Militærdoka

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Sittin On Chrome
Car: T3 Doka 1986

Militærdoka

Post by Sittin On Chrome »

Hei.

Under den siste auksjonen for forsvaret på Lillehammer kom jeg meg unna med en T3 doka, som jeg hadde vært på utkikk etter.
Det lå også tidligere en tråd om denne her, men finner den ikke igjen. Her er et par bilder, sikkert noen av dere som husker den.

Image
Image

Det er en 86 modell 1.6D som ble bestilt av forsvaret i militærgrønn farge, men som senere har gått hos luftforsvaret på Rygge, derav gråmalingen som er malt over samt ørnen (merket til en av de skvadronene der tror jeg). Jeg skal forsøke å kontakte noen der for mer info. om bilens historie. Moro om det var noen her inne som hadde mer info. om den også.

Jeg hentet den i slutten av november og siden har den egentlig stått. Har ikke hatt mulighet til å se på den før nå. Det var ikke liv i den når jeg kjøpte den, men sto kun med sommerhjul så det hadde blitt henger uansett. Ellers er bilen ganske så hel og fin. Eneste rusten jeg har funnet er på høyre bakskjerm hvor det har vært en skade og malingen har flasset av. Ellers har bakfangeren noen bulker samt hjørnekassene og setene foran er bitte litt slitt. Tror ikke jeg kommer til å gjøre noe med det engang. Setene i hvertfall.

Planen er å få den kjørbar (godkjent og på skilter) og senk/hjul. Synes de bilene her er tøffe. Det er min første T3 og håper jeg kommer til å trives med den. Det blir sikkert en del spørsmål, og satser på god hjelp her. Det er vel her alle bussmenneskene er samlet.

Ole Magnus
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Re: Militærdoka

Post by Livar »

Gratulerer med tøff bil :) Med senk og hjul blir denne kanonbra! Husk at dokaene er ganske lette i hekken, og at senkesettet trolig senker mindre på en slik en på en caravelle. Ville kanskje også vurdert en annen blinker som ikke stikker en halvmeter over biltaket :lol:
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

nei fanken hell! Behold lamper og alt! Kul og spes med spesiallakk og reklame fra der den har vært stasjonert. Senk og servo ville jeg og hatt, men resten trur jeg hadde beholdt som den er.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Lakken er vel sånn type "lav signatur på radar"-lakk, og såsnart man maler over med noe annet enn samma standard så "vises" kjøretøyet på radar igjen.

Enig med Postmeister'n - utseende er noe å beholde ! :D
Livar
-
-

Post by Livar »

Image
Hadde vel noe slikt i tankene, gjerne en litt eldre modell også, boltet rett i taket. Tror ikke det ødelegger looken :)
Sittin On Chrome

Hehe, ja den lampa stikker opp ganske mye, men jeg synes den kler bilen litt. Hører liksom til. Og da funker det bedre med oransje sideblinkers óg. Spørs akkurat hvor mye skruing det blir på den for med lampa på går den ikke inn i garasjen!

Senking ja, hvor mange mm er det på de godkjente settene man får kjøpt? Vil ha den betydlig lavere, slik at hjulene sitter godt og pent oppi hjulbuene. Så det ikke blir for stor gleppe mellom dekk og skjerm. Får man luftkit til disse bilene?

Ladet batteriet og feilsøkte litt på bilen i forrige uke, var litt irr på kontakter bak i motoren, men starteren sto bom uansett. Tok den ut og prøvde rett på batteriet, såvidt den gikk rundt og ingen innslag. Har fått denne overhalt nå og satt den inn igjen. Nye startere var dyre synes jeg.

Så var det å krysse fingrene å håpe den starter, men nei da. Det virker ikke som den får diesel, har vel "tørket" og klarer ikke å suge opp. Men har lest at folk bare tauer dem i gang så virker dem igjen. Har ikke så mye snøring på diesel jeg. Men burde jeg ikke koble meg med en ekstern tank rett på pumpa og fylle denne, for så å kanskje lufte ut litt på andre siden. Hvordan går jeg frem her? Taue i gang? Startgass og mye kinning? Eller fylle/lufte?

Litt flere bilder:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
ThorAlex.
-
-

Post by ThorAlex. »

HR har tuv-godkjente senkesett i 45, 55 og 85mm, og det finnes vel et par til også. luftfjering finnes, men ikke med tuv tror jeg.
Livar
-
-

Post by Livar »

45,55 og 80 er det vel... og 80 settet er vel strengt tatt 80/55
Sittin On Chrome

Ok. Ser bare 45mm i butikken her. Noen som har link til air ride?
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Luftfjæring er desverre umulig å få godkjent på biler nyere enn 1972 i norge. Med mindre de har vært levert med det fra fabrikk i en eller annen form.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Aiaiai for en gjæv bil. Saftblanderen er jo dødsbra! Bygg heller om garasjen :mrgreen: Egentlig har jeg lyst til å mase og gnåle om at du må holde den mest mulig original :wink: Men du ser nå best selv. Jeg kjøpte nylig en fra sivilforsvaret, som jeg hadde en del ombyggingstanker om. Men jeg har etter hvert snudd tvert om. Nå vurderes alt opp mot hvorvidt det bryter med det originale.
Og for en kul koffert du har bak!
Sittin On Chrome

Tur-bo: Mener å ha sett nyere biler med det godkjent, 2'er Golf også hvis jeg husker rett. Men er nok ikke lett. Har du noen linker til T3 kit uansett? :)

Vonzu: Takk for det, så nå idag at den varsellampa kan tas av og på hurtig med vingemutter :)
Har lest tråden din om sivilforsvarbilen, veldig fin! Med koffert du og :) Behold stripene, slitt er bare sjarmig.

Jeg sloss med tankene mine om den ørna jeg har på siden, på en måte hører den til der, med hele luftforsvartemaet, men jeg må innrømme at jeg synes den er litt harry :lol: Vet ikke hva jeg skal gjøre. Og så synd at denne bilen ikke var litt eldre, med luftkjølt motor! Hehe.

Uansett, har fått start på bilen og tatt en prøvetur. Så da er det vel bare å se over litt og bestille time til godkjenning. Jeg vil kjøre mer :D

Ole M.
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Jeg syns ørna er kun litt harry. Og da er det greit. T3 blir fort litt harry uansett, og litt må en tåle :mrgreen: . Vi snakker jo ikke om ørn med rose i nebbet, seksløper i ei klo og kruttrøyk i bakgrunnen, lakkert over et helt panser. Og når jeg så tenker på hva slags bil det er, syns jeg ikke ørna er litt harry en gang. Den hører jo med i bilens historie, og blir bare kulere og kulere for hvert år.

Hele greia for meg er temaet. Da vi kjøpte sivilforsvarbilen tenkte jeg bare å lage til en retrogreie, akkurat som jeg ville ha det. Og hadde det vært en hvilken som helst gammel bil, hadde jeg ikke brydd meg så mye om det var originalt eller ei, så lenge det var retro. Men når bilen har et tydelig tema, vil jeg nå heller beholde det. Og alt hva som skal gjøres vurderes opp mot hvorvidt det bryter med temaet. Jeg syns bilen din har et supert tema, og at det ser dødstøft ut. Når kan en ellers slippe unna med matt svart bil og ørnesymbol uten at det bare blir idiotharry? Hos deg er det ekte, og det snur opp ned på hele harrygreia. Og saftblanderen er bokstavelig talt "prikken over i-en" :D
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Her er en prosjekttråd som omhandler luftfjæring.ttp://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=11499
Jeg har lært å ikke være så kategorisk når jeg sier at ting ikke kan godkjennes. Biltilsynets veier er uransakelige :?
Men hovedproblemet er at når en bil blir hevet/senket forlanger biltilsynet som oftes at firehjulskontroll er utført før de vil godkjenne forandringen. Da sier det seg selv at det er litt problemmatisk med et heve/senkesystem som hele tiden forandrer seg.
Som du ser av Tristaren i prosjektet så har de flyttet støtdemperfestet, det er også noe som ville gitt det norske biltilsynet et akutt hjerteinfarkt !
Har ikke noen link til leverandører, men let etter en type med støtdemper i midten. Leverandører av deler til amerikanske biler har ofte sånne ting.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Sittin On Chrome

En liten oppdatering på bilen. Måtte vente en god stund før jeg fikk time hos biltilsynet, men har vært der nå og ble positivt overrasket. Kontrolløren var veldig grei og bilen ble skrevet inn i autosys med nytt reg.nr. Desverre får jeg de nye skiltene med flagg som jeg ikke liker så godt på gammel bil, men som jeg har forstått kan man sette over en hvit lapp over det.

Har også tatt PKK på den og den gikk rett i gjennom så nå er det bare å betale omreg., årsavgift og forsikring så er det skilter på den :) Men tror jeg venter en mnd så slipper jeg med halv årsavgift. Denne tiden bruker jeg fint opp til litt småpuss på bilen og ikke minst til å kjøre bobla mi :)

Så da blir det litt felg- og senkesettleting. Tenker jeg finner noen felger først og så ser jeg ann hvor mye jeg må senke. Også lurer jeg på noen ting:

¤ Må lage ny treplate over motoren, den er helt kast så vanskelig å måle eksakte mål, noen som har disse? Og hva er de skinnene til på undersiden?

¤ Må lage nye trespiler på planet, noen som selger disse ferdig? Er de like som på bay/splitt? Og hva er riktig festemidler, popnagler eller skruer? Dimensjoner?

¤ Kapell har jeg litt lyst på, men det virker som T3 kun hadde det kantete huset. Passer det fine avrundede kapellet fra bay/splitt på T3? Synes det er mye penere.

Ole M.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Du har en spesial luke som ikke er original. Mån tru om den du har har samme mål som originalluka til Caravellene?

Tipper skinnene kun er til for styring av plata i hullet.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
einar
-
-
Car: 90 doka syncro 16" ,74 bay automat
Phone: 91596193

Post by einar »

Har nye trespiler til både sika og doka på loftet.
Disse er frest av gran,og ikke eik som de originale.(profilen er lik orginal)
Er tiltenkt egne prosjekter,men tror jeg har et sett til overs.
Ring 91596193 hvis interesse.
Hilsen Einar.
Sittin On Chrome

ducce999s wrote:Du har en spesial luke som ikke er original. Mån tru om den du har har samme mål som originalluka til Caravellene?

Tipper skinnene kun er til for styring av plata i hullet.
Så den er bare tatt fra en Caravelle altså? Hvordan skal sika/doka luker se ut? Jeg måler ca 62x68 cm yttermål. Skinnene har ingen styringsfunksjon da de er langt innenfor kantene (se bilde). Men det er litt rester av skumgummi på dem så det har vel bare vært en plate der for støydemping tipper jeg.

Ole M.

Image
Image
Sittin On Chrome

einar wrote:Har nye trespiler til både sika og doka på loftet.
Disse er frest av gran,og ikke eik som de originale.(profilen er lik orginal)
Er tiltenkt egne prosjekter,men tror jeg har et sett til overs.
Ring 91596193 hvis interesse.
Hilsen Einar.
Den er god, skal først høre med en i nabolaget her som muligens har. Hvis ikke har jeg deg i bakhodet. Pris på disse?

Ole M.
Sittin On Chrome

Tur-Bo wrote:Her er en prosjekttråd som omhandler luftfjæring.ttp://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=11499
Jeg har lært å ikke være så kategorisk når jeg sier at ting ikke kan godkjennes. Biltilsynets veier er uransakelige :?
Men hovedproblemet er at når en bil blir hevet/senket forlanger biltilsynet som oftes at firehjulskontroll er utført før de vil godkjenne forandringen. Da sier det seg selv at det er litt problemmatisk med et heve/senkesystem som hele tiden forandrer seg.
Som du ser av Tristaren i prosjektet så har de flyttet støtdemperfestet, det er også noe som ville gitt det norske biltilsynet et akutt hjerteinfarkt !
Har ikke noen link til leverandører, men let etter en type med støtdemper i midten. Leverandører av deler til amerikanske biler har ofte sånne ting.
Fant den tråden der, fin bil! Biltilsynet er ikke så glad i kapp og sveis nei. Løsningen måtte bli noe bolt-on-system i hvertfall. Fant et par kit på nettet, men det koster litt da.

http://www.x2industries.com/aftermarket ... bopj0bfo86

Her er det et par rimeligere varianter:
http://www.streetbeatcustoms.com/VW/Van ... sion-Kits/

Ole M.
Sittin On Chrome

Da ble det skilter på bilen, har vært i bruk i omtrent en mnd. Ventet til etter 1.juli med å hente skilter så ble det halv årsavgift. Og det tok ikke mange dagene før den var fyllt opp.

Image

Etter å ha kjørt rundt i min første T3 så sitter jeg igjen med et spørsmål; hvorfor i all verden har jeg ikke kjøpt meg T3 før..?! Skulle ikke tro det det når man ser på bilene, men de er jo en drøm å kjøre! Har ikke fått gjort noe særlig mer med den annet enn å lage meg en ny motorluke. Satt også over de skinnene som satt der og skal sette inn en støydempingsplate bare jeg kommer meg til tema.

Image
Image

Felger og senk har jeg ikke fått sett på så mye enda, venter på litt mailer ang. felger, tror det blir 18". Men er nesten så jeg har vurdert å ha den sånn for den er så god å kjøre, selv om den er kraftig underdimensjonert, tiden står nesten stille :)
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Sittin On Chrome wrote:Da ble det skilter på bilen, har vært i bruk i omtrent en mnd. Ventet til etter 1.juli med å hente skilter så ble det halv årsavgift. Og det tok ikke mange dagene før den var fyllt opp.

Image

Felger og senk har jeg ikke fått sett på så mye enda, venter på litt mailer ang. felger, tror det blir 18". Men er nesten så jeg har vurdert å ha den sånn for den er så god å kjøre, selv om den er kraftig underdimensjonert, tiden står nesten stille :)
Liker bilen din. Få på den noen fine felger, og drit i senk...
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

bjørn53 wrote:
Sittin On Chrome wrote:Da ble det skilter på bilen, har vært i bruk i omtrent en mnd. Ventet til etter 1.juli med å hente skilter så ble det halv årsavgift. Og det tok ikke mange dagene før den var fyllt opp.

Image

Nix... få på kunn hvite sides og litt senk. har sett bilde av en tysk kassevogn med høytak, alt var i grønt untatt hvitesides og så var den noe senket, så dritstilig ut.
hunter
-
-

Post by hunter »

Sittin On Chrome wrote: Image
Om du noen gansk skulle vurdere å kvitte deg med førstehjelpsskrinet så passer det 110% i min bil :)

Kjør på med original fargen (ikke lakk den) - du kan bytte til andre kule felger, men whitesides passer ikke...

Håper du stiller på treffet i Tinn!
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Buss Marius wrote:
bjørn53 wrote:

Image

Nix... få på kunn hvite sides og litt senk. har sett bilde av en tysk kassevogn med høytak, alt var i grønt untatt hvitesides og så var den noe senket, så dritstilig ut.
Er det du eller jeg som bestemmer her. :wink:
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Post Reply