TDI / '11 BMW 520dAT Hartge
Phone: 91324362

Min T5: 2008 mod VW Transporter 1,9 TDI

Post by caaatooo »

Har fulgt forumet en tid, og tenker at det kan være greit nok å lage en tråd om T5'en jeg har hatt som bruksbil siden høsten 2011. Dette kan vel knapt kalles for et prosjekt, men pytt pytt :)

Bilen er en 2008 modell, førstegangsregistrert april 2008. Har vært leasingsbil gjennom ALD hos et elektrikerfirma på Jessheim før jeg kjøpte den. Ved kjøpet var den kjørt knappe 37.000 km, og fremsto - i forhold til mye annet jeg har sett på av Transportere - som meget hel og pen.

Motormessig er det en klassiske 1,9 TDI'en med 102 hk og forhjulstrekk, som fungerer veldig bra til mitt bruk ( i all hovedsak langkjøring for å spare kilometer på familiebilen, samt "snekkerbil" i forbindelse med oppussing hjemme). Av utstyr er den ikke akkurat en "bombe", men den har det mest nødvendige - som blant annet:

- Aircondition
- Hengerfeste
- DEFA motorvarmer
- Utvidet varevegg
- Armlener på førerstol
- Radio/cd RCD 200
- Lasteholdere
- Suveren gulv 12mm. kryssfinerplate i vareron
- Skyvedør begge sider
- ESP
- El. vindu/speil

Skulle, som vanlig, ikke gjøre noe med denne, men det varte ikke lenge. Har modifisert kravene mine til å ikke ta helt av, og holde det noenlunde økonomisk forsvarlig.

Av planer som allerede er blitt utført / kjøpt inn, kan nevnes:

- Ordnet sinkslipp/smårust på skyvedør venstre side (gjennomført, gikk på VW garanti)
- Osram Diadem blinklyspærer (montert)
- Solfilm på bakrute og siderute i varerom (20% lysgjennomstrømning), samt solfilm på siderutene foran (50% lysgjennomstrømning)
- 18" alu.felger med Nokian Hakkapelita 7 piggdekk i dim. 235/50-18" (montert)
- 9,5x20" OZ alu.felger med Falken FK452 sommerdekk i dim. 275/35-20" (innkjøpt)
- Vmaxx Extreme høyde- og hardhetsjusterbart senkesett (innkjøpt, monteres til våren sammen med sommerhjulene)
- Stereo: Pioneer AVH-3400BT (?) dobbel DIN spiller, Rockford Fosgate P1652S frontsett, Rockford Fosgate PBR300X1 effektforsterker samt Rockford Fosgate P3LS12 "slim" 12" sub.

Av planer som trolig vil bli gjennomført i mitt eie, kan nevnes:

- Fjerning av "Transporter" og "TDI" merkene på bakluken
- "Plastdip" på VW merket på bakluken
- Innkjøp/montering av VW Audi Club skiltrammer
- Innkjøp/montering av nye lykter: Røde/sorte baklykter, sorte sideblinklys og - etterhvert - sorte Multivan frontlykter
- Innkjøp/lakkering av Caravelle frontfanger, samt emblemfri grill
- Lakkering av bakfanger, samt lakkering av div. smådeler som bl.a. speil, dørhåndtak, list over skilt på bakluke etc.

Har også vurdert chiptrimming siden jeg har flere kompiser som har gjort dette med sine 1,9 TDI Transportere og disse går betydelig bedre, samtidig som jeg er skeptisk siden jeg har lest mye om at clutch og svinghjul ikke synes noe særlig om dette... tar gjerne imot erfaringer fra dere andre som har gjort / ikke gjort dette med 1,9 TDI, samt hvorfor dere har gjort / ikke har gjort dette.

MEN, nå er det nok prat! Her kommer noen bilder fra mitt eie.

Noen utvalgte annonsebilder:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Et "stemningsbilde" fra Sverige på kjøreturen opp mot Tromsø:

Image

Osram Diadem blinkelyspærer foran:

Image

Bilde med solfilm og 18" vinterhjul:

Image

Nye, hvitlakkerte 20" OZ sommerhjul:

Image

Prøvemontering av sommerhjulene... her trengs det senk!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

"Raggarstuk" :lol:

Image

Image
Myrholm
Car: T5 2006
Phone: 91624290

Re: Min T5: 2008 mod VW Transporter 1,9 TDI

Post by Myrholm »

Innkjøp/montering av nye lykter: Røde/sorte baklykter, sorte sideblinklys og - etterhvert - sorte Multivan frontlykter

dette kan jeg nok hjelpe deg med :)
Mdesign
-
-

Post by Mdesign »

Blir bra det der Cato :)
caaatooo

Post by caaatooo »

Takk for det, Morten :D Tror det blir bra med OZ hjulene.. :) Er jo et skikkelig budsjett-prosjekt dette, særlig sammenlignet med ditt, men til bruksbil å være så blir det nok bra nok :)

Blir du å handle deg ny T5b? :D
Mdesign
-
-

Post by Mdesign »

caaatooo wrote:Takk for det, Morten :D Tror det blir bra med OZ hjulene.. :) Er jo et skikkelig budsjett-prosjekt dette, særlig sammenlignet med ditt, men til bruksbil å være så blir det nok bra nok :)

Blir du å handle deg ny T5b? :D
Det nærmer seg :) men de er jo sykt dyre hehe
caaatooo

Post by caaatooo »

Mdesign wrote:Det nærmer seg :) men de er jo sykt dyre hehe
Må nesten nærme seg når du legger ut en tråd om den ;) Gratulerer så masse! Gleder meg til å følge med :D

Nårtid skal du selge den du har, og hva tenker du i pris for den..? :)
caaatooo

Post by caaatooo »

Mottok litt forskjellig fra Koolart i går ettermiddag, så utpå kveldingen i går fikk jeg begynt med litt montering. Dette er slikt småting jeg lenge skulle ha bestilt, men ikke har fått gjort før nå.

Image

Nye dørkmatter i sort stoff. Synes stoffmatter er et absolutt "must" på sommerstid, selv i en bil som Transporter.

Image

Nye baklykter, røde og sorte.

Image

Og litt forskjellig; sorte sideblinklys, blanke blinkelyspærer (kjekt å ha liggende), LED skiltlys og blå parklyspærer.

Image
Før montering av nye baklykter.

Image
Hadde en pakke Osram Diadem blinkelyspærer liggende etter en BMW jeg hadde tidligere. Byttet ut de originale blinklyspærene med disse, siden jeg har like foran.

Image
En baklykt montert. Så enkelt at selv jeg fikk det til uten problemer :lol:

Image
Og begge montert. Ble bra, men de vil nok gjøre seg mye bedre når fangeren og den sorte lista over skiltlyset blir lakkert.

Koblet også opp skiltlysene, men tok ingen bildet av dette. Fikk bare lys i det ene LED-lyset. Prøvde det andre LED-lyset, men var ingen respons å få. Får forske litt mer på det i dag; med mindre det er feil på lyset så burde det la seg fikse nokså lett.
espenvwt5
Car: T5 2005 TDI
Phone: 97045693

Post by espenvwt5 »

Flott farge og bra utgangspunkt :) Kommer til å bli konge når du får lakkert fangerne! Ser så utrolig mye bedre ut med en gang ;)
caaatooo

Post by caaatooo »

espenvwt5 wrote:Flott farge og bra utgangspunkt :) Kommer til å bli konge når du får lakkert fangerne! Ser så utrolig mye bedre ut med en gang ;)
Takk for det :D Var faktisk på utkikk etter rød bil, men kunne like gjerne tenkt meg hvit. Aller helst kunne jeg tenkt meg en facelift utgave med den skarpe blåfargen, men der og da ble det for råflott - selv om det neppe ville blitt stort dyrere enn denne bilen kommer til å bli når den er ferdig "oppgradert".

Har også fått kloa i en Caravellefanger, så den blir hentet i helga :D Så da blir det neste prosjektet å få senket bilen og å få lakkert litt deler ;)
Odne Laukeland
-
-
Car: T5 4 Motion
Phone: 90867026

Post by Odne Laukeland »

Odne Laukeland
caaatooo

Post by caaatooo »

Kjøpte fanger hos Morten og hentet den i helga, men tusen takk for tipset - det ble til at den kompis av meg handlet disse ;)

EDIT, 12/4-12: Det ble ikke handel likevel, siden selger var veldig USERIØS å ikke sto ved avtalen og plutselig hadde solgt dem til noen andre, selv om han hadde lovet å sende disse oppover til Tromsø og betalingsmåte etc. var avtalt.
caaatooo

Post by caaatooo »

Da har T5'en omsider fått bakkekontakt! I tillegg fikk den sommerhjulene på, så nå begynner det å ligne noe.. :) Har nokså få bilder av selve prosessen, men legger ut de få jeg har...

Hadde hjelp av min fryktløse mekaniker Sture, han så ikke mørkt på noe..! Takk og lov for at man har gode, hjelpsomme venner :)
Image

Første fjærbein foran montert:
Image

Ferdig foran, i gang bak:
Image

Når monteringen var ferdig kjørte vi en testtur, for så å ta firehjulskontroll. Her står den klar:
Image

Og noen dårlige bilder av det ferdige resultatet:

Image

Image

Image

Etter monteringen i dag har jeg kjørt +/- 180 km med senkesettet, og må si at jeg så langt er godt fornøyd med Vmaxx settet. Det fungerer helt slik det skal; er både komfortabelt og stivt nok på samme tid, god styrerespons og kjøreegenskapene ble betydelig bedre. Settet står skrudd helt i bånn foran, og har noen få runder igjen på gjengene bak. Kunne godt tenkt meg at det hadde senket en cm eller to ekstra foran, men samtidig er dette en bruksbil som skal kunne brukes overalt og til enhver tid så det får holde. Slikt sett er det også en stor fordel at hjulene ikke subber eller noe slikt tull. Jeg er så langt ikke trist for at det ikke ble H&R eller KW. Disse senker jo de siste ekstra centimetrene jeg skulle ønske var på plass for utseendets skyld... det får evt. bli på neste varebil :)

PS! Fant en installasjonsguide på (Vmaxx) senkesett til T5 på en engelsk T4/T5 side, var en grei DIY som jeg ikke har funnet lignende av til T5: http://www.mediafire.com/?88hii2bq4m8v656
FluGGu
Car: T5.1 2013 180HK DSG 4Motion

Post by FluGGu »

Detta ble meget pent :D
Odne Laukeland
-
-
Car: T5 4 Motion
Phone: 90867026

Post by Odne Laukeland »

Dette såg veldig bra ut! Passeleg høgde spør du meg. Bilen skal trass alt kunne brukast normalt.
Odne Laukeland
caaatooo

Post by caaatooo »

Takk for koselige tilbakemeldinger :) Er godt fornøyd med høyden, grei "brukshøyde". Neste på agendaen blir å få lakkert Caravelle fangeren, bakfangeren og litt annen sort plast på bilen.
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Fin høyde nå :)
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Post by Jørre »

Ble bra! Tøffe felger :)
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
stianwang
-
-
Car: Transporter T5
Phone: 91730074

Post by stianwang »

Kor mangen cm har du fra senter på hjul til hjulbue? eg kjøpte JOM coilovers og har 39 på bunn sku hatt noen cm til
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Er nok bare H/R som går lengre ned, men hus at de beste kjøre egenskapen får en om en følger oppgitte må i TUV dokumentet
caaatooo

Post by caaatooo »

Livar wrote:Fin høyde nå :)
Jørre wrote:Ble bra! Tøffe felger :)

Takk for koselige tilbakemeldinger, artig at dere liker det :)

stianwang wrote:Kor mangen cm har du fra senter på hjul til hjulbue? eg kjøpte JOM coilovers og har 39 på bunn sku hatt noen cm til
Martin Sandvik wrote:Er nok bare H/R som går lengre ned, men hus at de beste kjøre egenskapen får en om en følger oppgitte må i TUV dokumentet
Det vet jeg ikke Stian, men jeg kan måle i løpet av morgendagen. Den er skrudd så langt ned som demperne tillater i alle fall, og stort lavere kunne jeg nok ikke gått med den dekkdimensjonen jeg har foran (275/35-20" på 9,5x20" felg med ET52).

På en måte angrer jeg meg litt på at jeg ikke like greit kjøpte H&R mens jeg først var i gang. På den andre siden sett senker Vmaxx settet mer enn nok sett i lys av at dette er en bruksbil og ikke en finbil/"rånebil", og det er veldig behagelig å kjøre på. Det er også kjekt med hardhetsjusteringen på demperne; H&R har jo normalt veldig stive høydejusterbare senkesett (i alle fall de utgavene jeg har hatt på flere BMW'er tidligere), og siden denne bilen brukes mye på langkjøring uten å skulle sette noen fartsrekorder eller teste grenser i svinger så er det for meg en fordel å beholde noe av kjørekomforten som er i T5. At prisen på Vmaxx er under halvparten av H&R må også påpekes; Vmaxx gir veldig mye for pengene føler jeg, selv om kvaliteten ikke er på høyde med H&R.
mrHaavard
Car: Transporter T5 '08
Phone: 98859477

Post by mrHaavard »

Ser ut som du har fått til sotingen av ruta godt! Har du noen tips om hva og hvor jeg bør kjøpe solfilm? Og finnes det noen stalltips for å få det bra til?
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Flott vogn! I mine øyne trenger man ikkje lakkere fangerne, det holder i massevis med det feltet under baklysene.
Tage Vedal

T3-fan
Sending
Phone: 41854185

Post by Sending »

Ser meget bra ut dette :)
Blir det caravelle fangere også?
caaatooo

Post by caaatooo »

mrHaavard wrote:Ser ut som du har fått til sotingen av ruta godt! Har du noen tips om hva og hvor jeg bør kjøpe solfilm? Og finnes det noen stalltips for å få det bra til?
Kan nok ikke ta på meg æren for å ha gjort det selv. Har en kamerat som holder på med solfilmlegging (Tintline i Tromsø), og resultatet ble veldig bra. Er visstnok bare siderutene foran som er utfordringen pga. "trange" pakninger rundt vinduene.

TaigAGreEn wrote:Flott vogn! I mine øyne trenger man ikkje lakkere fangerne, det holder i massevis med det feltet under baklysene.
Sending wrote:Ser meget bra ut dette :)
Blir det caravelle fangere også?
Takk for fine ord :) Synes selv den kler sorte fangere, ser liksom litt "røffere" ut. Har likevel liggende Caravelle fangere, men har ikke kommet meg til å få dem lakkert og montert pga. flytting og nok annet å bruke både tid og penger på. Lurer litt på om jeg bare skal selge fangerne... blir det litt penger til overs etter flyttingen så har jeg veeeldig lyst på en T5 facelift, selv om jeg er 110% fornøyd med denne :D
robert01
-
-
Car: T4

Post by robert01 »

Må få lakkert fangere nå....:-)
Post Reply