"Alle" planer som gjalt fra før av står enda, samt etpar til som har kommet mens bilen var borte.
Plan & forhåpning før Elvedalstreffet til helga ;
-bytte olje (selvsagt også filteret). Etterfylle spylervæske og se om alle lys virker som de skal, samt koble til hornet igjen (kabelbrudd)
...og det etter at bilen var stjålet en mnd's tid
Skrives og uttales "Gullhår"...
Plan for bilen nå, er at siden konebilen ankommer Kongeriket til Snertingdal-helga så skal Tyskerbrakka avlastes som pendlerbil av den nye (Toyota Yaris).
Da får T4'ern hvile i lange perioder, og kos og småflikking underveis noe som gir mere nytt i bilen og mere utført, mens den kjøres mye mindre enn til nå. Vi har jo kjørt bilen praktisk talt daglig på små og lange turer, fraktet stash i den ifm hagebearbeidelse og reist på turer i den.
Nå overtar nybilen alle småturer og pendlinga, og koseturene blir gjort i Tyskerbrakka.
Jeg ser for meg å kjøre til Nijmegen neste sommer for å gå marsjen, og kunne ha "administrativt kjøretøy" i teig der nede - tilbyr også Norsk KO som organiserer påmeldingene fra Kongeriket Norge å ta med etpar hundre kilo last hver vei for dem - skal jo støtte opp om engasjementet deres, når en er over norm interessert i at det skal fortsatt være norsk deltagelse der. ( www.nijmegenmarsjen.info eller www.marsjen.com eller www.nijmegenmarsjen.com for ytterligere info om dén turen)
Før sommeren 08 er på plass og i funksjon, skal jeg ha gjort følgende på bilen ;
-alle småflekker som det er rust i skal tas. Jeg så to steder hvor rusten har fått gnage litt, mens tjuepakket hadde sine klamme ekle fingre på bilen, men jeg blander ikke forsikringsselskapet i rusten - da ender jeg vel opp emd noe tectyl-ræl i lakken
-alle småflekker hvor steinsprang fra biler foran, skal tas. Har jo en 125 ml's sprayboks med lakk - paprikarød - som kan brukes til flekkinga i lakken. Når alle lakkskadene er utbedra, får jeg polere hele bilen, får vel kjøpe inn en maskin for den jobben for jeg klarte faenikke hele forskjermen da jeg kjørte lakkrens på bilen i mai
-alle fire dempere skal byttes, samt fjærene bak. Aner jo ikke hvor gammelt det som står i bilen er, og jeg har kjørt last i bilen, gad vite hva tjuepakket kjørte da de hadde den !
-Luft- og dieselfilter skal byttes. Siden atrap-pollenfilter koster ca. 800,- skal dette også monteres.
-Glødepluggene skal byttes og "tenninga" (på en dieselmotor heter det ... ??) må justeres litt.
-I batterirommet er det noe antydning til rust, antar gammal skitt har ligget der og blandet seg med irr fra batteripolene og dermed forårsaket kjemisk reaksjon som jernet da ikke tåler over tid. Male batterirommet i en lys farge så en lettere ser i de kriker og kroker som er, bytte etpar sikringsholdere og strekke kabelnettet slik at det ligger pent til siden, og ikke går på kryss og tvers av batterirommet som det gjør idag
Det kan jo hende jeg får plass til et vedlikeholds-/fritidsbatteri i batterirommet etter oppryddinga - alt jeg trenger er jo en skinne å skru fast som holder det batteriet på plass.
-Legge asfaltplater fra bakenden av bilen og framover, det er noe støy i bilen under kjøring - merker dette spesiellt mye nå, noe jeg tillegger at bilen har vært vekk og jeg har måtte ratte allverdens mikke mus-biler i mellomtiden
Jeg har noe plater for slikt liggende, men får sende ei større bestilling til f.eks Mekonomen for å avhente dem senere - blir nok etter at det begynner bli varmt igjen. Ser for meg det er vanskelig å få festa asfaltplatene selv med varmepistol når det er 20 blå i garasjen...
-Sote sidevinduer bakover - skal sjekke ut ven pleksiglassløsninga som var nevnt her på forumet, om det er noe jeg syns jeg kan hive meg på.
Bilen blir jaevlig varm sommerstid siden alle vinduene brakka rundt fungerer som et drivhus
-Må jo ha ny CD/Radio etter at Langfinger-Lars og kompisane kjørte rundt i bilen, kablinga som var lagt opp bakover likeså. Så får jeg også finne tak i en ok forsterker, og no flere høytalere som jeg legger bakover i bilen. Det skal jo ikke være noe WCC Sound System men et fungerende anlegg hvor jeg kan spella rock n'roll enten det er nyskiva til Raga eller gammal Purple, ska eller deathmetal uten at det høres ut som om lyden kommer fra mobilens "høytaler"-funksjon
Forventer å bruke rett over tre laken på spiller, forsterker, høytalere og kabling samt sikringsverk.
Jeg har i mitt stille sinn, og under forrige prosjekttråd fundert på å male om bilen - det skal jeg ta opp til ny vurdering etter at jeg har prøvd å utbedre alle lakkavskallingene og overflaterusten for jeg kan jo ikke la utbedringene være uprøvd.
Omlakkering blir dyrt, sannsynligvis dyrere enn jeg har pææng til (and that aint much...) så om jeg maler om bilen går jeg først over hjulbuer og de vanlige stedene som VW lar bilene våre ruste på, og deretter blir vel bilen sort med unntak av taket som jeg må ha hvitt for å avvise mest mulig solsteiking
I.l.a våren/sommeren har jeg jo lagt inn "bestillinger" hos folk her på forumet og alle delene "skal jeg ha" - må fordele litt ut over høsten for at ikke lønninga skal forsvinne for meg. Alle vanlige utgifter er jo til stede, det kommer nybil i Husstandens økonomi og jeg skal småflikke på Tyskerbrakka utover.
De delene jeg kommer på i farta er -
-stige for å montere på bakluka - denne kommer jeg til å mointere på ved langturer og montere av når jeg ikke skal på langtur. Mest for easy access til taket, samt kanskje å holde syklene vekk fra bakluka
-dekk på felg, "må ha det, bare må ha det" som skal fungere som "show room-felger", tenkte jeg. Kommer bruke disse når jeg skal på treff eller bare skal kose meg bak rattet
-runde baklys, syns de er ekstremt fete og prisen var helt ok, så da så. Gått og sikla på sånt siden jeg i 02/03 sikla på en kollegas 1998 sorte T4 Caravelle.
-fra et annet forum jeg frekventerer har jeg også lagt inn bestilling på et campingbord med tre-bulss' propankomfyr på/i. Har jo et hustelt som sommerstid kan brukes (les. "skal brukes") og da er det greit om kjøkkenkroken har noe innhold, syns jeg.
Dette kjøkken-settet skal vel kunne monteres i Tyskerbrakka, om jeg går veien om campingbil men da skal jeg fjerne gummislanger og gå over på ledningsnett for gassblusset samt få det sertifisert av montør så jeg sikrer meg & mine. Men jeg trur ikke jeg lar bilen bli full camper.
Hva mere ?
Jeg skal pelle litt på understellet, lage primer av owatrol / sort benga, og dekke til det som er under bilen - om jeg tar alt i en smell tviler jeg på. Det får bli litt nå og da.
Ifm anskaffelse av dekk på felg, vil jeg male calipernes deksel rødt så det vises at "det er noe der" når en ser på felg/området der
Skal male diverse annet enten i rødt eller sort, alt avhengig av hva det er - fotoseanse for hvert steg jeg kommer til (må bare ha meg ny pc...).
Sånn fordi jeg kom på det - om noen synes jeg i de senere innlegg har skrivi mye, før jeg poster innlegga så er det delvis utilsikta ;
Jeg har en rævva pc og et enda værre nettverk som Tele2 leverer (nuvel...) til Heimen, og jeg må vente til nettverkstilgangen er "online" for den ramler ned i ett sett her. Fantastisk i 2007...
Åkei, prøver lagre...
mvh,
Yngve S