VW T3 Joker 1983

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Re: VW T3 Joker 1983 (martins BULLI - prosjekt)

Post by martins.macs »

Heh..i dag klarte jeg dummet meg ut sikkelig :oops:

I går kom det meste på plass og bilen var klar til å rulle ut fra garasjen.
Som en belønning fikk den litt vask og beskuttelse mot salt.

Image

Så tok jeg en litt lengre tur til storbyen i dag. Alt gikk super fint. Greit å kjøre med AAP kasse. Men gleden varte ikke særlig lenge. I byens mest trafikerte gate, midt i rushtiden, ved største lyskrysset, i snøværet...KAPUT. Jeg starter fint fra lyskrysset men allerede etter par metter "kling" og noe går i stykker og bilen stopper... :evil:
Motoren går, det er i gir men bilen drar ikke fram... Første tanken var - girkasse eller drivakksel...
..og par timer senere finner vi ut hva som har gått galt...

Alle skruvene hadde løsnet seg...
Men jeg er veldig sikkert på at de var godt strammet.
Er det noe mer man borde gjøre? Lim?
Eller kan det være andre ørsaker til at skruene løsnet seg?

:roll:

Image

Image
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

åsså på bursdagen din!Gratulerer med dagen :D Jeg har aldri hatt dette problemet,men har du disse avlange metalldingsene som det går to og to skruer i?
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

narle wrote:åsså på bursdagen din!Gratulerer med dagen :D Jeg har aldri hatt dette problemet,men har du disse avlange metalldingsene som det går to og to skruer i?
Hehe..takk, takk :)
Dette ble en fin bursdagsgave fra bilen :evil:

Japp, "metalldingsene" var på plass.
Martins
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Har funnet såpass mange løse på mine biler at jeg har bestemt meg for at de skal monteres med litt dertil egnet lock tite.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Du trekker dem til med riktig moment?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Tur-Bo wrote:Har funnet såpass mange løse på mine biler at jeg har bestemt meg for at de skal monteres med litt dertil egnet lock tite.
Ja, jeg vurderer akkurat det samme nå. Jeg er ganske sikkert at skruene var strammet godt og det var en til som sjekket strammingen etterpå. Når jeg kjøpte bilen i fjørd så var det par skruer som hadde løsnet seg så jeg var klar over at de må strammes riktig.
Jeg hadde tenkt også å sjekke de en gang til men ikke etter jeg hadde kjørt bare knapt 100km...
Martins
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Høres ut som jeg skal sjekke mine... Men jeg har kjørt 2-3000 etter girkasseskiftet, så kanskje det henger greit.
Joachim

Totto
-
-
Car: t4 Dehler Maxivan GL

Post by Totto »

Har opplevd at akslene har løsnet på to t3'er!
Første gang var i lånt syncro i ca 3 km/t inne på parkeringsplassen til et VWverksted.
Andre gangen var på min egen. Løsnet ute ved bakhjulet, og da er det greit å ha syncro så man kan kjøre hjem. (trodde bare det var et drivakselledd som hadde begynt å lage litt ulyder!)
Gjørtler Totto Eide

91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Nå ruller bilen igjen. Problemet ble løst med litt lengre skrurer, bolt og lim...

Image

Image

Men det kan være smart å sjekke de skruene av og til.
Martins
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Dette er nok ikke helt ukjent på T3. Originalt finnes det en spesiell låseskive som skal være under hodet på bolten. Denne er sort med riller på begge sider. Den er litt kon slik at den fjærer mellom bolten og underlaget. Jeg er ganske sikker på at de fleste T3 er levert fra fabrikk uten denne skiva. Men den står i delekatalogen, og det anbefales å montere disse for at ikke boltene skal løsne. Men låselim funker sikkert det også.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

det er jo også viktig at de er skrudd til med rett moment, ikke bare 'skikkelig godt'.. de fleste skrur til litt for hardt, ikke bra det heller..

momentnøkkel på til 500kr på biltema og locktite 243, så sitter de nok! :)
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Den propanvarmeren som du har montert, fungerer den i kulda ? Propan er jo kjent for å ha dårlig effekt når tempen synker ned på 7 minus.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Rikskringkastingen wrote:Dette er nok ikke helt ukjent på T3. Originalt finnes det en spesiell låseskive som skal være under hodet på bolten. Denne er sort med riller på begge sider. Den er litt kon slik at den fjærer mellom bolten og underlaget. Jeg er ganske sikker på at de fleste T3 er levert fra fabrikk uten denne skiva. Men den står i delekatalogen, og det anbefales å montere disse for at ikke boltene skal løsne. Men låselim funker sikkert det også.
Nå brukte jeg låselim men en spesiell låseskive hadde vært best.
Syncroeier wrote:...de fleste skrur til litt for hardt..

Ja, jeg tor at jeg hadde tatt det litt for hardt også. :oops: Heh..kanskje på tid med ny momentnøkkel. :!:

Men jeg tror at største feil kan man allerede se i dette bildet:

Image

Flatene burde være helt rene uten noe smøring eller noe annet dritt. Som man kan se i bildet så er det masse smøring der det skulle vært helt rent. I følge av en bilmekaniker så er det nok for at skruene løser seg hvis det er noe mellom flatene.
Nå har jeg kjørt i to dager etter problemet ble fikset og foreløpig ser alt ok ut.
Martins
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Tur-Bo wrote:Den propanvarmeren som du har montert, fungerer den i kulda ? Propan er jo kjent for å ha dårlig effekt når tempen synker ned på 7 minus.
Hm..har aldri hørt eller opplevd noe sånt. Nå har jeg testet propanvarmeren min i tre - fire dager og ikke noe problem. I dår gikk den ca. 9 timer både mens jeg kjørte og mens bilen var parkert. I dag har den gått i ca 6 timer og temperaturen ute har vært rundt 8-12 grader i går og i dag var det - 16 grader. Varmeren slo seg av kun en gang og jeg fikk en feilmeldning men jeg tror at det var på grunn av strømmbrudd.

Jeg har kjørt også biler som er drevet med propangass i - 25, -30 grader og aldri har hatt noe problem.

Har du hatt problemer med propanvarmer i minusgrader?
Martins
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

martins.macs wrote:
Tur-Bo wrote:Den propanvarmeren som du har montert, fungerer den i kulda ? Propan er jo kjent for å ha dårlig effekt når tempen synker ned på 7 minus.
Hm..har aldri hørt eller opplevd noe sånt. Nå har jeg testet propanvarmeren min i tre - fire dager og ikke noe problem. I dår gikk den ca. 9 timer både mens jeg kjørte og mens bilen var parkert. I dag har den gått i ca 6 timer og temperaturen ute har vært rundt 8-12 grader i går og i dag var det - 16 grader. Varmeren slo seg av kun en gang og jeg fikk en feilmeldning men jeg tror at det var på grunn av strømmbrudd.

Jeg har kjørt også biler som er drevet med propangass i - 25, -30 grader og aldri har hatt noe problem.

Nei, ikke akkurat propanvarmer, men har forgjeves forsøkt å tenne propan kokeapparat for camping noen ganger uten hell, vet også at biler ombygget til gassdrift kan få problemer i kulda, særlig de med italienske anlegg.
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Post by HappyT3 »

martins.macs wrote:Hm..har aldri hørt eller opplevd noe sånt. Nå har jeg testet propanvarmeren min i tre - fire dager og ikke noe problem. I dår gikk den ca. 9 timer både mens jeg kjørte og mens bilen var parkert. I dag har den gått i ca 6 timer og temperaturen ute har vært rundt 8-12 grader i går og i dag var det - 16 grader. Varmeren slo seg av kun en gang og jeg fikk en feilmeldning men jeg tror at det var på grunn av strømmbrudd.

Hvor varmt blir det i bilen i -16 grader (parkert bil)? Har grådig lyst på en propanvarmer nå i disse tider... Sette seg inn i varm bil, og ha varm bil hele turen hadde jo vært luksus :D

Edit: I tilfelle du trenger Traumatic bruksanvisning på norsk eller annet språk så finner du det her:
http://www.truma.com/_anweisungen/Truma ... tic_e.html
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

HappyT3 wrote: Hvor varmt blir det i bilen i -16 grader (parkert bil)? Har grådig lyst på en propanvarmer nå i disse tider... Sette seg inn i varm bil, og ha varm bil hele turen hadde jo vært luksus :D
Uff..jeg har ikke målt dette ennå. Jeg hadde satt varmen på maks (+25 tror jeg) og varmeaparaten gikk hele tida så det betyr at det aldri kom opp til +25 grader i bilen. Men jeg kjørte og hadde mange stopp med folk og ting inn og uta av bilen så det er litt vanskelig å si.
Jeg er ganske sikker på at det blir varmt nok for å sove i bilen men jeg skal teste og komme med tilbakemeldning så snart som mulig.
HappyT3 wrote: Edit: I tilfelle du trenger Traumatic bruksanvisning på norsk eller annet språk så finner du det her:
http://www.truma.com/_anweisungen/Truma ... tic_e.html
Takk, takk :)
Tur-Bo wrote:
martins.macs wrote:
Tur-Bo wrote: Nei, ikke akkurat propanvarmer, men har forgjeves forsøkt å tenne propan kokeapparat for camping noen ganger uten hell, vet også at biler ombygget til gassdrift kan få problemer i kulda, særlig de med italienske anlegg.
Hm..rart. Jeg har kjørt biler som er ombygget til gassdrift i 8-9 år både med de nederlanske og de italienske anlegg og jeg har aldri hatt noe problem på grunn av minus grader. Vel..det var 1000 andre problemer med gassdrifft men ikke noe problem på grunn av minusgrader.
I instroksjonsboken står det at man ikke skal starte kaldt motor med gass i minusgrader. Allikevel har jeg gjørt dette flere ganger og ikke noe problem å få start på motor.

Det eneste var at kansje i minusgrader var det høyere gass forbruk.

Men jeg tror at det hadde vært veldig rart hvis de hadde produsert propanvarmere som kan ikke brukes i minusgrader... :roll:

Og jeg har faktisk hørt fra en som nettopp hadde hatt kjempe problemer med diselvarmer på grunn av disel som begynnet å fryse i minusgrader.

:shock:
Martins
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Propan skal vel funke til ganske lav temperatur, Butan derimot (liten gassboks til primusbrenner) damper ikke av når det blir kaldt.
Joachim

martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

I dag instalerte jeg nye instrumenter - oljetrykksmåler, oljetemperatur og turteller (Gauge). Oljetrykksmåler og temperatur måler fungerer fint men turtelleren... viser helt feil. På tomgang viser den 3000, når jeg kjører så viser den 7000 :o
Jeg prøvde å kalibrere den men den lille kalibrerings skruen er skrudd inn helt uten at det ble nok.

Skjønner ikke hvas som kan være galt :cry:
Martins
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Du kjøpte en beregnet på diesel? Skal kalibreres til 5000 o/min med 1190Hz testsignal. Det vil tilsvare 36000 o/min på en 4-sylindret bensinmotor... :lol:

Hadde få problemer med å kalibrere Biltema sin til 220kr, bortsett fra at kalibreringsskrua var overfølsom med enkelte dødpunkter. Etter at jeg traff har den fungert helt fint.
Joachim

martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

subwoofer wrote:Du kjøpte en beregnet på diesel? Skal kalibreres til 5000 o/min med 1190Hz testsignal. Det vil tilsvare 36000 o/min på en 4-sylindret bensinmotor... :lol:

Hadde få problemer med å kalibrere Biltema sin til 220kr, bortsett fra at kalibreringsskrua var overfølsom med enkelte dødpunkter. Etter at jeg traff har den fungert helt fint.
Ah...ikke til disel. :evil:
Dumme meg har kjøpt turteller til bensin :oops: :oops: :oops:
Martins
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Nå har jeg fått kjørt litt mer med den "nye" AAP girkassen og jeg er kjempe fornøyd med resultatet. Mye mer behagelig å kjøre, motoren går på lavere turtall og det blir mindre girskifting. Av og til er det litt vanskelig å få inn i femte gir men det er kanskje bare å venne seg til det.

Da ble det også ny radio og nye høytaler instalert. Det var litt vanskelig å finne en ok plassering til høytaler så det ble nye store hull i instrumntpanelet. Og siden det var massevis av irriterende hull til mobilholdere og bulker over hele panelet så valgte jeg å omlakere hele panelet. Dette passer jo fint med min konsept at bilen skal være minst mulig original... :mrgreen:

Nye hull
Image

Gamle hull til diverrse mob.holdere.
Image

Selve omlakeringen gikk ikke så enekelt...

Jeg ville ha det samme faktura som original panel har men det var litt vanskelig å få det til og jeg måtte eksperimentere litt med fargeblanding. Dette endte med at teksturen tørket ikke. Alt måtte vaskes bort og lakkeres på nytt. :evil:
I andre forsøk ble det feil fargekodet og feil farge. Men med tredje forsøk gikk det greit så jeg ble ganske fornøyd til slutt.

Image

Image

Image

Fint at TomTom har produsert en GPS modell spesielt beregnet til T3 :)
Image
Martins
avdem
-
-
Car: T3 1990 syncro mTDI
Phone: 48232026

Post by avdem »

Lekkert! Får mer og mer lyst på brun innredning, ser mye bedre ut enn den standard grå....
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

avdem wrote:Lekkert! Får mer og mer lyst på brun innredning, ser mye bedre ut enn den standard grå....
Først så var jeg litt skeptisk til den brune fargen men nå liker jeg den veldig godt. Gir litt mer varme følelse.
Martins
NorBullitt
Car: 1987 T3
Phone: 41772199

Post by NorBullitt »

Det resultatet var virkelig verdt innsatsen. Ser jo ut som et flunka nytt dashbord.
Kul plassering av GPS'en...
1990 T3 Caravelle Syncro
Post Reply