Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

Post by Rudeboy »

EDIT - hehe, vi får sjå :

Skal ha med baksetene til bilen opp inatt, og jeg skal sjekke priser på bærebrua så jeg evt. sjøl kan bytte den eller få den bytta på egen hånd.

Spennende dager !
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Du kan jo få kjøpt en strøken T4 av meg. Prisen blir vi enige om.

Så har du og konemor en hver. Tenk, da trenger dere aldri mer å krangle om noe som helst. Kan kjøre og ha med dere hver deres bil på ferie...

Er det alvor at du drar til Finnmarka? Eneste fordel da er vel at jeg har noen å drikke kaffe hos når jeg likevel tar en kveldstur nordover. Kan jo bli interessant med en mandagtreff i Finnmark......!!
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg ser ingen poeng i å kjøpe noen annen T4 når jeg har to stk jeg veit hvor er hen i verkstedregninga :wink:

Og to stk T4b Multivan INTRO er definitivt ikke på kartet, engang :lol:

Men her ligger også et aldri så lite moment - en bil jeg kan få 20 laken for, om jeg skulle selge nå må jo "gjenskaffes" om jeg får den jobben...
Og ingen bil i verden kan erstatte Tyskerbrakka, verken i komfort eller kvalitet - med det forbehold at den må ha litt drahjelp for å bli ship shape.
De koster nemlig ikke det jeg kan få for min, og de vil være i særdeles sprikende kvalitet ift hva jeg har.

Åkkesom stikker jeg straks i kjelleren og henter 2'erbenken til midten av Caravellen om kun kort tid, på tide å få bilen tømt for ting og på å få gjort litt med den igjen,
erjo
-
-

Post by erjo »

Rudeboy wrote:Åkkesom stikker jeg straks i kjelleren og henter 2'erbenken til midten av Caravellen om kun kort tid, på tide å få bilen tømt for ting og på å få gjort litt med den igjen,
..... og så selge den.....
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Det er jo igjen - dine ord.

Jeg slutter fortelle deg at jeg trenger bil i Finnmark skulle jeg få den jobben, med dette.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Åkkesom, så har jeg jo litt ræl liggende - fremdeles 8)

-Thule lastestativ - solgt
-Thule takboks, med maks last 75 kg med 2 Thule takstativ for T4 - kr. 1.500,- takboksen holdes av inntil videre
-ekstralys, Bosch ukjent type - solgt
-lykteramme, sveisa stålskinne man monterer på radiatorfestene bak grillen - solgt
-taklys/kupélys med forsinkerkrets, to stk montert foran og i midten - nypris ca. 800,-/stk hos Møller - PM holder av 1
-hjulbuelister, chrome - kr. 500,- i emballasjen
-emblemfri grill, chrome - solgt
-grill, svart. Original - solgt
-1 Recaro Ergonomic (rygglomme) - PM
-1 Recaro Spesialist - PM - har bud på begge stolene
-skvettlapper bak for T4a med tredelt fanger - kr. 500,-
-Thule clip on 970-3 sykkelstativ for kulefeste - kr. 750,- ene og alene pga robusthet
-blinklys foran - solgt
-baklykt, ikke sokkel/innmat - solgt
-Kamei øyelokk - solgt
-3kW Eberspächer - uprøvd - kr. 2000,-
-smussavviser, ubrukt T4a - kr. 800,-
-Project Two T4a frontlys - 1.500,- reservert ?
-blinklys, sorte - kr. 250,-
-blinklys, chrome T4a- solgt
-blinklys en side T4a, hvit - 250,-
-armlener, har du ramme i ryggen på forsetene kan du uten modding montere disse - 500,-
-2-tonns garasjejekk, noe lav for usenka bil - beholder jeg sjæl
-Black n'Decker 25-liters tohesters kompressor til lettere arbeide (ikke noen tyngre håndtverks-sjauing med flere verktøy montert samtidig altså) beholder jeg sjæl
-Neha 20-liters portabelt do, ubrukt (hehe) beholder jeg sjæl

Da var det ikke så himla mye igjen her, gitt.

Det er mulig jeg har "noe" dekk på felg liggende, kommer tilbake til dimensjoner, alt er sommerdekk.
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

kanskje en ide og luke vekk de tinga du skal bruke selv, som er solgt eller som er reservert?

Eller er dette en slik "inventory- list" ?
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

"Oppdatering" kalles det.
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Rudeboy wrote:EDIT - hehe, vi får sjå :

Skal ha med baksetene til bilen opp inatt, og jeg skal sjekke priser på bærebrua så jeg evt. sjøl kan bytte den eller få den bytta på egen hånd.

Spennende dager !
Siden tråden din inneholder usedvanlig mange ord så råder latskapen her. Er det øvre eller nedre bærebru du skal bytte?

Slik jeg bedømmer det ut i fra erfaringen jeg har med kulene så er det ikke så veldig mye lettere/enklere å bytte Bærebru. Kun en tanke :shock:
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Det er den øvre bærekula som i (i allefall) 4 år har vært kommentert ved verkstedbesøk. Dermed bør vel brua som skal holde kula også tas ?

Men jeg biter meg merke i det med at det ikke nødvendigvis er lettere jobb å ta brua istf bare kula :?

Jaja, vi får vel sjå, da.
erjo
-
-

Post by erjo »

hjulbuelister, chrome - kr. 500,- i emballasjen

Aldri brukt?

Ellers kan du jo luke ut det du skal beholde sjøl. Det trenger vel ikke ligge under tilsalgs?

erjo
Medlem avVWBUS Mjøsa
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hjulbuelistene er ubrukte og hele, jeg tok dem ut av eska på forrige kaffekopptreff for å inspisere dem.

Jeg kjøpte dem nye for fire'ish år tilbake. De har samla støv i brunpapiret de var pakka i før jeg nå i oktober pakket ut emballasjen og kasta brunpapiret.

Jeg beholder det som kan brukes på Multivan INTROen, resten får gå til salg.
Og hva "til salgs"-tråden angår så vi jo hvor mye brukbar den var, i og med at det ble et chatteforum umiddelbart... :roll:
Vissvass
-
-
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777

Post by Vissvass »

Rudeboy wrote:Det er den øvre bærekula som i (i allefall) 4 år har vært kommentert ved verkstedbesøk. Dermed bør vel brua som skal holde kula også tas ?

Men jeg biter meg merke i det med at det ikke nødvendigvis er lettere jobb å ta brua istf bare kula :?

Jaja, vi får vel sjå, da.
Hvis det er øvre så sitter den i torsjons fjæra/armen og den er det nok ikke lønnsomt å bytte kontra selve bærekula.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Da snakker du av rene økonomiske momenter, og ikke de fysiske slitasjer brua har bært seg over med samma bærekule i over disse årene den har hengt på bilen ?

For alt jeg veit er det samma brua som kom fra fabrikken sommeren 1991 mens kuler kan ha blitt bytta etpar ganger siden da. Dermed er det et visst slitasjemessig hensyn å ta også, her syns jeg.

Men dette er ikke noe jeg vektlegger mye - ut over at det nok er en idé å ta både bru & kule, jeg har meldt opp problemstillingen til en mekaniker jeg veit av og avventer hans bedømmelse i saken. No worries.
Vissvass
-
-

Post by Vissvass »

Rudeboy wrote:Da snakker du av rene økonomiske momenter, og ikke de fysiske slitasjer brua har bært seg over med samma bærekule i over disse årene den har hengt på bilen ?

For alt jeg veit er det samma brua som kom fra fabrikken sommeren 1991 mens kuler kan ha blitt bytta etpar ganger siden da. Dermed er det et visst slitasjemessig hensyn å ta også, her syns jeg.

Men dette er ikke noe jeg vektlegger mye - ut over at det nok er en idé å ta både bru & kule, jeg har meldt opp problemstillingen til en mekaniker jeg veit av og avventer hans bedømmelse i saken. No worries.
Ja tenker økonomi og tid som går med ja,. :D Syntes det er litt overkill å bytte hele armen når det er kula som er slitt.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Rudeboy wrote:For alt jeg veit er det samma brua som kom fra fabrikken sommeren 1991 mens kuler kan ha blitt bytta etpar ganger siden da. Dermed er det et visst slitasjemessig hensyn å ta også, her syns jeg.

No worries.
Slitasje på f.eks tre kuler gir jo et visst nivå slitasje på bærebrua siden 1991 ville jeg tro.
Det er jo ikke alle som velger la være bytte en del som begynner dra på åra bare fordi de kan 8)
Vissvass
-
-

Post by Vissvass »

Rudeboy wrote:
Rudeboy wrote:For alt jeg veit er det samma brua som kom fra fabrikken sommeren 1991 mens kuler kan ha blitt bytta etpar ganger siden da. Dermed er det et visst slitasjemessig hensyn å ta også, her syns jeg.

No worries.
Slitasje på f.eks tre kuler gir jo et visst nivå slitasje på bærebrua siden 1991 ville jeg tro.
Det er jo ikke alle som velger la være bytte en del som begynner dra på åra bare fordi de kan 8)
Det spørs om ikke du tenker på nedre bærekule og bærebru nede ? Disse koster 3850 pr side uten bærekule men med foringer på mekonomen. Mens en nedre bærekule koster 444,. på Norskbildelsenter og de foringene noen hundrelapper. Jeg hadde i vært fall ikke kostet på dette på en 91 modell. :D
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Mulig forringelsen på jernet etter 20 år er peanuts, men prisene du henviser til er jo uten VACN-moderasjonen.

Og det koster rundt 1400,-/pr nedre bru på Veng (før moms, da) :wink:

Men jeg sier som Jompa - æ jirno fan 8)

Skulle jeg finne på å beholde den vil jeg jo naturlig nok bytte ut alt over tid, rund baut, og det som det sto i akkurat nå var jo om det kanskje skulle vært trafikksikkerhetsmessig å ta komplett bru i tillegg til kula siden jeg mistenker at akkurat kule har vært bytta minst én gang før :wink:

Skjit samma, snart jul !
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Holdt på med bilene i aften, flytta litt ting fra Tyskerbrakka over i nybilen og jeg må si jeg koste meg i 20 blå som det er her nå. Bilen har jo stått siden jeg kjørte sofa for bror min for en måned+ tilbake i tid.

Og med 20 blå nå og 19 blå tidligere så vil jeg si bilen nok er relativt spiked, men én ting slo meg - lister og dørlås funka over all forventning !
Listene gikk jeg over i våres med silikonstift, og dørlåsene med låsolje i vinter og vår. Men den delen av dørlåsene som imponerte var den som skal holde døra igjen - de år jeg var på Rena & Elverum så frøys delene fast slik at når jeg åpna døra og hoppa ut for så å smelle døra igjen, så spratt den umiddelbart tilbake fordi mekanismen hadde frosset :roll:

Slett ikke samme opplevelsen idag ! Dørene gikk, med unntak av førerdøra, igjen på første forsøk og uten noe som helst kødd :?
Litt urolig for at bilen skal oppføre seg hyggelig nå, som jeg kjører Multivanen.

Imårra skal jeg ut og kjøre bilen igjen, så fordi jeg romsterer litt baki ser jeg for meg å starte bilen og la den gå på tomgang med "inneluft" aktivisert mens jeg pusler og herjer der. Men med spiked motor så får jeg vel plugge i motorvarmeren først, tenker jeg - godt man har slengledning klar for det er noen meter fra vegg & 230V til bilen.

Tenker etpar timers DEFA blokkvarming mens jeg kuker og fisler rundt bilen gjør susen. Nesten som om jeg synes det er trist det ikke var batterilader i kretsen til DEFA men det holdt det jo på å bli i vinter - inntil Multivanen kom på banen, da.

Krute god bil og jeg forventer ikke noe vissvass fra den når jeg da netter ned kabling & motorvarming, for å starte bilen.
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Det er ikke like kaldt på denne siden av landet, med 13minus, men disse gamle bilene er seigliva... Heldigvis.
Du nevner dette med låser og å lukke dørene, og jeg har hatt dette problemet med skyvedøra i alle år.... vil ikke gå igjen, men bare hvis jeg gir den en ekstra trykk på bakerste del av døra mens jeg lukker den.

Men alt i alt så er jeg meget glad i denne bilen på vinteren.... Litt seig om morran, men faen heller, den starter til slutt ;) Og den er helt konge på vinterføre imotsetning til Touranen.
:)
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Oppdaga en annen ting idag morges, DEFAen ble mye brukt det året jeg jobba fra Elverum.

Forsvarsbygg som eier alle bygg og infrastruktur for "firmaet" blånekta på at de hadde jordfeil i rekka med motorvarmerkontakter (påle), så jeg handla inn den ene DEFA-kabelen etter den andre og bytta ut to-tre lengder i bilen, fra 230V-påkoblinga og innover.

Nå idag satte jeg pånytt på DEFAen, med de gamle kabler på plass og hva skjer ? Forsvarsbygg farer med løgn...

DEFAen surrer og går så fornøyd atte, så da er jo alt bare stas, da 8) God nyhet på mårran !
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Kaldt idag, måtte fyre opp med DEFAen.

ImageImageImage

Kjørt 92.100'ish i mitt eie, forbruk på 0.76 til 1.2 pr mil alt avhengig av forhold.

De syv som kjøpte den fikk en god bil, riktignok etpar moment som skal til før PKK er passert men både dem og jeg er fornøyde. De får heller ikke noe mikkmakk med bilen senere, man har da holdt bilen i stand må vite !

Vemodig å se den gå, vemodig å ikke ha den lengre men greit samtidig. Ett kjøretøy å bruke penga på er jo en ren forbedring :wink:

Jeg tviler på vi får se den på landstreffet - det kan tenkes gutta tar seg en tur til Elvedalen om det blir noe Vintertreff der.

Slik endar sogo om Tyskerbrakka.

Vi sees på landeveien !
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Stenges etter ønske
Locked