innfesting ekstralys T4b front

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: innfesting ekstralys T4b front

Post by Der Postmeister »

ikke spesiellt smart å feste i de "kjølerøra". En dag har du tretthetsbrudd og lekkasje i de pga vibrasjonene. Blir litt som han som la opp Defakabler fint rundt i bilens dashbord med strips og fine greier. Gikk bra til han skulle dreie rattet...

Monter i karosseri eller i grill. Grillen kan somsagt byttes ut billig og enkelt. Alt man skrur i karosseri vil for alltid være der i form av skruehøl, men vil være mer solid.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Vissvass
-
-
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777

Post by Vissvass »

Rudeboy wrote:Hehe, der belyser du et annet moment jeg må ha i betraktning - hvor langt fram kommer lampene.

Med gateparkering driver folk og bruker hengerkula som indikator for når de er "#nært" bilen bak, dvs de rygger i bilen under parkering.
Dermed vil de også ta ekstralyktene med mindre jeg monterer en sånn fislete alu-lyktebøyle som lampene kan monteres i/på som samtidig ser skummel nok ut til at de ikke rygger borti bilen min - om at den stikker ut såpass mye og såpass hlyt at ikke hengerkula dems kommer i bilen min før lyktebøylen tar borti bakenden av bilen deres.

Jeg synser litt til, men det var ei god løsning du viser her :D
Du får ha med deg en sånn Veivesen bukk som du setter opp foran bilen når du parkerer i byen :mrgreen:
Spøk til side. Jeg kunne tenkte meg et par ekstra lykter selv uten alt for mye boring av hull i fanger eller karosseri.
Det er jo ikke all verdens med lys i de duggfriske Valeo lyktene :)
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
Andreas89
-
-
Car: 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter
Phone: 99428142

Post by Andreas89 »

Noen som har brukt festene fra Hella på Transporter (kort snute)? Driver å lurer på å sette 2 stk. Hella Rally 3003 blue på min. Men vil helst ha lyktene litt høyere enn med settet fra Biltema...
Andreas

2008 3,0 TDI 163 hk Isuzu D-max 4x4 "bruksbilen"
1986 2,4 TD Toyota Hilux 4x4 på 35" "Lekebilen
X 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter Lang
X 2006 1,9 TDI 105 hk Caddy (solgt og ikke savnet...)
Der Postmeister
-
-

jada. Funker greit det. Enkelt å montere.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Rudeboy wrote:Hehe, der belyser du et annet moment jeg må ha i betraktning - hvor langt fram kommer lampene.

Med gateparkering driver folk og bruker hengerkula som indikator for når de er "#nært" bilen bak, dvs de rygger i bilen under parkering.
Dermed vil de også ta ekstralyktene med mindre jeg monterer en sånn fislete alu-lyktebøyle som lampene kan monteres i/på som samtidig ser skummel nok ut til at de ikke rygger borti bilen min - om at den stikker ut såpass mye og såpass hlyt at ikke hengerkula dems kommer i bilen min før lyktebøylen tar borti bakenden av bilen deres.

Jeg synser litt til, men det var ei god løsning du viser her :D
Hvis du er redd folk skal klinke borti lampene dine med "kula" i DEN høyden, må de jo ta rennefart og hoppe i grillen din.... Husk at du har en litt høyere bil en normalt. Dessuten; Du vil vel heller at de skal ta lysa enn hele fangeren før de stopper ;) ?

Edit; Venter egentlig at du skal montere dette nå Yngve! Tenk deg all den tiden du bruker på å skrive alle postene her om dette tema, som kunne blitt brukt på innkjøp, prepping og motering ;)
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Andreas89;
Jeg har Hella-feste til kort-snute liggende. PM
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Kom på én liten fisle-detalj.

-Står det ikke "i boka" at man ikke skal ha mer enn to pærer som parklys ? Kan jeg da koble ut parklyset i hovedlampene og kjøre "low light" i ekstralysa ?

Kjører i dagslys med tåkelysa under fanger + parklysa som kjørelys og det gjør jeg inntil det er skumring og man trenger mer lys, da går kurvelyset av og nærlyset på.

Men om jeg da "bytter" parklysets posisjon fra hovedlampene til relativt sentrerte ekstralys slik at jeg kan kjøre "dagslys-kjørelyset" med 2xHella 3000 Rally og kurvelysene under fangeren - skal Staten da begynne krangle på at jeg har park i ekstralampene og ikke i hovedlampene, eller holder det at det er to parklys, og that's it ?

Må lese meg opp, men med såpass svakt internett som jeg for tiden har må det vente til uti nesteuka :roll:
Der Postmeister
-
-

det burde da gå bra, men med bittelitt tanke på utseende ville jeg beholdt de parklysa der de er. Og sjøl synes jeg er greit da det er litt lettere å se ytterkantene på møtende bil. Og en ting til: vil du ha park i ekstralysa er det bare å ha det. Kun tilsynet som av en elleer annen grunn ikke liker dette. Jada, vet det står i loven, men ikke begrunnelsen. Den er like viktig.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
highline 2001
-
-
Car: transporter t5 2013
Phone: 41313922

Post by highline 2001 »

Hei.
Kan nå dele min opppskrift for festing av ekstralys på t4b. Jeg og var inne på samme tanke som ynve, men trakk samme konklusjon som han. De blir veldig utsatt for både parkering, og ikke minst når folk "kneker" seg forbi. Er fort gjort å rive løs et lys da. Jeg kjører med 4x rallye 1000 med 70w xenon i. Disse gir et fantastisk fulltlys, men ser jo mindre da jeg blender ned. Jobber en plass der man har fri tilgang til alle slags stål og alu, det er nok en fordel i denne samenheng.
Jeg bruker den plata som nedre grill er festet i. Lagde 2 hull i denne og festet en kraftig aluvinkel i denne. Har så skrudd på 4 flattstål som kommer ut helt i overkant på den nedre grillen. I tillegg så har jeg satt på 2 aluflattstål som går opp for å feste stabstag til ekstralysa. disse er staga av i de med de holderene som noen kjølerør som går framfor radiator. Dette blir da ganske så stivt, men litt vibrasjoner blir det på meget dårlig veg. Hadde jeg skjønt hvordan fotobøtta virker, skulle jeg lagt ut bilder. Det eneste som er negativt med denne løsningen er at man mister litt kjøling på bilen, men kjørte nå med 2300++ kg bak på bilen i sommer, og tempen låg konstant på 90c uansett.
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert

x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Andreas89
-
-

Post by Andreas89 »

caravelleman wrote:Andreas89;
Jeg tar dem jeg, prøvde å sende deg PM her i dag tidlig, men ser ikke ut til at den vil forlate utboksen med det første....

Kan ikke du bare sende meg en PM med kontonummer og en mailadresse så sender jeg deg adressen min på mail istedet.
Andreas

Vissvass
-
-
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777

Post by Vissvass »

Andreas89 wrote:
caravelleman wrote:Andreas89;
Jeg tar dem jeg, prøvde å sende deg PM her i dag tidlig, men ser ikke ut til at den vil forlate utboksen med det første....

Kan ikke du bare sende meg en PM med kontonummer og en mailadresse så sender jeg deg adressen min på mail istedet.
Andreas.....den forsvinner ikke fra utboksen din før mottaker har lest meldingen. M.a.o mottaker har ikke lest den enda :)
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
Andreas89
-
-

Post by Andreas89 »

Aha det forklarer jo saken, takk for oppklaringen! :)
Andreas

Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

caravelleman wrote:Hvis du er redd folk skal klinke borti lampene dine med "kula" i DEN høyden, må de jo ta rennefart og hoppe i grillen din.... Husk at du har en litt høyere bil en normalt. Dessuten; Du vil vel heller at de skal ta lysa enn hele fangeren før de stopper ;) ?

Edit; Venter egentlig at du skal montere dette nå Yngve! Tenk deg all den tiden du bruker på å skrive alle postene her om dette tema, som kunne blitt brukt på innkjøp, prepping og motering ;)
Første først :wink: Du har ingen anelse hvor desperate folk er når de parkerer på gateparkering. Først til mølla og ser de noe som helst som ikke likner trikken komme i nærheta bak dem så gir de max turtall og slipper clutchen fort så kjøretøyet deres hopper inom bilene de skal (egentlig) parkere mellom :roll:

Har en nabo som bøyde mitt ubøyde skilt (ref. forelegget jeg fikk i sommer med Kakemonsteret) med hengerkula hans/hennes, og jeg så for meg at neste gang samme jæver gjør det kapper jeg hengerfestet, slår inn samtlige vinduer med det og riper tekst i lakken på bilen "denne bilen blir parkert inni bilen din, HOLD AVSTAND - rabiat bileier bak rattet !" eller noe sånt. Men man kan neppe slippe unna med en slik "korreksjon" av andres manglende vurderingsevne :evil:

Bilen er ikke så mye høyere i fronten, jeg ser en klar og distinkt forskjell på andres parkering i nærheta av Kakemonsteret og Tyskerbrakka alt avhengig av hvilken ende som står mot der de kan parkere - snuten finner folk ufarlig, bakenden av bilene er mer skummel, og i allefall Kakemonsteret med sykkelstativet montert 8)

Jeg ser ikke for meg det er noen som helst forskjell om noen rygger på skiltet, skiltplata eller frontfangeren vs det å se folk rygge på ekstralys på bilen - like mye brudd på vegtrafikklovgivninga og påføring av annen manns eiendom skade fordet :twisted:

Highline - vil du ikke oppleve krøll mtp det å blande metaller når du legger alu-vinkel på stålskinne ?
Overtroisk på alt som går på å blande metaller, til og med blande feil legering av ett metall med annen legering av samme metall :roll:
Jobba btw på CCB Stål som ble til Ruukki, er det noe kjent leverandør for dere ? Ba' lurte.

Og hva tidsfrist for dette angår så er det fremdeles slik at Skatteetaten mente jeg var skyldig 2/3 av ei full månedslønn i restskatt, som jeg betalte ned i en smell.
Jeg er blakk til langt ut i november, mest sannsynlig klarer jeg ikke komme over mer enn å dekke to regninger som jeg glemte da jeg i affekt betalte Kemneren for restskatten min nå i november - men dersom det går min vei, så svipper jeg oppom Møller/Hamar og spør på pris etter den ramma de har for T4b og da er det vel bare montering av kablinga som gjenstår før jeg kan begynne legge ut bilder i tråden.

Den tid, den sorg.

EDIT - siden jeg betalte skattesmellen min som en uerfaren tenåring med penger i lomma, og ble blakk har jeg til og med tid til å vudrere om jeg skal handle en sånn lyktebøyle i alu for montering i front - en fin måte og få opp ekstralamper og tjafs på, og definitivt et godt "våpen" mot folk som ikke burde ferdes i trafikken på tross av prisen på lyktebøylene :roll:
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Rudeboy wrote:Hvis jeg "skal noe" med bilene og BT så blir det Gjøvik, for på østsia av "fjorden" er de AKAN-kandidater, hele gjenget.

Anbefaler deg ikke Gjøvik, dårlig erfaringer der! :twisted: Men Lillehammer er en meget bra plass!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
highline 2001
-
-
Car: transporter t5 2013
Phone: 41313922

Post by highline 2001 »

Hei
Yngve, jeg bruker rustfrie bolter, samt gummipakning i mellom. Dette er det vi gjør på jobb og hjemme når vi blander alu og vanligt "svartstål". Dette har blitt brukt i alle år på de offshore instalasjoner jeg har vært med på å bygge.
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert

x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Da takker jeg både Raymond og Arnt for gode tips !

Makker jobber ved Vetlehamar, og jeg har lova han besøk.
Goodshit !
Flyveren
-
-
Car: T4 Multivan 03
Phone: nienåtte08290

Post by Flyveren »

Her er min løsning - med de største Bosch bøttene... på en 2003 Multivan
Hellabraketten er brukt for innfestning.
Image
På min 93 Caravelle ville en slik plassering vært i konflikt hver gang jeg hengsler frem radiator.
Image
Så kanskje lysbøylen til Koolar.no er tingen?
Som bildet tilsier har jeg festet støttestag i plasten på grillen.
Funker greit det.. :mrgreen:

Forøvrig er disse Bosch Raylly lyktene noe av de eneste du kan bruke hvis du skal bygge inn Xenon.
De fleste andre lyktene er ikke dype nok for pærene.

Runar
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Å feste støttestagene i plasten på grillen er å be om å få kjøpe seg en ny grill. Jeg hadde det tidligere, og resultatet var at grillen ble revet løs av festene, og bare hang i lampene når jeg kjørte på kjettingkjørt isbelagt vei.
Sett fast stagene til blekket under grillen. Skruene gjemmes under grillen, og alt er såre vel. Bor hull, behandle med lakk og bruk gjennomgående skruer med mutter. Jeg har brukt rustfrie syrefaste, og lagt plast på de gjengene som er i kontakt med metallet på bilen.
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Flyveren
-
-
Car: T4 Multivan 03
Phone: nienåtte08290

Post by Flyveren »

Å feste støttestagene i plasten på grillen er å be om å få kjøpe seg en ny grill.
Alltid interessant å høre om andres opplevelser... :mrgreen:
Min forrige bil - en 93 Caravelle hadde samme innfesting.
Og den har vært med på litt av hvert for å si det slik, og har aldri vært plaget av det du sier.
Vel 400000 km på div veier....
Kan selvfølgelig ha noe med vinkelenpå stagene inn mot grillen.

Så jeg er ikke bekymret for denne innfesting...

Det eneste jeg aldri har likt ved å montere lyktene oppe på fangeren er at lyktene er det som er lengst frem på bilen.
Slik at hvis en "føler seg frem" på trange parkeringsplasser er det ikke fangeren som treffer først.....

Runar
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Flyveren wrote:
Slik at hvis en "føler seg frem" på trange parkeringsplasser er det ikke fangeren som treffer først.....

Runar
Vante sjåfører rygger seg alltid inn i situasjoner som kan potensielt være vanskelige. (Og da har du jo kula til å ta av for støyten fra Yngve sine lys...) :D

Det fungerer sikkert veldig bra med den festingen som du har gjort. Mine tre Ralley 3000 rev løs grillen, brakk festene og begynnte vandringen nedover.
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

De frykter sykkelstativet, dét skal de ha - stikker vel "for langt" ut selv i sammenslått stand, og "truer" dem i og med at det er høyere enn deres hengerkule.

Får begynne parkere med nesa mot fotgjengerfeltet og ikke baken (da kan de kun parkere bak meg) når jeg bruker gateparkeringa inntil jeg vinner i Lotto og kan kjøpe lyktebøyle 8)
Post Reply