T4 2,4D Kakling....aAArgh!

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
tailspin
-
-
Car: ...MultiPorter... ;)

T4 2,4D Kakling....aAArgh!

Post by tailspin »

Huff... Skulle ta en liten kveldstur, og rett etter en rundkjøring ga jeg litt gass.
Det var akkurat som at eksosanlegget eller noe sprakk, eller etellerannet løsnet for det ble myyyye kraftigere lyd av motoren, og alt av kaklelyder ble sånn 100 ganger mer tydelig.

Var rimelig rask å kjøre av veien å leite under panseret og under bilen etter feks oljelekk, hull i deksler, og hull i eksos, men fant ingenting.
Det virker som at bilen vil dø ut lettere enn normalt ved feks i igangsetting, tilogmed på flat mark.

Lest en del om vakuumpumpekakling, men har denne noe med effekten på motor å gjøre?
Og skal dieselpumpa lage ekstra høy kaklelyd om den er dårlig?
Når en står overfor motorrommet og kikker ned så høres det ut som kraftig ventilkakling fra venstre side (luftfiltersiden) når en ser ned i motor, men om en ligge foran bilen og kikker opp under kanten av fangeren høres det ut som at det kommer fra dieselpumpeområdet...

Hva i alle dager kan ha skjedd????

Er mektig fortvilet...har sota vinduene på bilen og vil gjerne kjøre litt.............for å teste vinduene.
(Merka forresten at bilen fikk mye tettere gearing, bedre fjærgange og dempereffekt, samt at den lå en goood del bedre i svingene med sota vinduer... ;) Gleder meg til å få montert ekstra høyttalere bak og få sentrallåsen i orden slik at jeg kan kjenne litt bedre aksellerasjon også. :) )
1996 MultiPorter Syncro
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Re: T4 2,4D Kakling....aAArgh!

Post by Indian »

Registerreima som hoppet over et tann?
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Du kan få tenningsbank hvis register eller pumpereima har hoppet over. Det ville jeg sjekket med en gang uten å prøve å starte noe mer.
Når ble den servicen tatt sist?
90000 eller 5 år er intervalen...
Lykke til :)
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
stste
-
-

Post by stste »

Jeg kan nesten vedde på at det har med registeret å gjøre...
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
tailspin
-
-

Post by tailspin »

Registerreima er skiftet for ca 30000km siden. Altså i fjor sommer/høst... Kan det være bom fra verkstedet da? Ikke stram nok reim feks?

Turte bare såvidt å kjøre hjem med bilen. Gikk i sånn 20km/t. Men turen var bare ca 4-5km, så jeg håper alt er ok.

Er det noen i Tromsø som har god greie på dette med registerreim og event. kan hjelpe meg å sjekke dette? Har kun skiftet en registerreim selv, og det er 12 år siden. På en Nissan Cherry 1,5.... :roll:
1996 MultiPorter Syncro
Indian
-
-

Post by Indian »

4-5 kilometer i en hastighet av 20 km/timen er nok til å gjøre stor skade på motoren. Hvis registerreima ble byttet på verksted i fjor sommer/høst, du må ha noe garanti?
tailspin
-
-

Post by tailspin »

Vel. Driver å undersøker nå med forrige eier av bilen om hvordan verksted det var og når nøyaktig dette ble gjort. Man bør vel tro at det minst skal være 1 års garanti på slikt arbeide? Om ikke fler.

Det ble ingen forandring i lyden av motoren på noen måter på de 4-5 kilometrene jeg kjørte. Det som event. måtte ha gått til helv***, har nok da gått i det øyeblikket reima hoppet over, om det er det som har skjedd.

Krysser uansett fingra til dette er sjekket. Tar imot innspill imens på hva jeg burde gjøre/kan gjøre.

Er det feks lurt av meg å ta av ventildekslet og sjekke ventilene nå? Og burde jeg ta av dekslene over registerreima for å se om det er synlig at den har hoppa, slik at jeg event. har noe å fare med når jeg skal krangle om garanti? Eller bør jeg vente til det er avklart om det er en garantisak og kun la de på verkstedet se på dette?
1996 MultiPorter Syncro
Indian
-
-

Post by Indian »

Ingen hensikt å ta av ventildekselen. Du ser bare en kamaskling. Toppen må av for å sjekke ventilene. Reima har ikke hoppet av men kanskje har hoppet over et tann. Eneste måten å sjekke er å dreie motoren rundt for hånd og se om merkene stemmer.
tailspin
-
-

Post by tailspin »

Er det noen som har en skikkelig bra tegning av hvordan merkene på registersiden og dieselpumpesiden skal stå og se ut og slikt? Har en bok her, men den viser bare møkkamerker som ikke stemmer i det hele tatt med verken utseende eller posisjon på bilens merker.

Har hatt av dekslet over dieselpumpereima nå, og reima der er svært slakk. Ser ut til at denne kunne hoppet over uten problemer, men det er litt rart siden;
Nå dreide jeg på motoren for å prøve å finne noe som lignet på merket på svinghjulet, og da dette stemte overens med motorblokka, så stemte dieselreimhjulet overens med pumpa. Så jeg TROR det kan være rett merke, mer er alldeles ikke sikker da illustrasjonen i min kjøre Brookland Books VW T4 bok sier at merket på svinghjulet skal se annerledes ut.............

Tok også av det øverste dekslet over reg.reima, uten å lage merker eller noe her (dekslet som kun er kliset på plass), og kjente forsiktig på reima. Denne kjennes stram ut. Så jeg har hardt for å tro at denne har hoppet over, men vet ikke..... :(
1996 MultiPorter Syncro
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Slakk dieselpumpereim vil jo som du sier kunne forårsake en hopp. Og det er vel det du helst vil vite, ettersom det er totalt ufarlig i seg selv!

Jeg husker at på min 2.5tdi i audien, så var det stor forskjell på utgangspunktet ved merker, og det punkt hvor det faktisk var korrekt! (kanskje omtrent 1 tann i avstand sånn omtrent.)

Så, du kan jo kanskje be om å få den oppjustert på et verksted om du ikke har detaljer og utstyr til det? Koster ikke allverden for en justering bare.
Håper verkstedet som skifta reg.reim også tok med pumpereima da? om ikke bør du like gjerne bytte den med det samme.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
stste
-
-

Post by stste »

Tenningsmerket på din sitter innafor startkransen.
Det er et helvete å finne, men det er mulig.
http://t4-wiki.de/wiki/images/Motor_Mar ... ld_AAB.jpg
Bilde hentet fra http://t4-wiki.de

Merket kommer opp i hullet etter tappen på clutchen når motoren dreies fremover.

Da skal merket på pumpehjulet stemme med merkene på braketten til pumpa. (dette er ikke en nøyaktig måte å sette opp innsprøytningstidspunktet på, men det gir en indikasjon)

For å sjekke kammen, må du til med linjal og bladsøkere.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
tailspin
-
-

Post by tailspin »

Ja se der! Skal ut med en eneste gang å finne det merket. Gir meg ikke i kveld før jeg har funnet det. Trodde et øyeblikk at tappen på clutchen var merket. Og siden det er når denne tappen står under merket på blokka at dieselpumpehjulet står over merket, så er det jo allerede her stor mistanke om at noe er helt ute å kjøre...

Oppdaterer iløpet av kort tid. :)

Skal prøve å få tatt bilde av slakken på reima også så får dere se.
1996 MultiPorter Syncro
tailspin
-
-

Post by tailspin »

Sjå her!!!!

Jeg fant jeg fant!!!

http://img714.imageshack.us/img714/5364/dscn13692.jpg

Og se her hvordan merket på dieselpumpehjulet da stemmer overens......

http://img577.imageshack.us/img577/1598/dscn13762.jpg

Og her er vandringen på reima....

http://img38.imageshack.us/img38/6011/dscn1377o.jpg

http://img821.imageshack.us/img821/2598/dscn1378b.jpg

Så var det spørsmålet da; er det farlig å ta sjansen på å flytte tilbake den reima en tann og stramme den?
Hva kan event. skje?
1996 MultiPorter Syncro
Kneggeren
Car: Golf 2 og T4
Phone: 48061782

Post by Kneggeren »

God kveld.
På denne siden av motoren kan man jo prøve seg litt fram,men du får ikke motoren bra før du har justert pumpa med måleur. Personlig ville jeg ikke ledd en eneste skrue før jeg hadde sjekket om dette kan tas på garanti. Min teori på hva som har skjedd her er at pumpa har låst seg et lite øyeblikk slik at reima har dratt seg over en tann og dermed har reima også strukket seg.
stste
-
-

Post by stste »

Jeg tipper at den reima ikke har vært byttet eller at den ikke har blitt strammet opp etter bytte. Den er vanskelig å stramme hvis du ikke har rette fastnøkkelen.
Den reima er da fryktelig slakk :shock:

Men da ville jeg vært skrekkelig skeptisk til arbeidet som er gjort på andre siden. Er vannpumpe og løpehjul byttet for eksempel...

Jeg hadde uten tvil tatt hele sjauen på nytt...

Men det er vel bare å prøve å flytte reima, siden det ser ut som om den er lett å få av hjulet uten å løsne noe. I værste fall får du ikke startet igjen...

3 17mm bolter bak pumpa er stramminga. De glir i avlange hull.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
tailspin
-
-

Post by tailspin »

Hehe. Vel. På den andre siden av motoren er registerreima stram. Den ser ikke gammel ut. Så i morgen tar jeg affære og prøver å flytte den dieselpumpereima litt.

Tvilsomt at dette er garantirep, da det ikke er gjort noe på denne siden av motoren på verksted.

Nå skal det også sies at jeg har hatt diesellekkasje ut av gassarmen på pumpa, og plagdes litt med å starte bilen en dag pga dette. Måtte dytte på armen til det ikke lekket så mye, og da startet bilen igjen. Så det tyder vel på at pumpa trenger en runde. Har kjøpt nye tettinger til den, men man bør vel ta den ut og få den overhalt/byttet. Dersom det er intern lekkasje/dritt i den som forårsaker at pumpa har låst seg et øyeblikk slik som foreslått over. Er veldig tenkelig faktisk når en ser på "bevisene". Skal undersøke priser på overhaling/bytte, men først altså få bekreftet/avkreftet om det er dieselpumpereima som lager krøll her. Skal også prøve å forske litt mer på andre siden av motoren for å se om det finnes bevis på dårlig arbeid eventuellt noe som tyder på at det kan bli problemer der.

Er det det som er årsaken skal denne byttes, og bilen inn til oppjustering av pumpe dersom jeg ikke får bilen til å gå noenlunde bra uten å gjøre for mye. Men da skal jeg i såfall skifte reg.reim, vannpumpe +++ først.

Tips om hvilke sett folk har kjøpt på e-bukta o.l. av spesial verktøysett for å utføre arbeidet selv mottas.

Håper på det beste at det er bare denne dieselpumpereima. Var jo å hentet meg et slikt O-stort-bil-te-ma-mig-apparat så jeg kan få sveist litt smårust. Skal jo bli bedre aksellerasjon pga bedre luftstrøm... Ikke sant??? :lol:
1996 MultiPorter Syncro
Kneggeren
Car: Golf 2 og T4
Phone: 48061782

Post by Kneggeren »

Når det gjelder dieselpumpen så må du skifte gassarmforing også i tillegg til pakninger for å få dette tett og bra.Har gjort dette på min,litt knot men det går. Lykke til.
stste
-
-

Post by stste »

Denne:http://www.dieselkontor.de/product_info ... ts_id=3041

Og denne:http://www.dieselkontor.de/product_info ... ts_id=3244
Pluss søkeblader til å kile under linjalen til kammen. (ska det være, så ska det være:))

Veivbolten må byttes og settes inn med middel for at den ikke skal løsne.

Når den skal av, kan det være kjekt å bruke kompressor og muttertrekker til lastebil for den sitter noe sykt hvis det er gjort riktig forrige gang.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
tailspin
-
-

Post by tailspin »

Heh. Fikk sjekka i går. Flytta reima tilbake litt slik at den stemte overens med merkene. Prøvde å starte bilen og den malte som en katt i noen sekunder før den døde igjen. Prøvde på nytt, og det samme skjedde... Puurrrrrrr sa det bare.....i 3-4 sekunder. :D Nydelig lyd.

Da jeg gikk fram for å kikke litt under panseret igjen for å prøve å få bilen til å gå litt lengre oppdaga jeg at det rant diesel fra pumpa... Så den er nok gåen. Men har mest sannsynligvis fått fatt i en ny.
1996 MultiPorter Syncro
stste
-
-

Post by stste »

Lakk det fra gass armen?
Da finnes det jo repsett til en billig penge:)
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
tailspin
-
-

Post by tailspin »

Lekket fra gassarmen ja. Har svettet ut der en stund nå, så pakningene til det har jeg liggende. Men det virker som at mer lekker innvendig/eller noe er løst nå. Fikk plutselig ikke beveget gassarmen heller mer enn 1/3 av veien den egentlig skal kunne gå. Så noe er galt inni der. Skal demontere så fort som mulig for å sjekke event. "overhale". Men blir i første omgang å bare bytte pumpe til en annen, og heller ha den "nyoverhalte" i reserve. :)
1996 MultiPorter Syncro
tailspin
-
-

Post by tailspin »

Hva i all granskauen er det som er laga av gull og diamanter inni dieselpumpa som gjør at det kan komme på 12-15tusen å overhale den????!?!?!?!??!
........Eller kan butikkmannen ha ment 12-1500?

Dødsirritert her. Kan ikke være så vanskelig! Så i morgen tar jeg affære!!! Skal søren meg skifte tettinger og de derre titanarmerte-gummi-o-ringene-som-er-gull-belagt-med-diamant-og-sølv-pyntekanter....og regner vel med at foringen til gassarmen er laget av platina-laminert carbon-fiber-chrome-belegg. :mrgreen:

MEN!!!

Har litt lyst å konstatere at reg-reima ikke har hoppa, så jeg trenger litt tips:

ER det mulig å sjekke om regreima har hoppa UTEN den berømte "linjalen"? Eller er det event. noen på forumet her som bor i Tromsø som kan låne/leie med en slik linjal i et par timer? :roll:
1996 MultiPorter Syncro
tailspin
-
-

Post by tailspin »

stste wrote:Lakk det fra gass armen?
Da finnes det jo repsett til en billig penge:)

Noen som vet delenummer på dette rep-settet?
1996 MultiPorter Syncro
stste
-
-

Post by stste »

Vet ikke noe om repsettet annet enn at det finnes et sted.

For å sjekke om regreima har hoppet, så du ha linjalen og måleuret. Av med reimhjulet på pumpesiden av kammen etter at merket på svinghjul står riktig og dieselpumpemerkene stemmer så godt som mulig. Sett inn den tykke bolten i reimhjulet på pumpa så den ikke tar seg en tur også...

Nå passer linjalen inn i sporet i kammen og det er plass til like søkeblader under linjalen på begge sider.
Hvis den ikke passer, så er den siden ute å kjører. hvis du ikke får linjalen inn i sporet engang så har den hoppet over eller den er satt opp på måfå...
Da må det justeres.

Det er etter at registersiden er funnet ok at det ikke er noen vei utenom måleuret siden øvre pumpereimhjul sitter på kon.
Når svinghjulet står spot on på merket så skal det være 1mm løft i pumpa.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
tailspin
-
-

Post by tailspin »

Men hva mener dere om prisen på overhaling av pumpa?
1996 MultiPorter Syncro
Post Reply