Den ultimate Syncro dekk og felg tråden
Re: Den ultimate Syncro dekk og felg tråden
Noen som har erfaring med Maxxis Trepador eller Khumo KL71 på Syncro? Begge ser ut som heftige dekk. En kompis skryter veldig av KL71. Men han har 33/10,5/15 på en L200, og vet ikke helt om det kan sammenlignes 
Mvh
Pål
Pål
Jeg ser at dette til stadighet hevdes ifob. felgdiskusjoner. Er dette egentlig sant?jo lavere ET jo større slitasje på hjullager
Hvorfor spiller innpress noen rolle for slitasjen på hjullager når vektbelastningen på hjullageret og innfestingspunktet for felgen (ytterst på navet, duuhh!....) er den samme?
Tron
Tron Bøe
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Pga. vektstang prinsippet. Prøv å hold armen rett ut fra kroppen så lenge du klarer, så gjør du det samme men bøyer albuen sånn at hånden kommer så nærme skulderen som mulig, du vil høyst sansynlig klare å holde armen oppe mye lenger.excit wrote:Jeg ser at dette til stadighet hevdes ifob. felgdiskusjoner. Er dette egentlig sant?jo lavere ET jo større slitasje på hjullager
Hvorfor spiller innpress noen rolle for slitasjen på hjullager når vektbelastningen på hjullageret og innfestingspunktet for felgen (ytterst på navet, duuhh!....) er den samme?
Tron
så kluet er at vektbelastningen på navet øker når Et blir lavere.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Ok. Da er vel ET = 0 optimalt? Da er det ingen vektstangvirkning på innfestningen ved navet. Og logisk følger av det at lavere ET enn originalt gir mindre slitasje?Pga. vektstang prinsippet.
Tron
Tron Bøe
-
Tur-Bo
- -

Nei, som oftes ligger lageret lenger inn enn festepunktet til felgen, det er en grunn til at de fleste biler har felger som bygger mer innover enn utover ( høyere ET ) Hvis dette ikke var et problem ville det være rimligere for bilprodusentene og lage smalere bakaksler og bare ha felger som bygger utover i bredden.excit wrote:Ok. Da er vel ET = 0 optimalt? Da er det ingen vektstangvirkning på innfestningen ved navet. Og logisk følger av det at lavere ET enn originalt gir mindre slitasje?Pga. vektstang prinsippet.
Tron
Men vektstangens festepunkt må da nødvendigvis være der felgen festes, så hvis "vektstangprinsippet" er det avgjørende for belastningen på lageret spiller det vel ingen rolle om vektstangen bygger innover eller utover?
Man overfører vel ikke belastningen til lagerets midtpunkt ved å bruke innpress = avstanden fra felgens festepunkt (Flens?) til midten avhjullageret? I så fall hvilke fysiske lover er det som virker inn her?
Jeg håper ikke jeg oppfattes som kranglete, jeg lurer virkelig på hvordan dette henger sammen.
Tron
Man overfører vel ikke belastningen til lagerets midtpunkt ved å bruke innpress = avstanden fra felgens festepunkt (Flens?) til midten avhjullageret? I så fall hvilke fysiske lover er det som virker inn her?
Jeg håper ikke jeg oppfattes som kranglete, jeg lurer virkelig på hvordan dette henger sammen.
Tron
Tron Bøe
Vektstangens festepunkt blir midt i lageret. Hvor ellers henger hjulet fast i bilen 
Mvh
Pål
Pål
-
Ørjan
- -

- Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
- Phone: 97120012
om man har like mye felg på hverside av navet, er optimal vekt fordeling.
belastningen går beint ned ved navet,
har man mye felg på ene siden av navet kan denne vektstangen belaste navet sideveis som vil gå utover lageret.
belastningen går beint ned ved navet,
har man mye felg på ene siden av navet kan denne vektstangen belaste navet sideveis som vil gå utover lageret.
You create your own universe as you go along.
Belastningen går beint ned for lageret, ikke navet
Mvh
Pål
Pål
-
Ørjan
- -

ikke visst du skal regne med vridnings belastningen av navet i lageret.
da må man ta navet som utgangspunkt for dead center mener jeg hvertfall..
men skal man ha litt konkuranse må man selv få lov å gjøre hva man selv mener er best.. så vi det jo vise seg hvem som vinner..
da må man ta navet som utgangspunkt for dead center mener jeg hvertfall..
men skal man ha litt konkuranse må man selv få lov å gjøre hva man selv mener er best.. så vi det jo vise seg hvem som vinner..
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
Prater man litt forbi hverandre her?
Skal lageret brukes riktig må senteret av lageret være in-line med senteret av dekkbanen(aksielle senter).
Siden anleggsflaten mot felgen vanligvis er noen cm utenfor senteret av lageret korrigeres det ved å flytte dekkbanen i forhold til anleggsflaten, derav innpress på felgene.
tror det hjelper å se alle deler på hjulsiden av lageret som en del, anleggsflaten mot bakken må fordeles likt på hver side av lageret, som er eneste kobling mot bilen. Er navet 8cm på utsiden av senteret på lageret må felgens anleggsflate være tilsvarende 8cm fra senter på dekkbanen.
Skal lageret brukes riktig må senteret av lageret være in-line med senteret av dekkbanen(aksielle senter).
Siden anleggsflaten mot felgen vanligvis er noen cm utenfor senteret av lageret korrigeres det ved å flytte dekkbanen i forhold til anleggsflaten, derav innpress på felgene.
tror det hjelper å se alle deler på hjulsiden av lageret som en del, anleggsflaten mot bakken må fordeles likt på hver side av lageret, som er eneste kobling mot bilen. Er navet 8cm på utsiden av senteret på lageret må felgens anleggsflate være tilsvarende 8cm fra senter på dekkbanen.
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1 "Budget Camper"
-
Ørjan
- -

jeg mener det du sier her er feil i forhold til vanlig fysikk.
ta vekk selve felg banen, slik at bare feste platen på felgen står på navet og rett på bakken.
Slik er det hele tiden, uansett hvor mye felgen er presset ene eller andre veien.
eneste man kan fordele med inpresset er å fordele mest mulig lik mengde felg på hver side av navet, slik at navet ikke får balanse i forhold til vridning i lageret.
ta vekk selve felg banen, slik at bare feste platen på felgen står på navet og rett på bakken.
Slik er det hele tiden, uansett hvor mye felgen er presset ene eller andre veien.
eneste man kan fordele med inpresset er å fordele mest mulig lik mengde felg på hver side av navet, slik at navet ikke får balanse i forhold til vridning i lageret.
Ørjan wrote:jeg mener det du sier her er feil i forhold til vanlig fysikk.
Vet nesten ikke hvordan jeg skal prøve å forklare... men det var belastning på hjullager som var tema her, ikke sant. Prøv å se for deg en felg med 0 i innpress montert bak på en T3... Da er festepunktet mot navet på samme plass som senter av felgbanen. Prøv så å se for deg at man bytter ut denne felgen med en ellers lik felg, men med et innpress på 50mm, montert med en 50 mm tykk spacer... felgen havner på samme plass i forhold til bilen. Tenk deg så at du lager et nytt nav, 50mm tykkere og monterer samme felgen med 50mm innpress. Fremdeles havner felgen på samme plass i forhold til bilen, ikke sant... Alle disse alternativene gir samme belastning på hjullagrene! Det som avgjør er avstanden fra senter av felgbanen til senter av hjullager.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
Ørjan
- -

ehh,nei visst du flyter ut felgen 50mm med en spacer da øker belastningen på lageret, kraft x arm
En felg med ET 0 eller en felg med ET 50 + 50mm spacer blir nok et fett Ørjan.Ørjan wrote:ehh,nei visst du flyter ut felgen 50mm med en spacer da øker belastningen på lageret, kraft x arm
Dessuten bommer du nok litt på dette med belastning på lageret. Ideelt sett skal belastningen ligge i senter på lager, ikke på anleggsflaten til felgen. Den har faktisk ingenting å si. Har du et stort nav, bør du ha høyt ET på felgen for å få belastningen inn mot senter hjullager.
Dette uten å ta hensyn til krefter i sving osv. Det er kanskje slikt som gjør at senter felg ofte ligger litt utenfor senter lager? Det er tross alt det ytre hjulet som får mesteparten av lasten ved kurvekjøring.
-
Tur-Bo
- -

Da har jeg montert Penta felger, 7X15ET11, med 235/75-15 dekk. Dekket er utenfor hjulbuen, men mønsteret er innenfor kanten. Det var en gang en "regel" som sa at er mønsteret innenfor, så er det ok. Men det gjelder sikkert ikke mtp 7mm +- i offset, som de går etter i dag?
Det subber som f... i bakkant av hjulbuene foran. Bak går det helt fint.
Tipper mye er gjort med 30mm heving med klosser. Prøver det først, da jeg nødig vi modde plasthjulbuene
Tipper mye er gjort med 30mm heving med klosser. Prøver det først, da jeg nødig vi modde plasthjulbuene
Mvh
Pål
Pål
-
Ørjan
- -

-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Sjekk også innstilling vinkler hjul to in, camber og caster, korrigering vil kunne hjelpePål_B wrote:Da har jeg montert Penta felger, 7X15ET11, med 235/75-15 dekk. Dekket er utenfor hjulbuen, men mønsteret er innenfor kanten. Det var en gang en "regel" som sa at er mønsteret innenfor, så er det ok. Men det gjelder sikkert ikke mtp 7mm +- i offset, som de går etter i dag?
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1
Blir aldri ferdig
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1
Blir aldri ferdig
-
Tur-Bo
- -

Hei, hvorfor så lav profil ?
Her var det mye klabb og babb om teorier og annet rart.
Her er det en link til en dekk/felgkalkulator som jeg synnes er den beste jeg har sett på.
Kanskje denne hjelper dere akademikere litt på vei med teoriene deres.
Det står at orginalt på syncro er ET30
http://www.motormann.no/
Her er det en link til en dekk/felgkalkulator som jeg synnes er den beste jeg har sett på.
Kanskje denne hjelper dere akademikere litt på vei med teoriene deres.
Det står at orginalt på syncro er ET30
http://www.motormann.no/
Bor i Oslo
-
frigger
- -

- Car: T3 syncro 1,9 m-tdi
- Phone: 9O966674
Har noen prøvd stålfelger fra t4 med et 42? Må du bruke spacere?
"hurtig - billig - driftssikker...........husk du kan kun velge to!"
Kjerra: 1990 Syncro T3, aka SPW
Kjerra: 1990 Syncro T3, aka SPW
Stålfelger fra T4 går, men du må bruke spacere. Harald har dette på bilen sin.
Selv kjører jeg 6j16 fra Busschmiede. Disse går rett på uten spacere, og dekkdimmensjon 205R16 er typegodkjent og innskrevet i vognkortet. Så slipper jeg noe bråk med det langs veien.
Selv kjører jeg 6j16 fra Busschmiede. Disse går rett på uten spacere, og dekkdimmensjon 205R16 er typegodkjent og innskrevet i vognkortet. Så slipper jeg noe bråk med det langs veien.
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-
Member of Team Syncronaut.
-hans christian-
Member of Team Syncronaut.
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
De sorte hjulene jeg hadde på før var fra passat tror jeg(15" ET42), da brukte jeg 8(eller var det 10)mm spacere..
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1 "Budget Camper"