Bobler i ekspansjonstank

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Øystein
-
-
Car: T3 85 JX ukjent camper

Re: Bobler i ekspansjonstank

Post by Øystein »

ducce999s wrote:Image
Jau. er klar over at det var sånn originalt. Men den originale pakningen hadde ikke en splitt på midten. Derfor lurer jeg, hva jeg skal gjøre siden den pakningen jeg har ikke er lik den originale...

Hvor er bildet tatt fra forresten?
Øystein

Selges:

Campingbil med vippetak - 1985 T3 1,6TD:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41889694
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Øystein wrote: Jau. er klar over at det var sånn originalt. Men den originale pakningen hadde ikke en splitt på midten. Derfor lurer jeg, hva jeg skal gjøre siden den pakningen jeg har ikke er lik den originale...
Kaste den feilkonstruerte pakningen og skaffe en som passer til bilen?
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Øystein
-
-

Post by Øystein »

Rikskringkastingen wrote:
Øystein wrote: Jau. er klar over at det var sånn originalt. Men den originale pakningen hadde ikke en splitt på midten. Derfor lurer jeg, hva jeg skal gjøre siden den pakningen jeg har ikke er lik den originale...
Kaste den feilkonstruerte pakningen og skaffe en som passer til bilen?
Joda, enig at det kanskje hadde vært med original sak. Men er jo mulig at den funker like bra.. Også mulig at jeg har fått feil pakning fra bt, for det virket som han putta den oppi pakka. Det som i såfall er litt rart er at pakningen som fulgte med termostaten jeg fikk til volvo b20 på bt, også har samme pakning tross at den også hadde en enkel pakning originalt. Kanskje bt har tuning-pakninger. SÅnne som gjør at bilen går fortere? :shock:
Øystein

Selges:

Campingbil med vippetak - 1985 T3 1,6TD:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41889694
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Bilttema har jo mye tuninggreier, men jeg er ikke sikker på at alt sammen får bilen til å gå fortere..
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Øystein
-
-

Post by Øystein »

Rikskringkastingen wrote:Bilttema har jo mye tuninggreier, men jeg er ikke sikker på at alt sammen får bilen til å gå fortere..
Du sier noe der. Litt av kosen med t3 jx, er at den durer seg av gårde i passe tempo. Sånn det skal være! Bli helt stressa av å kjøre doka wbx 112i, blir raserbilsjåfør med en gang.. Koser seg med treig og seig td <3
Øystein

Selges:

RuneA
-
-

Post by RuneA »

narle wrote:Litt pakningssement holder den på plass.Kan¨være vanskelig å få tett noen ganger.
Tror du er innpå noe smart her :)
Rune

Image
Hus på hjul

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

RuneK wrote:
narle wrote:Litt pakningssement holder den på plass.Kan¨være vanskelig å få tett noen ganger.
Tror du er innpå noe smart her :)
Det veit vi alt om :)
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Post by HappyT3 »

Øystein wrote:
Tenker jeg kliner litt på flensen, men på termostaten tror jeg at jeg dropper det.

Men så var det pakningen da.. Skal den være på en eller begge sider tro?
Jeg ville hatt den på begge sider som den er konstruert for, og klint litt motorsilikon på den får å holde den på plass under montering (og tette).
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Øystein wrote:
Bentley Publishers,
Volkswagen Vanagon 1980-1991
Repair Manual Download

http://www.bentleypublishers.com/vw/van ... eBahn.html
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Øystein
-
-

Post by Øystein »

HappyT3 wrote:
Øystein wrote:
Tenker jeg kliner litt på flensen, men på termostaten tror jeg at jeg dropper det.

Men så var det pakningen da.. Skal den være på en eller begge sider tro?
Jeg ville hatt den på begge sider som den er konstruert for, og klint litt motorsilikon på den får å holde den på plass under montering (og tette).
Takk for svar!
ok. da prøver jeg det. Når det gjelder bt, tror jeg du har styringa. motorsilikon er det det samme som pakningssilikon og pakningssement? Har en tube med: http://biltema.no/no/Bilpleie/Tetning/Pakningssilikon/

gradestokken kryper ned mot -9. lite fristende å fikle med bare fingre ute nå.. Funker pakningssilikonen ute nå, tro? Står at den vulkaniserer ved stuetmperatur. Antar at det betyr at jeg burde bruke en varmevifte ute..
ducce999s wrote:
Øystein wrote:
Bentley Publishers,
Volkswagen Vanagon 1980-1991
Repair Manual Download

http://www.bentleypublishers.com/vw/van ... eBahn.html
Ikke så dumt. Bortsett fra prisen på $109.95 :?
Øystein

Selges:

ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Øystein wrote:Ikke så dumt. Bortsett fra prisen på $109.95 :?
Vel værdt det :mrgreen:
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Øystein wrote: Takk for svar!
ok. da prøver jeg det. Når det gjelder bt, tror jeg du har styringa. motorsilikon er det det samme som pakningssilikon og pakningssement? Har en tube med: http://biltema.no/no/Bilpleie/Tetning/Pakningssilikon/

gradestokken kryper ned mot -9. lite fristende å fikle med bare fingre ute nå.. Funker pakningssilikonen ute nå, tro? Står at den vulkaniserer ved stuetmperatur. Antar at det betyr at jeg burde bruke en varmevifte ute..
Den silikonen burde virke, men du må antageligvis bruke varmevifte over natta...
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Øystein
-
-

Post by Øystein »

ducce999s wrote:
Øystein wrote:Ikke så dumt. Bortsett fra prisen på $109.95 :?
Vel værdt det :mrgreen:
Litt dumt den bare dekker CS motoren, som papirutgaven. Hva er egentlig forskjellen mellom motorene/bilene, annet enn at JX har propell på insuget?
HappyT3 wrote:
Øystein wrote: Takk for svar!

Den silikonen burde virke, men du må antageligvis bruke varmevifte over natta...
Tror du den silikonen funker som bunnpannepakning også, eller burde jeg bruke den røde? rød=310 grader max. blå= 250grader max. På den røde står det også at den er fleksibel i tilleg til elastisk som det står på begge. Hva nå enn det skal bety..

Eventuelt kan jeg kanskje koste på en pakning. (kanskje sikrere med tanke på kulda)
http://biltema.no/no/Sok1/Alle/?quicksearchquery=60800 -skal passe..

Er i spørrehjørnet for tida, gitt. Fint man får gode svar da! :D
Øystein

Selges:

Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Jeg må inrømme at jeg har slutta å kjøpe bildeler av biltema. Verktøy ,kjemikalier, og annet smådill er ok, men deler fra biltema har jeg så dårlig erfaring med at jeg har slutta å bruke dem. mekonomen, bilekstra er ikke noe særlig dyrere men da står det i allefall utenpå esken hvem det er som har lagd delen og den passer !!
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Øystein
-
-

Post by Øystein »

Tur-Bo wrote:Jeg må inrømme at jeg har slutta å kjøpe bildeler av biltema. Verktøy ,kjemikalier, og annet smådill er ok, men deler fra biltema har jeg så dårlig erfaring med at jeg har slutta å bruke dem. mekonomen, bilekstra er ikke noe særlig dyrere men da står det i allefall utenpå esken hvem det er som har lagd delen og den passer !!
Hva slags dårlige erfaringer har du Tur-Bo? Jeg har kjøpt alt av deler på Torshov og Mekonomen + vag. Tenkte egentlig bare å prøve noen deler fra bt og sjeke om de duger. Når de gjelder pakningen, så tenker jeg at en pakning er en pakning, velger å tro det til det motsatte er bevist :o (motbevis det gjerne så jeg slipper å gjøre det)
Øystein

Selges:

Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Øystein wrote:
Tur-Bo wrote:Jeg må inrømme at jeg har slutta å kjøpe bildeler av biltema. Verktøy ,kjemikalier, og annet smådill er ok, men deler fra biltema har jeg så dårlig erfaring med at jeg har slutta å bruke dem. mekonomen, bilekstra er ikke noe særlig dyrere men da står det i allefall utenpå esken hvem det er som har lagd delen og den passer !!
Hva slags dårlige erfaringer har du Tur-Bo? Jeg har kjøpt alt av deler på Torshov og Mekonomen + vag. Tenkte egentlig bare å prøve noen deler fra bt og sjeke om de duger. Når de gjelder pakningen, så tenker jeg at en pakning er en pakning, velger å tro det til det motsatte er bevist :o (motbevis det gjerne så jeg slipper å gjøre det)
Jeg har kjøpt bærekuler og hjullager, som måtte byttes igjen etter 3/4 år, bremseskiver som ble skeive nesten med en gang, endeledd med gummi som revnet i kulda osv. Pluss at endel deler ( som i ditt tilfelle) ser forskjellige ut, til tross for at de skal være til samme bilen. Oljefilter fra biltema tør jeg ikke å røre.
Når jeg først skal bruke en dag under en bil for feks. å skifte hjullager, så gidder jeg ikke å spare 500,- kroner for kanskje å måtte ta det om igjen etter 7 mnd. eller risikere at det bryter sammen et sted hvor det passer dårlig at hjullageret bryter sammen.
Som sagt tidligere av noen, så bytter biltema hele tiden leverandører, så den bremseskiva du kjøpte den ene måneden kan være ok, mens den du kjøper den neste er noe ordentlig dritt...
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Øystein wrote: Tror du den silikonen funker som bunnpannepakning også, eller burde jeg bruke den røde? rød=310 grader max. blå= 250grader max. På den røde står det også at den er fleksibel i tilleg til elastisk som det står på begge. Hva nå enn det skal bety..

Eventuelt kan jeg kanskje koste på en pakning. (kanskje sikrere med tanke på kulda)
http://biltema.no/no/Sok1/Alle/?quicksearchquery=60800 -skal passe..

Er i spørrehjørnet for tida, gitt. Fint man får gode svar da! :D
Jeg ville satset på ny pakning, pluss en tynn stripe silikon på hver side (som ekstra sikkehet og som monteringslim).
250 grader eller 310, begge er godt innefor arbeidsområdet, hvis olje/motortemperaturen passerer 250 grader trur jeg du får helt andre bekymringer :wink:
Øystein
-
-

Post by Øystein »

En liten rapport..

Ga opp bt-pakningen, fikk det ikke til å passe skikkelig uansett hvor mye jeg prøvde.. Så da kan vi skrive den på lista over ting som ikke funker fra bt, Tur-Bo. Brukte den gamle pakningen som virka myk og fin fremdeles. Med den gikk termostaten inn i sitt spor og pakningen utenpå passet i sitt spor og holdt termostaten på plass, mens jeg fikk på flensen. 100% tett uten silikon!

Måtte prøve litt før jeg fikk lufta skikkelig, men det gikk til slutt..

Temperaturen gikk litt opp i forhold til før, men ikke nok. Med varmeapparatene på, blir ikke motoren skikkelig varm. Kan det ha noe med at beskyttelsesblikket under motoren er tatt av, så motoren bli luftkjølt av passerende kald luft?
Øystein

Selges:

Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

klystèr wrote:på WBX har jeg testet sylinder lekkasj ved å lage en tennplugg adapter til trykkluft.
en gammel plugg på sveist en luft nippel
du kan kanskje gjøre det med en dyse?
så vrir du motor til "tennings" merke Øvre dødpunkt.
da stemplet står på topp
for så å kjøre trykkluft inn i sylinder.
har du def topp pakning vil det boble i tanken.
Dessuten kan man med et stetoskop lytte seg til lekasjer i eksos/insugsventiler og gjennomslagen i sylinder , da suser det peilepinnehulet.
Øystein
-
-

Post by Øystein »

Tur-Bo wrote:
klystèr wrote:på WBX har jeg testet sylinder lekkasj ved å lage en tennplugg adapter til trykkluft.
en gammel plugg på sveist en luft nippel
du kan kanskje gjøre det med en dyse?
så vrir du motor til "tennings" merke Øvre dødpunkt.
da stemplet står på topp
for så å kjøre trykkluft inn i sylinder.
har du def topp pakning vil det boble i tanken.
Dessuten kan man med et stetoskop lytte seg til lekasjer i eksos/insugsventiler og gjennomslagen i sylinder , da suser det peilepinnehulet.
Holde stetoskopet på peilepinnerøret og høre etter suselyder?
Øystein

Selges:

Post Reply