Det hender jeg bruker tåkebaklysene når det er tett snødrev bak bilen min, og da må jeg kjøre med grøftlys for å kjøre lovlig.
Men jeg foretrekker hovedlysene i mørket.

Rudeboy wrote:Ettersom smiley'sa dine falt ut, les innlegget og se når jeg gjør det. Du finner fort ut at jeg ikke kan blende noen som jeg bruker tåkebaklyset mitt![]()
Jeg kan vel samtidig legge til at jeg slår på når det kommer bil bak som kjører med tåkelysa på, som ikke evner slå dem av men istedet blender såpass at jeg må blende ned sladrespeilet mitt

Nei, men de er med på å redusere det vi i bransjen (Forsvaret) kaller nattsyn. Når dine øyne venner seg til den mengden lys som du har fra nærlys+tåkelys ser du mye mindre utenfor den indre lyssirkelen som disse lampene skaper. Dersom du har kun nærlys har du fortsatt en del nattsyn igjen. Dette fordi mengden lys i det proksimale synsfeltet er likt eller mindre enn det distale. Øynene er dermed innstilt på en mindre lysmengde, og kan oppfatte bevegelser, gjennskinn og stasjonære objekter mye tidligere.Pål_B wrote:
Er kurvelysene korrekt justert blender de ingen.

Helt enig, det er mange flere som kjører med feil lysbruk enn riktig.Jim Stensland wrote:Forbanna dritt hele tåkelyssystemet,det er vel ytterst sjelden at man egentlig trenger disse.