Decoupler fast aksel vs viskose ?
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Decoupler fast aksel vs viskose ?
Planlegger et syncroprosjekt og vil ha decoupler, men skal jeg la viskosekoblingen stå på eller skal jeg montere fast aksel ??? jeg har i vinter kjørt kun med bakhjulstrekket og har ikke savnet firehjulstrekket mange ganger, tvert i mot har jeg kost meg med bakhjulstrekk igjen ( les breisladd)
Dvs. at jeg stort sett kun vil koble inn firehjulstrekket ved stort behov. full pinne i sanden på strendene i Danmark med firehjulstrekket på er sikkert gøy, men hva er best da tro , fast aksel eller viskose ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
ved full pinne i sanda kan du likegodt ha fast aksel, men med litt vekslende fast/løst underlag vil jo viskoen beskytte systemet mot de verste påkjenningene.. tror ikke du merker mye forskjell på en fungerende viskose og fast aksel, det er vel snakk om en kvart omdreining reaksjonstid?
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1 "Budget Camper"
Pajero,patrol og andre sånne biler har jo ikke viskose.Der har fremhjul og bakhjul samme fart når 4x4 er innkoblet.Det fører til endel problemer.I sving med 4x4 innkoblet på snøføre vil svingen bli elendig.Bilen vil gå sidelengs.Er også skummelt på veien i fart.Bremser du i sving,mister du all kontroll.Har erfaring med 4x4 innkoblet på veikjøring blir bilen mye mer stabil.Ved bremsing vil ikke fremhjula låses først,men alle hjul bremse likt.
Det er også mye større belastning på drivverket.Disse bilene er ikke laget for sånnt system.Er du uforsiktig og bruker det på tørr asfalt,kan du knekke drivaksler og annet.
Fordelen med stiv aksling og sperrer er at du kommer frem hinsides all fornuft.Det er tøfft å dra forbi store tøffe gutter i leasede biler med en gammel bil.
Det er også mye større belastning på drivverket.Disse bilene er ikke laget for sånnt system.Er du uforsiktig og bruker det på tørr asfalt,kan du knekke drivaksler og annet.
Fordelen med stiv aksling og sperrer er at du kommer frem hinsides all fornuft.Det er tøfft å dra forbi store tøffe gutter i leasede biler med en gammel bil.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
Lovlig???pajeroen å disse andre gamle har du ikke muligheten til å låse opp senterdiffen på...er fint å kjøre med 4x4 inne da,men visst bilen begynner å skrense så er den dobbelt så vanskelig ta inn igjen...men kan jo være noe som er komt på nyere biler dette.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
-
Harald Hansen
- -

- Car: 1986 T3 Syncro
nå er vi på vei til å spore av godt her,Harald Hansen wrote:En del Land Rovere har senterdiff med låsing. Altså "ekte" permanent firehjulstrekk, samt mulighet for å låse senterdiffen i vanskelige situasjoner.
men la gå.
alle seriebilene har enten 2wd eller "låst" 4wd,
mao ingen senterdiff.
dette er ikke "lov" å kjøre med etter veien i større hastighet.
tolk det som du vil.
rangerover, discovery samt defender har senterdiff, med mulighet for låsing.
Decoupler med visko er tingen, da har du alle muligheter til stede uten å ta av og på mellomaksel, og hvis ikke viskoen er helt stivnet er drivverket fremdeles skånet for en del påkjenninger.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Sanda som du nevner er vel omtrent det eneste stedet hvor det kan være gunstig å bruke stiv aksel framfor visko. Hvis du skal ta igang på veldig løst underlag kan du risikere at bakhjula spinner seg ned før viskoen rekker å koble inn forhjula, og vips ligger du på buken med fire spinnende hjul. Under alle andre forhold vil jeg si at visko er å foretrekke. Så det kommer an på hva du er ute etter. Skal du ha en rein offroadbil eller kun firehjulstrekk for å komme deg løs av og til så er stiv aksel bra.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Tur-Bo
- -

Jeg har kjørt syncroen i hele vinter med defekt viskose på dårlige piggdekk. Jeg har blitt så imponert over bilen, føler meg tryggere i den enn i min 97 mod a6 på nye piggfrie. Syncroen holder sporet på sørpeføre og kommer rumpa, så merker jeg det godt på forhånd, svingradiusen er utmerket og skulle den mot formodning begynne å spinne i løssnøen, så er det bare å koble inn sperra og fortsette. Ja jeg er så imponert at Gelendewagen som stod klar for oppbygging er solgt til nederland. Jeg har kun et par ganger i vinter tenkt at hvis jeg hadde hatt firehjulstrekk nå så hadde jeg ikke behøvd å ta fart for å komme meg gjennom snøen (og den har det som kjent vært litt av i vinter) Sannsynligvis kommer jeg bare til å bruke 4wd inni mellom for å komme løs, opp bratte parti og litt off road. Men kan viskosekoblingen ta skade av å bare bli dratt rundt av hjula, er det fare for at den stivner fortere ?
-
Syncroeier
- -

Som sagt, viskoen har en reaksjonstid på ca en kvart omdreining!Rikskringkastingen wrote:Sanda som du nevner er vel omtrent det eneste stedet hvor det kan være gunstig å bruke stiv aksel framfor visko. Hvis du skal ta igang på veldig løst underlag kan du risikere at bakhjula spinner seg ned før viskoen rekker å koble inn forhjula, og vips ligger du på buken med fire spinnende hjul. Under alle andre forhold vil jeg si at visko er å foretrekke. Så det kommer an på hva du er ute etter. Skal du ha en rein offroadbil eller kun firehjulstrekk for å komme deg løs av og til så er stiv aksel bra.
Jeg har selv klart å kjøre meg såppas fast at jeg kun hadde tak på ett forhjul(ikke spør hvordan
En frisk viskosekobling har vel igrunn alle egenskapene til en stiv aksel bortsett fra de negative?
-
Rikskringkastingen
- -

Bernd Jaeger mener ihvertfall at det kan være et problem. Jeg har ikke kjørt så mye i ørken at jeg skal uttale meg altfor skråsikkert..Syncroeier wrote: Som sagt, viskoen har en reaksjonstid på ca en kvart omdreining!![]()
Jeg har også lest om ca en kvart hjulomdreining, men jeg har en følelse av at det kan være litt optimistisk. Da første generasjon Haldex kom på markedet ble det gjort et poeng ut av at den skulle være ekstremt mye raskere enn viskoen, da var det snakk om 1/8 hjulomdreining.
Bare så det er sagt, jeg vil ikke kaste viskoen min og bytte bort mot stiv aksel. (Men kanskje jeg ville vurdert det hvis jeg skulle krysse Sahara.) Jeg setter pris på det ekstra grepet jeg får med visko både på vinterføre, grus og våt asfalt. Dessuten er breisladd med firehjulstrekk noe av det morsomste jeg vet.
Henrik Engen
-
Rikskringkastingen
- -

Jeg har også grublet litt på dette. Er det momentet som overføres, eller er det inn- og utkoblingene som sliter ut viskoen? Hvis det er det siste så kan det teoretisk være et problem å kjøre med utkoblet decoupler, fordi treghetsmomentet i mellomakselen kan føre til at viskoen kobler ut og inn hver gang du akselererer eller bremser. Det var en interessant diskusjon som kom inn på dette i din egen tråd "planlegginga er halve morroa !!", der det siste svaret fra oyvinla gjorde meg litt mindre betenkt.jos66 wrote:Men kan viskosekoblingen ta skade av å bare bli dratt rundt av hjula, er det fare for at den stivner fortere ?
Jeg kan ikke nok om hva som gjør at viskoen kobler inn og ut. Er det snakk om rein varmeutvidelse, eller kan det være at molekylstrukturen i silikonolja blir endret på en eller annen måte når lamellene beveger seg i forhold til hverandre? Hva gjør at viskoen blir stiv når den er utslitt? Kan det være for høy temperatur som endrer egenskapene på olja?
Det virker uansett som det er en vanlig oppfatning at decoupleren sparer både viskokoblingen og resten av drivverket, og jeg har bare hørt om folk som har gode erfaringer.
Henrik Engen
-
Syncroeier
- -

Helt Klart! ikke minst blikkene fra skrekkslagne tilskuere når containeren kommer sidelengs..Rikskringkastingen wrote: Dessuten er breisladd med firehjulstrekk noe av det morsomste jeg vet.
-
Harald Hansen
- -

- Car: 1986 T3 Syncro
I en visko er det egenskapene til silikonoljen som gjør at den koble til når det blir friksjon/varme. Stivheten oppstår når oljen er 'bakt' over lang tid med konstant friksjon f.eks.når en har forskjellige omkrets mellom dekkene foran og bak. Passer man på det sistnevnte kan en visko vare veldig lenge.......og stivner den så har du fast aksling! Har vært bort i et par tilfeller hvor viskoen slipper helt taket og aldri kobler til, men her må det være snakk om en mekanisk svikt.
Andrew Wilder 90198654
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Det er girolje som har gått inn i viskosen når den ikke vil fungere i det hele tatt.Det er en pakning/simmering som har tatt kvelden som gjør det.Andrew wrote:I en visko er det egenskapene til silikonoljen som gjør at den koble til når det blir friksjon/varme. Stivheten oppstår når oljen er 'bakt' over lang tid med konstant friksjon f.eks.når en har forskjellige omkrets mellom dekkene foran og bak. Passer man på det sistnevnte kan en visko vare veldig lenge.......og stivner den så har du fast aksling! Har vært bort i et par tilfeller hvor viskoen slipper helt taket og aldri kobler til, men her må det være snakk om en mekanisk svikt.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
-
Rikskringkastingen
- -

Jeg er med på det du skriver her. Men jeg er ikke helt sikker på nøyaktig hva som skjer med egenskapene til olja. Utvider den seg kraftig slik at lamellene presses mot hverandre og det blir mekanisk kontakt, eller blir selve olja hard slik at den overfører kreftene uten at lamellene er i direkte kontakt? Jeg mistenker det siste, og da må det i såfall oppstå en permanent herding av olja når viskoen blir hard.Andrew wrote:I en visko er det egenskapene til silikonoljen som gjør at den koble til når det blir friksjon/varme. Stivheten oppstår når oljen er 'bakt' over lang tid med konstant friksjon f.eks.når en har forskjellige omkrets mellom dekkene foran og bak. Passer man på det sistnevnte kan en visko vare veldig lenge.......og stivner den så har du fast aksling! Har vært bort i et par tilfeller hvor viskoen slipper helt taket og aldri kobler til, men her må det være snakk om en mekanisk svikt.
Under normal kjøring rett fram med lik rulleomkrets hjula så er det ikke noen hastighetsforskjell mellom utgående og inngående på viskoen. I sving vil hastighetsforskjellen normalt være så liten at viskoen ikke låser. Men jeg tenker slik: Hvis du kjører igang med utkoblet decoupler så står mellomakselen i ro. Bakakselen vil ikke dra den med rundt, og den kan ikke bli stående i ro, da vil jo viskokoblingen koble inn. Når mellomakselen får samme hastighet som framakselen vil viskoen koble ut, men mellomakselen vil nok snart få forskjellig hastighet fra framakselen, da kobler viskoen inn igjen. Og dette vil fortsette så lenge bilen triller. Endringene i olja må nødvendigvis skje veldig raskt hvis viskoen skal koble inn på 1/4 hjulomdreining. Kan disse stadige endringene påvirke olja negativt? Sannsynligvis ikke på samme måte som med forskjellig rulleomkrets, men mye værre enn med innkoblet mellomaksel og like hjul?
Det er to ting jeg kan se for meg som taler mot denne teorien. Enten tar ikke olja skade av raske endringer. Det er først når viskoen må overføre store krefter over tid at olja tar skade. Eller så kobler faktisk ikke viskoen inn under slik kjøring, tregheten i viskoen er nok til å dra med seg mellomakselen og bremse den igjen uten at det oppstår hastighetsforskjell mellom lamellene. Eller eventuelt en kombinasjon av disse to.
Det at jeg ikke har hørt om noen som har hatt problemer med rask viskoslitasje på biler med decoupler kan tyde på at dette først og fremst er et problem inni hodet mitt..
Henrik Engen
Etter hva jeg har lært er det slik at oljen herdes og danner en forbindelse mellom lamellene og ikke at lamellene presses sammen. Dette blir bekreftet av de som har åpnet en stivnet visko hvor lamellene viser ingen tegn til slitasje. Når det gjelder slitasjen på viskoen når mellomakselen er 'fri' så vil mellomakselen nok dras rundt av delvis stivnet olje, men i og med at motstanden er så lav vil mellomakslen fort oppnår en nesten lik hastighet med framdiffen som er regulert av oljen, i motsetning til den ødeleggelsen av oljen som skjer når de to kassene 'krangler' med hverandre om hastigheten.....
Andrew Wilder 90198654
-
ragholt
- Car: T3 1991 Syncro
- Phone: 92051861
Re: Decoupler fast aksel vs viskose ?
Hei,
Tar opp denne tråden da jeg som fersk eier av en litt lurvete 1991 Syncro TD håper på noen tips angående drivverk.
Bilen trekker ikke på framhjula, og etter det jeg har lest her på forumet, så har det sannsynligvis lekket girolje inn i viscoen.
Nå har jeg skaffet meg en komplett framdiff fra en bilopphugger, så da har jeg 2 viscoer hvorav den ene er defekt, den andre med ukjent tilstand.
Jeg har også fått tak i et ekstra nesestykke til girkassa som jeg tenkte jeg skulle sende avgårde for å få meg en decoupler.
Så til spørsmålene:
Har noen gjort seg nye erfaringer i forhold til spørsmålet om visco eller fast aksling i kombinasjon med decoupler?
Jeg har bestilt silikonolje og pakningssett fra Dieselkontor.de, og tenker å prøve overhaling av en visco på kjøkkenbenken. Noen her inne som har prøvd dette?
Hvor skal jeg kjøpe decoupler? Etter det jeg kan se, er Syncro-Services rimelig på pris, noen med erfaring vedr kvalitet og leveringstid derfra?
mvh Ragnar Holtermann
Tar opp denne tråden da jeg som fersk eier av en litt lurvete 1991 Syncro TD håper på noen tips angående drivverk.
Bilen trekker ikke på framhjula, og etter det jeg har lest her på forumet, så har det sannsynligvis lekket girolje inn i viscoen.
Nå har jeg skaffet meg en komplett framdiff fra en bilopphugger, så da har jeg 2 viscoer hvorav den ene er defekt, den andre med ukjent tilstand.
Jeg har også fått tak i et ekstra nesestykke til girkassa som jeg tenkte jeg skulle sende avgårde for å få meg en decoupler.
Så til spørsmålene:
Har noen gjort seg nye erfaringer i forhold til spørsmålet om visco eller fast aksling i kombinasjon med decoupler?
Jeg har bestilt silikonolje og pakningssett fra Dieselkontor.de, og tenker å prøve overhaling av en visco på kjøkkenbenken. Noen her inne som har prøvd dette?
Hvor skal jeg kjøpe decoupler? Etter det jeg kan se, er Syncro-Services rimelig på pris, noen med erfaring vedr kvalitet og leveringstid derfra?
mvh Ragnar Holtermann
Syncro-services leverer bra varer, har nettopp montert min tredje og er kjempefornøyd. God løsning hvis du har en stivnet visko, da trenger man ikke fast aksling. Normal visko er likevel god å ha selv med en decoupler. Litt leveringstid bør regnes med siden de lages etter bestilling.
Andrew Wilder 90198654
-
Tur-Bo
- -

Med visko i stedet for fast forbindelse kan du koble inn firehjulstrekket i fart. Det er en stor fordel når du midt i bakken forstår at dette ikke går og ikke behøver å stoppe for å koble inn 4wd .
-
ragholt
- Car: T3 1991 Syncro
- Phone: 92051861
Det med innkobling i fart er et godt argument for å beholde viscoen, men hvor "stiv" kan viscoen være? Er en såkalt stivnet visco helt rigid, og uten dempende funksjon? Jeg spør siden jeg har tenkt å åpne en visco, gjøre rent, skifte pakninger og fylle på en dæsj (270-280gr) silikonvæske. Hvordan dette blir vet jeg ikke før jeg får prøvd den i bilen.
mvh Ragnar Holtermann
mvh Ragnar Holtermann
Ragnar
91 Caravelle C Syncro 1,6 td
91 MB 250 TD
91 Range Rover
91 Yamaha XTZ 750 Super Tènerè
91 Caravelle C Syncro 1,6 td
91 MB 250 TD
91 Range Rover
91 Yamaha XTZ 750 Super Tènerè