Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Locked
extremracing.net
-
-
Car: Caravelle 2,5TDI Audi 80Gl 1973
Phone: 97580778

Re: Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

Post by extremracing.net »

blir jo bra detta, fikset lakk rust og greier :D
men ikke EU ok? du sliter litt da.di blink lys pærene er vanskelige og bytte,og ikke minst dyre.. hahah :wink:
Golf 2 1,9 TDI
Caravelle 2,5 TDI
Torbjørn her ja :)
AVWK
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Rudeboy wrote: EDIT - glemte rent å nevne jeg omsider har kjøpt med sånn momentarm, så jeg endelig kan trekke til nuts n'bolts med rekti moment. På tide, etter 7+ år som bileier og 14+ år med kjøyrarkort :D
Jeg regner med at det er en momentnøkkel du har handlet? :wink:
Pris og hvor?

NB! VIKTIG INFO: Skru den ned til 0 etter bruk!
Dersom den blir liggende innstilt på f.eks 160 Nm blir den å vise feil etter en viss tid.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

extremracing.net wrote:blir jo bra detta, fikset lakk rust og greier :D
men ikke EU ok? du sliter litt da.di blink lys pærene er vanskelige og bytte,og ikke minst dyre.. hahah :wink:
Nja, fiksa og fiksa...

Jeg har i allefall fått gjennomført en test på det aller værste synlige sted det var rust på, om ikke annet. Og jeg veit jeg hadde rett i framgangsmåte selv om etpar nybegynnerfeil oppsto er det en smal sak å unngå feilskjær senere på de øvrige stedene.

På temaet rust er det to ting jeg har begynt å fundere på. -Skal jeg nappe av hengerfestet og sikre ramma på bilen der det sto, vha antirustjobbing der og deretter montere et flette nytt hengerfeste ? I think I will.
Det andre er dissa jaevla fangerne, det ser ut som om det trengs en seriøs opprydding innenfor både bakfanger og frontfanger. Noen av stedene man da kommer til bør tas om lakken for øvrig skal bli pen, uten skille mellom felt behandla på en dato og felt behandla på et annet tidspunkt :roll:

Hengerfeste koster sitt, tilstrekkelig zink, primer og lakk sitt. Deretter kommer behovet for en plass å stå i Oslo, og ikke minst tilgjengelig tid. Kanskje, kanskje ikke.

Pærene er en enormt tung jobb å få bytta, sukk og stønn :lol:

Heldigvis skal jo ikke bilen igjennom syning før senest januar/februar neste år, jeg kan tidligst sette inn bilen for PKK 1. september. -Begge bilene har samma frister ifm EU-godkjenning, så det kan jo bli moro.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

VWegard wrote:
Rudeboy wrote: EDIT - glemte rent å nevne jeg omsider har kjøpt med sånn momentarm, så jeg endelig kan trekke til nuts n'bolts med rekti moment. På tide, etter 7+ år som bileier og 14+ år med kjøyrarkort :D
Pris og hvor?

Dersom den blir liggende innstilt på f.eks 160 Nm blir den å vise feil etter en viss tid.
Sånn arm med håndtak i ene enden, og "påkobling" for å skru til muttere7tilsv med no gradskive-anvisning og ei fjær som peker på graderinga :D Fåkk if aj nåu.

Handla på Mekonomen for (var det) kr. 150,- men takk for viktig info, tenkte ikke på at den "slipper" over tid når den er i bruk.
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Rudeboy wrote:
VWegard wrote:
Pris og hvor?

Sånn arm med håndtak i ene enden, og "påkobling" for å skru til muttere7tilsv med no gradskive-anvisning og ei fjær som peker på graderinga :D Fåkk if aj nåu.

Handla på Mekonomen for (var det) kr. 150,- men takk for viktig info, tenkte ikke på at den "slipper" over tid når den er i bruk.
OK. Hvis det er en slik med viser på(øverst i bildet), er det ikke noe å tenke på, men de som en stiller inn momentet på før bruk og som gir fra seg et klikk ved oppnådd moment, skal slakkes til 0 etter bruk. :wink:

Image
Mvh
Vegard Sørensen
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Den ser da i prinsippet lik ut, så da kan jeg glemme bekymringer om unøyaktighet og heller miste den om et års tid istedet ? (Slik at jeg kjøper en ny og nøyaktig igjen, mener jeg)
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Rudeboy wrote:Den ser da i prinsippet lik ut, så da kan jeg glemme bekymringer om unøyaktighet og heller miste den om et års tid istedet ? (Slik at jeg kjøper en ny og nøyaktig igjen, mener jeg)
Pass bare på at den ligger såpass beskyttet at "viseren" ligger fritt. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Nå som Tyskerbrakka har stått mye i ro, ene og forlatt, så har hun begynt å henge med skyvedøra.

har vi tråd hvor oppstramming er beskrevet ? I en ideell verden skulle jeg tatt av døra for å legge den på bukk og gått over rusten på den, tatt av dørtrekket og støydempa døra samt tatt av skyvedørsskinna for å antirustbehandle område ved skinna. Jeg mener å huske det engang i tiden fantes slike operasjoner beskrevet men om det var her eller andre fora er jegikke mann om å huske.

VAGCOM hadde her vært PERFEKT å ha, jeg mener å ha lagra sprengskisser av bl.a dørene så jeg kan se hvor jeg skal hen, steg for steg. Men hva da med f.eks kanaler eller andre steder på bilen man ikke ser igjennom, da Volkswagen... :roll:

Ser for meg henginga med skyvedøra slutter når ting er stramma opp og ruller er greaset opp igjen så er bilen klar for nye 465.000 km på veien uten de helt store problemene 8)
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

beste jeg kan få til

Image
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Sweet, da slipper jeg lete igjennom flyttelasset fra Elverum for det er antakeligvis i det eller det fra Rena at rette sticken med sprengskissene ligger :D

And now i have it. Takk 8)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Får ikke gjort noe mer på bilen før ferie, forberedelser til avmarsj står høyere på prioriteringslista for tiden.

Men jeg fikk blod på tann mtp antirustjobben med lakkeringa etterpå. Gøy var det også.
Jeg må forresten også ta av motordekselet under motorrommet, har fått slått inn det i midten slik at det er dytta (antakeligvis) borti ting & tang inni motorrommet. Får vel reise opp med verktøykassa i neven når jeg skal hente bilen noe senere i juli.

Planen der er grei - skru av dekselet, legg det på asfalten og hopp på midten, på innsia. Årner det seg ikke der får jeg stroppe det på taket ved siden av takboksen og kjøre uten hjemover.

Det ligger an til, såfremt vekterne streiker når vi er passert midten av juli, at Far får seg en kjøretur ned på kontinentet og det blir med Tyskerbrakka. Delvis fordi den tåler såpass med kilometer til på speedometeret (omlag 2400 hver vei) og dels fordi jeg der får med folk. Nijmegenmarsjen i Nijmegen, ikke lange veien unna f.eks Arnhem i Nederland. Skal ned for N'te året på rad og gå firedagersmarsjen, og streiker vekterne når jeg står ett døgn unna avreisedato fremmer jeg krav om refusjon på flybilletten og fyller diesel & bytter olje + filter (inkl. luftfilter). Så ringer jeg rundt til jeg har minimum fem passasjerer og så setter jeg ivei med dem og vår bagasje (soveposer i takboksen, resten stroppa fast i bilen).

Da får jeg vel si det er så jeg håper de streiker ved avreisa og i allefall til marsjen er over, så jeg slipper kjøre aleine hjem igjen :D

Det blir ikke noe mer fancy schmancy gjort med bilen før avreise, den er såpass ok at jeg veit den holder.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Møkk.

Verktøykasse utilgjengelig i innelåst bil, hos verkstedet. Det betyr at om jeg freser oppom jobben imårra for å hente Tyskerbrakka - kom lizzm opp et uforutsett behov - så må jeg tjuvlåne verktøy (som ikke nødvendigvis har rette size verktøy for å dra av mutterne til motordekselet) og se om jeg får av motordekselet for å rette det ut.

Deretter kjøre hjem, tømme bilen for flyttelass, tappe ut gammal motorolje, fylle på motoroljerenseshait og kjøre en runde rundt kvartalet for så å tappe ut suppa, helle på ny motorolje og bytte filteret i samma slengen, ja. Luftfilteret må tas, så har jeg fem plugger liggende og slenge som skal inn i hvert sitt høl, det må vel også gjøres.

Ferdig innen onsdag og oppstart ferietur nordover ? Neppe.

Konemor er "uinteressert i bilferie med den der" nå som hun har blitt tilvendt Multivanen, så selv om jeg får bilen ferieklar innen helga så var det visstnok uaktuellt. Skjønner jeg godt, kjøreetappene var lagt opp slik at vi skulle overnatte i Westfaliaen og i Tyskerbrakka kommer det ikke til å være sengeplasser tilgjengelige - hive opp forteltet uten det siste staget for å holde telttak til biltak skjer ikke.

Det er to helt forskjellige konsept, og fordi vi da ikke kan sove på benker som i Multivanen er hun imot bruken av den. Synd, for i skrivende stund er Tyskerbrakka i bedre stand enn Multivanen :D Avskyelig men sant.

Møkk.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Da var original DEFAalarm anskaffet, det står en original alarm i bilen men ifgl selger for fem og straks et halvt år siden klarte "ingen" å koble den rett :

Idet man vrei om nøkkelen som skal starte/stoppe systemet til posisjon "på" startet sirena på alarmen å gå (ikke testet i ren frykt for mange illsinte desibel, burde stille med dobbelt hørselvern hos fader jakobs arbeidsgarasje og rett & slett bare teste ut om dette gjelder også i 2010). Og da skal alarmen angivelig gå til man vrir nøkkelen til posisjon "av", selv ikke å vente flere minutter skulle gjøre at alarmen gikk til hvilemodus :lol:

Så jeg feiga ut, gadd ikke strekke nye kabler på gammelt anlegg og fikk derfor tak i et rimelig ett (komplett) via forumet. Stor takk til Thor Alex som gadd drasse på dette i sin feriebagasje !

Jeg får vel tid i august å sjekke ut tingenes tilstand, nå har jeg etpar dager hjemme før jeg reiser utenlands og vel er tilbake i slutten av måneden igjen. Da får jeg forberede både fortsettelse på lakkjobben på Caravellen, samt småmyse på etpar andre ting (ta opp til vurdering om jeg skal EU-godkjenne den eller om jeg skal kjøre den til nyttår og så selge den uten, eller småmyse på om jeg skal ha Møller til å bytte bærebrua på høyresia for meg) og småpusle & kose med bilen.

Jeg er ikke helt overbevist om ny arbeidsgiver vil like "drivhuset" jeg småpønsker på å sette opp rundt bilen er en idé, lektere og enkel malerplast som skjul for kulde/nedbør gir forlenga moro med bilen hva pusling angår men da opptar jeg 1 biloppstillingsplass til Tyskerbrakka og en halv en på hver side, totalt to bilers plass for ett kjøretøy :roll:
Fordelen der jeg er, blir at det er overskudd på 16A sikringskurser og respektive kontakter jeg kan hente strøm til lys, verktøy og eventualiteret :wink:

Som kjent burde være, har jeg nå setene 9 og 10. Jeg vurderer rett og slett å skru fast seteramma for disse to langsgående setene, med sitt rørramme-"armlene" framover mot skyvedørsåpningen - om jeg gidder, registrerer jeg bilen opp til 9 seter - hva er vel kr. 1.700,- (eller hva nå laveste omreg.avgift er for tiden) for en som pusler med biler :D
Da blir planen å kjøre med ramma montert, og setebenken liggende i bagasjerommet, og svippe bortom Trafikkstasjonen på Gjøvik (Elverum er beryktet for å ikke kunne forskriftene, og heller si "nei" sånn mest for sikkerhets skyld) med setet for skyvedøra igjen på arbeidsplassen.

En annen ting jeg holdt på å gjøre i ferien, men som jeg lot være fordi jeg var nettopp på ferie (for fanden!), var å kjøpe det midtre skyvetaket/takluka som lå på Finn og som er omtalt her på forumet.
Jeg er en "sucker" for takluke fra midten og jeg sitter jo på en vippeluke for framre del av kupéen på bilene. Det kunne vært sinnsykt gøy å fikle og stelle såpass med bilen at man godt kunne finne på å få sveisa på selv et sølvfarga soltak for midten av bilen med da høl og rammeverk foran til det soltaket jeg har. Men jeg sto over bl.a fordi jeg ikke er 100% sikker på å beholde bilen og fordi jeg ikke har rørt et sveiseapparat siden 1989 - de sveisekantene jeg nå ville prestert kan ikke brukes til annet enn å skremme skoleelever på sveisekurs :lol:

Omtrent én måned igjen til jeg er i full sving på bilen, da altså.
Gleder meg, det er gøy og det var gøy da jeg satt på en ammokasse og flikka rust på forsommeren :D

Jeg lover på heder og ære at det skal bli bilder av sakene når jeg er i nyjobben, nå står bilen på annet postnummer og blir der til "senere". Så får jeg skremme naboer til nyjobben med en alarm som ikke vil gå i hvilemodus om det nå er hva som venter :lol:
hunter
-
-

Post by hunter »

Rudeboy wrote:om jeg gidder, registrerer jeg bilen opp til 9 seter - hva er vel kr. 1.700,- (eller hva nå laveste omreg.avgift er for tiden) for en som pusler med biler :D
En økning av setekapasiteten skulle ikke frembringe noen ny omreg.avgift. Men du må vel vise bilen og får en kontrollavgift på like i underkant av en 500-lapp.

Ellers er laveste omreg.avgift kr 0,- gjeldene for veterankjøretøy :mrgreen: og ellers er den 1557,- og oppover.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ah, kun endring av vognkort som skal til ? Jaja, det er jo enda bedre :D

...og hva veteran angår så er det vel enda 11 år igjen før Tyskerbrakka er der, og om jeg nå føler usikkerhet på om jeg neste år har bilen føler jeg enda større usikkerhet på om jeg har den da :wink:

EDIT - husker ikke om jeg har nevnt det (også) men skyvedøra henger litt i front, og trenger en oppstramming. Til å begynne med skal jeg sause inn løpebaner for løpehjula men det må en oppstramming til av døra når den henger skeivt på.
Pussig den har blitt skeiv for den sto og var ok ifjor høst, men så begynnte jeg ikke bruke skyvedøra og bilen sto i fred når jeg ikke kjørte den i vinter til Kakemonsteret kom i hus.

-Kanskje den begynner bli furten over å ha blitt forbigått/forbikjørt av en nymotens bil ?
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Begynner nærme seg tid for PKK igjen, to år siden sist og da slo jeg på stortromma og fikk den gjennom PKK 10. september slik at det var bortimot 2 år og fem mnd til neste gang (som jo ville blitt januar 2011 om ikke jeg var så oppsatt på å få detta gjort nå).

Jeg veit de peker på høyre øvre bærekule og de mener den skal byttes. OK, kanskje det. Setter jobben til et verksted jeg veit sånn høvelig hvor jeg har, og en mekanisk jobb som detta får selv ikke de til å fomle med. Deretter kjapp forstillingskontroll og bilen er ok nok for to+ nye år.

-Det er forresten ikke noen her som veit av en garasje eller verkstedliknende sted i området nært Domkirkeodden, vel ?

Får litt tid på meg, selv om bilen mot formodning skulle selges, til å flikke litt her og der. Spørsmålet er bare om jeg må ta to bilers parkeringsplass på jobb og bygge meg leskur å stå i 8)

Hadde jeg fått beholde bilen skulle jeg lagt i litt og kjøpt det soltaket som er nevnt andre steder på forumet, det som er over midtseksjonen av bilene. Elektrisk åpning frister, så kan jeg samtidig klippe høl til det manuelle soltaket jeg allerede har som da plasseres over fører/shotgun-setet foran. Men det fordrer jo at sveisesømmen blir hel og pen, og dét er en kunst jeg ikke lengre mestrer - ikke engang på tykke stålplater, slett ikke på tynnplat.

Jaja, det er alltids et spørsmål om pææng. Så også mtp å beholde Tyskerbrakka.

Den som venter får se om jeg beholder henne, hun er akkurat passert 19 år og har kjørt usle 465.000 så hun har da minst 19 år framfor seg og minst 465.000 km hun kan takle uten annet enn litt stell og oljeskift m.v nå og da.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Da har jeg sendt fram behovsmelding for time for EU-kontroll på Tyskerbrakka, med da et slags håp om at bilen går igjennom så nære opptil tidligste dato for mulig godkjenning (1. september).

Det er vel slik at den øvre høyre bærekula må til pers nå, og får jeg ikke bistand til å bytte den (hei, Raymond og/eller Glenn & Jens) så må jeg vel sette bort jobben til Møller - de forespeiler en pris på mellom 8 og 12+ laken for det, men da er bærebrua også bytta, da. Så kommer "diverse" og "eventuellt" i tillegg til selve beløpet for PKKen, da :roll:

Konemor mener fremdeles at vi skal selge bilen, jeg er fremdeles i tvil og ser for meg å flikke på den nå og da - en voksen mann skal ha en hobby, for F ! :D

Ulempa med at jeg egentlig forventer at bærebru & kule skal tas nå, er at Kakemonsteret skal inn på både Mobilitetsgaranti-service (uante kostnader) og EU-godkjenning, den også :roll:
Det er ikke slik at pengene slenger omkring selv om jeg idag er å anse som kaftein i Forsvaret, akkerat. Dermed må ting vurderes opp og ned i mente før de blir gjennomført.

Ting som skal tas før jeg setter inn Tyskerbrakka er skyvedøra som henger litt med gjeipen for tiden, det er en smal nok sak siden bruksanvisning for oppstramming ligger online (og takk for det, forresten) så det er bare å komme seg til bilen så er jeg igang med den jobben. Blir vel å strekke noe presenning fra venstresia av biltaket, festa i takstativene, og over biltaket til et nettinggjerde på nyjobben slik at jeg kan sitte i lé for vær & vind og pusle med bilen og evt også sette den på garasjebukker jeg har liggende - og da kan jeg jo sette igang med både det ene og det andre 8)

Ut over skyvedøra og bærekula veit jeg ikke av annet enn at det opprinnelige DEFA-anlegget nå har feil i seg som kortslutter sikringer, så jeg får bytte ut kabling der og eliminere del for del, så funker det tipp topp uten at det går på lista for EU-kravene bilen skal passere.

Så da gjenstår det å se hva jeg får utbedra i tide og sluttsummen.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Kom på jeg har et oljeskift jeg har glemt på Tyskerbrakka :lol:
Ikke så himla nøye, bilen står jo når jeg kjører Multivanen, men det skal gjennomføres fordi 10.000km er passert og vel så det siden sist.
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=14317

Da har vi jo link hit som beskriver fint gjøremetode, og så lenge gammeljobben har egen returstasjon for også oljer så bruker vi selvsagt det tilbudet 8)

I samma slengen må jeg leite opp i dokumentbunken for hva som er gjort når, for i det store og hele få rede på når gearolja kan ha vært bytta. Jeg har massiv dokumentasjon, dvs alt som er, de årene jeg har eid bilen og ham jeg handla av hadde sine fem år med dokumentasjon på alt som ble gjort. Da skal jeg vel finne ut av det, men jeg ser for meg å bytte detta sjøl, da.
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=22267
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=12865

Siden jeg bevisst har samla på spylervæskedunker så skal det ikke være mulig å få søl uttafor det karet jeg har rappa til "oppfang av brukt olje" - Forsvarets egen ammokasse i plast for kaliber 7.62x51 bånda ammunisjon.
Da er det jo bare å helle forsiktig over på spylervæskedunkene og deretter gjøre karet reint til senere bruk og så levere spillolja på returpunktet på gammeljobben. Nice and easy ! :D

Så ting skjer, selv om bilen har stått i ro i månedsvis. Får gjøre noe med det, kjøre de sløyfene som går fra Mjøstraktene og over til Østerdalen, tenker jeg. Sa får jeg rotert ny olje, om ikke annet :D

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Forresten - noen som veit prisen på bunnpakninga til en AAB-motor ?

Dumt å bytte olje og ikke den, det svettes litt i framre høyre hjørne av motoren så da må den vel tas. Ikke bare å skru til skruer som på gammal-Escorten jeg hadde :lol:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Girkasse AYF er den Tyskerbrakka har, tok meg godt og vel 5.5 år å finne ut av :D

Femtegiret i AYFen min har utveksling 36/43 og har delenummer 02A 311 361 L.

Da veit jeg jaggu det. Jeg får lese meg litt opp på danskenes sajt om syncrogiret og se hva jeg finner på for nye, Kakemonsteret har fått mye fine ting så å eventuellt finne på å kjøpe et ubrukt & spillernytt femtegir til Tyskerbrakka kunne være noe 8)

-Noen som veit om en T4a Syncro som hugges, eller som sitter på en som skal splittes før vraking ? Femtegiret er nærmest "utgangen" på girkassa så om noen da skal levere inn sin syncro er jeg villig til å teste ut ditt femtegir i bytte for mitt femtegir, siste reis med får vel ikke by på noen problemer, vel :wink:

PKK bestillt til 2. september, det var da de mente de hadde tid på tross av online kalender som sa hele uka var fri. Jaja, oppdatering mellom internkalender og offentlig kalender tar sin tid, så jeg har ikke noe problem med å akseptere forskjellen. Setter inn bilen på eftan 1. sept så de får låst den innafor gjerdet før de drar for dagen, så får jeg vel høre når de er ferdig med den - med litt flaks kan jeg jo kanskje få henta henne allerede 2. september om eftan igjen.

Jeg får kjøre europallesystemet mitt som jeg har de tre forgående årene, slenge i det som tåler stå ute og ha pallekarmer og etpar lokk tilgjengelig så ikke bilen leveres med masse unødig vekt ombord.
NAF skulle ha null kroner for å justere frontlysa på Tyskerbrakka men de mente bilen måtte være tom for å få korrekt justering.

"Tom bil", du - med alle setene montert blir det vel det som er mest korrekt men jeg pleier jo kjøre uten alle baksetene og innomellom uten setene i midten, så hva blir "korrekt" da :roll:

Må få tatt tepperens før høsten setter inn, det er noe sånn avfettingsmiddel fra Statoil jeg handla inn for å godgjøre bilen før automatvasking, som har velta og rent ut i teppet bakerst i bilen - neppe sunt å kjøre rundt i så jeg får fjerna det og rene tepper. Antar de har slikt i Elverumsområdet ? Finner vel tak i sånt på en eller annen bensinstasjon.

Skal leke mer med maling, primer og løsninger på Tyskerbrakka, forresten - hengerfestet skal av, all rust skal fjernes og deretter så skal jeg sause inn hengerfestet med nok Owa så det aldri mer kommer til å ruste. Powder coating meg på tvers opp bak :evil: Snakk om villedende markedsføring...

...og bilder kommer :D
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

står en Caravelle GL Syncro på huggern i Larvik
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Har satt meg fore å hente bilen til Hamar i uka som kommer. Spørsmålet er bare om jeg skal ta oljeskiftet på Elverum før jeg kjører eller om jeg skal kaste gammal olje rundt i motoren de milene det er mellom Elverum og Hamar, og så bytte der.

Returpunktet mitt er jo uansett på Elverum, som jeg ser for meg å dumpe spillolja på. Kan jo dumpe den ifm kaffekopptreff på Grindalsmoen senere, da.

Den største fordelen, rent bortsett fra at jeg får kose med bilen ved hybelen, er at jeg har grillen i bilen og på hybelen har jeg jaggu en knøttliten veranda jeg kan ha grillen på - Far liker kjøttet sitt godt stekt 8)

Har også bestemt meg for å kjøre bortom Gjøvik "en dag" og få innskrevet setene nummer ni og ti mens jeg da har sete nummer 5 (doorgunner-setet) ute av bilen (tot 9 seter). Siden det koster usle kr. 430,- er det teit å ikke gjøre det. Seteramma til baksetene ni og ti kan jo fint stå skrudd i bilen som jeg jo har setene seks, sju og åtte på plass. Brukte jo den seteramma på Danmarksturen som forankring og støtte for bagasjen, med to slike seterammer bak kan jeg få til ei plate/benkløsning eller for den saks skyld - skru inn et skap på den ene setebenken for tjafs og la bilen gå som kvart-camper (hey, tok jeg patent på ordet kvart-camper nå?) registrert for 9 pax.

Må bytte endel kabling på DEFAen fordi jeg mener opprinnelig anlegg kortslutter 230V og da antager jeg det er jordfeil i bilen. Og jeg antar at ved bytte av kabelstrekk på DEFAanlegget så vil jeg eliminere jordfeilen slik at bilen fint takler 230V blokkvarming m.v DEFA-ting påkobla. Har forresten anskaffet en 12V varmevifte (med kaldfunksjon) som jeg ser for meg å sette en eller annen plass helt bakerst i bilen.
Begge vannvarmeapparatene funker som bare det men med -34' sist vinter tok det vel litt tid før kupéen ble varmere enn "dritkald" 8) Skal man i tillegg ha folk i bilen kan det være greit med maks varmeeffekt på minst mulig tid. Okay, jeg pleier la bilen gå på tomgang selv om den har stått på blokkvarmeren, noen minutter mens varmeapparatene står på (inneluft) fullt før jeg kjører. Men med denne 12Vvifta bakerst så bil den delen av bilen som til nå ikke har hatt oppvarming, dvs den må ha fått varmen fra midten av bilen, da endelig få oppvarming fra første stund. Og på sommeren vil luft sirkulere helt bakerst også 8)

Bilder kommer !
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Henter bilen på Elverum i mårrakveld, skal ha den ved jobb til PKK neste uke - flikke litt på lakken om været holder og kose med den 8)

Har forresten varmeseter til framre del av kupéen og jaggu har setene også avtrekk slik at man kjøles ned for sommerbruk også. Ikke det at 30+ eller varmere sommertemp er noe problem lengre, det verste av varmeoppfang forsvant den gang bilen fikk pleksiglassene montert (ref. opplevelser med sval bil ifjor sommer under tur i DK).

Kommer bruke bilen til småkjøring ifm jobb, ellers Kakemonsteret - så gjenstår det å legge fram for ØKH at den ikke går for salg, da :D
Det kan jo tenkes at jeg "tar feil" og at bilen blir solgt, men hva slags hobby skal jeg da ha...?
Beholder jeg den er vil jeg vel levere skiltene nærmere jul og etter at jeg har den igjennom PKK & innskruing av sete nr. 9. -Noen som veit hvordan jeg kan beholde blikkskilt og unngå de derre jaevla plastskiltene Tviltilsynet kommer og prakker på oss forresten ??

Bruk plastskilt i 30 minus... -eller ved gateparkering med de parkeringsskader man da får fra alle andre :roll:

EDIT - jalla-LED "tåkelys" handla på eBukta (n.kr inklusive porto "44.70" hva nå enn det blir når Tollvesenet skal trekke beløpet i tvil), kommer plutselig på bilen og da blir det vel bilder av montasje & diverse rundt den endringa på bilen 8)
hunter
-
-

Post by hunter »

Rudeboy wrote:Kommer bruke bilen til småkjøring ifm jobb, ellers Kakemonsteret - så gjenstår det å legge fram for ØKH at den ikke går for salg, da :D
Bilen blir nok solgt slik som ØKH sier! :mrgreen:
Rudeboy wrote:Det kan jo tenkes at jeg "tar feil" og at bilen blir solgt, men hva slags hobby skal jeg da ha...?
T3!
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-T3, du liksom :D

Ja, da hadde hun blitt fornøyd, kan du tro. Vel, uansett skal Tyskerbrakka vekk. Det betyr ikke annet enn at jeg finner meg "noe" etter årsskiftet, eller rent teoretisk - at jeg kunne solgt til russen mot at jeg kjøpte den tilbake i juni :lol:

Åkkesom, kaffekopptreff mandan og PKK senere i samma uka.
Da får jeg en god status på hvor god stand bilen er i, jeg må stramme opp skyvedøra og den evindelige bærekula kan være et tema - ut over det ? Ingen anelse om hva som venter 8)

Og som jeg nevnte i kakemonstertråden, så må jeg ha bilen til desember fordi nybilen får noe verkstedtid framover - PKK nesteuka, den også men deretter noe lakkrust vs garanti og lakkskade som ikke går på garanti som må fiksen - de "har tid" først i november 8jofan, takk skal du ha) og det kun for å se på bilen.

Dermed går nu dagan og jeg får kose med godbilen også 8)
Det blir ei og anna helg oppe i Østerdalenområdet som jeg skal campe aleina, evt kjøre etpar grusveier jeg veit om og grise ned bilen umåtelig (så den blir tøff å se på).

Bilder fra og med mandagen :wink:
Locked