Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Locked
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

Post by Rudeboy »

Så er bilen atter i mitt eie.

"Alle" planer som gjalt fra før av står enda, samt etpar til som har kommet mens bilen var borte.

Plan & forhåpning før Elvedalstreffet til helga ;

-bytte olje (selvsagt også filteret). Etterfylle spylervæske og se om alle lys virker som de skal, samt koble til hornet igjen (kabelbrudd) :D

...og det etter at bilen var stjålet en mnd's tid :roll:

Skrives og uttales "Gullhår"...

Plan for bilen nå, er at siden konebilen ankommer Kongeriket til Snertingdal-helga så skal Tyskerbrakka avlastes som pendlerbil av den nye (Toyota Yaris).

Da får T4'ern hvile i lange perioder, og kos og småflikking underveis noe som gir mere nytt i bilen og mere utført, mens den kjøres mye mindre enn til nå. Vi har jo kjørt bilen praktisk talt daglig på små og lange turer, fraktet stash i den ifm hagebearbeidelse og reist på turer i den.

Nå overtar nybilen alle småturer og pendlinga, og koseturene blir gjort i Tyskerbrakka.

Jeg ser for meg å kjøre til Nijmegen neste sommer for å gå marsjen, og kunne ha "administrativt kjøretøy" i teig der nede - tilbyr også Norsk KO som organiserer påmeldingene fra Kongeriket Norge å ta med etpar hundre kilo last hver vei for dem - skal jo støtte opp om engasjementet deres, når en er over norm interessert i at det skal fortsatt være norsk deltagelse der. ( www.nijmegenmarsjen.info eller www.marsjen.com eller www.nijmegenmarsjen.com for ytterligere info om dén turen)

Før sommeren 08 er på plass og i funksjon, skal jeg ha gjort følgende på bilen ;

-alle småflekker som det er rust i skal tas. Jeg så to steder hvor rusten har fått gnage litt, mens tjuepakket hadde sine klamme ekle fingre på bilen, men jeg blander ikke forsikringsselskapet i rusten - da ender jeg vel opp emd noe tectyl-ræl i lakken :D

-alle småflekker hvor steinsprang fra biler foran, skal tas. Har jo en 125 ml's sprayboks med lakk - paprikarød - som kan brukes til flekkinga i lakken. Når alle lakkskadene er utbedra, får jeg polere hele bilen, får vel kjøpe inn en maskin for den jobben for jeg klarte faenikke hele forskjermen da jeg kjørte lakkrens på bilen i mai :D Pinlig...

-alle fire dempere skal byttes, samt fjærene bak. Aner jo ikke hvor gammelt det som står i bilen er, og jeg har kjørt last i bilen, gad vite hva tjuepakket kjørte da de hadde den !

-Luft- og dieselfilter skal byttes. Siden atrap-pollenfilter koster ca. 800,- skal dette også monteres.

-Glødepluggene skal byttes og "tenninga" (på en dieselmotor heter det ... ??) må justeres litt.

-I batterirommet er det noe antydning til rust, antar gammal skitt har ligget der og blandet seg med irr fra batteripolene og dermed forårsaket kjemisk reaksjon som jernet da ikke tåler over tid. Male batterirommet i en lys farge så en lettere ser i de kriker og kroker som er, bytte etpar sikringsholdere og strekke kabelnettet slik at det ligger pent til siden, og ikke går på kryss og tvers av batterirommet som det gjør idag :roll:

Det kan jo hende jeg får plass til et vedlikeholds-/fritidsbatteri i batterirommet etter oppryddinga - alt jeg trenger er jo en skinne å skru fast som holder det batteriet på plass.

-Legge asfaltplater fra bakenden av bilen og framover, det er noe støy i bilen under kjøring - merker dette spesiellt mye nå, noe jeg tillegger at bilen har vært vekk og jeg har måtte ratte allverdens mikke mus-biler i mellomtiden :roll:

Jeg har noe plater for slikt liggende, men får sende ei større bestilling til f.eks Mekonomen for å avhente dem senere - blir nok etter at det begynner bli varmt igjen. Ser for meg det er vanskelig å få festa asfaltplatene selv med varmepistol når det er 20 blå i garasjen...

-Sote sidevinduer bakover - skal sjekke ut ven pleksiglassløsninga som var nevnt her på forumet, om det er noe jeg syns jeg kan hive meg på.
Bilen blir jaevlig varm sommerstid siden alle vinduene brakka rundt fungerer som et drivhus 8) Ikke no' godt å legge seg i bil med 400' inni, nei.

-Må jo ha ny CD/Radio etter at Langfinger-Lars og kompisane kjørte rundt i bilen, kablinga som var lagt opp bakover likeså. Så får jeg også finne tak i en ok forsterker, og no flere høytalere som jeg legger bakover i bilen. Det skal jo ikke være noe WCC Sound System men et fungerende anlegg hvor jeg kan spella rock n'roll enten det er nyskiva til Raga eller gammal Purple, ska eller deathmetal uten at det høres ut som om lyden kommer fra mobilens "høytaler"-funksjon :D
Forventer å bruke rett over tre laken på spiller, forsterker, høytalere og kabling samt sikringsverk.

Jeg har i mitt stille sinn, og under forrige prosjekttråd fundert på å male om bilen - det skal jeg ta opp til ny vurdering etter at jeg har prøvd å utbedre alle lakkavskallingene og overflaterusten for jeg kan jo ikke la utbedringene være uprøvd.

Omlakkering blir dyrt, sannsynligvis dyrere enn jeg har pææng til (and that aint much...) så om jeg maler om bilen går jeg først over hjulbuer og de vanlige stedene som VW lar bilene våre ruste på, og deretter blir vel bilen sort med unntak av taket som jeg må ha hvitt for å avvise mest mulig solsteiking 8) Så for meg at bilen kunne være hvit ned til nedre vinduskarm og fra & med nedre vinduskarm skulle resten være sort. Må tygge mye på dette, for det kan fort se schtøggt ut :?

I.l.a våren/sommeren har jeg jo lagt inn "bestillinger" hos folk her på forumet og alle delene "skal jeg ha" - må fordele litt ut over høsten for at ikke lønninga skal forsvinne for meg. Alle vanlige utgifter er jo til stede, det kommer nybil i Husstandens økonomi og jeg skal småflikke på Tyskerbrakka utover.

De delene jeg kommer på i farta er -
-stige for å montere på bakluka - denne kommer jeg til å mointere på ved langturer og montere av når jeg ikke skal på langtur. Mest for easy access til taket, samt kanskje å holde syklene vekk fra bakluka :D

-dekk på felg, "må ha det, bare må ha det" som skal fungere som "show room-felger", tenkte jeg. Kommer bruke disse når jeg skal på treff eller bare skal kose meg bak rattet 8)

-runde baklys, syns de er ekstremt fete og prisen var helt ok, så da så. Gått og sikla på sånt siden jeg i 02/03 sikla på en kollegas 1998 sorte T4 Caravelle.

-fra et annet forum jeg frekventerer har jeg også lagt inn bestilling på et campingbord med tre-bulss' propankomfyr på/i. Har jo et hustelt som sommerstid kan brukes (les. "skal brukes") og da er det greit om kjøkkenkroken har noe innhold, syns jeg.
Dette kjøkken-settet skal vel kunne monteres i Tyskerbrakka, om jeg går veien om campingbil men da skal jeg fjerne gummislanger og gå over på ledningsnett for gassblusset samt få det sertifisert av montør så jeg sikrer meg & mine. Men jeg trur ikke jeg lar bilen bli full camper.

Hva mere ?

Jeg skal pelle litt på understellet, lage primer av owatrol / sort benga, og dekke til det som er under bilen - om jeg tar alt i en smell tviler jeg på. Det får bli litt nå og da.

Ifm anskaffelse av dekk på felg, vil jeg male calipernes deksel rødt så det vises at "det er noe der" når en ser på felg/området der 8) Men tro ikke at jeg har begynnt å like gatebiler, da...

Skal male diverse annet enten i rødt eller sort, alt avhengig av hva det er - fotoseanse for hvert steg jeg kommer til (må bare ha meg ny pc...).

Sånn fordi jeg kom på det - om noen synes jeg i de senere innlegg har skrivi mye, før jeg poster innlegga så er det delvis utilsikta ;

Jeg har en rævva pc og et enda værre nettverk som Tele2 leverer (nuvel...) til Heimen, og jeg må vente til nettverkstilgangen er "online" for den ramler ned i ett sett her. Fantastisk i 2007... :roll:

Åkei, prøver lagre...

mvh,
Yngve S
henning
-
-
Car: t4 2,4d multi allstar
Phone: 92247052

Post by henning »

høres ut som du har planene klare :)
det var godt at du fikk bilen igjen, og at den ikke var altfor ramponert.

kos deg med bilen :)
Henning
T4 6-seters kombi 94 (solgt)
T4 multivan allstar 94 2,4d :) (solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
Rudeboy
-
-

Første langkjøring

Post by Rudeboy »

Etter å ha satt av kona på hennes jobb fredags morgen, stoppa jeg og fyllte diesel på Tyskerbrakka.

Bikkja & meg skulle til Elvedalen med visse omveier og ærend underveis.

Nulla ut triptelleren da fuelet lå i tanken, og skreiv ned tidl km på kvitteringa - må vel få regna ut hvor mye fuel jeg bruker en vakker dag, begynner bli noen kvitteringer :roll:

Oppover Ring 2 til Københavngata, og rett opp til Sinsen før jeg brukte Ring 3 til E6 og fulgte den til Stamvei 3 begynnte. Syns det er noe tikking fra motoren når den belastes, men det var jo lyd fra motorrommet fra før av - og jeg syns det ville vært vel frekt å avkreve forsikringa for å få fiksa egne slitasjer på bilen :D

Gangster er jeg ikke.

Knirker i det jeg forbinder med hjuloppheng, og det kan godt være bærekuler som jeg forstår er forbruksvare på T4 av tidligere modeller - aberet da blir om det er mere enn bare kulene som skal byttes, men sånt finner man jo ut av !

Status etter en par-og-seksti mil nå i helga er at den (selvsagt) bruker mye mindre fuel på langkjøring enn på dagpendlinga disse 6 mil vi kjører for dag delvis i kø (kø = dårlig planlegging av kjøringa, ikke noe annet).

I morges da jeg satte fra meg bilen hadde jeg over halv tank igjen, men til vanlig ville tanken vært nærmere 20 liter igjen på tilbakelagt distanse. En betydelig forskjell, med andre ord.

-Sånn sett gleder jeg meg til konebilen (Toy Yaris 2007) kommer før helga, den bruker lite fuel og veier ikke en pøkk så da går utgifter ned og de kan så anvendes på Tyskerbrakka :wink:

Landstreffet på Tinn blir noe endra for mitt vedkommende, jeg kommer men kun lørdagen - ting skjer, og "sånn er det bare" (snakk om idjotsetning, da!) men jeg ser jo for meg å rekke store deler av lørdagen!

Blir mye kjøring den helga, så jeg får sjekka ordentlig langkjøring da mht fuel-forbruk. Så får jeg følge med etter neste tanking på køkjøringa hva forbruket kan ligge på.

Bilen bruker mere enn f.eks ifjor høst da den fikk ny olje, så planen er vel nevnt lengre opp for hva Tyskerbrakka skal igjennom nå i høst selv om den skal brukes mye mindre. Så nye plugger og luft-/dieselfilter skal nok bedre forbruket ytterligere, som jeg kjenner motorer og deres virkemåte 8)

Fikk jo ikke montert de asfaltplatene jeg kjøpte inn, fordi en eller annen langfingra dævel stakk av med bilen mens jeg var i utlendighet.
Å gå over punktvis de stedene som må tas av rustflekker, skal jeg vel klare - men her ligger et tankekors ;

Jeg syns det på tre steder har kommet overaskende mye rust bare på de fire ukene bilen var vekk ! Og hvorfor sånt kan skje, aner jeg ikke.

Ene stedet er avbilda i forrige prosjekttråd, der er det nå bobler i lakken, som er sprukket. -Ergo må jeg ta vekk det som ligger som lokk over rusten, og børste litt samt først spyle litt (naboen har høytrykksspyler som jeg skal bruke til vask der) og deretter avvente til stedet er tørt for så å flikke litt med sandpapir og tilslutt legge i owatrol for å fjerne oksygentilgangen på selve ruststeder.

Det andre stedet er der det er stempla inn chassisnummer på bilen ved frontruta, avskrapa lakk så lenge jeg har hatt bilen men nå med rust oppi avskrapninga :?
Mere jobb, altså.

Så er det siste plett, ved skyvedørsskinna, omtrent en neve bak skyvedøra. Her var den første rustbobla, og jeg tok hull på den og fjerna mye gugge før jeg la i litt owatrol der.

Siden jeg sitter på 125ml med paprikarød farge kjøpt inn for det formål å dekke antirustflikkinga mi, kan det jo hende at jeg etter å ha gått over samtlige punkter av rust samt de hundrevis av lakkavskallinger (dét har jeg ikke sett på andre biler, at lakken skaller av og detter i små flak på størrelse med fyrstikkhoder her og der - steinsprang ??)(På bakluka !??)

Så tankene om å lakkere/male taket hvitt og nedre del av bilen sort står på et mektig kraftig "vent" inntil videre.

-Driver og snekrer hyller i boden hjemme med lektere fra et søpleskur vi tok ned i sameiet, dere skal ikke se bort fra at jeg lager meg ei ramme som etterpå kan monteres for å være seng i bilen.
-Dvs dersom min ex.mil feltseng i stål ikke går som seng og jeg heller lager benk for oppvaskkum, skap og gassbluss - og rett og slett lager halvcamper av bilen. Har lyst å sote vinduer, noe jeg vel har ønska hele tiden, og blir det halvcamper så skal jeg sote sidevinduene i type "no view" utenfra, mens bakruta går i noe lysere farge og så lar jeg sidevinduene i framdørene være.
Ikke glem at alt mitt er og skal være lovlig, så noe soting av frontruta får dere ikke se på Tyskerbrakka i mitt eie :D

Driver og småinnhenter ting og tang samt stash som jeg skal ha i og på bilen. Nå i begynnelsen av uka kommer det et "kjøkkenbord" beregna for campingbruk i hustelt, kokeapparatet alene har tre bluss og er noe stort så om jeg da monterer det i noen benk vet jeg ikke enda, må se det litt an først. Den foreløbige plan er å ha det som en del av turbagasjen som da dyttes inn i bilen ved langturer, og ellers ikke ha det i bilen.

Jeg har ei "blåkule" for gass nordpå, men denne kan ikke brukes på komfyren som kommer i/med kjøkkenbenken fordi komfyren tar samma kobling som man har i campingvogner mens blåkula er hakket over vanlige halvlitersbokser man bruker på gasslampe/ettbluss-brennere m.v.

Ellers så forsøkte jeg henge pressenning fra takstativ og over til trær - jeg la pressenninga over på venstresiden for å gi skjul for åpent vindu der så det ikke skulle regne inn da jeg overnatta i Elvedalen, men om jeg tar ei raie etter å ha montert takstativet (som ligger inne i bilen under kjøring) og fester pressenninga (let's say) på midten av taket, så har jeg jo opp mot 2 m med duk som kan strekkes ut over høyresiden av bilen hvor man kan styre og årne under.

Neste sommer skal jeg ratte over 300 mil på én og samma turen, om ikke noen skal stikke av med bilen igjen, da :twisted:
Så til den tid vil enkelte moment være utprøvd og div slitedeler bytta og, for ikke å glemme, diverse "nødvendigheter" som f.eks 225' dekk eller enda flere takstativ 8)

Well, da er siste oppdatering å regne som ferdig.

Fortsettelse følger!

mvh,
Yngve S
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

hehe... alltid kjekt å lese innlegga dine Yngve. For å si det slik; Hadde du vært forfatter tror jeg aldri du kunne kommet opp i en skrive-sperre :lol: :wink:
Keep on the good work :D
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hehe, nei til å være dyslesbisk så klarer jeg meg ganske bra :wink:

Skriver om det jeg regner (i bred form) for relevant til tema Tyskerbrakka, litt om hva jeg gjør med den og litt om hva jeg skal med den.

Ække værre enn det, mange som knapt starter tråd og deretter lar den ligge brakk - ittno påeng dét, syns nå jeg da.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Som ukependler mellom Oslo - Elverum som jeg har hybel på og en ikke nærmere nevnt lokasjon hvor jeg jobber på som jeg da må dagpendle til & fra mellom ukependlinga, må jeg si meg knakende fornøyd med Tyskerbrakkas oppførsel etter at den kom "hjem" til meg.

Har mindre enn 200 km igjen til 423.000 passerte km og den er en drøm av det behagelge slaget å kjøre.

Knirker i understellet og drivakselmansjetten på høyre side er sprukket samt at det er på tide å få bytta olje+filter både på km og tidsspenn fra forrige bytte - så Tyskerbrakka skal få hvile nå, jeg tar konebilen oppover til uka.

Har skrevet meg på liste over "jeg vil ha koblingsmulighet for motorvarmer" på jobben, men siden jeg da bor et annet sted må jeg jo søke om slikt der også - det blir kaldere enn 30 blå både ved hybelen og jobben midtvinters.

-Prøv og starte en 16+ år gammel dieselmotor uten forvarming (annet enn glødinga batteriet kan prestere) da :D
Om jeg ikke kommer med i loddtrekninga, er det greit - da står jeg opp én time før avreise og går ut og starter agregat som kobles på motor- & kupévarmer så kan boligkontoret bare ha det så godt 8)

Med agregat kan jeg jo egentlig anse meg enda litt mere selvstendigere som bilfører, ikke bare har jeg sovepose & fjellduk i bilen iblant mat & rødspritapparat, men da kan jeg jo til & med lade opp et utlada bilbatteri midt på fjellet :wink:
(Ingen fare, ekstremsport er for ekspremsportere - I was buildt for comfort !)

Ikke umulig jeg setter bilen til VW på Ski for å få utbedra etpar småtterier og deretter lar bilen stå i garasje oppe på jobben - kan faktisk talt komme til å få malt den der oppe, når jeg tenker meg om... Strekt noe kabler i motorrommet, øke kvadrat på baklene f.eks til hovedlyktene - skal jo gi bedre lys. Kan jo ikke satse på at de feik'o xenon ekstralysene Biltema selger for to laken ikke er godkjente for bruk i Kongeriket. Kabling i veggene blir det, til f.eks høytalere o.a "nødvendigheter" - må jobbe litt inni vegga, biltjuene lot etpar ledninger stå med lederne i friluft inni der, bør vel ryddes opp i, ja.

Svart med hvit topp og sota vinduer ? Helhvit med sota vinduer ? Heldigvis en laaang vinter å tenke meg om på, før jeg "behøver" gjøre noe slikt.

Well, jeg skal ta med IXUS og bruke den til neste innlegget - fant IXUSen i en gammal IDF-bag, der lå det og forsøkte gjemme seg 8)

mvh,
Yngve S
lykkelig bileier !
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Passerte 424.000 rundt om kvart på seks i morges, bilen går fint og jevnt.

Avventer forsikringspææng, min feil de har drøyd ut i tid men nå skal de visstnok være påvei til en konto nær meg ;

-Planen er å fikse litt på bilen samt døtte inn en radio/CD-spiller i bilen.
Blir vel å bytte olja, luftfilter, diesel- og luftfilter så bilen går bedre enn jeg har kjørt den.

Ut over det er jeg i ny jobb for "firmaet" (Forsvaret) og har liten eller ignen fritid i ukene - ukependler, så helga tilbringes med Øverstkommanderende i Heimen - får altså ikke gjort så himla mye med bilen, på tross av at nå kan jeg både sette bilen på bukk og ha all verdens verktøy innen rekkevidde - men altså ikke tiden... :roll:

Blir vel ei årning med den saken også, sånn etterhvert.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Verkstedbesøk

Post by Rudeboy »

-Tja. Da står bilen på verksted, og jeg tok noe så eksotisk som tog fram til jobben :D

Har ikke tatt tog siden rekruttskola i 92, men det var togsett fra 1800-tallet virker det som - de var ganske ok disse nye.

Bytter olje, og en avslitt drivakselmansjett (motsatt side ift ifjor) samt at de gamle piggdekka avbalanseres på felgene slik at jeg muligens slipper den sterke woblinga de hadde forrige sesong.

De spurte om jeg skulle ha på vinterdekka men det skal jeg jaggu få til selv, så slipper de å belaste et meget frynset Mastercard mer enn høyst nødvendig 8)

Har litt tikking i motoren men det forsvant for omlag ett år disen da olja ble bytta sist så med litt flaks er det samma historien om igjen, denne gangen.

Skal egentlig ikke kjøre mer enn fra verkstedet og til jobben før langtur freddan - da blir det noen mil opp i Telemarken og myse på hytta til modern. Få opp noe takrenner der, så det blir litt last i Tyskerbrakka på den turen.
Antar at de skevheter i løpebanen på vinterdekka vil kjøres "riktig" igjen på den turen - starter vel å kjøre fra jobben og hjem omtrent 3 timers ferd, så skal det lastes opp og deretter 4.5 timer til. Lang dag, men definitivt verdt det.

-Får takstativ til konebilen i bytte for takrennene samt at jeg får dem opp.
Nedløp blir en annen sak, for en annen tur :D

Hvem vet, kanskje jeg har fått bytta glødepluggene og det andre tjafset jeg så for meg å bytte ifm turen på kontinentet til sommeren, på neste tur ?

Bilen er snill som dagen er lang men jeg savner å høre radio eller cd, får jeg vel si. Hølet i dashen er ikke særlig å se til, heller.

Dårlig med bilder men jeg har ett fra i juli på mobilen som viser 420.000'ish kjørte km og ett fra forrige uke som viser 425.009 så om man ser vekk fra 1 mnd stjålet bil og da ikke mine km (verken i antall eller distanse) så ser man jo hvoir jeg ligger på et kalenderår med kjøring.

-Godt det ikke er noen ny bil !

Well, updates kommer nå og da - lover neste gang skal være med fotos !

mvh,
Yngve S
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Hva med å male den sort øverst i stedet og gjøre den komplett med litt gul nederst :)

Image

Kunne ihvertall kalt den tysker-brakka med god samvittighet :D

Hvis du passerer Skien eller i nærheten på turen din til Telemarken, kan du jo få med deg hjula du har tinga på. Driver og rydder i verkstedet nå, har begynt å bli fullt der før vinteren, må få unna litt før snøen kommer :shock:
Image

bugbuddies.no
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Det er vel så at sort gir mindre varmegjengivelse enn paprika-rød som bilen idag har, men jeg ville heller valgt hvit farge for å gi bilen en noe kjøligere atmosfære inni, ja :D

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Blir dekkskifte til gammeldekka for hvitt føre imårra, akkurat satt bilen til avrenning/tining blandt firmabilene i en av garasjene her.

Får vel ta bilder så jeg kanskje får noe fôr til søndagen om jeg finner tid å lage innlegg her da 8)

Forventer at vinterhjula skal riste og vibrere siden de satt skjevt på felgene stort sett hele forrige sesong og ble slitt deretter... -men som en kollega sa det, da blir de jo slitt rett igjen nå da :D

Starter med langtur, og så står bilen når jeg kommer på jobb igjen søndags kveld.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Slapp av, ingen bilder enda :D

Jeg småpønsker på å reise oppom Tynset i slutten av måneden for å være tilskuer på Femundsløpet. Da er tanken om at alle gardiner som jeg tok ned etter at jeg fikk bilen tilbake fra tjuepakket som stjal den, igjen skal opp.

Samme røde farge som bilen selv har, så det er vel ikke så himla pene gardiner akkurat. Tanker er grei, kjør opp og finn "min" plass på campingen for så å koble opp 230 V på en oljefyllt el.ovn så en holder varmen.

Jeg tar med kulegrill m/køl, en hagestol for å sitte og ei pressenning for å sitte under når ekvipasjene nærmer seg - strekker pressenninga ut fra bilen (festa på ei raie oppå takstativet) og bortover så jeg sitter "under tak".

Så blir det grillkos og bålkos og jeg veit ikke hva 8)

Planen er å ha med bikkja så han kan se at selv hunder kan oppføre seg :D

Nuvel, det er mest for å få etpar overnattinger utenom det vanlige og da også se ting som jeg ikke lengre ser så ofte.

www.femunsdlopet.no for mere info hente.

-Ut over det driver jeg egentlig å setter Tyskerbrakka i enda bedre stand, det er bare så mye annet som skal gjøres innimellom slagene at det trekker litt ut i tid 8)

mvh,
Yngve S

Bålet bør vel
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

PC'n krangler, mer enn normalt - drivere m.v for IXUS-kameraet er ikke å finne, og dermed får jeg jo ikke lasta opp fotos av f.eks Tyskerbrakka :roll:

Framover får jeg en roligere periode på jobben og mere viktig - jeg får plass i ene garasjen til å legge ut papp på gølvet, og evt. også bygge meg lakkeringsskur 8)

Planen er grei - gå over samtlige steder det er antydning til rust, og pusse faenskapet vekk. Har bestemt meg for en eggehvit benga-farge som må kjøpes inn i tilstrekkelig antall liter.

Så tar jeg av dører, bakluke og panser før jeg forsøker påføre malinga på en av disse. Ved oppnådd forventa utseende, kan jeg jo også legge asfaltplater inni dørene der sånt ikke foreligger fra før av - har etpar punkt på innsia av panseret jeg godt kunne tenkt meg å legge asfalt, ja.

Jeg må ta meg fri en dag nærmere helga og handle inn plugger samt luftfilter så jeg har dette i bakhånd.

-De store fordelene med å sette igang med storshininga av tyskerbrakka, er at jeg a) -får meg flere power tools 8) b) får tidsfordriv om eftan og for en ukependler som ikke har stort å henge fingra i når arbeidsdagen er over, blir dét aller best samt c) jeg lærer enda mere om bil.

Som nevnt er pc'n fubar, og ØKH som jo sitter på pengesekken sier det blir laptop - da kan jeg jo legge inn bilder på stedet jeg skrur på også :D
Og jobb-pc'n slipper jeg ikke til med bilder på, samt at båndbredda er lik en våt ulltråd der - kan altså drøye litt med bilder, men når de kommer er de mange :wink:

500W arbeidslampe ligger i bilen, to pressenninger likeså. Etter innhenting av deler og malinga trur jeg jaggu det bare er å hive seg rundt og starte - bilen må være ferdig før mai, slik at jeg veit om jeg kan kjøre den til "ferien" i Nederland i uke #29 eller ikke. Skulle jeg kjøre Tyskerbrakka, er jeg vel ved start rundt 350.000 km og da havner en jo fort på 500.000 km ved årets slutt. Bløtkake og pølser på meg når bilen runder de store tall, gutta og guttinnene !

(Om den ikke er klar for langtur i tide kan det like greit bli leiebil på den turen, fikk tilbud om 11.000,- for to ukers leie av T5 transporter på ca. 3000 km)(Da sparer jeg jo bilen for "noen" km)

Siden jeg nå skal preppe bilen for langtur, driver jeg også og små-pønsker på å handle meg takboks - skal man på tur så skal man på tur
8)

Men de fire-fem laken en slik koster ny, kommer jeg fort anvende på helt andre ting så om noen veit av f.eks en skiguard 850/tilsv som går for en rimelig penge, og som godt kan være stygg i lakken, så kan jeg godt være interessert !
Soveposer, liggeunderlag m.v kan fint ligge der under kjøringa, så tas de ned ved behov, er tanken.

Det ble ikke, eller har ikke blitt så langt, noen vintersko på Tyskerbrakka. De som står på nå, dvs to+ vinterdekk og ett reservehjul går på definitivt siste verset. Stålfelga likeså. Så om bilen skal beholdes, må slikt i hus.

Men det er et spm for senere tider, nå skal jeg finne ut av detta med plateskjøtene og ansamlingen av brune områder der.

Så blir det vel en tur innom VAG for service før sommeren, også.

Det som er tråkigt er at min kontaktperson ved Møller Kalbakken har slutta så der frykter jeg må starte med ukjente folk - trur nok mekanikerne har vært på Tyskerbrakka men når da mottaksapparatet der er fremendfolk kan det fort bli gamle stier som skal tråkkes opp pånytt.

OK, det kommer en forventet oppdatering med ilder av bilen, fra i høst av og fram til oppdateringen, når ny lappis er i hende 8)

Til den tid, hoka hey !

mvh,
Yngve S
årnes
-
-

Post by årnes »

heldig du er som har et sted og stå da.
er lit spent på bengalakk prosjektene her inne, hvordan resultatet blir så jeg håper du finer driver og sender bilder.
kos deg :wink:
t-3 1,6td buss 82mod

Member of: Rundlyktgeriljaen
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Yngve: Har to piggdekk i 195/70 - 15 som passer. Du kan få de om du stikker innom her og drikker kaffe. Neste ikke brukt. Lå igjen i søpla etter at depotet ble lagt ned etter IØ3.

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Øh...

IÖ'n ? Jeg tjenestegjorde i IÖ'n såvidt det var, og her snakker vi fanmeg gammal gummi :D

Men en kjeft kaffe sier man da skjelden nei til, ser for meg en tur nordover i.l.a vinteren og da blir det E-6 opp og ned.
-Så er du advart, mener jeg.

mvh,
Yngve S
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Depotet ble ikke nedlagt før i fjor......

Har to av dekkene på bilen nå, gode dekk.....

S :wink:
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Åkei.

Da har det begynnt å ramle inn deler som jeg skal trø på plass i Tyskerbrakka.

Som nevnt førut har jeg plass og skru på - well, egentlig ikke men ved å flytte på andre kjt så blir det en slags plass til meg / bilen, da 8)

Idag kom bakre varmeapparat til gards, så nå skal jeg bare finne tak i x antall verktøy for å skru med - alt ligger seff i Oslo så det kan fort hende det ikke blir no mekking før over helga :roll:

Har også på gang en sånn hylle til å skru fast under dashen - ikke 100 % sikkert jeg skrur den på, pleier hvile høyrefoten der oppunder, så tar hylla for stor plass kan det fort hende jeg velger la den ligge i "restelageret".

Foto & meg - IXUSen vil ikke la meg lagre bilder på ny-pc'n så alt av fotos må gå via gammel pc, for så å overføres via buttplug (USB-stick) før jeg får det inn på ny maskin. Ny maskin vil ikke gå på web før Tøvenor har levert alt jeg har betalt dem for å levere, så det drøyer med bildene her...

Ikke noen som har et bra tips hvor jeg kan hente batteri til HP pavillion slaptop henne ? Det jeg kjøpte for en måned tilbake er ekstremt kort brukstid på :roll:

Plan for dagen - rydde plass i garasjen, og sette owatrol til "tining", den er noget kald nå - romtemp er tanken. Mål for neste ledige dag, er å dytte owatrol på alt av rustflekker, har 1 liters sprayflaske det engang var sånn rensemiddel en sprayer på bilen før en kjører i bilvaskeautomat, you know. Da har jeg spraytåke og stråle jeg kan rette på de trangeste plassene :wink:

Har forresten fått tak i en liten hylle i kryssfinér som noen i blokka skulle hive - tok den og planen er å få festa den på seteramma for den toerbenken som mangler i Tyskerbrakka, og myse litt om jeg ikke kan få årna noe bord der - bakre høyre hjørne.
Skal jeg f.eks ende opp med halvcamper kan jeg fort sette inn et lite gassaparat fra Biltema og en kjøleboks i tilknytning til denne hylla jeg haia til meg - skjønt for å kunne omregistrere Tyskerbrakka til camper må det vel bl.a være samme antall seter som liggeplasser i tillegg til en vask - skal nok kunne komme over et hevetak en eller annen plass den dagen jeg vinner i tipping, men å komme opp i 8 sengeplasser gidder jeg ikke engang forsøke meg på :D

Fortsettelse følger !

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

:evil: :evil: MØKK !

Skulle kjøre bilen inn i en av garasjene på jobb, hadde plugga i motorvarmer som gikk imårres & i eftas for å gi varmere motor til oppstart samt litt juice til batteriet.

Så jeg kobla av kabelen til DEFAen og la merke til at kjølevæskenivået var hele fire fingerbredder under minimumsmerkinga på "gullfiskbollen".

-Greit nok, hadde litt lavt nivå der forrige gang jeg kjørte opp Stamvei 3 med Tyskerbrakka.

Kom inn i garasjen, rygga meg til og klappa igjen dørene i porten.

Lot bilen stå noen minutter mens jeg prata skjit med en kollega som skrur på sin Volvo-felt, artige kjøretøy !

Så poppa jeg huven for andre gang, peila olja som både var på rette nivået av peilepinnen og hadde fraværende metallspon i seg 8)

Men så ser jeg på gullfiskbollen - der var det enda mere tap av kjølevæske :(

Så planen for bilen, om at jeg skulle kjøre innom svigers og hente Vespan til kona før jeg kom til byen nå ifm påska - well, den planen gikk i dass.

Jeg får handle inn etpar liter med (konsentrert) kjølevæske, bytte det gamle varmeapparatet m/deler og så kjøre til VAG for å få dem til å feilsøke kjølinga til feilen er funnet.
Jeg har byttet et Y-stykke to ganger pga svak skjøt mellom rørene i Y-stykket, og jeg kan jo bare håpe dette er årsak til lekkasjen denne gangen også.

Kjørte Tyskerbrakka noe hardt i høst, og spes ifm flyttinga tilbake til Oslo før jul. Det har den neppe godt av, så jeg krysser fingra for at lekkasjen ligger på "kjent sted" 8)

Skal nedom Hokksund om lørdagen og hente meg mitt andre par takstativ som jeg planlegger bruke til sommeren, jeg har en langtur til Nijmegen i juli som jeg skal ta med Tyskerbrakka og til den tid må alt være på stell - fire takstativ og hvit pressenning kommer holde bilen noe kjøligere der. Blir å bo i bilen deler av turen så det er greit om at jeg også kan låse disse stativene.

Hadde i utgangspunktet tenkt innhente glødeplugger samt luft- & drivstoffilter og bytte i.l.a påska men det kan jeg jo nå ta rennafart & hoppe og drite i :twisted:
Den bilen skal ikke kjøres mange milene siden kjølesystemet er lekk igjen.

-Fordelen med å tilbringe påska i byen, er jo at jeg kan bestille delene og ha dem med når jeg over påske skal tilbake til jobb - bare å legge i Yarisen og legge ivei :wink:

Åkkesom bestiller jeg kjølevæske som jeg kan plukke opp i Oslo neste onsdag samt delene fra mekonomen.

To be continued :D

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Rigga meg til i en av garasjene på jobb idag, tenkte jeg skulle skru litt.

-Well, folk kom og villa ha plassen jeg hadde "unnet" så da så :D

-Men jeg fikk tatt de rustflekkene som er på bilen, med Owatrol. En ser at det trekker inn, og ikke bare renner forbi, selv om den var tyntflytende i en kald garasje 8)

Når det blir noe varmere i været skal jeg sette bilen på bukk, og deretter skru av front & bakfangere, samt hjula og det dekselet som henger under motorrommet. Deretter får jeg vel skru av radiator og diverse ræl i front - har ikke noe å si nå som jeg er overbevist om at jeg har lekkasje i kjølesystemet, om ejg åpner fullstendig. Og spesiellt siden jeg skal løsne på det bakre varmeapparatet for å bytte det med et jeg kjøpte via forumet for noen mnd sia.

Desverre har jeg heller ikke denne gangen tatt bilder, belysninga var dunkel i garasjen og owatrol er klissete så jeg er egentlig fornøyd med at jeg glemte IXUS-kameraet på hybelen ikveld, når jeg tenker meg om.

De områder som jeg gikk over var alt av steinsprangflekker, alle steder tullinger som ikke kan parkere smeller dørene sine i bilen min på, samt hjulbuer bak. I tillegg gikk jeg over bakluka, siden det er et vanlig sted å finne rustbobler rundt vindushjørnene på T4'ene :roll:

Ettersom jeg har sett for meg å bytte farge på bilen, kommer jeg også til å gå over de rustflekkene som er og pusse ned for å ha på primer jeg skal lage av owa'n og malinga. -Flere steder på jobben står det kompressorer, så kanskje jeg skulle handle meg ei malersprøyte, kjøpe no lektere og malerplast og rett og slett bygge meg et engangs lakkeringsverksted ?? Malerplasten kan jo også brukes til å dekke vinduer med, samt søråpningene i og med at jeg kommer skru av dører og panser.

Food for thought som Living Color sa det engang.

Jeg lover på heder og ære at jeg skal få tatt bilder av bilen, regner med det blir om søndan og legge ut...

-Desverre kommer jeg meg ikke innom noe bensinstasjon uten kjøleanlegg som virker, så jeg får bare spylt den med slange med kran-trykk i. Finner vel noe brukbart, det er et anlegg med svartvann i som man ikke kan bruke på privatbiler fordi det eter lakken, men når jeg nærmer meg tid for at jeg har av alle fangerne og alle bestanddelene for malerjobben ligger klare, så gjør ikke det noe om jeg får spylt med grus i vannet, bare jeg husker å skylle reint etterpå :wink:
Får se på det som en pussejobb i kombinasjon med vask, nærmest.

Well, da veit dere jeg er nære å ta fatt på flikkinga på bilen.

Kan jo avslutningsvis legge til at det var ikke flere steder med rust, siden bilen har stått mesteparten av vinteren er vel det å forvente. Men det jeg ikke hadde venta var at den rusten som var, hadde utvikla seg såpass - i ene plateskjøten er det to steder som ikke kunnet stått ifred et halvår, for da hadde jeg hatt høl i platene :?

Fortsettelse følger !

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Mål for 2008 - fram mot salg

Post by Rudeboy »

Da har konemor kommet med kloke ord ;

Fra før av er det 50% enighet i at vi skal selge Tyskerbrakka, hun er enig, mener jeg :wink: Jeg har "kommet over" diverse stash til T4 til x antall tusen riksdaler, og disse er det min intensjon å beholde til en annen t4 senere.

Vi har en liten yaris vi tok inn på sensommeren ifjor, og nå uttalte hun at vi godt kan selge den også til høsten - fordi hun liker Tyskerbrakka så godt :shock:

Vi (dvs "hun") selger Tyskerbrakka fordi den begynner dra på åra og fordi vi har mulighet til å handle oss en nyere versjon enn pre-produksjonsmodellen den jo er.

Plan for Tyskerbrakka er som følgende, noe tidligere nevnt noe ikke nevnt ;

-Flikke rust i plater
-legge sikaflex i plateskjøt, delvis for å fjerne det sporet som går der, delvis for å "minke" luftmotstanden (for det dreier seg om mye luftmotstand disse linjele utgjør - NOT!)
-bytte bakre varmeapparat, og tappe ut all gammal og akk, så utblanda kjølevæske
-feilsøke og finne lekkasjen i kjøleanlegget, utbedre
-bytte fem glødeplugger, skal hente de på Møkonomen i.l.a uka
-bytte luftfilter, enten hos Møkonomen eller Møller
-bytte drivstoffilter, enten hos Møkonomen eller Møller
-se an diverse reimverk i motorrommet, syns det er tendenser til hyling derfra ved oppstart og det kan tyde på enten slitasje eller skjevhet, tror jeg ??

Opphenget kan muligens være som det er, bytta jo drivknutemansjett sist høst og har kjørt svært lite sidan da.

Første langtur kan bli til bartebyen for en kaffekopp i midten av april, blir for å teste plugger og filtre og se om det merkes på fuelforbruket under langkjøringa 8)

Så blir det etpar turer til Telemark på hytta til modern, delvis for å "gjemme" stashet jeg har haia til Tyskerbrakka og delvis for å rødda garasjen der oppe - min to år yngre lillebror har rota fælt der ifm stabling (stabling & stabling, fro Blom) av ved i høst. Alt ligger på gølvet i garasjen, og trekker fukt fra bakken.

Deretter kommer selve eksamen for Tyskerbrakka ;

-Sjekka nettopp Colorline for å finne ut hva det koster å reise med Tyskerbrakka til og fra Kiel og det skulle de ha kr. 5.500,- for men da inkluderer det billigste lugar ned og opp, så jeg syns det var en grei pris.

Investeringsnivå på prisen, men det sparer faen så mange kilometre på turtelleren, og når endepunktet er den nederlandske byen Nijmegen ifm Firedagersmarsjen som går av stabelen der i tredje-uka i juli, så kutter jeg slitasje på bilen der jeg kan 8)
I tilleg gir det jo en bråte med komfort, å kunne legge seg nedpå og slappe av før og etter fire dagers marsj hvor man går med M-77 støvler og oppakning og dét ser jeg jaggu fram til å kunne gjøre (på returen) :D

I forbindelse med rustflikkinga, og de erfaringer jeg nå har i fra 5 år i røde biler med tanke på varmeopptak i solsteiken, planlegger jeg å male om bilen til lysere farger.

-Foreløbig pønsker jeg på å la bilens nedre deler være i kaki/sand(beige, og la fargen gli over i hvitt - evt. eggehvit - på taket. Skal ha mattsvart rand foran frontruta for å ta unna refleks fra sol eller møtende kjøretøy, som til og med VW fikk med seg var en god idé på senere modeller i Grand Lux-utførelsene.

Må vel også få montert en rimelig radio/cd-spiller, kjeder rævva av meg under kjøring siden jeg ikke har erstattet den som ble stjålet fra bilen da den ble fjerna fra OSL/Gardermoen sist sommer - bastards, både tjuepakket og Europark :evil:

Som tidligere påtenkt, skal jeg legge forsterker og høgtalarar bakover i bilen - blir vel ferdig med sånt til Landstreffet, og det gir sikkert en høyere salgspris når den tid kommer.

Tyskerbrakka skal innom service før avreise Nijmegen, vurderer også få tatt ut tilstandsrapport på bilen og deretter utbedre eventuelle påpakninger. Dermed skulle bilen faen meg være tipp, topp før avreise kontinentet og jeg kommer vel ikke akkurat til å kjøre den sund etter en slik 100 % ferdigstillelse.

Skal pønske litt på en etterfølger av Tyskerbrakka, det som umiddelbart kom i hug, er en Multivan som jeg så kan montere syncro på, evt også heve den og høre med vår venn i Tinn, den "ikke morsomme" om det foreligger noen TÜV-merking på kufangeren ??

For om så er, kan det jo fort hende jeg med nyere T4 stikker innom Tinn påvei til hytta senere på høsten, og bytter en tusenlapp for x antall kilo stål 8) Må ha winch på en syncro med kufanger, slik at Han Staten lettere godkjenner dette.

Mye om og men her, men alle er slike at jeg anser dette for "bænkers" og kun et tidsspørsmål før det er realisert.

-OK, nok gnål for idag - ut i sola for dagens kaffe !

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Åkei.

Sommerskoa er på, de tre delvis slitte vinterdekka & reservehjulet har fått avløsning i kveld. 8)

Fikk en liten inspeksjonsrunde i hjulbuer, spraya owatrol der jeg så antydning til brunt men steike det skal bli godt å få av fangerne en vakker dag - der ligger det arbeide og venter :x

Lakken ser ut som den er full av skjitrenner, og det er delvis sant - skjit & der owatrolen rant sist jeg gikk over bilen 8) Og det hjulet er årsaken til at jeg kjørte fjorårssesongen med ett reservehjul i manko - det lakk så dersom jeg lot bilen stå ei helg eller ei uke var hjulet tomt i.l.a få meters kjøring. Det vises t.d store skader på innsiden av dekket etter siste gangen dekket gikk tomt - da visste jeg det var lekksajer og i tillegg kjørte jeg det sund på forsøket med å komme seg av motorvei og til et punkt jeg kunne laste av flyttelasset :roll:

Høyre fronts hjulbue var vel verst - noen områder med brunt, og ellers så det helt greit ut for en såpass gammel bil som har stått utendørs en vinter.

ImageImageImageImageImageImageImageImageImage
ImageImage

Syns det er påfallende at innvendig karosseri ved fester av støtdempere blir brune, og synes være utsatte for rust men nå er det vel en stund sia VAG klinte inn bilen med Tectyl også da.

At det inni hjulbua der væske fra veibanen slynges mot karosseriet da slites vekk - for ikke å si slipes vekk - både top coat, lakk og tectyl, er vel bare å vente av et kjøretøy som er i bruk.

Som nevnt ser jeg med blandede følelser fram til å få av fangerne, er mektig spent på hva som venter.

Tirsdagen setter jeg bilen inn for trykktest / feilsøking på kjøleanlegget, og da får jeg jo funnet ut hvor lekkasjen egentlig befinner seg. Med litt flaks er det en av de svake plastrørene som har sprukket, jeg får bytta det og da er det vel bare byttinga av bakre varmeapparat som gjenstår før jeg er fornøyd med hele kjøleanlegget. -Synd jeg ikke får testa bilen med to varmeapparater i og med at vi ser for oss salg etter landstreffet i høst :?

Har ikke fått henta inn glødeplugger, eller filtre - må reise vekk de to neste ukene og jeg skulle bruke Tyskerbrakka på langtur kvelden 30, april ifm langhelg. Akkurat dét ser det ut for at jeg kan ta rennafart og både hoppe & drite langflatt i :D
Jobben sier jeg skal på reise, og siden jeg da kommer hjem sent onsdag 30. april og Tyskerbrakka står på jobben kjører jeg hit og bytter bil for helga - kan hende jeg sover på jobben siden jeg anslagsvis er her 0200 på natta :roll:

-Og sover jeg ikke her, er jeg jo i byen omtrent 0600 så jeg kan hente kona og kjøre de fire timene ut til Telemark, før jeg går i koma der ute :wink:
-Blir bare nødt å føle meg fram, mht formen når jeg lander på OSL.

Må få i en radio i bilen, blir gæren av å ikke kunne høre f.eks trafikkmeldinger eller cd :? Om noen har en grei spiller til under tusenlappen så skrik ut, kan jo hende jeg får aksept fra ØKH om å kjøpe den.

Bilde nr. 2 viser diverse stash jeg har handla inn til bilen i vinter - bakre varmeapparat, plastgrill med crome finish, sort hylle til å skru fast under dashen (min grå dash, hehe) og det jeg glemte lempe ut av Tyskerbrakka før fotoseansen var esken med crome hjulbuelistene :roll:

Glad i crome, så jeg får tenke meg om mht fargevalget når jeg har flikka rusten opp til et akseptabelt nivå - kan jo hende bilen blir svart, Blir ikke varmere om sommeren enn den rødfargen som den har idag, syns å erindre folk med peil mente rødfargen tar opp og holder på varmen 30 % mere effektivt enn sort. Så da kan det jo ikke bli værre temp i bilen i sommer, kanskje jeg kan koble vifta bak så den kan gå uten å ta opp returvarmen fra kjølevæska ?

Ting å tenke på, nå er det å få bestillt meg smussavviser til panseret på bilen men "noen" fikk ikke inn slikt før i mai og størsteparten av mai er jeg vekk fra jobben som jeg mottar alle godsakene til (så kona skal bli glad når hun ser delene montert på den nye bilen vi handler i vinter...) :D

OK, sorry for at det ble for mange meldinger uten bilder her, har slitt med driverne til IXUSen og den gamle pc'n men nå ser det da ut til å funke helt okay.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Glemte nevne at jeg også kommer handle meg 3-tonns garasjejekk & fire bukker som takler 3 tonn så jeg kan henge bilen til tørk om vinteren - eller bare skru sikkert under bilen... :wink:

Worst case får jobben finne seg i at det står en T4 på bukk til vinteren, mens jeg flikker på nybilen og gjør den akseptabel mens det er som kaldest utendørs - har nettopp fått tilgang på kompressor og polérmaskin, høytrykkspyler og brannslange så det kan bli mye TLC framover :D

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Har en tid sett for meg å handle inn støttebukker for å heve bilen og la den henge på disse mens jeg vaser rundt under bilen ;

-Noen som veit om Biltemas art.nr. 15-109 bukker "3 tonn" er noe tess ? Kan ikke kjøpe mindre, for når 40-årskrisa setter inn blir det tyngre kjt enn Caravellen med sine 1.800 - 1.900 kg 8)

Ser også de har en "selvdrevet" vifte art.nr 25-5010 for en billig penge - disse må da kunne gå til Helv fort som bare det ??
Koster etpar lapper mere men art.nr 25-500 har jeg vurdert i årevis etter å ha lest en prosjekttråd om en gammal Land Rover ex.mil som fikk ei sånn ei døtta gjennom taket. Denne vifta kan det jo regne på og rundt uten at den slipper inn vann som den rimeligste vifta antakeligvis gjør ??

Fordel med begge viftene er vel at de ikke tapper av bilens strøm, da.

Ser ut for at jeg får godt om tid til å skru i juni, resten av kollegene drar på ferie og da har jeg hele verden for meg sjøl med verktøy, garasjejekk, trykkluft & alt jeg trenger :D

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Grynt.

Kjølesystemet har lekasje. Ingen overaskelse.

Det lekker i de to rørene som går fra motorrommet og bakover til det bakre varmeaparatet og de to rørene går over drivstofftanken - storjobb i vente, med andre ord.

Møller skulle ha kr. 2.800,- for delene, så får jeg bryne meg på detta når jeg får tid. (Fordelen med to biler)

mvh,
Yngve S
Locked