Hvordan bruke tåkebaklys lovlig?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
charlie 21
-
-
Car: T4 -97 Caravelle TDI

Hvordan bruke tåkebaklys lovlig?

Post by charlie 21 »

Hvordan skal man kunne bruke tåkebaklys lovlig, når man må slå på grøftlysene før man slår på tåkebaklysene?
Det hender jeg bruker tåkebaklysene når det er tett snødrev bak bilen min, og da må jeg kjøre med grøftlys for å kjøre lovlig.
Men jeg foretrekker hovedlysene i mørket. :D
Født fri, skattet ihjel!!!
Nøye planlegging kan aldri erstatte ren og skjær flaks.

-97 Caravelle TDI
-96 Transporter 2,5B Syncro
-68 Volvo Felt
Jan Kenneth Glomstad
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Hvordan bruke tåkebaklys lovlig?

Post by Rudeboy »

Står noe om dette i kjøretøyforskriften, forresten - www.lovdata.no

Jeg som deg bruker tåkelysa til hjelp for andre -jeg slår dem på når jeg f.eks er bakerst i kø (eller alene) og det var tett nedbør (styrtregn som "aldri" tok slutt, sludd etc). For at dem som kommer bak, det kommer alltids noen bak, skal se meg tidligere enn hvis jeg ikke hadde på lampa.

Nå har jeg jaggu lamper under frontfangeren som må på før jeg kan ha på tåkebaklyset og jeg har vet etpar anledninger vurdert skaffe separat bryter til de under frontfangeren for ikke å absolutt måtte ha på dem også når jeg ønsker bare kjøre med tåkebaklyset.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Så du er han idioten bakerst som alltid står med lampa på og blender så man f... ikke ser noe som helst.

Tåkebaklys ibruk på norsk vei burde vært forbudt annet enn som nevnt oven i snødrevet. Ellers har vi ytterst sjelden slik ertesuppetåke som de på kontinentet har.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
-
-
Car: T4 - 2002

Post by #66 »

+1 postmeiseter!

Ikke bare er de som kjører rundt med tåkeys bak i regnvær, men de som kjører rundt med TÅKELYS på klare natten (og dagen sammen med nær lys på dagtid) WTF!
Cedric Cornell
Sætre, Buskerud
T4 02-102 TDI Carvelle laaaannng

452000 Km...
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ettersom smiley'sa dine falt ut, les innlegget og se når jeg gjør det. Du finner fort ut at jeg ikke kan blende noen som jeg bruker tåkebaklyset mitt :roll:

Jeg kan vel samtidig legge til at jeg slår på når det kommer bil bak som kjører med tåkelysa på, som ikke evner slå dem av men istedet blender såpass at jeg må blende ned sladrespeilet mitt :wink:
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Rudeboy wrote:Ettersom smiley'sa dine falt ut, les innlegget og se når jeg gjør det. Du finner fort ut at jeg ikke kan blende noen som jeg bruker tåkebaklyset mitt :roll:

Jeg kan vel samtidig legge til at jeg slår på når det kommer bil bak som kjører med tåkelysa på, som ikke evner slå dem av men istedet blender såpass at jeg må blende ned sladrespeilet mitt :wink:

Det var ingen smileys der gitt, og du vil da kjenne varmen fra mine ekstralys hvis du setter på tåkebaklyset hvis jeg kommer bak deg. ;) (Der var det en smiley)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hehe, jeg har LED-"ryggelys" på sykkelstativet som varsler deg når jeg har sett du ikke kommer noen vei med ekstralysene dine :lol:

Husk at jeg som regel kjører med sladrespeilet blenda når jeg har folk bak, det er så mye feilinnstillte lys out thar at det pleier ikke være justert riktig spesiellt lenge :D
charlie 21
-
-

Post by charlie 21 »

Nå bruker jeg tåkebaklyset bare når jeg ikke har bil rett bak, men bruker det for å bli oppdaget lettere i tett snødrev. Og slår av når jeg ser det nærmer seg et kjøretøy bakfra. Det samme gjør jeg med lastebilen, det er heldigvis ikke ofte at jeg må bruke det. Men uansett kjører jeg ulovlig de få gangene jeg gjør det.
Er det en enkel sak å sett på et rele som bryter strømmen når jeg setter på tåkebaklyset sammen med nærlys/hovedlys?

-97 Caravelle TDI
-68 Volvo Felt
Jan Kenneth Glomstad
Pål_B
-
-
Phone: 91312444

Post by Pål_B »

Politiet vet ikke engang hvorfor det ikke er lov. Ble stoppet med de en gang jeg hadde glemt å skru de av. Da opplyser konstabelen at det ikke er lov, da tåkelys "stjeler" 14% av sikten til møtende bil. En merkelig teori, etter min mening. Og kan ikke se i artikkelen det linkes til over her at det utsagnet støttes. Der er det egen sikt de fremhever som årsak til forbudet.

Tidligere bodde jeg på en strekning som ikke var opplyst, og med mye rev og andre dyr traskende over veien. Da kjørte jeg, nesten alltid, med kurvelysene i kombinasjon med fult/nærlys. Kurvelysene gir veldig mye bredere lysbilde enn nær- og fjærnlys. Naturlig nok, det er vel derfor de heter kurvelys :)

Er kurvelysene korrekt justert blender de ingen.
Mvh
Pål
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Pål_B wrote:
Er kurvelysene korrekt justert blender de ingen.
Nei, men de er med på å redusere det vi i bransjen (Forsvaret) kaller nattsyn. Når dine øyne venner seg til den mengden lys som du har fra nærlys+tåkelys ser du mye mindre utenfor den indre lyssirkelen som disse lampene skaper. Dersom du har kun nærlys har du fortsatt en del nattsyn igjen. Dette fordi mengden lys i det proksimale synsfeltet er likt eller mindre enn det distale. Øynene er dermed innstilt på en mindre lysmengde, og kan oppfatte bevegelser, gjennskinn og stasjonære objekter mye tidligere.
Akkurat som det står i artikkelen.
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Det er ikke mulig å kjøre lovlig noe som naboen min msom er politikvinne. Hvis hun kan så kan jerg også.....
Jeg har også sett politibiler med tåkelys påtent med hovedlys.....
camperwizard
-
-
Car: T4 2,5 tdi 1999
Phone: 94831217

Post by camperwizard »

hei charlie 21
min komentar til tåkelys er at disse brukes når sikten er SVERT redusert, somregel i ekstremt snøvær (når baklykt snør igjenn)utenfor opplyste veier. det kan være kolonne eller ekstremt snødrev slik at du faktisk må stoppe bilen til sikten tar seg opp igjen.
jeg har å kjørt i så tett tåke at det har vert nødvendig å kjøre med t-lyset på. men det er skjedent

når du opplever slike forhold som beskrevet er du mest behagelig å bruke kurve tåkelys forran, fordi at ner/fjernlys vil faktisk blende deg.

poenget er at dersom du kan kjøre med ner/fjernlys uten at dette er til nevneverdig besvær, vil tåkebaklys i de fleste tilfeller ikke være nødvendig. dersom at sikten blir så dårlig at kurve/tåkelys er bedre å bruke enn nærlys, er de stor sansynlighet for at tåkebaklyset er til stor hjelp for trafikk bakfra. med sistnevnte kombinasjon kjører du også lovlig+ at du ikke irriterer andre trafikanter.

jeg er stor tilhenger av riktig bruk av tåkebaklys, mens jeg ikke skal nevne her mine tanker om folk som ikke skønner hvilken funksjon dette lyset har. det holder ofte med at det er meldt om lokale tåkebyger, og så skal det brukes for en hver pris.
TRANSPORTER 2WD 2,5 TDI 1999
Steinar Fredriksen
-
-
Car: T4 - 2002

Post by #66 »

Igjen +1 til Stein og camperwizard. Bra forklart. Det er nesten ikke bruk for tåke lys her i landet.

Idag på vei til jobben var det mange med tåkelys foran. Siden det også regner så er det ekstra ille pga gjennskinn fra isen/asfalten. Øyenen blir trukket mot lysorglet og man ser faktisk mindre rundt seg.
Cedric Cornell
Sætre, Buskerud
T4 02-102 TDI Carvelle laaaannng

452000 Km...
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Det er lov med tåkelys på dagtid sammen med parklys.
mange biler i dag kommer med denne koblingen orginalt
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Tåkellys kan/skal brukes sammen med parklys, og brukes istedet for kjørelys/nærlys, ikke sammen med dette.
Pål Strand
Jim Stensland

Post by Jim Stensland »

Forbanna dritt hele tåkelyssystemet,det er vel ytterst sjelden at man egentlig trenger disse.
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Jim Stensland wrote:Forbanna dritt hele tåkelyssystemet,det er vel ytterst sjelden at man egentlig trenger disse.
Helt enig, det er mange flere som kjører med feil lysbruk enn riktig.

Tåkebaklys er opprinnelig for tyske autobahn, spørru meg.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
charlie 21
-
-

Post by charlie 21 »

Er enig der at det er ytterst sjelden at man har bruk for de. Men hva med den ene gangen man har bruk for de da?
Nå har det skjedd et par ganger at det har vært tett snødrev bak bilen min i mørket, og da er det umulig å se bilen foran med bare vanlig baklys, da har jeg brukt tåkebaklyset inntil jeg er sikker på at bilen bak har sett meg. Da slår jeg det av.
Men jeg har da kjørt ulovlig pga. grøftlys og hovedlys er tent samtidlig. :oops:

-97 Caravelle TDI
-68 Volvo Felt
Jan Kenneth Glomstad
Post Reply